Bild
Nästa artikel
Land Rover har testets högsta prislapp, BMW är äldst och Mercedes har det största axelavståndet.
Land Rover har testets högsta prislapp, BMW är äldst och Mercedes har det största axelavståndet.

Test: X3, Discovery & GLC (2016)

Långtest

De utgör gräddan av marknadens medelstora suv-modeller och kostar därefter. Samtidigt har de fyrhjulsdrift som verkligen fungerar. Vilken når längst av BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC?

Tre lyxiga suv-modeller är på rymmen från sina normala habitat i storstadens trängsel. Den lilla vägen leder vår karavan genom ett stilla och vackert haglandskap i vårbrytningen. Vi rattar med vässade sinnen mellan stenar, hålor och närgångna taggtrådsstängsel och känner oss lite som i en reklamfilm. Oljerockarna är nyvaxade, terrängkängorna åtsnörda, våra väldrillade setterhundar spanar lystet från hundburarna, hagelbössorna ligger putsade och klara, i fjärran tornar en skotsk fornborg upp sig…

Det är lätt att låta fantasin spela i BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC. De är komfortab-la och snudd på drömbilar i mycket, fattas bara med sådan stil, utrustning och prislappar. Här börjar det roliga runt en halv miljon kronor om det ska in lite passande extragrejer utöver grundutrustningen. Den i sin tur är förvisso inte dålig, men att BMW fortfarande tar betalt för autobroms är snålt (den kostar visserligen bara cirka 6 000 kronor, men ändå).

Det är fyrcylindriga turbodieselmotorer som gäller, i BMW och Land Rover tvålitersmaskiner på 190 respektive 180 hk, i Mercedes en 2,1-motor som ger 170 hk. Nioväxlad automatlåda finns i Land Rover och Mercedes, åttaväxlad i BMW. Fyrhjulsdrift och ganska bra markfrigång har alla tre, den som vill kan vässa med ”terrängpaket”, luftfjädring, hasplåtar etcetera, men det är ändå som familjefraktare istället för en konventionell kombi modellerna får göra tjänst.

X3 visades redan 2010 och fick ett ansiktslyft 2014. En helt ny generation är på gång, kanske redan under 2017. Land Rover Discovery har funnits länge som modellnamn, den här med tillägget Sport är färsk och ensam i trion om att erbjudas som sjusitsig. Mycket av tekniken delas med den framgångsrika Range Rover Evoque, inte med Volvo XC60 som den förra bitvis gjorde. Mercedes GLC ersätter den mer kantiga, lite säregna GLK och har från start blivit en sådan framgång att man kallat in finska Valmets produktionsresurser för att matcha efterfrågan. Ändå sägs väntetiden på ett exemplar vara nästan ett år.

»Land Rover är en avspänd och skön velourmjukis när vi kör på vanliga vägar.«

Vi började testet med att köra lands- och motorvägar mot Lunda flygfält i Uppland. Inget tvivel om att det här är en ytterst behaglig trio att färdas i. Starka motorer, bra utrymmen, massor av finesser att bekanta sig med, låg ljudnivå, hög sittposition … plustecknen radas upp under de första tio milen.

Testets BMW är utrustad med sportchassi, extrema 20-tumshjul och däck med verkligt låg profil. Det hade kunnat bli katastrof i spårkänslighet och stötighet och visst ”darrar” och stöter framfarten mer än i de båda andra – men inte alarmerande mycket. Inte ens när vi senare kör på riktiga svartvägar i Dalarna faller chassi eller styrstabilitet ur ramen. Förr om åren hade BMW med likartad utrustning klara svårigheter med kombinationen ”sport och komfort”, särskilt i fråga om spårkänslighet, men att det blivit klart bättre är X3 exempel på. Den typiska reaktionsvilligheten, ”BMW-känslan”, finns i viss grad även här, men någon sportbil är det förstås inte fråga om.

Test: X3, Discovery & GLC (2016)

Trots tillnamnet ”Sport” har Land Rover inte heller det minsta sportighet över sig. Bilen är snarare en avspänd och skön velourmjukis när vi kör på vanliga vägar. Fjädringen har ett rikt register, däcken känns tjocka som ballongdäck på cykel gjorde förr och det är bara bra för den allmänna åkkomforten och för ljudnivån. Samtidigt svarar bilen lätt och snabbt på alla impulser från föraren, den så kallade instyrningen i skarpa kurvor är riktigt vass. Chassit är en lyckad avvägning i alla normala trafiksituationer, men när vi kör undanmanövertester på flygfältet faller Discovery Sport ur väldigt tidigt, redan vid ca 65 km/tim blir bilen mer eller mindre oregerlig. Det är främst däcktypen ”all-terrain” som visar sin svagaste sida, skulderstabiliteten och fästet mot asfalten, när bilen pressas. Antisladdsystemet får arbeta febrilt. BMW rör sig på ett helt annat sätt, med låg krängning, mycket bett mot asfalten och direkta styrreaktioner. Som mest når vi dock inte alls så högt som förväntat, bara knappt 70 km/tim – en besvikelse. Mercedes GLC klarar 75 km/tim, kränger en del och ligger närmare gränsen till överstyrning än BMW men ett tydligt ingrepp av ESP-systemet fångar upp alla orosungar.

Styrningen i Mercedes är också värd mycket beröm, både i den här manövern och i allmänhet. Den är exakt och ger samtidigt en lugn, dämpad känsla som bidrar till bilens allmänna komfort. I BMW är ratten snarast alltför tjock för att vara riktigt lyckad.

Test: X3, Discovery & GLC (2016)

BMW:s bromsar tar snabbt och resolut ned farten medan Land Rover ger betydligt längre sträcka i våra tester – det skiljer nästan fem meter till stopp från 100 km/tim. Värme- och luktutvecklingen från Discovery var dessutom påtaglig redan efter ett försök, medan både X3 och GLC föreföll oberörda också efter fyra maxbromsningar. I ingen av bilarna påverkades dock sträckorna särskilt mycket och det är ett gott betyg – de väger ju närmare två ton, med X3, testets äldsta bil, som den överraskande nog lättaste.

Mercedes har den största tillåtna släpvikten, 2,5 ton, klart före Land Rover på 2,2 och BMW på två ton jämnt. Fabriksmonterad dragkrok går förstås att beställa till alla tre, med priser från cirka 8 000 kronor och uppåt beroende på vilken modell av krok man vill ha. Däremot har den mer lågbyggda GLC sämst markfrigång, 18 centimeter, mot drygt 21 och drygt 20 cm för Land Rover respektive BMW.

»Mercedes är hela tiden en noslängd före de andra.«

Kupéutrymmena är bra i alla tre, med en aning mer inskränkt knäutrymme i baksätet i Mercedes. Själva sittdynan är dock väl utformad. Det skjutbara och mycket spatiösa baksätet i Land Rover skulle må väl av en sittdyna som inte var så platt. Bra sikt utåt också för kortvuxna i alla tre, men GLC tar poäng på sitt något lägre insteg. BMW känns mest ”fyrkantig” både att sitta i och att lasta, med lådform i såväl kupé som bagageutrymme. Tyvärr stjäl kardantunneln mycket utrymme på mittplatsen bak, fler än två i bredd ska man helst inte vara.

X3 sväljer dock flest läskbackar i testet, tacka just lådformen för det. Land Rover borde ha väsentligt större ståhöjd under bagageluckan – det skiljer nästan en decimeter upp till Mercedes.

På Lundafältet kollar vi också fyrhjulsdriften. Det är tre märken med konstruktioner som förpliktigar och inget av dem faller heller igenom – tvärt om. Nästan oavsett placering av våra ”rullar” (två under framhjulen/bakhjulen, två på samma sida av bilen samt korsvis placerade fram/bak) reagerar systemen blixtsnabbt och får bilarna ur den tilltänkta knipan. Land Rover har en hel del inställningsmöjligheter för sitt system (snö, grus, lera etcetera) och vi bedömer att den klarar de olika momenten sammantaget bäst, men skillnaderna är verkligen små.

Discovery Sport är också försedd med samma körsystem som den Jaguar F-Pace som provkördes i ViB 7 2016: Adaptive Surface Response och Adaptive Surface Control. Med hjälp av dem kan man med förinställd hastighet utan att röra gaspedalen klättra brant uppför eller långsamt nedför sluttningar. Det är bara att ratta så tar systemen hand om resten. Systemet arbetar effektivt, mjukt och säkert.

GLC har en vällustigt skulpterad förarplats, i stort sett identisk med den i C-klass. Mycket enkelt handhavande, perfekt finish. Här trivdes alla förare.
GLC har en vällustigt skulpterad förarplats, i stort sett identisk med den i C-klass. Mycket enkelt handhavande, perfekt finish. Här trivdes alla förare.
Många gemensamma drag med andra BMW men ändå med viss egen karaktär. Bra finish, men knölig växelförare och snudd på alltför tjock ratt stör.
Många gemensamma drag med andra BMW men ändå med viss egen karaktär. Bra finish, men knölig växelförare och snudd på alltför tjock ratt stör.
Raka, en aning mer ”gammaldags” former i Discovery Sport men det mesta är redigt och lättskött. Rattspakar från Jaguar, elhissknappar från Volvo.
Raka, en aning mer ”gammaldags” former i Discovery Sport men det mesta är redigt och lättskött. Rattspakar från Jaguar, elhissknappar från Volvo.

Accelerations- och fartresurserna är ganska jämbördiga, men Mercedes är hela tiden en noslängd före de andra, trots att dess motor ger lägst effekt, trots att BMW har klart mest gynnsamt vikt-/effektförhållande. Den nioväxlade automatlådan i GLC har bättre avstämning än den i Land Rover. Utväxlingen är väldigt hög, närmare 75 km/tim vid 1 000 varv på högsta växeln, där BMW:s siffra är cirka 68 km/tim. Land Rover ger ingen uppgift på detta men bilen växlar väldigt ofta och till synes planlöst mellan de två–tre högsta växlarna vid normal landsvägsfart, en smula irriterande. Växelväljarna i både BMW (spak) och Land Rover (vred) kan också haka sig utan synbart mönster om man är lite diffus med handgreppen. Något sådant riskerar man aldrig med den bekväma, utrymmessparande växelstickan till höger om ratten i Mercedes.

Överlag är annars detaljutförande och finish i paritet med prislapparna. Det här är välgjorda bilar, med många detaljfinesser det kan ta tid att upptäcka. Det finns gott om prylfack, uttag för diverse elektronikprylar och olika lastnät och -bågar för att skärma av bagageutrymmet om man nu skulle vilja det. Att Mercedes inte förser GLC med fickor på framstolarnas ryggstöd är där-emot obegripligt snålt.

Testbilarna hade elvärmd ratt, men den är standard enbart i Land Rover och strömbrytaren för detta är i Discovery Sport placerad på självklar plats: i ena rattekern. Man slipper famla på rattstången som i BMW.

Ekonomin? Den blir … speciell. Viktigaste faktorn, värdeminskningen, talar definitivt emot Land Rover. I procent räknat är fallet inte så stort, snarare tvärt om, och dessutom likvärdigt BMW:s. Men i reda pengar från det höga grundpriset blir det cirka 50 000 kronor större värdefall än för BMW. Mercedes klarar sig betydligt bättre, med ett procentuellt fall på cirka 40 procent (vilket är bland de minsta förväntade värdetapp vi noterat) och i reda pengar ytterligare cirka 20 000 kronor bättre än BMW.

För nybilsköparen som behåller bilen tre år kan dock både BMW- och Land Rover-ägaren räkna hem en del tack vare att service är gratis, en tung post i kalkylen för Mercedes.

Milkostnaden blir till slut ändå lägre för Mercedes GLC än de båda andra (se tabell). Land Rover har dessutom närmast rekorddyra reservdelar enligt vår urval. En strålkastare för 22 500 kronor är verkligt svettigt och man kan bara hoppas att ingen kör på en sten eller något annat så att partikelfiltret går sönder (se tabellen i länkad artikel)!

En rymlig, förhållandevis upprätt kupé med rejäla rutor och ganska ljus känsla, trots testbilens mörka klädsel och innertak. Hög kardantunnel gör att baksätet ändå är bäst lämpat för två. Sportstolarna (6 200 kronor) är sköna men saknar märkligt nog justerbart svankstöd (3 500 kr extra).
En rymlig, förhållandevis upprätt kupé med rejäla rutor och ganska ljus känsla, trots testbilens mörka klädsel och innertak. Hög kardantunnel gör att baksätet ändå är bäst lämpat för två. Sportstolarna (6 200 kronor) är sköna men saknar märkligt nog justerbart svankstöd (3 500 kr extra).
Här råder en luftig och ljus känsla, inte minst för dem där bak som sitter lite extra högt, drygt fem centimeter högre än i BMW och Mercedes. Sköna, helt eljusterade framstolar. Land Rover är ensamt i klassen om att erbjuda två extrasäten men väljer att kalla bilen 5+2-sitsig.
Här råder en luftig och ljus känsla, inte minst för dem där bak som sitter lite extra högt, drygt fem centimeter högre än i BMW och Mercedes. Sköna, helt eljusterade framstolar. Land Rover är ensamt i klassen om att erbjuda två extrasäten men väljer att kalla bilen 5+2-sitsig.
Lite mer sluttande taklinje bak ger en ”intimare” helhetskänsla men de praktiska utrymmena är i klass med de andras. Jämfört med gamla GLK är benutrymmet bak nästan fyra centimeter större. Rymligt mittfack med delat lock, testets bästa framstolar.
Lite mer sluttande taklinje bak ger en ”intimare” helhetskänsla men de praktiska utrymmena är i klass med de andras. Jämfört med gamla GLK är benutrymmet bak nästan fyra centimeter större. Rymligt mittfack med delat lock, testets bästa framstolar.

Sedan tillkommer det som nybilsköparen in spe alltid funderar på – hur ska jag utrusta bilen. Då får plötsligt Land Rover en viss fördel av att så mycket ingår i det höga priset, medan BMW – som faktiskt kan köpas under 400 000 kronor i grundpris – blir väsentligt mycket dyrare, testets dyraste bil, när alla extragrejer ska på.

Vilken av de här man egentligen föredrar kan vara svårt att avgöra. Vetskapen om att BMW X3 är ”på väg ut” för en ny generation ger den mindre attraktion, men det är svårt att klanka på bilen. Land Rovers milkostnad kanske inte bekymrar förstaägarna så mycket? Helheten finns ändå hos Mercedes GLC– den satte alla testförare som odiskutabel etta.

Test: X3, Discovery & GLC (2016)
Testresultat - komfort i toppform

1. Mercedes har ett modellutbud som väl ingen annan tillverkare just nu och nya GLC är en lyckad fortsättning på föregångaren GLK. På många sätt förhåller den sig till C-klass som Audis Allroadmodeller förhåller sig till sina standardversioner – men GLC är ytterligare lite högre än dem. Framför allt är GLC mycket bekväm att åka i och smidig att hantera. 220-motorn passar som handsken till bilen och är snål på dropparna. Utrymmena är bättre än i GLK men knappast klassledande. Den som gillar speciell inredningsdesign får också sitt lystmäte. Trots högt pris på både bil och extrautrustning ser ekonomin gynnsam ut, inte minst tack vare ett rekordhögt förväntat andrahandsvärde.

2. X3 är en typisk BMW med utpräglad körkänsla och hög finish i allt. Utrymmena för bagage är bra, för de åkande något mindre än i de andra två. Tillbehör och paket är dyra och andrahandsvärdet förväntas inte bli riktigt i Mercedesklass. Äldst men knappast trött!

3. Nog är Land Rover ett lockande alternativ för den som vill prova något annorlunda. Mycket bra utrymmen, ”kunnig” fyrhjulsdrift och hög åkkomfort – dessutom möjlig för sju personer. Dieselmaskinen är fräsch, automatlådan lite velig. Milkostnaden är ett klart minus.

 

Kommentar av Nils Svärd, testförare: Land Rover lockar med en smart förpackning och plats för sju, men den behöver ett rekordtidigt facelift för att hota tyskarna på allvar. Interiören och menysystemet känns redan daterade. BMW X3 är istället oförskämt fräsch trots sex år på nacken. Den är dock inte i närheten av Mercedes allroundkompetens och höga komfort. GLC visar att suvsegmentet äntligen har mognat och att nästan alla kompromisser med högbyggda fordon går att trolla bort.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Många säger att de ”inte gillar suv” men den som väl sitter i någon av de här flotta bilarna får erkänna att det är lätt att trivas. Jag gillade Mercedes bäst, den är som en lätt förstorad, förhöjd C-klass kombi och erbjuder suverän komfort, bra bränsleekonomi och enkel hantering. Land Rover blir min tvåa men jag skulle önska mig rappare mediefunktioner. BMW blir trea. Testexemplaret led av stötighet men modellen som sådan är högklassig – den också.

BMW X3 xDrive20d
BMW X3 xDrive20d
De ganska enkla instrument-rundlarna har hängt med ”sedan Hedenhös” men är distinkta trots att de är ganska små.
De ganska enkla instrument-rundlarna har hängt med ”sedan Hedenhös” men är distinkta trots att de är ganska små.
 Utmärkta förvaringsfack i BMW, inte minst kan den som reser i baksätet få med sig oanade pryl- och matmängder.
Utmärkta förvaringsfack i BMW, inte minst kan den som reser i baksätet få med sig oanade pryl- och matmängder.
Stora bagageutrymmen i alla tre men BMW:s är bäst när det gäller utformning och förmåga att svälja läskedrycksbackar.
Stora bagageutrymmen i alla tre men BMW:s är bäst när det gäller utformning och förmåga att svälja läskedrycksbackar.
BMW:s fyra på 190 hk är verkligen kraftfull och har en skön, lite mörk ton vid gaspådrag. Den åttaväxlade automatlådan kompletterar utmärkt men lika snålt som i Mercedes går det inte.
BMW:s fyra på 190 hk är verkligen kraftfull och har en skön, lite mörk ton vid gaspådrag. Den åttaväxlade automatlådan kompletterar utmärkt men lika snålt som i Mercedes går det inte.
Land Rover Discovery sport 2,0D HSE
Land Rover Discovery sport 2,0D HSE
Djupt placerade rundlar, mellan dem tank- och tempmätare samt en färddator som ger jämförelsevis enkla informationer.
Djupt placerade rundlar, mellan dem tank- och tempmätare samt en färddator som ger jämförelsevis enkla informationer.
Den nya fyran delas med Jaguar och är en frisk natur. Den nioväxlade automatlådan kan dock arbeta en smula veligt mellan lägena i landsvägsfart.
Den nya fyran delas med Jaguar och är en frisk natur. Den nioväxlade automatlådan kan dock arbeta en smula veligt mellan lägena i landsvägsfart.
Växelvredet är enkelt att sköta men kan låsa sig om man är alltför snabb i skiftet mellan ”back” och ”drive”.
Växelvredet är enkelt att sköta men kan låsa sig om man är alltför snabb i skiftet mellan ”back” och ”drive”.
Arvet från åren med Volvo märks exempelvis på motorhuvens krockkudde för fotgängare under det grå locket. Fungerade utmärkt i Euro NCAP.
Arvet från åren med Volvo märks exempelvis på motorhuvens krockkudde för fotgängare under det grå locket. Fungerade utmärkt i Euro NCAP.
Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Instrument snarlika dem i Land Rover men färddatorn mellan dem är betydligt modernare, med fräsch grafik och mängder av informationsmöjligheter.
Instrument snarlika dem i Land Rover men färddatorn mellan dem är betydligt modernare, med fräsch grafik och mängder av informationsmöjligheter.
Mattkromade knappar är det gott om i GLC. Den här sköter fällningen av bakre ryggstöden.
Mattkromade knappar är det gott om i GLC. Den här sköter fällningen av bakre ryggstöden.
Nästan lite väl många möjligheter att styra multimediaenheten. Både vred och ”touchpad” känns onödigt – man använder nästan aldrig den senare.
Nästan lite väl många möjligheter att styra multimediaenheten. Både vred och ”touchpad” känns onödigt – man använder nästan aldrig den senare.
Lägst effekt men sammantaget den mest harmoniska motorn och växellådan. Rejält vridmoment redan från 1 400 varv/min ger rask acceleration.
Lägst effekt men sammantaget den mest harmoniska motorn och växellådan. Rejält vridmoment redan från 1 400 varv/min ger rask acceleration.

Tre lyxiga suv-modeller är på rymmen från sina normala habitat i storstadens trängsel. Den lilla vägen leder vår karavan genom ett stilla och vackert haglandskap i vårbrytningen. Vi rattar med vässade sinnen mellan stenar, hålor och närgångna taggtrådsstängsel och känner oss lite som i en reklamfilm. Oljerockarna är nyvaxade, terrängkängorna åtsnörda, våra väldrillade setterhundar spanar lystet från hundburarna, hagelbössorna ligger putsade och klara, i fjärran tornar en skotsk fornborg upp sig…

Det är lätt att låta fantasin spela i BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC. De är komfortab-la och snudd på drömbilar i mycket, fa

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄARNA TYCKER

BMW hamnade totalt på fjärde och Mercedes på åttonde plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna själva bedömer sitt bilinnehav. Land Rover, med för låg marknadsandel, finns inte med i undersökningen.

Delenkäterna för 2016 kommer att presenteras framöver. I bilenkäten 2015 rankades BMW som tredje och Mercedes som femte märke. Lojalitetspoängen gav också BMW tredje och Mercedes femte plats.Bedömningen av återförsäljarna resulterade i åttonde plats för BMW och 14:e för Mercedes. I verkstadsenkäten rankades BMW som elva och Mercedes som 19:e märke.

Senaste AutoIndex genomfördes januari–mars i år och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.