Nästa artikel
Lastbilar och bussar kör för fort
Nyheter

Lastbilar och bussar kör för fort

Publicerad 14 januari 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Sex av tio lastbilsförare följer inte hastighetsbegränsningarna på 50-vägar. Vägverket tycker att det är märkligt att landets yrkeschaufförer fortsätter att köra för fort.
Vägverket har nu genomfört sin årliga hastighetsmätning av bussar och lastbilar.

Resultatet är entydigt - många yrkesförare fortsätter att köra för fort.

På 50-vägar går det fort
De största överträdelserna sker på vägar med en hastighetsbegränsning på 50 km/h.

På 50-vägar kör 60 procent av lastbilsförarna och 43 procent av bussförarna för fort.

- Det finns mycket kvar att göra när det gäller hastighetsefterlevnaden, konstaterar Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.

- Det handlar om att förändra attityder hos företagsledningen och individer vilket tar tid.

Sänkt hastighet på 70-vägar

När det gäller 90-sträckor, där lastbilar med släp endast får köra 80 km/h, är problemen fortsatt stora.

Endast fyra av tio lastbilsförare håller hastighetsbegränsningen.

Däremot kan en positiv utveckling urskiljas på landets 70-vägar. Där har medelhastigheten sänkts med 1 km/h.

"Lite märkligt"
Minskningen har inneburit att koldioxidutsläppet minskat med 8 695 ton och företagen har sparat 31 miljoner kronor i bränsleutgifter.

Vägverkets generaldirektör Lena Erixon tycker att det är märkligt att inte fler yrkeschaufförer håller hastigheten.

- Jag tycker det är lite märkligt att man inte vill tjäna pengar till företaget genom mindre bränsleförbrukning, det handlar om stora summor årligen, säger hon.

Stora besparingar
Om alla yrkesförare skulle hålla rätt hastighet skulle, enligt Vägverket, 20 liv räddas per år och ungefär 200 000 ton koldioxid sparas.

Dessutom skulle företagen spara över en miljard kronor per år i bränslekostnader och mindre slitage på fordon.

Diskutera: Hur upplever du att lastbilar och bussar håller hastigheten?
FAKTA:

* Vägverket har mellan 2006 och 2009 mätt hastigheten hos yrkestrafikens lastbilar och bussar.

* Årets mätning genomfördes i oktober 2009, då observerades 5 300 fordon.

* Mätningarna är gjord på ungefär 100 platser i Sverige.

* Mätningsplatserna är valda så att mätpersonerna kan utföra uppdraget säkert och att de varit dolda.

* Platserna för mätningarna har varit plana och inte i direkt anslutning till en ändring av hastighetsgräns.

* Mätningarna har inte gjorts i närheten av korsningar eller trafikljus.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-14 11:44
Karin (ej verifierad)

Vägverket tycks alltd tro att det är mycket märkligt att deras underliga hastighetsgränser inte följs. Kan det bero på en bristande verklighetsförankring hos vägverket? Är det kanske så att 50 inte alltid är den lämpliga hastigheten? Det kanske rentav är så att man kan dö (vilket strider mot nollvisionen)?
Tänka sig, man kan rädda 20 liv genom att stoppa en hel näringsgren i Sverige! Vad är väl 200000 jobb att sätta mot 20 liv? Ingen dör ju om trafiken upphör eller?
Jag

#2 • Uppdaterat: 2010-01-14 11:52
Tommy (ej verifierad)

Jag tycker att yrkeschaufförer är urusla i dagens trafik .Ju större de är ju mer rätt att köra som de vill tycks det vara
För att inte tala om de som kör bussar dom borde lära sig köra bättre de har ju en massa liv på sitt samvete
Och varför skall inte lasbilar och bussar ha vinterdäck det är ju de som ställer till det på vintervägar

#3 • Uppdaterat: 2010-01-14 13:13
leifer (ej verifierad)

Är ju läskigt när dom kör fort när det är halt. Hastighetsgränserna är enormt träiga, samma gränser när det är bra sikt och torr vägbana som när det är mörkt och halt. Var är logiken i det? Yrkestrafiken kör ju alltid max tillåtna. Leveranser ska hållas, tidtabeller ska följas.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-14 13:17
DAvid (ej verifierad)

Kan det bero på tidspressen???

#5 • Uppdaterat: 2010-01-14 13:28
classe (ej verifierad)

Ja så många kilon som skall stoppas! Där jag bor så skiter man rent ut sagt i 50 skylten! SRV kör som idioter för dom skall tömma tanken eller sopcontainern Barn skall över gatan till bussar! Få stopp på en lastbil innan ungen sitter som ett kylarmärke det är inte lätt. Men även SL's inhyrda busschaffisar kör som idioter, hackigt och ryckigt! När ta ur dom ur trafiken och sätt dom på skolbänken igen!

#6 • Uppdaterat: 2010-01-14 13:52
Lägerleffe (ej verifierad)

De allra flesta kör slappt och slarvigt. Håller varken avstånd eller hastighetsgränser. Samtliga har anammat regeln "störst går först".
Dags att omprogrammera mjukvaran i huvudet vid nästa service. Och går inte det blir det AF som gäller. Arbetsförmedlingen.

#7 • Uppdaterat: 2010-01-14 14:21
Ann Buckley (ej verifierad)

Fattar inte hur yrkeschaufförer kan vara så nonchalanta med sina egna och andras liv.De kör slarvigt och vräker sig fram på vägarna med sina mordmaskiner utan någon som helst hänsyn till andra trafikanter.
Det gäller såväl 70 som 50 väg ibland även 30.
Det finns aldrig någon polis som ser något ,märkligt när jag en gång körde för fort registrerade kameran direkt och det blev 2000kr i böter.I tunneln Årstalänken ligger de och hetsar i baken på en fastän man håller 70 som ju är hastighetsgräns. Var finns kamerorna?Är det olika regler som gäller för olika fordon eller?

#8 • Uppdaterat: 2010-01-14 15:46
Kalle (ej verifierad)

Tänk på att hastighetsmätarna i tunga fordon med färdskrivare visar exakt hastighet. Mätaren i eran personbil visar inte exakt hastighet, därför kanske du tror att lastbilarna alltid kör för snabbt..

#9 • Uppdaterat: 2010-01-14 16:59
BosseM (ej verifierad)

Jag har GPS osm jag hoppas visar rätt hastighet, och jag ligger därför ofta på högsta tillåtna hastighet när jag kör, använder farthållare och kompenserar för hastighetsmätarens felvisning. Visst får jag lite nu och då bussar och lastbilar som ligger och pressar på bakifrån, men merpaten av dem som kör om är mindre bilar, vanligast s.k. stadsjeepar och småföretagarpickuper. Majoriteten av dem som kör om i vanliga personbilar kör numera Audi. För tio år sedan var det mest BMW och Mersor och på 80-talet SAAB Turbo.

#a • Uppdaterat: 2010-01-14 17:31
Emme (ej verifierad)

Karin, vägverket och verklighet går inte ihop som det tycks ..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.