Bild
Nästa artikel

Testvärden: Rio, Micra & Ibiza (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza.

Rios standardutrustning är riklig. Den stående sju tums skärmen ingår i lanseringspaketet och det gör även navigation och telefonspegling.
Från nivå Acenta ingår en sju tum stor pekskärm. Navigation ingår toppnivån Tekna. Väljer man 360-graderskamera ingår även dödavinkelvarnare.
Pekskärm på fem tum är standard. För 3 600 kr får man en pekskärm på åtta tum med utökade finesser. Telefonspegling kostar dock 1 500 kr ytterligare.
I Kia är bältesindikatorn tydligt placerad på panelen. Föredömligt.
Isofix fram är extra uppskattat i småbilar, men finns bara i Nissan.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

KIA
Rio bjuder inte på några överraskningar sett till prisklassen. Kaross, bränsletank och avgassystem är av plåt. Det finns ingen användning av aluminium i chassidetaljerna. Underrede och innerskärmar är täckta av plast med obehandlad plåt bakom (bild 1).

Vissa balkar har bra vaxbehandling och de flesta skarva är tätade, dock inte den nedåtvända tröskelskarven som tyvärr är helt otätad. Även huv och baklucka har otillräcklig tätning. De är dessutom behandlade med en för tjock produkt, liksom sidodörrarna. Rostbetyget är snubblande nära en trea, men tunn lack gör att det stannar på en stark tvåa. Rostskyddsgaranti: 12 år.

NISSAN
Som brukligt i småbilsklassen har Micra inga delar i aluminium utan det mesta är av plåt. Bränsletanken är dock av plast. Undertill finns inga plastsköldar utan istället ett bra slitskydd (bild 2) och skarvarna är täta, förutom den nedåtvända tröskelskarven som har en slarvig tätning.

Balkarna saknar invändigt behandling och det gör även huv och baklucka, vars hörn är dåligt tätade. Dörrarna är bra behandlade. Stänklappar saknas men innerskärmarna i plast täcker hela skärmkanten fram. Micra bygger på Renault-teknik, och Renault brukar ha riktigt bra rostskydd, men denna gång blir det bara en trea totalt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SEAT
Kaross och chassidetaljer av stålplåt. Slutröret på avgassystemet dock av rostfritt stål. Bränsletanken är av plast. Underredet täcks av stora plastsköldar och under dessa finns endast sparsamt med slitskydd (bild 3). Skarvarna i bottenplattan är bara halvbra tätade men balkarna är mycket bra behandlade invändigt. Tröskelskarven har bra tätning.

Stänklappar saknas men innerskärmen av plast skyddar även skärmkanterna från stensprut. Hörnen på bakluckan är slarvigt tätade, jobbet är desto bättre utfört på huv och dörrar. Tyvärr saknas behandling i huv, dörrar och baklucka, vilket gör att betyget stannar på en trea. Rostskyddsgaranti: 12 år.

R

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kia Rio 1,25 MPi Launch Edition

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1 248 cm3. Borrning/slaglängd 71,0/78,8 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 84 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 121 Nm vid 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING:  Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 3 000 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak delad multilänkaxel.

HJUL: Standard 205/45 R17 på 6,5 tum breda fälgar. Däckdimension testbil 205/45 R17.

STYRNING:  Kuggstång med el-mekanisk servo. Vändcirkel 10,2 m, 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram. Trummor bak. Mekanisk handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,4 MPi 100 hk aut 176 700 kr.

Nissan Micra 0,9 IG-T Tekna

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike

MOTOR:  Trecylindrig bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 899 cm3. Borrning/slaglängd 73,1/72,2 mm. Kompression 9,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 90 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 140 Nm vid 2 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING:  Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Standard 185/65 R15 på 6 tum breda fälgar. Däckdimension testbil 205/45 R17.

STYRNING:  Kuggstång med el-mekanisk servo. Vändcirkel 10,0 m, 3,0 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar fram. Trummor bak. Elektrisk handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 175 km/
tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 70 hk 139 800 kr. 1,5 dCi 90 hk (diesel) 167 400 kr.

Seat Ibiza 1,0 TSi 95 Style

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR:  Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74,5/76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 95 hk (70 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–
3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING:  Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 500 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Standard 185/70 R14 på 6 tum breda fälgar. Däckdimension testbil 185/65 R15.

STYRNING:  Kuggstång med el-mekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram. Trummor bak. Mekanisk handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 182 km/
tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 TSI Xcellence 115 hk 160 700 kr. (Gasversion på 90 hk kommer senare). 1,0 TSI 115 hk DSG 159 600 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.