Bild
Nästa artikel

Testvärden: Jazz, Ibiza & Belano (2016)

Nybilstest

Konceptet ”billig men bra” blir aldrig omodernt. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Honda Jazz, Seat Ibiza & Belano.

CD-spelare, AUX- och USB-port är standard. Från mellannivån Comfort igår även en sjutums pekskärm med internetuppkoppling (bilden).
Grundversionen har en femtums skärm och anslutningar för USB, AUX och SD-kort. På bilden syns den utökade menyskärmen på 6,5 tum.
Den sju tum stora pekskärmen är standard och är lätt att använda tack vare rejäl storlek på ”knapparna”.
Honda har tydlig bältesinformation i färddatorfönstret.
Alla tre stänger av passagerarkudden med nyckel.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

HONDA
Nej, det här duger inte. Täckkåporna undertill är av filt, inte plast, med en extra tjock och fuktsamlande massa till ljudisolering på insidan (se bild 1). Dessutom är det endast sparsamt behandlat med slitskydd undertill. Endast sista decimetern på avgassystemet är rostfritt. Även bränslepåfyllningsröret är i plåt.

Karossen är av ovanligt tunt lackad plåt med dåligt tätade hörn på huv, baklucka samt dörrar. Endast bakluckan har invändig behandling. Inte heller balkarna undertill är behandlade. Tröskellådan har nedåtvänd skarv med dålig tätning. Flera övriga skarvar är helt otätade.

SEAT
Mycket bra rostskyddsbehandling i hålrum och chassiskarvarna har god tätning. Även dörrar och skärmkanter har bra tätning. Karossen är i plåt och saknar behandling i baklucka, huv och dörrar. Viss blästerrisk på C-stolpen nere vid bakdörren.

Undertill finns relativt stora plastsköldar och under dessa saknas slitskydd och skarvarna är ej tätade. På övriga ställen har de mest utsatta skarvarna bra tätning, men snålt med slitskydd (se bild 2). Innerskärmarna är av plast. Avgassystemet i vanlig plåt, ej rostfritt material.

SUZUKI
Precis som Honda har Suzuki bränslerör av plåt och avgassystemet är av samma material. Inga plastsköldar undertill men slitskyddet är väl tilltaget. Tröskelskarven har dålig tätning, och även om hålrummen är vaxbehandlade, är utbredningen sporadisk och täcker inte hela utrymmet (för trögflytande blandning?). Så också i baklucka och dörrar. Huven saknar behandling men är bra tätad, precis som dörrarna.

Innerskärmen bak är klädd i filt och har en smutssamlande hylla på insidan. Tunn lack. Speciellt skärmkanter bak har hög blästerrisk och testexemplaret hade redan avskavd lack (se bild 3).

C

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med stopp/start. Cylindervolym 1 318 cm3. Borrning/slaglängd 73,0/78,7 mm. Kompression 13,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 102 hk (75 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 123 Nm vid 5 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Steglös CVT-automat tillval.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionbakaxel.

HJUL: 185/60 R15 (testbilen hade 185/55 R16).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel: 10,8 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Manuell handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Jazz finns bara med 1,3-litersmotor. Tre grundpaket erbjuds – Trend, Comfort och Elegance – mellan 147 000 och 175 900 kr.

Seat Ibiza 1,0 EcoTSI 95 connect

TILLVERKNINGSLAND: Spanien

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74,5 x 76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 95 hk (70 kW) vid 5 000/5 500 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 1 500–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionbakaxel.

HJUL: 185/60 R15 (testbilen hade 215/45 R16).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel: 10,0 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Manuell handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,2 TSI 90 hk 144 900 kr, 1,0 EcoTSI 110 hk 155 400 kr, 1,4 TDI 90 hk 174 900 kr, FR 1,4 EcoTSI 150 hk 190 900 kr, Cupra 1,8 TSI 192 hk 200 900 kr.

Suzuki Baleno 1,o Boosterjet High Executive

TILLVERKNINGSLAND: Indien

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 73,0 x 79,5 mm. Kompression 10,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 112 hk (82 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Sexstegad automat med moment-omvandlare tillval.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionbakaxel.

HJUL: 185/55 R16.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram. Trummor bak (skivor med automatlåda). Manuell handbroms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,2 90 hk 124 900 kr, 1,2 SHVS (mildhybrid) 90 hk 167 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.