Bild
Nästa artikel

Testvärden: Q2, Niro, Mokka X, 3008 & Ateca (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Q2, Niro, Mokka X, 3008 och Ateca.

Testets största skärm har Audis traditionellt lättskötta gränssnitt med vred/tryck och är ytterst tydlig.
Skärm med aptitlig om än liten grafik. Rikliga möjligheter att se hur ekonomiskt man har kört.
Bra kombination av tydliga knappar/vred och tryckkänslig skärm. Tydlig grafik med fräsch känsla.
Bättre funktionalitet än i många andra PSA-bilar, tack vare den kompletterande tangentraden nedanför.
Utmärkt enkla funktioner med en kombination av vred, tryckknappar och pekkänslig skärm.
I Audi förvandlas tom stol till grön gubbe när bältet spänts fast.
I peugeot markeras de elektriska barnsäkerhetslåsens status – bra!

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
Kaross av stålplåt, bra limningar av fogar i motorhuv, baklucka och dörrar. Motorhuv saknar invändig behandling. Plastinnerskärmar fram och bak, välgjorda tätningar i skarvar under de bakre. Bra skärmkanter bak. Området vid plastlisterna runt skärmar och i nederdel av dörrar kan bli grogrund för rost. Ganska stora plastsköldar undertill. Under dem saknas såväl slitskydd som tätning i skarvar. Mycket bra invändig behandling i balkar undertill. Fuktsamlande kudde vid vindrutestolparna.

KIA
Motorhuv och baklucka av aluminium som ej tätats i skarvarna, övriga karossdelar av stålplåt. Dörrarna har dålig tätning av skarvhörn men är behandlade på insidan. Filtinnerskärmar bak, plast fram. Fuktsugande kuddar vid vindrutestolparna men bra, icke smutssamlande skärmkanter bak. Nedåtvända tröskelkanter som ej tätats. Undertill är de flesta skarvar tätade. Ytterst sparsamt slitskydd, somliga balkar har bra invändig vaxbehandling, andra saknar den helt.

OPEL
Kaross av stålplåt, invändig behandling i motorhuv och dörrar men ej i baklucka. Slarvigt tätade hörn i baklucka och dörrar. Plastinnerskärmar fram och bak, vattensugande kudde vid vindrutestolpar. Inga grus- och fuktsamlande plastsköldar under bilen – bra. Nedåtvända tröskelskarvar med välgjord tätning. Bra slitskydd mitt under bilen, sämre länge bakåt. Det samma gäller för skarvarnas tätning. Den invändiga behandlingen av balkarna undertill är mycket bra.

PEUGEOT
Motorhuv och framskärmar av aluminium, baklucka av plast. Dörrarna har kort limning, ungefär en decimeter upp, och är obehandlade på insidan. Golvet baktill är av plast, liksom innerskärmarna fram och bak. Trösklarna har nedåtvänd skarv som delvis tätats. Skärmkanterna bak är av ny konstruktion med ”inflyttad” skarv. Plastsköldar undertill, i stort sett obefintligt slitskydd av underredet, en hel del tätning av skarvar undertill men också många oskyddade.

SEAT
Kaross av stålplåt. Bra limning i motorhuv, dörrar och baklucka. Motorhuv och baklucka invändigt behandlade. Bakdörrarnas bakkant övergår i plastskärmkant där det samlas smuts. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Fuktsamlande kuddar vid vindrutestolpar. Stora plastsköldar undertill. Balkar med mycket bra invändig behandling och slitskyddet är bra – dock ej under sköldar och innerskärmar. Nedåtvända tröskelskarvar med bra tätning. Bra bakre skärmkanter men dubbla smutssamlande hyllor bakom innerskärmarna fram.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

AUDI Q2 1,4 TFSI DSG

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm. Volym 1 395 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500 och 3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sjuväxlad  dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ca 2 100.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R16. Testbilen 225/50 R18.

STYRNING: Kuggstång med progressiv utväxling, elservo. Vändcirkel 11,1 m, 2,1 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,0 TFSI 116 hk, grundpris 231 000 kronor, till 2,0 TDI 150 hk, grundpris 298 300 kronor.

KIA NIRO 1,6 HYBRID

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Bensin: Tvärställd 4-cylindrig rak med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borrning/slag 72/97 mm. Volym 1 580 cm3. Parallellhybrid med elmotor, litiumjonbatterier, 1,56 kWh.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max totaleffekt 141 hk (104 kW). Max totalt vridmoment 265 Nm mellan 1 000 och 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad  dubbelkopplingslåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Fotmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 162 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
11,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Två pluspaket à 19 900 kronor kan väljas till (navigationssystem, backkamera, del-/läderklädsel, glastak etcetera).

OPEL MOKKA X 1,4 T

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74/81,3 mm. Volym 1 399 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 152 hk (112 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 245 Nm mellan 2 000 och 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ca 2 200.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/60 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,5 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,6 ECOTEC (bensin) 115 hk, grundpris 211 900 kronor, till 1,6 CDTI 4x4 (diesel), grundpris 268 900 kr.

PEUGEOT 3008 1,6 HDI

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 75/88,3 mm. Volym 1 598 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad  automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ca 1 800.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17.

STYRNING: Kuggstång med progressiv utväxling, elservo. Vändcirkel 10,7 m. 2,1 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
11,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 3008 Access (bensin) 130 hk, grundpris 229 900 kronor, till 3008 GT HDI 180 automat, grundpris 349 900 kr.

SEAT ATECA TSI 115

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Volym 999 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 2 000 Nm mellan 2 000 och 3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad  manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ca 2 400.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
11,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från TSI 150 hk (bensin), grundpris 227 900 kronor, till TDI 190 4Drive DSG7 (diesel), grundpris 317 400 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.