Bild
Nästa artikel
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)

Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Volkswagen Golf, Opel Astra och Fiat Tipo.

Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Fiats Unconnect-system är pillrigt att hantera under körning och ”talar” inte svenska. Men funktionerna är det inget större fel på och pekskärmen är acceptabelt snabb.
Fiats Unconnect-system är pillrigt att hantera under körning och ”talar” inte svenska. Men funktionerna är det inget större fel på och pekskärmen är acceptabelt snabb.
Mediefunktionerna i Opels Enjoy-version är inte så många, men det som finns är både lättskött och logiskt. Plus för att pekskärmen är kompletterad med en scrollfunktion.
Mediefunktionerna i Opels Enjoy-version är inte så många, men det som finns är både lättskött och logiskt. Plus för att pekskärmen är kompletterad med en scrollfunktion.
VW:s nya mediesystem gillades skarpt av testlaget. Utformningen är elegant, uppbyggnaden logisk och det går fortfarande att scrolla mellan flera funktioner.
VW:s nya mediesystem gillades skarpt av testlaget. Utformningen är elegant, uppbyggnaden logisk och det går fortfarande att scrolla mellan flera funktioner.
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
I Opel blir de gråa figurerna godkänt gröna när bältena bak är på.
I Opel blir de gråa figurerna godkänt gröna när bältena bak är på.
I Fiat markeras bältesanvändningen i baksätet med just ett bälte.
I Fiat markeras bältesanvändningen i baksätet med just ett bälte.
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)
Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

FIAT
Hela Tipos kaross är av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka har bra limningar men saknar invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är obehandlade inuti. Plastinnerskärmar finns i hjulhusen både bak och fram och underredet täcks till stora delar av plastsköldar. Under dessa finns ingen behandling och där är dessutom skavarna otätade. Övriga skarvar under bilen har däremot bra tätningar. En framtida rostrisk är de fuktsamlande mattor som ligger ovanpå innerskärmarna bak (bild 1). Samma sak gäller de otätade skärmkantsskarvarna bak och det stora hål som borrats i ena hjulhuset för bränslepåfyllningsröret. Rostskyddsgaranti: 8 år.

OPEL
Hela karossen är av stålplåt, men väl konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har ordentliga tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling. Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar (bild 2) och att de flesta skarvar är noggrant tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och det finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet. Rostskyddsgaranti: 12 år.

VOLKSWAGEN
Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem (bild 3). Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Golf, Astra & Tipo (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.