Nästa artikel
Säkra bilar får lägre premier
Nyheter

Säkra bilar får lägre premier

Publicerad 29 april 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Under senare år har många nya bilmodeller blivit påtagligt mycket säkrare. Det har framgått inte minst av den trafiksäkerhetsforskning, som Folksam bedrivit ända sedan 1970-talet. Nu blir bolaget först med att låta den höjda säkerhetsnivån i modeller lanserade från 2000 och framåt slå igenom på bilförsäkringens premier, som för dessa bilar nu sänks med 15 procent i genomsnitt.

- Trafiksäkerheten i Sverige har helt enkelt gått så mycket och så snabbt framåt, att de bilmodeller som stått för säkerhetsökningen nu bör belönas med lägre försäkringspremier. Skillnaden mellan säkra och osäkra bilar är så så stor och så grundligt belagd, att drivkrafterna för att köra de säkra bilarna måste förstärkas ytterligare, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetschef på Folksam.

- Säkrare bilar betyder färre trafikskador och lägre skadekostnader för oss. Dels därför att de skador som verkligen inträffar blir lindrigare tack vare ny säkerhetsteknik, dels därför att många olyckor numera helt kan undvikas av samma skäl, fortsätter Anders Kullgren.

Att det är Folksam som tar det första steget på denna nya väg är följdriktigt, eftersom bolagets egen trafiksäkerhetsforskning varit med om att driva fram utvecklingen genom att sätta press på biltillverkarna. När vi sagt A, så måste vi nu också säga B och låta säkerhetsökningen resultera i lägre försäkringspremier för de bilar, som svarat för ökningen, enligt Anders Kullgren.

- I nuvarande skede är detta rätt metod att befästa och driva på den markanta förbättring av trafiksäkerheten som vi ser idag, säger Jan Samuelsson, prisansvarig på Folksam. Samtidigt som vi belönar de bilister som redan prioriterat ökad säkerhet i sina bilval blir premiesänkningen ännu ett incitament för kommande bilköpare att göra likadant.

Äldre bilmodeller i Sveriges bilpark kommer att ligga kvar på nuvarande premienivåer. Många av dessa bilar präglas av bristande säkerhetstänkande. De kan till exempel sakna högeffektiva säkerhetsdetaljer som antisladdsystem, whiplashskydd eller krockkuddar.

- Vår premieomläggning bidrar till att förnya landets bilpark, som fortfarande tillhör Europas äldsta. Vi gör den helt enkelt säkrare snabbare, säger Anders Kullgren. Därför får alla bilar med antisladdsystem, som är den mest radikala säkerhetsförbättringen sedan bilbältet infördes, dessutom sänkt trafikförsäkringspremie med upp till tio procent. Detta börjar gälla från och med den första juli.

Premiesänkningen gäller från och med mars i år, men märks först på årsförfallodagen, när den nya årspremien ska betalas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-05-05 14:26
Mikael (ej verifierad)

När kommer det bli en lista över vilka bilmodeller som detta kommer gälla? Och vad är kraven för att få den här sänkningen?
Det kan ju lika gärna bara handla om 1 bilmodell och Folksam fixar gratis publicitet och bra PR. Skulle gärna vilja veta om exempelvis min golf med 4 euro ncap (2000 års modell) och krockkuddar högt o lågt klassas som säker, eller ej, enligt dom...

#2 • Uppdaterat: 2008-05-13 19:14
Tobias (ej verifierad)

Man skulle kunna tro att en fyrhjulsdriven modell var billigare att försäkra än dess tvåhjulsdrivna syskon. Det var dock inte fallet med vår V70. Istället var det 25% dyrare att försäkra AWD-modellen eftersom den enligt Volvia förekom mer ofta i olyckor än den enbart framhjulsdrivna. Är det likadant med Audis modeller tro?

#3 • Uppdaterat: 2008-05-14 00:06
Sture Pettersson (ej verifierad)

Skulle behöva en klass för pensionärer också. Då Vi kör med in-
sidan , och därför är billigare, för försäkringsbolagen. Kan även
tänka mig 50 % på nuvarande premie. Med vänlig hälsning
Sture i Peking

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.