Nästa artikel
Trafikexperternas miss - 66% körde för fort
Nyheter

Trafikexperternas miss - 66% körde för fort

Publicerad 11 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Tylösandsseminariet skulle höja trafiksäkerheten i Sverige. Ändå körde två tredjedelar av bilisterna på väg till seminariet för fort. Det visar en hastighetskontroll.
- 12 hade förlorat körkortet och staten hade fått in en och en halv miljon i böter om polisen skött hastighetskontrollen, berättar Leon Nilsson vid företaget Amparo, som genomförde hastighetskontrollen i Tylösand.

Totalt passerade 1 200 bilar kontrollstället längs 30-sträckan utanför hotell Tylösand under de tre konferensdagar som skulle öka trafiksäkerheten. Av dessa körde 759 - eller 66 procent - för fort.

Av de 1 200 passerande bilarna var de flesta sannolikt deltagare i trafiksäkerhetsseminariet, det vill säga folk från bland annat Vägverket, polisen, kommunerna och trafikorganisationerna.

Resultatet från mätningen presenterades i avslutningen av MHFs årliga trafiksäkerhetskonferens i Halmstad.

DISKUTERA: 66 procent körde för snabbt på väg till Tylösandsseminariet, vad tycker du om det?
Testvinnarn - helheten övertygar

1. Att Skoda är testets totalt sett vettigaste bil var alla testförare eniga om. Den tjeckiska mellanklass-limousinen är kanske inte bäst på allt, men som genomtänkt helhet är den mycket svårslagen. Köregenskaperna håller hög klass och åkkomforten är klart bäst i test. Samma sak gäller utrymmena, både i lastrum och kupé, och som grädde på moset är Superb kryddad med mängder av små praktiska finesser som gör billivet lättare att leva. Den håller också sitt värde betydligt bättre än Opel och Ford och det är synnerligen gynnsamt för totalekonomin. Ska man klanka på något så får det bli dubbelkopplingslådan som i vissa situationer kan växla lite ryckigt.

2. Det är alls ingen dum bil Opel fått till. Köregenskaperna är på topp, designen snitsig och prisnivån tilltalande. Men nya Insignia räcker ändå inte riktigt till mot Skoda Superb. Varken ägarekonomi, åkkomfort eller utrymmen kan matcha den tjeckiska konkurrenten.   

3. Fords bästa grenar är långfärdskomforten och den fina drivlinan. Men det märks att modellen hunnit få några år på nacken och den börjar kännas lätt daterad i en del avseenden. Värdeminskningen förskräcker och milkostnaden är testets i särklass högsta.

 

Kommentar av Mats Grimme, testförare:
För mig är Skoda en klar vinnare bland dessa tre bilar. Utrustningen, utrymmena och kördugligheten imponerar stort. En klart prisvärd bil i mina ögon. Opel är en trevlig bekantskap, men testexemplaret var utrustad med manuell låda och diesel och den kombinationen är inte kul. Mondeo har usel bakåtsikt och kräver backvarnare, men det fanns inte på vår testbil. Forden var dock min klara vinnare vid inspirerad körning på krokiga vägar.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Jag måste erkänna att jag gillar nya Insignia ganska skarpt. Opel har fått till ett utseende och köregenskaper som är helt i min smak. Synd bara att man missade lite när det gäller dämpningen av däckbullret. Men även om Opeln är tilltalande på många sätt är Skoda mitt val om jag skulle betala med egna pengar. Fast jag hade förstås satsat på en lite enklare version än den testade. Forden är jättetrevlig att köra, men ekonomiskt håller den inte måttet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-11 13:21
Håkan Bäcklund (ej verifierad)

Du ska leva som jag lär - inte som jag lever. Det verkar vara trafiksäkerhetsexperternas motto.
(Jag var en av deltagarna på seminariet om trafiksäkerhet. Och jag var en av 759 som körde för fort på den här 30-sträckan.)

#2 • Uppdaterat: 2008-09-11 21:13
Saabnisse (ej verifierad)

Varför? Jag bryr mig inte särskilt om de som kör 110 på 90-väg, beroende naturligtvis hur förhållanden i övrigt är, men varför är det så svårt att hålla 30? Det är ju ändå en väldigt kort sträcka.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-15 21:03
Kjell-Åke Råd (ej verifierad)

Detta är resultatet av att man i många år kastat ut 30 km/tim sträckor i småbyar och andra ställen där det aldrig förekommer poliskontroll. I stort sett i alla kvarter tigger man om att få 30 km/tim för andra, de boende som vill ha 30 har inte en tanke på att själv hålla 30. Ta bort alla dessa 30 km/tim gränserna förutom vid skolor, den enda plats där de kan anses befogade

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.