
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för VW Passat, Volvo V90 och BMW 5-serie.


















Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)
BMW
BMW:s 5-serie får högsta rostskyddsbetyg. Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium, liksomhjulupphängningar (bild 1) och en del andra chassidetaljer. Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Slitskyddet är bra och skarvarna noggrant tätade. BMW är dessutom behandlad med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och en bakre ljuddämpare är rostfri. På minussidan noteras bara två saker. Stänklappar saknas och innerskärmarna, både fram och bak, är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt.
VOLKSWAGEN
Passat har kaross helt av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt (bild 2). Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.
VOLVO
V90 har baklucka av plast, i övrigt är den som S90 och har aluminium i länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och motorhuv. Resten av karossen är av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade. Dörrarna är behandlade inuti, bakdörrarna är bara delvis limmade. Bra bakre skärmkanter men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen (bild 3). Under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.
*samtliga bilar har en 12:årig rostskyddsgaranti
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs merTiLLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slag 84/90 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid
1 750–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.
HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17. Testbilen 245/40 R19.
STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 12 m, 3,0 rattvarv.
BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,4 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från 518d, pris från 373 400 kronor, till M550d xDrive, pris från 801 400 kronor.
TiLLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81/95,5 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.
HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R17. Testbilen 235/45 R18.
STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,7 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från 2,0 TDI 150 hk, pris från 301 000 kronor, till 2,0 4MOTION BlueMotion, pris från 406 000 kronor.
TiLLVERKNINGSLAND: Sverige.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,8. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid
1 750–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring fram, tvärgående bladfjäder av kompositmaterial bak, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.
HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17. Testbilen 255/35 R20.
STYRNING: Kuggstång, fartberoende hydraulisk servo. Vändcirkel 12 m. 2,8 rattvarv.
BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från D3 Kinetic 150 hk, pris från 323 900 kronor, till D5 AWD Automat Momentum Business Advance, från 432 800 kronor.