Bild
Nästa artikel
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)

Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för VW Passat, Volvo V90 och BMW 5-serie.

Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
BMW:s mångkunniga system är välbekant för många numera. Det är lättanvänt och sköts med ett vred mellan stolarna. Stor skärm med utmärkt upplösning.
BMW:s mångkunniga system är välbekant för många numera. Det är lättanvänt och sköts med ett vred mellan stolarna. Stor skärm med utmärkt upplösning.
VW:s system är rakt igenom logiskt och testets enklaste att sköta. Till stora delar räcker det att använda de lättbegripliga knapparna på ratten.
VW:s system är rakt igenom logiskt och testets enklaste att sköta. Till stora delar räcker det att använda de lättbegripliga knapparna på ratten.
Volvos skärm är enkel att sköta när man vant sig. Att skärmen snabbt blir kladdig av fingeravtryck skämmer den annars så väldesignade panelen.
Volvos skärm är enkel att sköta när man vant sig. Att skärmen snabbt blir kladdig av fingeravtryck skämmer den annars så väldesignade panelen.
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
I BMW kan passagerarkrockkudden enkelt stängas av med nyckel.
I BMW kan passagerarkrockkudden enkelt stängas av med nyckel.
I Volvo finns fortfarande extra öglor för fäste av barnstol – bra!
I Volvo finns fortfarande extra öglor för fäste av barnstol – bra!
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)
Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
BMW:s 5-serie får högsta rostskyddsbetyg. Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium, liksomhjulupphängningar (bild 1) och en del andra chassidetaljer. Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Slitskyddet är bra och skarvarna noggrant tätade. BMW är dessutom behandlad med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och en bakre ljuddämpare är rostfri. På minussidan noteras bara två saker. Stänklappar saknas och innerskärmarna, både fram och bak, är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt.

VOLKSWAGEN
Passat har kaross helt av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt (bild 2). Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.

VOLVO
V90 har baklucka av plast, i övrigt är den som S90 och har aluminium i länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och motorhuv. Resten av karossen är av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade. Dörrarna är behandlade inuti, bakdörrarna är bara delvis limmade. Bra bakre skärmkanter men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen (bild 3). Under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

*samtliga bilar har en 12:årig rostskyddsgaranti
 

Testvärden: Passat, V90 & 5-serie (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW 520d xDrive touring

TiLLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slag 84/90 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid
1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17. Testbilen 245/40 R19.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 12 m, 3,0 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från 518d, pris från 373 400 kronor, till M550d xDrive, pris från 801 400 kronor.

VW Passat TDI 190 4Motion

TiLLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81/95,5 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R17. Testbilen 235/45 R18.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från 2,0 TDI 150 hk, pris från 301 000 kronor, till 2,0 4MOTION BlueMotion, pris från 406 000 kronor.

Volvo V90 D4 Automat

TiLLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,8. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid
1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring fram, tvärgående bladfjäder av kompositmaterial bak, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17. Testbilen 255/35 R20.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende hydraulisk servo. Vändcirkel 12 m. 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från D3 Kinetic 150 hk, pris från 323 900 kronor, till D5 AWD Automat Momentum Business Advance, från 432 800 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.