Nästa artikel
"Svensk spannmålsetanol är lika klimateffektiv som den brasilianska"
Nyheter

"Svensk spannmålsetanol är lika klimateffektiv som den brasilianska"

Publicerad 8 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Svensk spannmålsetanol minskar klimatpåverkan med 80 procent jämfört med bensin. Det visar en ny rapport av docent Pål Börjesson. Den svenska etanolen är därmed i klass med den brasilianska.
- Undersökningen visar tydligt att den vetebaserade etanol vi tillverkar i Sverige är lika klimateffektiv som den brasilianska. Pål Börjesson är en auktoritet på området och hans rapport bör få åtskilliga aktörer att tänka om, säger Erik Herland, näringspolitisk chef på Lantmännen Energi.

Pål Börjesson, docent vid Lunds Tekniska Högskola, har studerat den svenska spannmålsetanolens klimatpåverkan. Och studien visar att den svenska etanolen minskar påverkan med 80 procent i jämförelse med bensin - framför allt tack vare effektiv odling.

- I etanoldebatten framstår det ibland som om det är grödan som avgör klimatnyttan. Så är det inte. Det avgörande är istället hur effektiv odlingen är och vilka lustgasutsläpp den har, vilket bränsle som används i etanolanläggningen, hur effektivt biprodukter tas tillvara och vilken typ av mark som används för odlingen, säger Erik Herland.

Pål Börjesson har angett ett flertal kriterier i sin studie för att säkerställa att "finetanol" produceras. Bland annat ska etanolanläggningarna drivas med biobränslen och biprodukter ska tas tillvara effektivt. Och studien ger positiva besked.

Pål Börjesson skriver i sin studie att: "Idag kan svensk spannmålsetanol betraktas som finetanol eftersom flertalet av kraven ovan är uppfyllda vilket leder till en cirka 80 procents reduktion av växthusgaser jämfört med bensin".

Samtidigt slår rapporten fast att den svenska spannmålsetanolen kan förbättras - bland annat genom effektivare grödor.

- Vi antar förstås utmaningen, som är helt i linje med de gröna näringarnas klimatlöfte. Självklart bör jordbrukets maskiner i framtiden gå på de bränslen som jordbruket framställer, så att vi kommer ur dagens beroende av fossila bränslen, säger Erik Herland.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-07-08 16:30
Rolle (ej verifierad)

Ur klimatsynpunkt så är nog den svenska vete-etanolen effektivare.
Problemet är ju att den odlas på jordbruksmark.

#2 • Uppdaterat: 2008-07-08 17:48
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Varför är det ett problem? Eftersom vi lever i en marknadsekonomi odlar bönder bara sådant de kan sälja med förtjänst. Får de för dåligt betalt för sitt arbete låter de hellre marken ligga i träda än odlar upp ett spannmålsöverskott som inte går att sälja. Att nästan 900 miljoner människor svälter beror inte på att det råder brist på mat eller mark. Problemet är att många är för fattiga för att köpa den mat som världen producerar.

#3 • Uppdaterat: 2008-07-08 19:10
Rolle (ej verifierad)

Om marknadsekonomin skall fungera väl så krävs det
att aktörerna handlar på ett socialt ansvarsfullt sätt.
Att nyttja en för oss alla människor så grundläggande resurs
som jordbruksmarken utgör för en så konstlad produktion
som bränsle till våra bilar och därmed även driva upp matpriserna
utgör enligt FAO chefen ett brott mot mänskligheten.

#4 • Uppdaterat: 2008-07-08 19:51
Mythbuster (ej verifierad)

Rolle. Han som sa det påståendet om brott heter Ziegel och är konsult för FN (altså vare sig talesman eller anställd). FAO centralt säger nått helt annat ochpossitiva till biobränslen.

#5 • Uppdaterat: 2008-07-08 20:41
Rolle (ej verifierad)

Mythbuster, Har läst senaste pressmeddelandet från FAO
Norden angående biobränslen med rubriken "Konflikt mellan
biobränslen och livsmedelproduktion", har för egen del svårt att
se att FAO skulle vara speciellt positiva till biobränslen !

#6 • Uppdaterat: 2008-07-08 21:39
Mythbuster (ej verifierad)

Rolle länk tack.. annars ej trovärdig. Ziegler hittar du här http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Ziegler och han sa " On 26 October 2007 Ziegler told a news conference at the UN that "it's a crime against humanity to convert agricultural productive soil into soil ... which will be burned into biofuel... What has to be stopped is ... the growing catastrophe of the massacre (by) hunger in the world". Han är dock inte en helt balanserad i sina påståenden och även polare med en och annan diktator.

#7 • Uppdaterat: 2008-07-08 22:51
Rolle (ej verifierad)

Mythbuster, länk:http://www.faonorden.se/start.asp?sida=9784
Här har du även en länk till en rapport som brittiska regeringen
fick igår, den avråder odling av biobränslen på jordbruksmark,
http://www.dft.gov.uk/rfa/_db/_documents/Report_of_the_Gallagher_review.pdf

#8 • Uppdaterat: 2008-07-08 23:24
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Att odla sin jord och sälja överskottet av det man skördar för att kunna köpa andra saker man behöver är väl ändå ingen nyhet? Den här klassiska formen av marknadsekonomi har utövats i minst 4 000 år. Ett problem som tillstött är emellertid att rika regioner i världen valt att subventionera sitt eget jordbruk som sedan dumpat priserna eller ibland också skänkt sitt överskott till fattiga länder. Det har visserligen hjälpt människor få mat för dagen men samtidigt slagit sönder många fattiga bönders ekonomi. De var tvungen att ge upp sitt eget jordbruk eftersom de inte kunde konkurrera med det delvis statligt finansierade jordbruken i USA och EU. Nödhjälpen blev i själva verket en av byggstenarna som kom att lägga grunden för den hungerkris världen nu ser.
För övrigt har jag hört att Ziegler fått sparken. Han idiotiska påståenden om att biobränslen skulle vara "ett brott mot mänskligheten" retade tydligen upp en hel del människor även inom FN och FAO...

#9 • Uppdaterat: 2008-07-09 00:31
Rolle (ej verifierad)

Tommy, Förmodligen så retade han även
upp Bush som har sett till att USA nu är den största
etanolproducenten.

#a • Uppdaterat: 2008-07-09 10:33
Rolle (ej verifierad)

Tommy, För oss privatbilister så är väl biobränslen egentligen
ganska ointressant. Flytande bränslen kommer ju att
följa den alltmer dyrare oljan i pris och blir på så sätt
ett allför dyrt bränsle för privatbilismen. För att ett bränsle
skall vara intressant för oss privatbilister så måste det finnas
i stora mängder d.v.s vara billigt. Den enda energin som vi på sikt
kan ta fram i stora mängder är ju elenergin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.