Bild
Nästa artikel

Testvärden: Insignia, Superb & Mondeo (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Opel Insignia, Skoda Superb och Ford Mondeo.

Fords pekskärm är snabb i reaktionerna och systemets användarvänlighet får klart godkänt. Att manövrera medieanläggningen från ratten kräver dock viss tillvänjning.
Även Opels skärm reagerar snabbt och systemet är dessutom hyfsat lätt att komma underfund med. Rattmanövreringen fungerar betydligt smidigare än i Ford.
Skodas mediesystem är logiskt uppbyggt och kan styras både via den blixtrande kvicka pekskärmen och med knappscrollning. Det ger pluspoäng i testprokollen.
I opel blir det ”grön gubbe” när bältena bak är ordentligt fastsatta.
I Ford kan bakdörrarnas barnsäkerhetslås aktiveras elektriskt.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

FORD
Mondeos kaross, dörrar och motorhuv är av stålplåt, medan bakluckan är av aluminium (bild 1). På kombimodellen är bakluckan av plast, några andra skillnader i rostskydd finns inte. Motorhuven saknar invändig behandling och har dålig tätning i hörn. Dörrarna har bättre tätningar och är invändigt behandlade. Bakre innerskärmar av filtmaterial, de främre av plast. Fuktsugande material i skarven vindrutestolpe/framskärm. Underredet har ett smetigt, i efterhand pålagt slitskydd, under täckskivorna av papp saknas behandling alldeles. Yttre längsgående balkar behandlade på insidan, men inte de inre. Balkar och hålrum bak har bra behandling. Rostskyddsgaranti: 12 år.


OPEL
Insignia är modernt konstruerad och i grunden bra byggd för att motstå rost. Karossen är av stålplåt, förutom motorhuven som är i aluminium. Limningarna i huv, baklucka och dörrar är välgjorda och invändig behandling finns i dörrarna. Under bilen finns ett bra slitskydd och balkar samt hålrum är invändigt behandlade. Dessutom är i stort sett alla skarvar bra tätade, med undantag från dem i hjulhusen innanför innerskärmarna. Skärmkanterna bak är bra konstruerade, men täcks av filtinnerskärmar som kan suga åt sig fukt. Dessutom finns risk för blästring i tröskelkanterna fram (bild 2) som saknar skydd för stensprut. Rostskyddsgaranti: 12 år.


SKODA
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuven har hyfsad limning i skarvarna men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas. Innerskärmar av filt bak, av plast fram. Dörrarna har väl behandlad insida och dräneringshål på ”utsidan” mot dekorlist i nederkant, en lösning som eventuellt kan orsaka problem. Icke fuktsugande plastisolering vid vindrutestolpe/framskärm – bra (bild 3). Trösklar/balkar har noggrann invändig behandling. Plastsköldar täcker underrede, inget rostskydd under dem. Rostskyddsgaranti: 12 år.

F

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ford Mondeo 2.0 TDCi /210 hk

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad diesel med dubbelturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 977 cm3. Borrning/slaglängd 85 x 85 mm. Kompression: 16,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 210 hk (154 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 450 Nm vid 2 000–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjärderben, bak multilänk.

HJUL: 235/40 R19 på 8 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m, 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 120 till 240 hk. Grundpriser från 280 000 (1.5 TDCi Titanium) till 384 000 kr (2.0 TDCi Vignale). Kombitillägg 7 500 kr.

Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar.  Cylindervolym 1 956 cm3. Borrning/slaglängd 83 x 90 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 700.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 245/45 R18 på 8,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,5 rattvarv.   

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 226 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 136 till 260 hk. Grundpriser från 229 900 (1.5T Enjoy) till 313 900 (2.0T 4x4 Business). Kombitillägg 8 000 kr.

Skoda Superb TDI/190 hk 4x4

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5 mm. Kompression 15,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplings-låda. Varvtal i 110 km/tim på högsta växeln: 1 750.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 215/55 R17 på 7 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 280 hk. Grundpriser från 274 700 (TSI/150 Ambition) till 375 700 kr (TSI/280 L&K). Kombi-tillägg 9 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.