Bild
Nästa artikel

Testvärden: X1, Sportage & RAV4 (2016)

Nybilstest

Sannolikt kommer framgångsvågen för alla de här tre modellerna att fortsätta, även om det finns en klar vinnare bland dem. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för BMW X1, Kia Sportage och Toyota RAV4.

BMW:s konsek-venta stil går igen i multimedieanläggningen som i X1 är identisk med den i många andra modeller. Allt sköts ganska enkelt med vredet mellan stolarna och knapparna kring detta.
Kias system med sjutums skärm är standard från och med nivå ”Komfort” (åtta tum i GT-Line). Lättskött och med snabb inkoppling av ljudkälla via bluetooth.
Toyotas skärm sköts med pekningar, vred och tryckknappar. Det hela fungerar utmärkt men i vissa ljusförhållanden är kontrastverkan klen och skärmen svåravläst.
I Kia kan man inte ta miste på bältessituationen bland de åkande.
I BMW erbjuds för en knapp tusenlapp Isofix-fästen även fram.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
Kaross av stålplåt, motorhuv av aluminium. Bra luftning av framskärmar. Främre rambalkar med bra invändig rostskyddsbehandling. Dörrar och baklucka har invändig behandling, skarven är av en ovanlig, ”omvänd” typ som ska leda bort fukt. Innerskärm av filtmaterial bak, av plast- och filtmaterial fram. Plastlisterna på dörrarna tätar oväntat illa mot plåten – här kan smuts samlas. Stora täckskivor undertill men slätt och skarvlöst sammanfogade på ett genomtänkt sätt så att fukt och smuts inte kan komma in (bild 1). Bakvagnsvagga av aluminium, bra vaxskydd i balkarna. Slitskydd finns även längst bak under bilen.

KIA
Kaross av stålplåt, tanklock av plast. Bra limning i dörrar och motorhuv, något sämre i baklucka. Insidan av motorhuv och baklucka är behandlade men bara i ”duttar”. Huv och baklucka är bara grundlackerade på insidorna. Tank av plåt. Innerskärmar av filtmaterial bak, bra skärmkantslist. Innerskärmar av plast fram, stänklappar standard. Tätning mellan framskärm och vindrutestolpe av kraftigt fuktsugande material. Vi kunde krama ur decilitervis med vatten redan efter knappt hundra mil (bild 2). Undertill finns slitskydd och tätade skarvar. Många utsatta balkar har bra invändig behandling, liksom den bakre hjulupphängningsvaggan.

TOYOTA
Kaross av stålplåt. Generellt sett snål tätningslimning i huvar och dörrar, men det finns rostskyddsbehandling i framkant av motorhuv och i bakluckans nederkant, dessutom i alla dörrar. Innerskärmar av filtmaterial bak, plåtrent under dem. Skärmkanter bak med smutssamlande hylla. Bakre hjulhus täckta av ljuddämpande massa. Plastinnerskärmar fram. Tank av plåt. Undertill saknas slitskydd på stora ytor, någon behandling i balkar, trösklar eller inne i hjulupphängningar finns ej. Vid framvagnen finns skarvar som ligger öppna för slask- och grussprut (bild 3). Testbilen hade gått 100 mil och vi fann redan blöt sand i hålrummen.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW X1 sDrive 18d

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 90/84 mm. Volym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 330 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben (MacPherson), bak multilänkbakaxel.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,4 m.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin från sDrive18i, grundpris 299 500 kronor, till xDrive25i, grundpris 413 500 kr. Diesel från sDrive16d, grundpris 299 500 kronor, till xDrive25d, grundpris 410 500 kronor. Tillägg fyrhjulsdrift 20 000 kronor.

Kia Sportage 2,0 CRDi

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,0. Borrning/slag 84/90 mm. Volym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift, låsbar differential mellan fram- och bakhjul. Sexväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben (MacPherson), bak multilänkbakaxel.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,6 2WD Action 204 900 kr (Komfort 239 900 kr). Diesel: 1,7 CRDi 2WD Action 229 900 kronor, till 2,0 CRDi GT-Line manuell 337 900 kr.

Toyota RAV4 Hybrid

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensinmotor med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 12,5. Borrning/slag 90/98 mm. Volym 2 494 cm3, max effekt 155 hk vid 5 700 v/min, max vridmoment 206 Nm vid 4 400–4 800 v/min. Elmotor fram, 143 hk, 270 Nm. Elmotor bak, 68 hk, 139 Nm. Max systemeffekt 197 hk. Batteri, nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, elektrisk fyrhjulsdrift och steglös automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben (MacPherson), bak multilänkbakaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 12 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Active från 324 900 kronor och Executive från 358 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.