Bild
Nästa artikel

Testvärden: S90, E-klass & A6 (2016)

Nybilstest

Kan nya Volvo S90 på allvar utmana sina tyska prestigekonkurrenter? Testlagets svar är enhälligt ja. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för S90, Mercedes E-klass och Audi A6.

Audis dyraste MMI-system saknar en del av de finesser som finns hos testkonkurrenterna. Men det är lätt att hantera och många av funktionerna kan styras från ratten.
Mercedes har testets bästa mediesystem. Det är både innehållsrikt och lekande lätt att sköta, antingen via mittkonsolens reglage eller via rattens touch-knappar.
I Volvon hanteras nästan alla vitala inställningar och funktioner via den stora pekskärmen. Systemet kan mycket, men kräver viss tillvänjning för att fungera smidigt.
I volvo är bältespåminnarna både stora och mycket tydliga.
Audi är ensam om att ha elektriska barnsäkerhetslås som standard.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
A6:an är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av rosthärdigt aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka (bild 1). Även hjulupphängningarna fram och bak är av aluminium, liksom en hel del andra chassidetaljer. Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål och plus blir det även för att alla balkar under bilen är invändigt behandlade och att huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar. Minde bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas vaxbehandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns även inuti alla balkar och hålrum under bilen. Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även de nedåtvända i tröskellådorna. Länkarmar och en del andra chassidetaljer är i aluminium och bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast (bild 2). Rostskyddsgaranti: 30 år.


VOLVO
S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är stål. Invändig behandling saknas i huv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis limmade. Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen (bild 3). Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna. Rostskyddsgaranti: 12 år.

A

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi A6 3.0 TDI/218 Quattro

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 2 967 cm3. Borrning/slaglängd 83 x 91,4 mm. Kompression 16,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 218 hk (160 kW) vid 3 250–
4 750 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 250–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda (S tronic).   

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Skruvfjädring, krängningshämmare.

HJUL: 225/55 R 17 på 8 tum breda fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,5 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 244 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 2,0 l/150 hk till 4,0 l/450 hk. Grundpriser från 350 400 kr (2.0 TDI Ultra) till 750 100 kr (4.0 TFSI).

Mercedes-Benz E 220 d

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 950 cm3. Borrning/slaglängd 82 x 92,3 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, niostegad automatlåda (9G-Tronic).   

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med längs- och tvärgående länkar. Bak multilänkaxel. Skruvfjädring, krängningshämmare.

HJUL: 225/55 R17 på 7,5 tum breda fälgar. (20-tumshjul på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 2,0 l/184 hk till 3,0 l/401 hk. Grundpriser från 389 900 kr (E 200) till 708 900 kr (AMG E 43 4Matic).

Volvo S90 D5 AWD

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slaglängd 82 x 93,2 mm. Kompression 15,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda (Geartronic).

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak.

HJUL: 245/45 R18 på 8 tum breda fälgar. (20-tumhjul på testbilen.)   

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,8 m.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 320 hk. Grundpriser från 309 000 kr (D3 Kinetic) till 458 800 kr (T6 AWD Momentum).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.