Nästa artikel
VW Passat TSI EcoFuel - rena klippet för tjänstebilsföraren
Provkörning

VW Passat TSI EcoFuel - rena klippet för tjänstebilsföraren

Publicerad 16 mars 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Klassikern Passat utrustad med stark och snål gasmotor kan bli miljöbilen som vänder trenden för biogasen i Sverige. Lång räckvidd, fina utrymmen, hög komfort och lågt förmånsvärde, har gjort den till säljsuccé redan innan den officiellt introducerats!
När Volvo meddelande sitt beslut att sluta tillverka den gasdrivna versionen av Volvo V70, gick en kollektiv rysning genom hela gas-Sverige. Utbyggnaden av fler tankställen var beroende av att antalet gasdrivna bilar också ökade och vad skulle nu taxi och tjänstebilsfolket köra?   

Sedan vi i december 2006 för första gången fick möjlighet att prova prototypen till vad som skulle komma att bli Volkswagen Passat TSI EcoFuel, har vi väntat tålmodigt på den färdiga bilen. Idén är extremt intressant. Genom att kombinera turbo och kompressor i TSI-motorn har Volkswagen fått en maskin som kan överbrygga gasdrivna motorers svårighet att ge hög dragkraft vid låga varvtal. Med cylindervolymen begränsad till bara 1,4 liter, blir dessutom förbrukningen låg.

90 mils räckvidd

Eftersom gas kräver stort lagringsutrymme i skrymmande gasflaskor har tidigare gasbilar oftast plågats av kort räckvidd och/eller inskränkningar av bagageutrymmet. I vissa fall har flexibiliteten påverkats då gasflaskor mellan baksätets ryggstöd och bagageutrymmet förhindrat normal fällning av baksätet.

Passat TSI EcoFuel lider inte av dessa problem. Gasflaskorna ligger under golvet och det enda som fått offras är reservhjulsbaljan. Bilen kommer istället med en punkteringssats med lagningsvätska och kompressor. Räckvidden vid gasdrift är 48 mil.

Sedan finns en bensinreserv som räcker för ytterligare dryga 30 mils körning. Med en total räckvidd om nästan 900 km, närmar sig den gasdrivna Passaten många dieselbilar och lämnar alla etanoldrivna konkurrenter långt bakom sig. Passat TSI EcoFuel kan också utrustas med dragkrok och får dra vagnar på upp till 1 500 kg.

Även prestandamässigt håller Passat undan. Vid gaspådrag från låga varv, bygger kompressorn snabbt upp tycket. På högre varvtal tar turboaggregatet över. Tillsammans ger de den lilla direktinsprutade 1,4-litersmotorn en effekt och dragkraft som är fullt tillräcklig för den nästan 1,7 ton tunga bilen. Accelerationen upp till 100 km i timmen går på under tio sekunder enligt fabriken och även vid omkörningar känns Passat EcoFuel pigg och villig.

Smidig låda
Som standard är bilen utrustad med en smidig sexväxlad manuell växellåda. Som tillval finns den nyutvecklade sjustegs DSG-lådan, pris 19 000 kr, som bilen vi provkör idag är utrustad med. En rejäl slant men den effektiva automatlådan sänker faktiskt förbrukningen ytterligare ett snäpp. Dessutom är den smidigare än tidigare generationers DSG, särskilt vid pillriga manövrar i låg fart som exempelvis fickparkering.      

Under körning märks att lådan är optimerad för låg förbrukning. Snabbt växlar den upp till högsta växeln för att spara så mycket som möjligt på gasen. Trampar föraren ned gaspedalen är lådan emellertid kvick att växla ned och hjälper motorn att skicka iväg den relativt tunga bilen till alldeles för höga farter.

På slingriga vägar är Passat TSI EcoFuel riktigt rolig att köra och upplevs ett par nummer mindre än vad den i själva verket är. När farten ökar känns det nästan som om bilen trycker sig ned mot vägbanan. Styrningen tillhör de bästa på marknaden och är både snabb och följsam.

Inuti känns Passat igen. Instrumenteringen är sig lik men mätaren som tidigare upplyste om kylarvattnets temperatur, berättar nu istället om hur mycket gas som finns kvar. Bilen startar alltid på bensin men kopplar sedan automatiskt över till gasdrift så snart styrdatorn anser det lämpligt. Om gasen tar slut kopplas bensinreserven in. Föraren kan inte själv välja bränsle.   

Sittkomforten är hög och kupén erbjuder gott om utrymme på alla ledder. Bagageutrymmet är generöst och lättlastat. Kvalitetskänslan i material och reglage är på samma höga nivå som Volkswagen skämt bort oss med under senare år. Det måste inte betyda att bitarna håller längre än i andra bilar men det känns i alla fall bra.

Tyvärr kvarstår också Passats svårighet att isolera kupén från däcksbuller. När asfalten blir riktigt grov, dånar det rejält i bilen.  

93 gaspumpar
Säkerheten håller hög nivå. Passat är krockad enligt Euro NCAP: s gamla betygssystem och fick då full pott, fem stjärnor. Volkswagen försäkrar att gasflaskorna inte innebär någon ökad risk vid en olycka. Antisladdsystem är standard liksom sidokrockkuddar, sidokrockgardiner samt framstolar med aktivt skydd mot pisksnärtsskador.

Den gasdrivna Passaten tillverkas på samma lina i fabriken som övriga modeller och har tillgång till samma generösa urval av extrautrustning. För den som vill går det att utrusta sin bil in absurdum.
I dagsläget finns 93 gaspumpar som är tillgängliga för allmänheten.

Inom några år lovar branschorganisationen Svenska Gasföreningen att antalet tankställen ska ha fördubblats. Att köra gas-Passat problemfritt kanske inte ännu låter sig göras i hela Sverige men i stora delar av landet är det nu fullt möjligt. Kör man på biogas reduceras utsläppet av fossil koldioxid med ca 90 procent.

Det innebär att en biogasdriven Passat EcoFuel tillhör de minst klimatskadliga bilarna på marknaden.

Ekonomin är slutligen kanske både det bästa och det sämsta med den här bilen. I grundutförande med sedankaross och manuell växellåda, kostar Passat TSI EcoFuel från 278 500 kr. Få privatpersoner är beredda att i dessa dagar lägga upp närmare 300 000 kronor för en bil, även om man fram till halvårsskiftet får tillbaka 10 000 kronor i statlig miljöbilspremie.

1 300 kronor i månaden
För tjänstebilsföraren är situationen en annan. Skatteverket ger rabatt på förmånsvärdet för gasbilar vilket gör att en nästan fullutrustad Passat EcoFuel, inte kostar mer än cirka 1 300 kr/mån vid 50 procent marginalskatt. Det är detta som gör att Volkswagen fått ihop närmare 900 förbeställningar på den här bilen redan innan den haft sin officiella introduktion. Volkswagen Sverige räknar med att sälja cirka 6 000 Passat i år. Vår gissning är att en stor andel av dem kommer att vara gasbilar.

Relaterade bildspel

VW Passat Variant TSI 150 EcoFuel DSG Sportline

Pris, kr: 306 500 (grundpris från 278 500 kr)
Säljstart: Nu
Modell: Femsitsig kombi      
Mått, cm: L 477/B 182 /H 152
Tjänstevikt, kg: 1 694  
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500
Motor: Fyrcylindrig bivalent motor för metangas/bensin med turbo och kompressor. Cylindervolym: 1 390 cm3. Max effekt: 150 hk vid
5 500 varv/min. Max vridmoment 220 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 9,9 s. Toppfart 208 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning : 4,4 kg gas/100 km, 6,8 l 95-oktan bensin /100 km.
CO2-utsläpp: 121/158 g/km (gas/bensin).
Konkurrenter: Mercedes B-klass NGT, Volvo V70 2,0 F, Ford Mondeo 2,0 Flexifuel.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-16 11:46
Peter Hansen (ej verifierad)

Falköpings kommun har tagit ett beslut om att alla anställda i kommun ska få leasa en biogas bil på samma sätt som när det gällde datorer.

#2 • Uppdaterat: 2009-03-16 17:08
johan (ej verifierad)

Nu lär SAAB 9-5 stendö med sin försäljning till företagen. eftersom den bara får 20% rabatt på förmånsvärdet, vi har en regering som verkligen gynnar den inhemska bilproduktionen.......

#3 • Uppdaterat: 2009-03-16 19:33
Krille (ej verifierad)

Det verkar väl inte riktigt smart att gynna andra länders bilproduktion i dessa tider. Nu borde väl någon politiker engagera sig så företagen stimuleras att köpa svensktillverkade bilar.

#4 • Uppdaterat: 2009-03-16 21:26
David (ej verifierad)

Bra drivmedel, men VW är sent ute.
Mercedes B-klass har sålts med Gas drift i ett halvt år och dessutom levereras den men den vanliga tanken och kan således klara mycket längre körstäckor än VW. Hör av er till närmate Mb återförsäljare.

#5 • Uppdaterat: 2009-03-17 09:09
Calle (ej verifierad)

Undrar om gastankning fungerar i stockholm / mellansverige? Finns det fungerande mackar?
Självklart ska inget land vara protektionistiskt och gynna ev egen biltillverkning. Helt galet med tanke på utveckling o framsteg - jmf varvsnäringen i sverige (på 70-talet). Nä fri konkurrens och låt den bästa vinna, dvs den som bygger den bil vi efterfrågar, svårare än så är det inte. Just nu vore det väl fint med en miljövänlig, snål, säker, lagom stor/liten och flexibel bil. Gärna körglad = inget motsatsförhållande. Den bilen skulle jag 'köpa' som nästa leasingbil. Företagsleasingförarna... är en viktig kategori - våra bilar står för den kommande bilparken i ca 12 år efter vår 3-årsleasing. Det är därmed ett stort ansvar på oss/företagen!

#6 • Uppdaterat: 2009-03-17 09:14
LC4ever (ej verifierad)

93 tankställen, fortfarande för få för att det skall bli någon storsäljare bland tjänstebilar.
Företagsbilar däremot som används inom ett begränsat område, där kan det vara en bra affär.
Jag behöver mer än 45mil räckvidd (ja, jag vet att man kan köra ytterligare 45 med bensin, men vad är vitsen med det?).

#7 • Uppdaterat: 2009-03-17 10:25
Mathias (ej verifierad)

Helt klart intressant bil. nu ska dom bara få till designen på bilen eller kanske tom lägga motorn i octavian. Då kan det bli aktuellt.
SAAB är tyvärr stenålder. Vem fasen köper en bil som drar så mkt bränsle? Inte fasen är det en miljöbil när man går bakåt i tiden och förbrukningen går över litern?

#8 • Uppdaterat: 2009-03-21 11:00
S-E S (ej verifierad)

Inga bekymmer med tankning av gas. Säljs det gasbilar så kommer gastankställen att växa som svampar ur jorden på bekostnad av E85-mackarna, tack o lov. Tänk på alla kommuner som lätt kan kombinera avfallshsnteringen med biogasutvinning som tex Västerås där lokaltrafiken till stor del går på gas och överskottet "exporteras" till Stockholm.

#9 • Uppdaterat: 2009-03-28 00:20
Per_K (ej verifierad)

Jag har en Volvo S60 Bi-Fuel sedan drygt fyra år, och är myccket nöjd. Att tanka gas är inga problem alls (i Göteborgsområdet), och det blir betydligt billigare jämfört med bensin. Jag kommer att behålla Volvon ett tag till, men när det blir dags att byta är Passat Ecofuel en av få tänkbara alternativ. Passaten verkar vara den bästa gasbilen just nu, med låg förbrukning och lång räckvidd på gas kombinerat med goda prestanda. Som tjänstebil torde denna bil vara oslagbar just nu i sin storleksklass. På papperet verkar det mesta vara bra, men det återstår förstås att se hur det är med kvaliteten. Tyvärr har ju VW också dåligt rykte när det gäller märkesverkstäder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.