Nästa artikel
Volvo finslipar motorljud i nytt labb
Nyheter

Volvo finslipar motorljud i nytt labb

Publicerad 5 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Ljuddesign är ett begrepp som blivit en hel vetenskap. I Volvos nya ljudlaboratorium arbetar man med att ta fram en "unik skandinavisk ljudkaraktär."
Väggarna och taket är klädda med ljudabsorberande kilar. Golvet
däremot, det är hårt och reflekterar ljud som asfalt gör ut i trafiken.
Med de förutsättningarna kan Volvo i sitt nya laboratorium testa motorljud utan störningar.

Ljuddesign allt viktigare
Det nya laboratoriet finns vid fabriken i Torslanda utanför Göteborg. Sedan första halvåret 2009 används det till sin fulla kapacitet och är en del av NVH-centrum, Noise, Vibration and Harshness, där ungefär 60 personer arbetar.

-
Det finns ingen lång tradition på ljuddesign, men det blir allt
viktigare. Vår utmaning är att skapa en upplevelse som sticker ut med
det rätta "Volvoljudet", säger Johan Stenson, chef för NVH-centrum.

Målet med arbetet är att skapa ljud som kunderna trivs med - och gärna imponeras av. Billjudet har blivit en konkurrensfaktor.

Ta bort vissa för att lyfta fram andra

Att arbeta med ljuddesign kan delas upp i tre delar.

Först
finns de ljud som irriterar, såsom gnissel, vägbuller och vindbrus.
Därefter finns de ljud som informerar, till exempel motorljud och klick
från reglage. Slutligen finns de ljud som imponerar, såsom motorljud
och dörrstängningsljud.

Målet för ljudexperterna är att ta bort
så mycket av ljuden från den första kategorin som möjligt - så att de
andra hörs på rätt sätt.

I Volvos laboratorium strävar man efter en "skandinavisk ljudkomfort."

-
Här i Sverige och Skandinavien har vi stora tysta, vidder. Ljudmiljön
är öppen och fri, inte hoptryckt. Så förväntar sig våra kunder att
Volvobilarna ska låta också, säger Eva Lahti, ljudingenjör på Volvo.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-05 16:36
Olof Olsson (ej verifierad)

På mig imponerar en bil ju mindre den låter.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-05 17:15
S-E S (ej verifierad)

Låt förstahandsvalet vara en Skandinavisk tyst bil eventuellt med ett lättt vinande som en elbil. Till detta kan man installera ett kit med valfritt digitalt motorljud från vattentäta högtalare, monterade under bilen. Finns att köpa i Californien. Har demonstrerats i "Pimp my ride"! Välj Maserati, RR, Fiat eller Trådbuss efter tycke, smak och humör. Lägg ned ljuddesignavd. och satsa på konkuransförmågan i stället. Förstör inte "Skandinaviens stora tysta vidder" med ett konstlat bakgrunnsbuller made in Sweden. Är det inte konstigt, ena ögonblicket ska man ha tysta bilar utan vägljud för att i nästa ögonblick skapa skrammel? Kan inte Volvo fixa en CD med motorljud för de som vill ha en kuliss att lyssna på medan de kör.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-05 18:13
Christian (ej verifierad)

850:s ljud var trevligt för öronen, synd att de ändrade något i avgasystemet vid namnbyte till S/V-70.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-05 20:11
Emme (ej verifierad)

850n låter otroligt fint på låga varv. Synd att den kändes så slö men det gör hela 850/S70/v70 serien.
Är det dock så stor skillnad på ljudet?

#5 • Uppdaterat: 2009-10-06 10:07
Kjell-Åke (ej verifierad)

Löjligt!!! Finns det inte mer att göra på miljö- och trafiksäkerhet utan man måste ägna sig åt sådant larv, i synnerhet i dessa ekonomiska bristdagar?

#6 • Uppdaterat: 2009-10-17 12:08
Lennart (ej verifierad)

Håller med Olof Olsson !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.