Nästa artikel
Billigt i början, dyrt i längden
Nyheter

Billigt i början, dyrt i längden

Publicerad 22 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Du kan spara tusenlappar på att välja rätt bilförsäkring. Det har vi skrivit om flera gånger tidigare i Vi Bilägare. Här nedan har vi två exempel på det.
Men många bilägare kanske tycker att det är krångligt och tidsödande att själv ringa till olika försäkringsbolag och beställa offerter och sedan gå igenom alternativen, både vad det gäller priser och innehåll.

Gratistjänst hjälper
Nu finns en gratistjänst som kan hjälpa dig på traven när du ska försäkra din bil. Insplanet är företaget som erbjuder gratis hjälp och rådgivning när du ska välja bilförsäkring. Företaget sponsras av den samlade försäkringsbranschen, men är oberoende i valet av vilket försäkring som passar just dig bäst.

- Det ska vara snabbt och enkelt för kunden att kunna jämföra vad olika försäkringsbolag har att erbjuda. Samtidigt bygger vi upp en kompetens av vad folk frågar efter när det gäller bilförsäkring, vilka saker som kunderna tycker är viktiga eller vad som är krångligt att förstå i ett avtal, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

Allt fler bilköpare erbjuds en så kallad prova på-försäkring vid köp av en ny eller begagnad bil. Ofta är bilförsäkringen då väldigt billig - till en början.

- Syftet från bilhandlaren är att ge sken av att den här bilen har låga ägandekostnader, att försäkringen är billig, kanske bara någon hundralapp per månad. Då blir motståndet att köpa bil mindre. Från försäkringsbolaget är syftet att senare få kunden att ta en reguljär bilförsäkring hos dem, en oftast mycket dyrare produkt, säger Erik Lif.

Svårt att jämföra priser

I de allra flesta fall är kunden inte tvingad att fortsätta inom samma bolag när prova på-försäkringen har löpt ut.

- Prova på-försäkringen brukar gälla tre eller sex månader och de är värda att ta. De är kraftigt rabatterade när man köper bil, nästan som om man blir bjuden på försäkringen. Men det gäller att vara uppmärksam på när de löper ut. Nästan alla kunder som hör av sig till oss vill byta till ett annat försäkringsbolag när prova på-försäkringen går ut. Det är ett tecken på att försäkringen i verkligheten kostar för mycket, säger Erik Lif.

9 månader istället för ett år

En annan sak att se upp med på bilförsäkringen är att det finns försäkringsbolag som erbjuder nio månaders försäkring efter just prova på-försäkringen. Då blir det svårt att jämföra priset för kunden mot en vanlig försäkring som gäller i ett helt år.

- Det blir inte ett korrekt jämförelsepris, här gäller det att se upp. Totalt sett blir en sådan försäkring dyrare än en försäkring som löper helårsvis, säger Erik Lif.

Att prisskillnaden mellan försäkringsbolagen för samma typ av försäkring är stor är i sig inget nytt.

- Det har blivit ännu större spännvidd än tidigare i pris. Eftersom det är lag på att försäkringsbolagen inte får neka någon kund att köpa försäkring så prisar en del bort sig istället. Det är ett sätt för försäkringsbolagen att visa att en viss kundgrupp inte är lönsam för dem, säger Erik Lif.

Diskutera: Har du erfarenheter av prova på-försäkringar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-22 20:45
Kenny (ej verifierad)

Fick gratis försäkring på min Merca hos If i tre månader. Sedan ville de ha 768 kr i månaden för en halvförsäkring. I mitt fall var Vesta billigast med 430 kr per månad :)

#2 • Uppdaterat: 2009-10-23 00:11
Thomas (ej verifierad)

Ojj då vad hemskt. Ja, vad gör man då... Byter bolag om man vill. Upp till varje konsument hela tiden att bevaka sina utgifter.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-25 19:28
S-E S (ej verifierad)

Klart man tackar ja till 3 månaders gratis försäkring! Sedan kollade jag upp och fick ca 1000 kr lägre årskostnad i annat bolag.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-28 19:13
Kjell Bergquist (ej verifierad)

Jag fick också en prova på försäkring för min opel via if.
Den ordinarie försäkringen efter detta är något dyrare än övriga bolag men vilkoren för försäkringen, speciellt självriskerna, gör att jag ändå väljer if trots detta. Den passar mig helt enkelt bättre just för ögonblicket.
Dessutom hade jag en skada där jag bemöttes på ett utomordentligt bra sätt från if som också var snabba med skadergleringen. Jag fick svar på ansvarsfrågan två dagar efter att jag anmält skadan.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-22 11:23
Fredrik (ej verifierad)

Är inte detta bara ett försök till marknadsföring från Insplanet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.