Bild
Nästa artikel
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)

Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)

Nybilstest

Astra är helt enkelt den mest helgjutna bilen och vinner testet framför Renault Mégane och Peugeot 308. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Via pekskärmen mitt på instrumentpanelen styrs både mediesystemet och flera av bilens funktioner. Allt är dock inte helt intuitivt och viss tillvänjning krävs.
Via pekskärmen mitt på instrumentpanelen styrs både mediesystemet och flera av bilens funktioner. Allt är dock inte helt intuitivt och viss tillvänjning krävs.
Peugeots pekskärm är lite långsam i reaktionerna och systemet börjar kännas lätt föråldrat. Telefonfunktionerna är krångliga, men bra är att navigation är standard.
Peugeots pekskärm är lite långsam i reaktionerna och systemet börjar kännas lätt föråldrat. Telefonfunktionerna är krångliga, men bra är att navigation är standard.
Opels mediesystem har en välplacerad skärm med tydlig grafik och många smarta funktioner. Lätt att sköta och med möjlighet till spegling av telefonen.
Opels mediesystem har en välplacerad skärm med tydlig grafik och många smarta funktioner. Lätt att sköta och med möjlighet till spegling av telefonen.
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
I Renault visas bältespåminnarna i en liten stiliserad bil.
I Renault visas bältespåminnarna i en liten stiliserad bil.
Peugeots bältespåminnare sitter i en display ovanför backspegeln.
Peugeots bältespåminnare sitter i en display ovanför backspegeln.
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)
Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

OPEL
Hela karossen är av stålplåt, men bra konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad (bild 1) och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling. Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar och att de flesta skarvar är bra tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och dessutom finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet.

PEUGEOT
Motorhuv och framskärmar är av aluminium (bild 2) medan baklucka, reservhjulsbalja, bränsletank och en del av underredets bakre delar är av kompositplast. Innerskärmar av plast finns både bak och fram. Skärmkanterna bak är av vettig, icke smutssamlande, konstruktion. Tätningarna i dörrarna är något korta och täcker inte hundraprocentigt. Ljudisoleringsmaterialet i A-stolparna är av ett bra, fuktavstötande material och skarvarna under bilen har välgjorda tätningar. Invändig behandling saknas, såväl i dörrar som i balkar och hålrum under bilen. Stänklappar saknas och viss blästringsrisk finns vid bakdörrarnas nederkanter.

RENAULT
Mégane får ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det handlar motståndskraft mot rost. Det som drar ned betyget för nya Mégane är att limningarna i huv/dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, både i höjd- (bild 3) och sidled. Det gör att blästringsrisken är akut och det gäller både fram- och bakdörrarnas nederkanter. Mer positivt är att framskämar och bak-
lucka är av plast och att tröskellådornas skarvar är vända inåt, bort från hjulsprutet. Den invändiga behandlingen är mycket bra utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen.

*Rostskyddsgaranti på samtliga bilar är 12 år.

Testvärden: Mégane, Astra & 308 (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Opel Astra 1.0 Turbo EcoTech

TILLVERKNINGSLAND: England/Polen.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem, variabla ventiltider och kamkedja. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74 x 81 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 105 hk (77 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 1 800–4 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Femstegad robotiserad låda finns som tillval.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel med Wattstag.

HJUL: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,1 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Manuell p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 125 till 160 hk. Grundpriser från 194 900 kr (1.4 Turbo Enjoy) till 261 900 kr (1.6 BiTurbo Dynamic. Kombitillägg: 8 000 kr.

Peugeot 308 Pure Tech/130 HK

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem, variabla ventiltider och kamrem. Cylindervolym 1 199 cm3.  Borrning/slaglängd 75 x 90,5 mm. Kompression 11:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat finns som tillval.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 225/45 R17 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,4 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 82 till 270 hk. Grundpriser från  169 900 kr (Access Pure Tech/82 hk) till 309 900 kr (GTI). Kombitillägg: 10 000 kr.

Renault Mégane 1.2 TCE/130 HK

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem, variabla ventiltider och kamkedja. Cylindervolym 1 198 cm3. Borrning/slaglängd 72 x 73,2 mm. Kompression 9,25:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 131 hk (97 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MachPherson fjärderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer fån 100 till 205 hk. Grundpriser från 169 900 kr (1.2 TCe/100 hk Life) till 254 900 kr (1.6 TCe GT/205 hk). Kombiversionen lanseras i oktober 2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.