Bild
Nästa artikel

Testvärden: Quashqai, Karoq & Grandland X (2018)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Nissan Quashqai, Skoda Karoq och Opel Grandland.

Nissan blandar fysiska knappar med pekskärm. Logisk funktion, men upplösning och pekknappar är inte i nivå med de övriga.
Trots relativt stor menyskärm envisas Opel med små ”knappar” som gör menysystemet onödigt pilligt. Det blir tyvärr inte bättre i det dyrare utförandet.
Karoq har fått den senaste versionen av VW:s menysystem. Stor skärm med kristallklar upplösning redan från grundversionen. Mest användarvänlig i testet.
Manuella barnlås i testtrion men Skoda har elektriska som tillval.
Bara Opel har Isofix fram som standard. I Karoq är det tillval.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

NISSAN
Hela karossen är av plåt. Både motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. Skarvarna är dock  väl limmade så när som på ett par ”luckor”. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller längs- och tvärgående balkar saknas behandling helt med endast naken plåt.

Qashqai har bra stänkskydd både fram och bak (bild 1). Innerskärmarna bak är av filt och under dessa saknas behandling. Dessutom har skärmkanten bak en stor smutssamlande hylla. Innerskärmarna fram är av plast. Där bakom, under A-stolpen, finns en fuktsamlande skumkudde. Rostskyddsgaranti: 12.

OPEL
Huv och framskärmar är av aluminium medan bakluckan är av plast, lika så reservhjulsbaljan och bränsletanken. Sidodörrarna av stålplåt är inte limmade i framkant och har dåligt tätade hörn. Dock bra behandling invändigt. Innerskärmarna är av plast. Stänklappar saknas men plasten skyddar även skärmkanterna från blästring.

Stora plastsjok undertill men klent slitskydd och balkarna saknar invändig behandling. Den nedåtvända tröskelskarven är bra tätad, medan övriga chassiskarvar saknar tätning under plastsköldarna (bild 2). Avgassystemet är dessvärre inte av rostfritt stål. Rostskyddsgaranti: 12.

SKODA
Hela karossen och chassidetaljer av vanlig stålplåt. Bra tätade hörn i dörrar, huv och baklucka men de två senare saknar invändig behandling. Bakom främre innerskärm, av plast, sitter en fuktsugande skumkudde. Bakdörren utgör en del av skärmkanten bak och där samlas en hel del smuts samtidigt som gummilisten undertill har tveksam konstruktion och släpper igenom fukt och smuts till plåtytorna (bild 3).

Underredet är täckt av stora plastsköldar och under dessa saknas slitskydd. Annars har slitskyddet bra tjocklek och vaxbehandlingen i balkar  är väl genomförd. Den nedåtvända tröskelskarven är bra tätad. Rostskyddsgaranti: 12.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

NIssan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna

TILLVERKNINGSLAND: Storbritannien.

MOTOR: Tvärställd, direktinsprutad 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 197 cm3. Borrning/slag 72,2/73,1 mm. Kompression 10,1:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell (steglös automat tillval). Varvtal i 110 km/tim högsta växeln: 2 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Standard: 215/65 R 16 på 6,5 tum bred fälg. Testbil: 215/60 R 17 M+S på 7 tums fälg.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 3,1 varv. Vändcirkel 10,7 m.

BROMSAR: Skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin 1,6 DIG-T 163 hk 223 900 kr. Diesel: 1,5 dCi 110 hk 223 900 kr, 1,6 dCi 130 hk 235 900 kr.

Opel Grandland x 1,2 Ecotec Enjoy

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd, direktinsprutad 3-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slag 75/90,5 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell (sexstegad automat tillval). Varvtal i 110 km/tim högsta växeln: 2 350.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Standard: 215/70 R 16 på 7,0 tum bred fälg. Testbil: 215/65 R 17 M+S.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 2,1 varv. Vändcirkel 11,1 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Diesel: 1,6 CDTi 120 hk 239 900 kr, 2,0 CDTi 177 hk 319 900 hk.

Skoda Karoq 1,0 TSI Style

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd, direktinsprutad 3-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell (sjustegad dubbelkopplingslåda tillval). Varvtal i 110 km/tim högsta växeln: 2 300.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Standard: 215/60 R 16 på 6,0 tum bred fälg. Testbil: 215/55 R 17 M+S på 7 tums fälg.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 2,6 varv. Vändcirkel 10,8 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,5 TSI 150 hk 257 600 kr. Diesel: 1,6 TDI 115 hk 242 700 kr, 2,0 TDI 150 hk 281 700 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.