Bild
Nästa artikel

Testvärden: i30, 308 SW & Megane ST (2018)

Nybilstest

Läs mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Hyundai i30, Peugeot 308 SW och Renault Megane ST.

Hyundai har testets mest intuitiva och lättskötta infotainmentsystem. Navigation är standard och snabbknappar finns till flera av de vitala funktionerna.
Peugeots pekskärm är lite långsam i reaktionerna och systemet börjar kännas lätt föråldrat. Även flera av bilens funktioner, bland annat värmen, sköts via skärmen.
Renaults pekskärm styr både mediesystem, navigator och flera bilfunktioner, dock inte värmen. Minus för krånglig hantering som kräver viss tillvänjning.
I Hyundai lyser gubbarna röda på panelen om bältena inte används.
Bältespåminnarna i peugeot sitter i taket. Där är syns de för alla!

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

HYUNDAI
Hela karossen är av stålplåt och såväl dörrar, motorhuv som baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bakre skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar finns fram/bak (bild 1). Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus även för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar. Rostskyddsgaranti: 12 år.


PEUGEOT
Peugeots motorhuv och framskärmar är av aluminium (bild 2) och bakluckan av plast, vilket är bra för rostmotståndet. Innerskärmarna runt om är av plast och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Dörrarna är invändigt behandlade, men tätningarna har en hel del brister. Reservhjulsbaljan är av plast och mellan främre dörrstolpe och framskärm finns ljudisolerande skumplast av en typ som inte suger åt sig fukt – och det är bra. Stänklappar fram saknas och vid hjulhuskanterna ligger plåten öppen för hjulsprut. I balkar och hålrum under bilen finns ingen som helst invändig behandling, men skarvarna är bra tätade. Rostskyddsgaranti: 12 år.


RENAULT
Megane får ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det gäller motståndskraften mot rost. Det som drar ned betyget för Megane är att tätningarna i huv och dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, i såväl höjd- som sidled. Det gör att blästringsrisken är stor, både i fram- och bakdörrarnas nederkanter. Mer positivt är att framskärmar och baklucka (bild 3) är av plast. En bra lösning är också att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, bort från hjulsprutet. Dessutom är den invändiga rostskyddsbehandlingen mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen. Rostskyddsgaranti: 12 år.

H

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hyundai i30 Kombi 1,4 Turbo, aut.

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 353 cm3. Borrning/slaglängd 71,5 x 84 mm. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm vid 1 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda. Sexväxlad manuell låda är standard. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 2 200 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.   

HJUL: 225/45 R17 på sju tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 10,6 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 120 till 140 hk. Grundpriser från 184 900 kr (1.0 T Select) till 284 900 kr (1.6 D Premium, aut.).

Peugeot 308 SW 1.2 Pure Tech/130 hk

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 90,5 mm. Kompression 11:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat finns som tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 2 250 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 10,4 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 110 till 225 hk. Grundpriser från 194 900 kr (PT/110 hk Active) till 304 900 kr (HDI/180 hk GT, aut.).

Renault Megane ST 1.2 TCE/130 hk, aut.

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 198 cm3. Borrning/slaglängd 72 x 73,2 mm. Kompression 9,3:1.     

EFFEKT/VRIDMOMENT: 131 hk (97 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda. Sexväxlad manuell låda är standard. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 2 450 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/50 R17 på sju tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,2 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 100 till 205 hk. Grundpriser från 181 900 kr (TCe/100 hk Life) till 266 900 kr (dCi/165 hk GT, aut.).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.