Nästa artikel
Böter för "världens sämsta parkering"
Nyheter

Böter för "världens sämsta parkering"

Publicerad 22 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Rättvisa har nu skipats i fallet som kom att kallas "världens sämsta parkering". Föraren döms till böter - men får behålla körkortet.
I höstas kunde Vi Bilägare rapportera om en uppmärksammad incident i Kanada.

Krossade bilar
Utanför ett gym i Toronto krossade en BMW X5 två parkerade bilar och försvann sedan från platsen.

Händelsen filmades av en övervakningskamera och ett filmklipp spreds som en löpeld på internet.

Inom loppet av några dagar hade filmen visats miljontals gånger.

Åtskilliga tidningar kom att kalla historien "världens sämsta parkering".

Får böter
Föraren kunde snabbt identifieras till en 62-årig kvinna som tränade på gymmet.

Nu har kvinnan erkänt sig skyldig och blivit dömd till böter på 500 dollar.

Dessutom ska föraren betala ersättning till ägarna av de krossade bilarna.

Kvinnan får dock behålla körkortet, men med restriktioner om att inte köra bil mellan 19.00 och 07.00.

Se film:
Testvinnaren - en magnifik bil

1. Vinnaren! Mäktiga MERCEDES-benz S-klass vinner rond efter rond i vårt lyxbilstest. Fjädringkomfort, köregenskaper, bullernivå, drivlina och förbrukning – det är fem viktiga områden där S-klass slår sina båda konkurrenter på fingrarna. Det räcker för att med viss marginal bli utsedd till bäst i test. Bilen ger dessutom, vilket är viktigt i sammanhanget, den största dosen lyxkänsla och har dessutom testets bekvämaste och mest finessrika baksäte. Kort sagt, Mercedes S 400 d Lång är en magnifik bil till ett magnifikt pris. Grattis, den som har råd med 1 659 250 kronor!

2. Nya Audi A8 bjuder på teknik och kvalitetsintryck i den högre skolan och är en av dagens absolut mest avancerade bilar. Men när det handlar köregenskaper, åkkomfort och lyxkänsla når den inte riktigt upp till Mercedes nivåer. Fast den är inte långt efter...

3. Japanska lyxhybdriden Lexus LS 500h blev testets besvikelse. Den ljudliga drivlinan känns inte premium och samma sak gäller fjädringskomforten och spårkänsligheten. Även fyrhjulsdrivningen har brister, men utrustningsnivå och byggkvalitet håller hög klass.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Jag trodde att matchen skulle bli jämn, inte minst efter att ha läst allt beröm som östs över nya A8. Visst, Audi känns modern och nästan nätt för att vara lyxbil, som totalupplevelse är den ändå svarslös mot de bedövande slagen från Mercedes. S-klass ställer ännu dyrare lyxåk i skuggan och är en uppvisning av högsta klass. Drivningen i Lexus är obegriplig och gör inte den annars fina bilen rättvisa. Multimediafunktionerna är dessutom helt vimsigt ordnade.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare: Audi imponerar med hög teknisk nivå, finfint kvalitetsintryck och en rejäl portion lyxkänsla. Men min personliga favorit är ändå Mercedes. S-klass har en fantastisk åkkomfort, samtidigt som köregenskaperna under press är ytterst kompetenta. Registret är brett. Jag måste också erkänna att jag blev smått betagen av det ultralyxiga baksätet, där känner man sig som en kung. Lexus föll mig däremot inte i smaken, främst på grund av den ”olyxiga” drivlinan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-22 19:24
Jack (ej verifierad)

Förmodligen hög på anabola eller någon liknande. Ganska kul dock!

#2 • Uppdaterat: 2010-04-22 19:37
Konservator (ej verifierad)

Jack,

Tja, östrogen är ju ett steroidhormon...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.