Bild
Nästa artikel
Antalet vildsvin ökar stadigt. Olyckor med vildsvin är nu fler än de med älg. Bra ljus kan rädda liv. (Bilden är arrangerad – Älgskadefondsföreningen lånade ut vildsvinen.)

Test: Extraljus

Test

Sverige har ett unikt djurliv. En del av våra vilda djur är farligt stora och kutar omkring nära och ibland över våra vägar. Ett sätt att undvika påkörning är att se dem i tid med hjälp av bättre lyse.

Här kommer 65 000 anledningar till att ha bra lyse på bilen! Det är nämligen så många vilt-olyckor som beräknades ske 2017. Statistiken var inte färdig i skrivande stund, i mitten av december. När Vi Bilägare hade kontakt med Boris Karlkvist som är fältinformatör på Älgskadefondsföreningen så berättade han:

– I år, 2017, kommer vilt-olyckorna att nå all time high! Troligen hamnar vi på mellan 65 000 och 70 000!

2016 låg antalet viltolyckor på 58 000. Och det finns inget som tyder på att de skulle bli färre 2018, snarare tvärtom.

Det enskilt flesta viltolyckorna sker med rådjur. De som varit med om en sådan olycka vet att det är djuren som råkar mest illa ut, eftersom deras lägre vikt sällan innebär någon allvarlig risk för människan, om inte krocken, eller ett försök att undvika den, istället leder till en avkörning.

En vildsvinsgalt kan väga uppåt 300 kg  och vikten på en älgtjur kan ligga upp mot 500 kg. Det säger sig självt att man vill undvika dem på vägen. Största risken är vid mörker. Det gäller förstås att upptäcka djur på eller nära vägen i tid. Deras gråtonade päls gör det inte lättare.

Bra extraljus kan vara det som gör skillnaden! En fördel med xenon och LED är att det vita ljuset gör det lättare för ögat och hjärnan att snabbt uppfatta vad det är man ser.

Om olyckan är framme så glöm inte att omgående anmäla till polis och märka ut platsen. Det är ett lagkrav och måste ske inom en timme. Att bryta mot anmälningsplikten bedöms som smitning.

 

På nya bilar är det inte helt enkelt att montera traditionella extraljus. Fronten är redan upptagen av annan elektronik som kan störas. Det gäller p-sensorer, radar för aktiv farthållare, autobroms eller kameror. Dessutom kan det vara lite pyssel att hitta en stabil montering. Inte så underligt att ljusramper ökat i försäljning.

Priserna varierar kraftigt. Man kan få en ramp från en tusenlapp upp till tiotusen eller mer! Det är ett stort prisspann. Men det skiljer också i kvalitet såväl på själva lysdioderna som byggkvalitet. Täthet är också avgörande för livslängd, liksom bra kylförmåga.

 

En minst lika viktig egenskap är ljusrampens elektromagnetiska kompatibilitet. Den får inte påverka eller störa ut annan elektronik enligt regler i ECE R10. Yrkesförare är väl medvetna om dessa problem och väljer självklart testade och godkända produkter. Det är också en säkerhetsfråga.

Vid våra kontakter med olika importörer, får vi ofta förvånade motfrågor när vi vill veta huruvida lamporna är E-märkta.

– Det är ingen som bryr sig. Det är bara ni, polisen och andra myndigheter som frågar efter godkända grejor.

Att sälja lysen som byggs, testas och blir godkända gentemot alla krav, innebär högre  kostnader, vilket avspeglas i priset.

 

Bra ljus förväxlas ofta med mycket ljus och anges gärna  i  lumen. Men lumen är enheten för en ljuskällas totala ljusflöde och säger inget om hur mycket ljus som hamnar på vägen. Det är därför Vi Bilägare mäter och anger lux, vilket är belysningsstyrka på en yta.

Många ljusramper ger ifrån sig illa styrt ljus. De lyser lika mycket i trädtopparna som på vägen. De ger kortare räckvidd och sämre ljus vid dimma, regn och snöfall.


 

Biltemas fjärrljusramp 42-404 (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Bra köp!

Biltemas LED-ramp är byggd av tre små reflektorhus med två lysdioder i varje, monterade på en lackerad plåt. Det gör den känslig för stenskott och rostangrepp. Ljuset är ganska kort men med bra bredd. Lamporna kan enkelt justeras dit man vill. Vi kunde inte få lampan i mitten att nå samma längd som de två yttre. Finns även med fem strålkastare.

Pris, kr: 1 399.
Garanti: 1 år.
Generalagent: Biltema Sweden AB.
Kontakt: www.biltema.se, 077-520 00 00.
Bredd/höjd/djup, mm: 475/95/75.
Antal lysdioder/effekt: 6 x 10 W.
Arbetsområde: 3–36 V.
Skyddsklass: Anges inte.
Vikt, g: 2 300.
Material: Pressgjuten aluminium, svartlackerad plåt/lexanlins.
Räckvidd, 3 lux, m: 158 (genomsnitt av tre ljuskäglor).
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 35.

Hamron (art.nr. 60291) (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Billigt och bra!

Hamrons lilla LED-ramp har inte så värst lång räckvidd. Men det är en bred ljusstråle som åstadkoms för just under tusenlappen. Den håller också vad den lovar. Räckvidd med tre lux utlovas till ungefär 90 meter. Och det klarar Hamron med råge. Bredd vid ungefär 90 meters räckvidd är 25 meter. Bättre längd vore önskvärd.

Pris, kr: 999.
Garanti: 1 år.
Generalagent: Varuhuset Jula Sverige AB.
Kontakt: www.jula.se, 0511-342000.
Bredd/höjd/djup, mm: 350/41/69.
Antal lysdioder/effekt: 12 x 3 W.
Arbetsområde: 9–32 V.
Skyddsklass: IP67.
Vikt, g: 1 000.
Material: Aluminiumhölje med polykarbonatlins.
Räckvidd, 3 lux, m: 108.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 0. (21 m bred ljusstråle med 3 lux vid 100 m framför bilen.)

Hamron (art.nr 602193) (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Aningen dyrare, aningen bättre.

Inte heller Hamron med artikelnummer 602193 lyser särskilt långt, men i alla fall lite längre än den billigare versionen. Ljusets bredd är däremot väl tilltaget och det är viktigt ur just viltsynpunkt. Det är från sidorna av vägen som farligheter ofta uppstår. Det kan gälla såväl djur som människor till fots eller på tvåhjulingar.

Pris, kr: 1 499.
Garanti: 1 år.
Generalagent: Varuhuset Jula Sverige AB.
Kontakt: www.jula.se, 0511-342000.
Bredd/höjd/djup, mm: 440/60/110.
Antal lysdioder/effekt: 8 x 10 W.
Arbetsområde: 9–32 V.
Skyddsklass: IP68.
Vikt, g: 1 500.
Material: Aluminiumhölje med polykarbonatlins.
Räckvidd, 3 lux, m: 133.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 0. (35 meter bred stråle med 3 lux, 125 m framför bilen.)

Hella LED350 (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Litet och lätt.

Hella 350 är marknadens minsta och lättaste LED-ramp. Det är därmed betydligt lättare att finna en plats att montera på bilen. Hella håller högsta kvalitet på lysdioder och material. Med Hella 350 uppstår inga problem med korrosion eller vattenläckage. Lyser ungefär lika långt som ett vanligt helljus med harmonisk ljuskägla och hög ljustemperatur. Den finns också i en version med lite längre räckvidd men smalare ljusbild.

Pris, kr: 3 120.
Garanti: 2 års reklamationsrätt.
Generalagent: Hella Sverige.
Kontakt: www.hella.se, 08-923 000.
Bredd/höjd/djup, mm: 350/56/81.
Antal lysdioder/effekt: 12 med totalt 25 W effektförbrukning.
Arbetsområde: 9–33 V.
Skyddsklass: IP68/IP69K.
Vikt, g: 690.
Material: Värmeledande plast.
Räckvidd, 3 lux, m: 178.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 19.

Hella 470 Spot (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Bra köp!

Hellas ledramp 470 Spot ger både bra räckvidd och bredd, trots marknadens mest kompakta format. Får man inte plats med någon av Hellas LED-ramper lär det inte gå med någon annan heller. Plus för smarta monteringsalternativ, bland annat dubbelfäste och den låga vikten som gör det möjligt att fästa den i nummerskyltsplåt.
 

Pris, kr: 4 100.
Garanti: 5 år på lysdioder.
Generalagent: Hella Sverige.
Kontakt: www.hella.se, 08-92 30 30.
Bredd/höjd/djup, mm: 490/44/55.
Antal lysdioder/effekt: 16 med totalt 35 W effektförbrukning.
Arbetsområde: 12–24 V.
Skyddsklass: IP68/IP69K.
Vikt, g: 950.
Material:
Värmeavledande plasthölje med rostfria fästen.
Räckvidd, 3 lux, m: 230.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 25.

Hella 470 fjärr (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Smidigt format.

Hellas fjärrljus ger skaplig bredd, men 470 Spot ger både bättre längd och bredd. För övrigt har fjärrmodellen samma fördelar – den har låg vikt och en mycket kompakt konstruktion som gör rampen lättplacerad. Finns också möjlighet att placeras i dubbelfäste, tack vare smidigt format.
 

Pris, kr: 4 100.
Garanti: 5 år på lysdioder.
Generalagent: Hella Sverige.
Kontakt: www.hella.se, 08-92 30 30.
Bredd/höjd/djup, mm: 490/44/55.
Antal lysdioder/effekt: 16 med totalt 35 W effektförbrukning.
Arbetsområde: 12–24 V.
Skyddsklass: IP68/IP69K.
Vikt, g: 950.
Material: Värmeavledande plasthölje med rostria fästen.
Räckvidd, 3 lux, m: 174.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 18.

LightForce CB10E Spot (bild 1).
Testresultat (bild 2):

Välbyggt och kompakt.

LightForce hör till marknadens mest välbyggda strålkastare och uppfyller de hårdaste kraven på täthet. Den är också skyddad för att inte påverka bilens elektronik. Den här lilla rampen, bara 34 cm bred (inklusive fästen), skickar iväg en imponerande ljuskägla i paritet med ett skapligt helljus. Komplett kablage med säkring och extra brytare medföljer.

Pris, kr: 3 990.
Garanti: 3 år.
Generalagent: LightForce Sweden AB.
Kontakt: www.lightforce.se, 0950-120 00.
Bredd/höjd/djup, mm: 340/65/85.
Antal lysdioder/effekt: 10 x 3 W.
Arbetsområde: 10–36 V.
Skyddsklass: IP69K.
Vikt, g: 770.
Material: Svartanodiserat aluminiumhus med lins i polykarbonatplast. Rostfria fästen.
Räckvidd, 3 lux, m: 209.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 14.

LightForce CB20E spot (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Mer än såhär behövs inte.

Lightforce har oftast ramper i fjärr-, flod- eller spotutförande. Den här 20 tum långa och smidiga spotversionen skjuter iväg en rejält lång ljuskägla på över 250 meter med 3 lux. Det klarar få bilars vanliga helljus – än så länge. Det är också en skapligt bredd på ljuset. Mer ljus än så här behöver ytterst få. Kablage ingår.
 

Pris, kr: 6 990.
Garanti: 3 år.
Generalagent: LightForce Sweden AB.
Kontakt: www.lightforce.se, 0950-120 00.
Bredd/höjd/djup, mm: 595/65/85.
Antal lysdioder/effekt: 20 x 3 W.
Arbetsområde: 10–36 V.
Skyddsklass: IP69K.
Vikt, g: 1 220.
Material: Svartanodiserat aluminiumhus med lins i polykarbonplast. Rostfria fästen.
Räckvidd, 3 lux, m: 268.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 23.

Hella Luminatior LED Compact (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Kostsamt bra.

Hellas Compact-version av Luminator LED ger en imponerande ljusstråle, faktiskt längre än 9-tums Luminator och bara med två ljusdioder. En uppdatering av storebror är på gång. Mycket ljus får man, men det kostar. Två Hella Luminator Compact med LED ligger på mellan 9 000 och 10 000 kronor. Vikten är också förhållandevis hög.

Pris, kr: 4 495.
Garanti: 5 år på lysdioder.
Generalagent: Hella Sverige.
Kontakt: www.hella.se, telefon: 08-92 30 30.
Bredd/höjd/djup, mm: 181/187/120.
Antal lysdioder/effekt: 2 med sammanlagt 11 W effektförbrukning.
Arbetsområde: 12–24 V.
Skyddsklass: IP68/IP69K.
Vikt, g: 2 130.
Material: Pressgjuten aluminium.
Räckvidd, 3 lux, m: 308.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 26.

Lazer Triple-R 1000Elite2 (bild 1).
Två i ett (bild 2).
Testresultat (bild 3).

LED med bost!

Två i en. Lazer Triple-R är bra redan i E-godkänt läge. I boostläge lyser den 400 meter med 3 lux, vilket knappast kan vara godkänt. Att växla mellan de två lägena görs via en magnetstyrd kontakt på kortsidan (bilden). Rampen har inbyggd värmesensor som skyddar mot överhettning. Utan kylning av fartvind, i ljuslabbet, trädde skyddet i funktion efter cirka 5 min.

Pris, kr: 6 499.
Garanti: 5 år.
Generalagent: Proled.nu Vehicle Lights.
Kontakt: info@proled.nu, telefon 0910-142 31.
Bredd/höjd/djup, mm: 400/73/103.
Antal lysdioder/effekt: 8 på sammanlagt 92 W.
Arbetsområde: 9–32 V.
Skyddsklass: IP67.
Vikt, g: 1 420.
Material: Aluminiumhus med polykarbonatlins.
Räckvidd, 3 lux, m: 225 (413 i boostläge).
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 19 (49 i boostläge).

Maxtel PRO LED (bild 1).
Testresultat (bild 3).

Riktigt bra, men tung.

Maxtel har en uppsjö olika ramper. Vi valde en tiotumsversion som är E-märkt. Den är byggd av två sammanfogade sektioner med sex lysdioder i varje. Ljusbilden är riktigt bra både då det gäller räckvidd och bredd. Den har dessutom en extra bred kägla upp till 125–130 meter framför bilen. Den här rampen är både förhållandevis djup och rejält tung. Det ställer krav på stadiga fästpunkter.
 

Pris, kr: 5 387.
Garanti: 1 år.
Generalagent: HBA Fordonsteknik AB.
Kontakt: www.hba.nu, telefon: 08-88 09 00.
Bredd/höjd/djup, mm: 640/110/100.
Antal lysdioder/effekt: 12 x 10 W.
Arbetsområde: 12–24 V.
Skyddsklass: IP67.
Vikt, g: 4 400.
Material:
Aluminiumhus med lins i polykarbonatplast, rostfria fästen.
Räckvidd, 3 lux, m: 218.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 24.

Proled W10 (bild 1).
Testresultat (bild 2).

Bra bredd!

När det gäller ljus får man valuta för pengarna. ProLED W10 skickar iväg en lång och bred ljusstråle med LED-teknikens vita sken. Linserna håller ljuset hyfsat på vägen och med mindre stickljus uppåt. Den här rampen har bra prestanda men väger en del så här gäller det att ha rejäla fästpunkter.
 

Pris, kr: 2 995.
Garanti: 1 år.
Generalagent: Proled.nu Vehicle Lights.
Kontakt: info@proled.nu, telefon: 0910-142 31.
Bredd/höjd/djup, mm: 540/76/80.
Antal lysdioder/effekt: 9 x 10 W.
Arbetsområde: 12–48 V.
Skyddsklass: IP67.
Vikt, g: 2 450.
Material: Aluminium med plastkarbonatlins.
Räckvidd, 3 lux, m: 266.
Bredd vid 150 m, 3 lux, m: 33.

Här kommer 65 000 anledningar till att ha bra lyse på bilen! Det är nämligen så många vilt-olyckor som beräknades ske 2017. Statistiken var inte färdig i skrivande stund, i mitten av december. När Vi Bilägare hade kontakt med Boris Karlkvist som är fältinformatör på Älgskadefondsföreningen så berättade han:

– I år, 2017, kommer vilt-olyckorna att nå all time high! Troligen hamnar vi på mellan 65 000 och 70 000!

2016 låg antalet viltolyckor på 58 000. Och det finns inget som tyder på att de skulle bli färre 2018, snarare tvärtom.

Det enskilt flesta viltolyckorna sker med rådjur. De som varit med om en sådan olycka vet att det är djure

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Vi Bilägares ljustestdator användes för att bedöma LED-ramperna. Utrustningen består av en fresnellins och en vit projektionsskiva vars avstånd till linsen kan justeras med en motor styrd av en dator. När strålkastaren lyser genom linsen skapas en nedskalad ljusbild, som motsvarar vad man i verkligheten skulle se, på avstånd mellan sex och 300 meter.

Inuti ljusdatorn finns en TV-kamera som mäter ljusnivå, punkt för punkt, på projektionsskivan och som överför mätdata till datorn för vidare behandling. Kameran har försetts med optiska filter för att överensstämma med det mänskliga ögat. Vid varje mätning överförs över fem miljoner mätvärden som sedan beräknas och behandlas.

Datorn gör en utvärdering och presentation där ljuskäglans utseende ritas upp på en fiktiv väg vid olika belysningsstyrkor. Mätningarna av längd och bredd görs vid 3 lux, som bedöms vara nödvändig för identifiering av vad man ser vid mörkerkörning.

En del av dessa lampor har vi testat tidigare.

(Ljusgul = 15 lux, gul =7 lux, orange 3 lux, mörk orange = 1 lux).

IP-KLASSIFICERING

IP, (Ingress Protection) kapslingsklassificering, anger elektriska apparaters skydd vid beröring och mot inträngning av dels fasta föremål (damm), dels mot vatten. Den första siffran efter ”IP” anger skyddet mot inträngning av fasta föremål. Andra siffran anger skyddet mot vatteninträngning.

IP22 Beröringsskyddad, visst inträngningsskydd. Innebär bara att en människa inte kan få en elektrisk stöt vid beröring eller genom att sticka in ett finger eller liknande i armaturen. Regnsäker. Droppskyddad vid maximalt 15 graders lutning mot vatten

IP55 Dammskyddad. Damm i skadliga mängder kan inte tränga in och orsaka isolationsfel. Packningar är nödvändiga. Test i dammkammare. Spolsäker. Motståndskraft mot spolning med högre vattentryck med slang och 6,5 mm munstycke, 12,5 l/min på tre meters avstånd.

IP66 Dammtät. Innebär högsta täthetsklass för inträngning av föremål och damm. Armaturen måste vara helt tät också vid undertryck. Spoltät. Armaturen ska klara spolning med högt tryck från alla riktningar.

IP67 Dammtät. Vattentät. Ska hålla tätt i 30 minuter om armaturen temporärt placeras i vatten på max en meters djup.

IP68 Dammtät. Tryckvattentät. Krav på täthet vid kontinuerlig placering under vatten. Vanliga användningsområden är belysningar i bassänger. (Uppfyller inte nödvändigtvis IP67.)

IP69K Högsta kapslingsklass. En kapslingsklass som vanligen krävs i laboratorier och tillverkningsindustri. Armaturen ska då tåla att sköljas med hett vatten under högt tryck och ska motstå starka rengöringsmedel och kemikalier utan att material lossnar.

E-godkännande innebär regler för ljuseffekt. Men krav finns också på elektromagnetisk kompatibilitet (EMC), radiofrekvenstörning (RFI) och gränser för skadliga ämnen enligt ROHS-direktivet. Dessutom testas IP och av många tillverkare även motstånd mot skakning och stenskott.

Kommentarer

#1
2019-09-11 19:31

Finns någon ramp som är modellanpassad till nya Toyota Rav4 hybrid 2019?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.