Bild
Nästa artikel

Testvärden: X3, Discovery & GLC (2016)

Nybilstest

Tre bilar som alla lockar nästan lika mycket. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för BMW X3, Land Rover Discovery och Mercedes-Benz GLC.

BMW:s inbyggda skärm skvallrar om att X3 har några år på nacken. Funktionerna och skötseln är ungefär de samma och lika bra som på senare varianter.
Knappar och pekningar sköter Land Rovers skärm på ett enkelt sätt, men reaktionstiden är alltför lång och vissa önskningar kräver ologiska kommandon.
GLC är ensam om fristående skärm. Systemet sköts på precis samma sätt som i C-klass och är utmärkt enkelt att använda, snabbt i reaktionerna och har tydlig grafik.
I BMW är det svårt att missa passagerarkrockkuddens status – bra.
Land Rover har elektrisk aktivering av barnsäkerhetslåsen – bra.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
Karossens olika delar är av stålplåt. Motorhuv och baklucka har välgjorda limskarvar och är rostskyddsbehandlade på insidan. Innerskärmar av filt bak, av filt och plast fram. Samtliga dörrar har välgjord vaxbehandling på insidan. Främre stänkskydd saknas. Underredet är täckt av sköldar av plast- eller filtmaterial (bild 1). Gott slitskydd på öppna ytor undertill, dessutom välgjorda skarvar. Under sköldarna är det däremot ont om slitskydd. Längsgående balkar saknar invändig behandling, vilket däremot finns i bakre balkar, även den bakre delen av bakvagnsupphängningen. Rostfri bakre ljuddämpare, men inte själva röret. Rostskyddsgaranti: 12 år.

LAND ROVER
Motorhuv och baklucka av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Motorhuven har väl limmade skarvar, bakluckan något sämre. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. De bakre har extra isoleringsmaterial mot karossplåten, som i sin tur är helt obehandlad. Smutssamlande kant i bakskärmarna. Korta limtätningar i dörrarna, som dock är vaxbehandlade på insidan. Ont om slitskydd undertill och det finns många otätade skarvar. Strövis vaxbehandling i balkarna. Grus och smuts samlas i trösklarnas plastkåpor (bild 2). Vi fann spår av rost i bakvagnsvaggan. Avgasröret är rostfritt men inte den bakre ljuddämparen. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES-BENZ
Motorhuv, framskärmar och tak av aluminium, baklucka och dörrar av stålplåt. Genomgående mycket välgjorda limskarvar som löper ut i hörnen mellan karossplåtar i huv, baklucka och dörrar. Vax på insidan av bakluckan och dörrarna. Bra skärmkanter med rak profil. Innerskärm av filt bak, av plast fram. Väl tätad skarv innanför bakre innerskärmar. Undersida täckt av plastskivor. Under dem finns rostskyddande vaxbehandling (bild 3). Samtliga skarvar är väl tätade. Tank av plast, upphängd i rostfria band. Väl behandlade balkar, även tvärbalken bak är behandlad. Om dörrarna varit av aluminium hade betyget blivit fem. Rostskyddsgaranti: 30 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW X3 xDrive20d

TILLVERKNINGSLAND: USA.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 90/84 mm. Volym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 62,0 km/tim.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 225/60 R17 (standard).

STYRNING: Kuggstång, elhydraulisk servo. Vändcirkel 11,9 m.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från X3 sDrive20i/184 hk (bensin), grundpris 382 400 kronor, till X3 xDrive35d/313 hk (diesel), grundpris 545 500 kronor.

Land Rover Discovery Sport 2,0D HSE

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 15,5. Borrning/slag 83/92,4 mm. Volym 1 999 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: uppgift saknas.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17 (standard).

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 2,0L TD4/150 hk (diesel), grundpris 383 900 kronor, till 2,0L Si4/240 hk (bensin), grundpris 585 900 kr.

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,2. Borrning/slag 83/99 mm. Volym 2 143 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 73,0 km/tim.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R17 (standard).

STYRNING: Kuggstång, elhydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 m.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: GLC 250 d 4MATIC (204 hk) från 446 900 kronor och GLC 250 4MATIC (211 hk) från 437 900 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.