Nästa artikel
Volvo V70 dominerar - Saab 9-5 sjunker
FOLKETS FAVORITER:

Volvo V70 dominerar - Saab 9-5 sjunker

Publicerad 26 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo V70 är ohotad på tätplatsen. Saab 9-5 sjunker som en sten. Samtidigt klättrar flera andra märken. Vi Bilägares bjuder på en unik undersökning där vi listat svenska folkets favoriter när bilarna betalas ur egen ficka! 
Nästan hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige köps av företag, myndigheter och organisationer: så kallade juridiska personer.

För dem är priset inte den avgörande faktorn. Bilköpen styrs istället av behov och i viss mån av status. Det i sin tur är en starkt bidragande orsak till att den officiella topplistan domineras av relativt stora och dyra bilar.

Men för alla som måste betala sin bil med egna pengar är situationen en helt annan. Då handlar det i första hand om kronor och ören och frågan de flesta ställer sig är: hur får jag mest för pengarna?

I Vi Bilägares unika topplista kan du se vilka modeller som är populärast bland de svenska privatköparna. Listan skiljer sig på de flesta punkter radikalt från den officiella försäljningsstatistiken.

De dominerande modellerna på "privatlistan" är små- och mellanstora bilar, typ VW Golf och Skoda Fabia. Av de 25 mest sålda modellerna är 15 av Golfstorlek eller mindre. Det är en stor skillnad jämfört med företagsbilarna, där 16 av de 25 mest sålda bilarna större än VW Golf.

Men ett stort undantag finns när det gäller svensk bilförsäljning. Det är Volvo V70, som ligger i topp på alla listor oavsett om det handlar om privatköp, företagsbilar eller total försäljning.  

Från plats fyra till 29

Frågan är om någon annan modell dominerar sin hemmamarknad så totalt som Volvo-kombin. Trots att V70 är en dyr bil är uppenbarligen många svenskar beredda att själva gneta ihop till köpesumman. Bilarna närmast efter Volvon på privatköpslistan kostar bara hälften så mycket.

- Jag tror, även om jag i högsta grad är part i målet, att Volvo V70 är en drömbil för många svenska familjer. Den klarar genom sin flexibilitet en rad olika behov och är dessutom en vettig bil att äga i Sverige. Verkstäderna ligger tätt och andrahandsvärdet är bra, säger Volvo Personbilars presschef Bo Larsen.

- Dessutom finns en stark Volvotradition bland svenska bilköpare. Många är uppväxta med märket sedan flera generationer och det smittar av sig på bilvalet när det är dags att bestämma sig för vad man ska köpa.   

9-5 kombi är V70:s motsats
Saab 9-5 kombi är Volvo V70:s raka motsats. Trots att det handlar om en svensk bil i ungefär samma storlek och för ungefär samma pris är det nästan inga privatpersoner som satsar sina slantar på Saaben.

Modellen hålls helt och hållet uppe av företagsförsäljningen. Knappt två av tio (15,7 procent) nya Saab 9-5 köps för egna pengar. Det gör att 9-5:an faller som en sten när privatköpslistan jämförs med den officiella försäljningsstatistiken: från plats fyra till 29!

En trolig förklaring att Saaben uppfattas som en gammal och uttjänt modell av köpare som betalar sin bil själva. Den som tänker behålla sin bil i sju-åtta år vill sannolikt ha något modernare.

När det gäller den mindre och senare lanserade Saab 9-3 är situationen en helt annan. Den lockar betydligt fler privatköpare: en dryg tredjedel av 9-3:orna (32 procent) betalas ur egen plånbok.  

XC70 och XC90 extrema företagsbilar
Av Volvos modeller är det bara C30 och S60 som har en större andel privat- än företagskunder: 54,4 respektive 57,9 procent. Volvo S80 och  V50 ligger på en privatandel på knappt 40 procent, medan S40  når upp till drygt 44 procent.  

Volvo XC70 och XC90 är där-emot extrema företagsbilar, bara drygt 25 procent köps av privatpersoner.
Intressant är också att se är hur BMW lyckats klättra på försäljningslistan, trots att det handlar om exklusiva och dyra bilar. Två av modellerna återfinns högt upp på den officiella listan: på tionde och elfte plats. Men det beror i första hand på en lyckad företagsförsäljning. Tittar man på privatlistan rasar BMW 3-serien till 25:e plats och 5-serien till 50:e plats.

Samma sak gäller Audi A4 och  A6 som ligger på nionde respektive trettonde plats på den officiella listan. Men bland privatköparna är bilarna inte alls lika populära och hamnar på 23:e respektive
39:e plats.

Toyota Prius och VW Passat är andra bilar som till absolut största delen säljs till företagskunder; andelen privatköpare är bara 19,1 respektive 25,4 procent.

Det förekommer även en del små modeller högt upp på topplistan över företagsbilar, men då handlar det i regel inte om förmånsbeskattade tjänstebilar. Det är istället bilar som köps av organisationer och myndigheter, där de används som utpräglade firmabilar som bara får användas under arbetstid.  

Småbilar dominerar
Bland de modeller som procentuellt sett har störst andel privatköpare domineras listan, med några få undantag, av utpräglade småbilar. Det är inte så konstigt eftersom det handlar om billiga bilar som dessutom knappast kan användas varken som tjänste- eller firmabilar.   

Tittar man på de modeller som har minst andel privatköpare toppas listan av dyrare modeller som Saab 9-5, Toyota Prius, BMW 5-serien, Audi A6 och VW Passat. Det är bilar som till mer än 75 procent köps av företag.

Vi har dessutom specialgranskat ett antal lyx- och andra exklusiva modeller. Den statistiken kan dock vara lite skev, eftersom det är förhållandevis få exemplar som säljs. Men helt klart är att de flesta bilarna, med undantag för merparten av suv-modellerna, betalas med egna pengar.

Fotnot: Alla tabeller i sammanställningen, som omfattar försäljningen under 2007 plus första halvåret 2008, baseras på material som hämtas från tjänstebilsförlaget Ynnor AB/Statistiska Centralbyrån.

All statistik och samtliga tabeller över vinnare och förlorare finns i Vi Bilägare nr 13 - ute i butik nu. Missa inte detta!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-27 00:47
Anders (ej verifierad)

Har tj-bil och har haft det i 20 år. Sista 2 bilarna är V70 och jag tittar nu runt inför nytt byte - kan bara konstatera att V70 är en helt ok bil jmf med Audi ,Passat Bmw mfl. Har haft 3 st Audi innan - inget fel på dom .men V70 är precis lika bra -men till ngt lägre pris. Allt handlar om varumärket å hur man vill bli sedd av sin omgivning. Å andra sidan finns det väsentligt bättre bilar men då kostar dom i regel markant mer - man bryter lätt 400 tusenkronorsbarriären om man skall finna bättre bil än V70. Ser man på helhetsbilden så har Volvo fått oförtjänt mycket stryk i massmedia av bilkåta fjuniga 25 åringar. Som privatperson får man givetvis annat perspektiv på bilköpet -behovet måste tydliggöras på ett annat sätt så att mesta möjliga bil fås för pengarna. Då kanske V70 inte är optimal - iallafall inte om man skall ha lite kraft under huven. Nöjer man sig med snålmotor så är V70 mycket prisvärd.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-27 21:44
Flyman (ej verifierad)

Jag har prövat att Volvos alla modeller och kan bara säga...no way jag lägger dessa pengar för denna bil. Då lägger jag hellre till det som behövs till en riktig bil..Audi eller BMW

#3 • Uppdaterat: 2008-09-28 01:58
Anders igen (ej verifierad)

Som sagt - Inget fel på Audi eller BMW - har haft sådana också. Är man beredd att baxa in 50-100" papp mer för emblemet så kör på. Har släkting som haft egen större bilverkstad i många år - han säger - lyfter m,an på plåten/huven så sitter i stort sett samma skit där på alla bilmärken- Made in mexico tex. Jag tror snarast att varumärkesvården/imagen är det som styr många -kollega till mig skall nu byta FRÅN BMW - mycket pengar för emblemet - är hans kommentar - köper nu SAAB.Undertecknad har kört mer än 140"mil i tjänsten och skulle gärna vilja ha Audi eller BMW i högre prisklass - men det handlar då om tokmycket pengar för ett arbetsredskap där bra alternativ finns -ekvatioenen går bara ihop om man har för mycket pengar på banken eller är ekonomisk idiot.Ok man lever väl kanske bara en gång - men dyra bilköp tillhör dumköpen om man inte badar i pengar.

#4 • Uppdaterat: 2008-09-28 14:05
Cabmannen (ej verifierad)

Man kan stirra sig blind på priset på en ny eller rellativt ny bil enbart.
Men då blir ju livet rejält mycket tråkigare än det behöver vara.
Men har man en lite gnutta av bilintresse i sig så är inte priset enbart det som avgör bilköpet. Vi får inte glömma att det finns ytterligare dimensioner av bilköpandet. Den känsla bilen förmedlar när du sätter dig i den.
Olika människor tilltalas av olika saker. Så ock när det gäller val av bilmärke. Och Volvo har inte monopol på det området. Har själv en saab cab 04:a som jag älskar. Men självklart så älskar inte alla saab. Totalt har det passerat många bilmärken genom åren i familjens ägo ca: 50-talet bilar inkl volvo 6 st. Hos oss är inte volvo det givna valet. Märket hamnar faktiskt väldigt långt ner på listan hos oss. och Anders nog tycker jag att det är tvärt om när det gäller volvo den hyllas medan de andra märkena får onödigt mycket stryk av massmedia. Titta bara på Collins pornografiskt blinda hyllande av volvo. Det blir ju genast 5 plus på allt som volvo gör i hans tester innan bilarna ens kommit i produktion.
Volvo var prisvärd för 15-20 år sedan 240-740-850, men tiden och utvecklingen har sprungit ifrån stora tunga bilar. Framtidens bilstorlek är inte volvo v-70, saab 9-5 storlek utan snarare golfstorlek.

#5 • Uppdaterat: 2008-09-29 01:19
GT3 (ej verifierad)

Med statistik kan man "bevisa" vad som helst. Att om Volvo är bättre eller sämre än sina konkurenter kan väl utläsas av försäljningsframgången, tyvärr inte så bra de sista 10-15 åren jämfört med tex Audi och BMW. Det kunde vara intressant att se åldersfördelningen på privatköparna, tyvärr är det nog så att Volvo i stor del lever på gamla meriter. Hur attraktiv är Volvo som varumärke för unga? Att det sedan är företag som köper större och mer komfortabla bilar är väl inte så konstigt, det handlar ju om en arbetsplats för många och då gäller ju inte bara strikt ekonomi. Att en del svenska journalister försöker "snacka upp" lär nog inte hjälpa i det långa loppet.
Till sist handlar det ju om att tillverka produkter som folk vill köpa oavsett vad som är det personliga skälet, eller?

#6 • Uppdaterat: 2008-09-29 19:50
1 (ej verifierad)

Förstår inte de människor som tycker att en V70 är en bra och snygg bil.Kostar rent för mycket, drar på tok för mycket soppa och är ful som stryk.Volvo har kört med tegelstens modellen rent för länge.Och nu har verkligheten kommit ikapp.Ingen kommer att köpa en stor och tung volvo när bränslet bara bli dyrare och dyrare.Och när de har kommit på detta är det kanske för sent.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-29 20:22
Renaultägare (ej verifierad)

Vi tänkte byta oss en miljöbil med automatlåda. Vi gillar Volvo S40 men då finns den ej med automatlåda
Nog är det väl konstigt att Volvo inte kan ha en miljöklassad bil med automatlåda. Skoda och Golf har ju redan dessa bilar.

#8 • Uppdaterat: 2008-09-30 15:10
Fnykis (ej verifierad)

Kan någon förklara folks fascination av Volvo för mig? Tycker de gör mediokra bilar som är alldeles för dyra (gäller SAAB också). Man får bättre bil för mindre pengar om man tar något annat märke... Och varför tål Volvoägare ofta inte kritik?

#9 • Uppdaterat: 2008-09-30 18:16
Arne (ej verifierad)

De flesta av oss som kör företags-/leasingbilar har bruttofinansie-ring, dvs bilens inköpspris påverkar min månadskostnaden (löneavdrag) så att företagets kostnader blir minimala. Då kör/köper man inte en BMW, Audi eller Volvo, utan t ex en Ford Mondeo Flexfuel - moderna företag som vårt har miljöbilspolicy! Den Forden är bättre i nästan alla avseenden än V 70 och kostar ca 50-60 000:- mindre. Dvs lika bra att köpa orginalet Ford i st för kopian Volvo!!

#a • Uppdaterat: 2008-09-30 21:42
Daniel (ej verifierad)

förstår inte hur man kan välja trötta 2.0F mot en 2,ot BioPower.

Har kört båda och Volvon är riktigt sunkig. Varvar 3 tusen varv i 90 och är riktigt trött och törstig.

Biopowern är pigg och rask och rolig att köra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.