Nästa artikel
Studie visar: 24 % stannar inte för fotgängare
Nyheter

Studie visar: 24 % stannar inte för fotgängare

Publicerad 12 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Var fjärde bilist stannar inte för fotgängare vid övergångsställen. Det visar en ny granskning gjord av Motormännen.
- Sedan zebralagen infördes har antalet skadade fotgängare ökat med 10-15 procent. Många gående har missuppfattat lagen och tror att de bara kan gå rätt ut på ett övergångsställe. Men bilisterna måste också bli bättre på att släppa fram gående. Det handlar mycket om att förbättra samspelet mellan bilister och fotgängare, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Motormännen har granskat 12 platser i landet för att se hur många bilister som stannar för fotgängare vid ett obevakat övergångsställe. Och resultaten, som redovisas i senaste numret av Motor, visar på dålig respekt för zebralagen.

24 procent av bilisterna stannar inte för gående vid ett övergångställe. Kvällstid ökar denna siffra till 26 procent. Sämst är bilisterna i Göteborg, där 35 procent inte stannar för fotgängare. Bäst är bilisterna i Falun där 12 procent inte stannar.

Enligt en enkätundersökning från Motormännen ska den främsta anledningen till att bilister inte stannar vara att fotgängarna inte tydligt visar att de ska gå över övergångsstället.

- Med bättre ögonkontakt mellan bilister och fotgängare kan säkerheten på övergångsställen bli mycket högre. En viktig del är att förbättra trafikantutbildningen i skolan. I och med att färre tar körkort och dessutom senare är det extra viktig att tidigt lära sig hur man ska bete sig i trafiken, säger Niklas Stavegård.

Yrkestrafiken sämst
Motormännens studie visar även att yrkesförare stannar mer sällan än andra bilister. Totalt 31 procent av yrkesförarna stannar inte vid obevakade övergångsställen. Taxiförare stannar i något större utsträckning, 28 procent, jämfört med 32 procent för både buss och lastbil.

Andel bilister som inte stannar
1.  Göteborg, 35%
2.  Helsingborg, 34%
3.  Karlskrona, 30%
4.  Visby, 27%
5.  Sundsvall, 25%
6.  Jönköping, 24%
7.  Ã-rnsköldsvik, 24%
8.  Stockholm, 23%
9.  Linköping, 19%
10.  Borås, 15%
11.  Växjö, 13%
12.  Falun, 12%

Totalt  24%
 
(Källa: Motormannen.se)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-14 11:53
P (ej verifierad)

Det är inte lätt att som bilist få ögon kontakt med fotgängare.
Det klivs rakt ut, sms'as, Ipod'as osv.
Sedan är många fotgängares "risk medvetnade" inte så stort..
T.ex. regn mörkt, bländande möte och så kliver man ut i vägen "bakom"
bil på egna sidan och tror att en själv ser igenom denna.
Inget ont i zebra lagen men rondell funktionen har blivigt sämre tycker jag.
//P

#2 • Uppdaterat: 2008-12-16 12:54
Eric (ej verifierad)

JA, jag känner till reglerna för fotgängare på övergångsställe.
MEN, vis av tidigare erfarenheter tittar jag i backspegeln först..Ofta är det bara 2-3m till närmaste bil bakom.
Och fotgängeriet är en bedrövlig samling som tror sig ha alla rättigheter utan skyldigheter.
Mörka kläder, ramlar bara rakt ut i gatan. Se sig om? Vaför? Jag har ju RÄTTigheter!
Cyklande (gärna på trottoaren) som plötsligt gör en blixtsnabb vänstersväng ut på övergångstället och som besvarar min ilskna blink (med 150 i puls) med ett dunkande i bilen eller en allmän vredgad utskällning.
Få lagar har väl gått så snett som denna.
Är det vår fo(s)tran om bara rättigheter utan skyldigheter som gör sig påmind?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.