Bild
Nästa artikel

Testvärden: Talisman, Superb & Passat (2016)

Nybilstest

Den är ute efter ett smart och flexibelt kombiutrymme bör satsa på Volkswagen. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Passat, Skoda Superb och Renault Talisman.

Grafiken är snygg, skärmen störst i test och funktionerna många. Men Renaults system känns inte helt igenom logiskt och det tar en stund att lära sig att behärska det.
Skodas Columbus-system är testets bästa. Enkelt att förstå, smidigt att använda och med många nyttiga funktioner. Plus även för att det mesta kan styras från ratten.
VW:s mediasystem är i princip identiskt med Skodas, men med lite mindre skärm och lite sämre kapacitet. Det är intuitivt att förstå och smidigt att använda.
Bara skoda har Isofixfästen fram, men de kostar 500 kr extra.
De bakre bältespåminnarna i renault är små, men tydliga.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

RENAULT
Nya Talisman är osedvanligt vettigt byggd för att motstå rost. Huven är av aluminium och framskärmar/baklucka (bild 1) av plast. Huv och dörrar har bra limningar och dörrarna är invändigt behandlade. Även balkar och hålrum under bilen har invändig vaxbehandling. Dessutom är tröskellådornas skarvar vända inåt för att inte hamna mitt i hjulsprutet, en konstruktion som Renault är tämligen ensam om. Underredet täcks till stor del av plastsköldar och under dessa saknas behandling. Men skarvarna är bra tätade och det gäller hela underredet, utom allra längst bak. Ytterligare ett plus är att skärmkanterna bak är behandlade.

SKODA
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka är av stålplåt. Huven har hyfsad limning i skarvarna, men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas. Innerskärmar av filt bak, av plast fram. Dörrarna är bra limmade och har en välgjord invändig behandling. Samma sak gäller dörrtrösklarna och balkarna under bilen. Ljudisoleringen vid A-stolpar/framskärmar (bild 2) är av icke fuktsugande plastmaterial – bra! Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dem saknas rostskyddsbehandling. Däremot är skarvarna under bilen bra tätade.

VOLKSWAGEN
Passats kaross är helt av stålplåt. Skarvarna i motorhuv, dörrar och baklucka är genomgående bra tätade och huven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast, de bakre av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid A-stolpar/framskärmar finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt (bild 3). Underredet täcks till stora delar av skivor i filtmaterial, som även de drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar under bilen är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddsbehandlad under täckskivorna.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Renault Talisman ST Intens DCi 130 EDC

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, variabel turbogeometri, kamkedja. Cylindervolym 1 598 cm3. Borrning/slaglängd 80 x 79,5 mm. Kompression 15,7:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 130 hk (96 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda (EDC).

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 225/55 R17 (testbilen hade 245/40 R19).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 110 till 200 hk. Grundpriser från 229 900 kr (dCi 110 hk Life) till 308 900 kr (dCi 160 hk Intens). Finns enbart som kombi.

Skoda Superb C style TDi 190 4x4 DSG6

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 958 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5 mm. Kompression 15,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 190 hk (140 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda (DSG).

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 225/55 R17 (testbilen hade 235/45 R18).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,7 m.   

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 280 hk. Grundpriser från 270 000 kr (TSI 150 hk) till 340 000 kr (TSI 280 hk 4x4).

VW Passat SC Executive TDi 150 4-motion

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Två överliggande kamaxlar fyra ventiler/cylinder, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5 mm. Kompression 16,2:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 150 hk (110 kW) vid 1 750 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. DSG-automat tillval för 19 900 kr.    

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 215/60 R16 (testbilen hade 215/55 R17).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,7 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 120 till 280 hk. Grundpriser från 282 500 kr (1.6 TDI) till 421 000 kr (laddhybriden GTE).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.