Bild
Nästa artikel

Testvärden: Kodiaq, Sorento & Tiguan (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Skoda Kodiaq, Kia Sorento och Volkswagen Tiguan.

Kias system är enkelt att hantera och har en kombination av knappar på sidorna och pekskärm. Lite liten grafik men ändå tydlig. Notera cd-slitsen ovanför.
Skodas nya, dyraste system med slät yta och touchknappar har mycket tydlig grafik och backningskamera. Det är enkelt att använda och snabbt i reaktionerna.
Testets Tiguan hade en lite enklare typ av system med mindre skärm än Skodas och riktiga knappar vid sidan av. Här i speglingsläge med AppleCarplay.
I KIA har alla passagerare sin varningssymbol och föraren en egen.
skoda kan fås med Isofix-fästen i höger stol fram, 300 kronor extra.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

KIA
Kaross helt av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är bristfälligt tätade i hörnen. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men rostskyddsmedlet är dåligt spritt och gör ingen större nytta. Balkarna under bilen är också behandlade inuti, men även där är spridningen av rostskyddsmedlet mycket dålig. Större delen av Kias underrede täcks av plastsköldar. Under dem finns ingen behandling (bild 1), men alla skarvar är noggrant tätade, liksom de flesta andra skarvar under bilen. Mindre bra är att underredet saknar slitskydd på de ställen som inte täcks av plastsköldarna. Plus för bra stänklappar fram som förhindrar blästring. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SKODA
Kaross helt av stålplåt, liksom hela fram- och bakvagnen och hela avgassystemet. Ingen behandling i huv eller baklucka, däremot i dörrar. Bra limskarvar. Innerskärmar av filtmaterial bak och av plast fram. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Trösklar med nedåtvänd skarv och bra tätning. Bra invändig behandling i balkar under bilen. Bra slitskydd ”utanför” täckplasten undertill men dålig under denna. Väl tätade skarvar undertill, dock ej under plastsköldarna. Fuktsamlande isoleringskuddar bakom innerskärmarna vid vindrutestolparna, testbilen hade inte ens gått 100 mil men kuddarna dröp av vatten (bild 2). Rostskyddsgaranti: 12 år.

VOLKSWAGEN
Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt (bild 3). Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast. Rostskyddsgaranti: 12 år.

K

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kia Sorento 2,2 CDTi Special Edition

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16. Borrning/slag 85,4/96 mm, volym 2 199 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 441 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automatlåda med tre körprogram och spärrmöjlighet mellan främre och bakre hjulpar. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 950.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare.Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R19.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,1 m, 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Åtta olika, från 329 900 kronor till 464 800.

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG 4x4

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5, volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 7-växlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,5 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 209 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin 150 eller 180 hk, från 265 900 kronor till 305 900. Diesel 150 hk från 289 900 kronor till 320 900.

VW Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4M

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5, volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 7-växlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 800.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,5 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin 150 hk till 240 hk, från 293 000 kronor till 367 500. Diesel 150 hk till 240 hk, från 312 500 kronor till 399 900.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.