Bild
Nästa artikel

Testvärden: Fiesta, Swift & Polo (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Ford Fiesta, Suzuki Swift och Volkswagen Polo.

Vår testbil var extrautrustad med Fords Cool & Soundpaket, som innebär större skärm (8 tum) och att navigation ingår. Systemet är lättanvänt och priset är 6 750 kr.
Suzukis mediesystem är inte lika intuitivt att hantera som Fords och VW:s. Skärmen är dessutom lågt monterad och man måste ta blicken från vägen för att avläsa den.
Även VW:n var extrautrustad med ett vassare mediesystem, Composition Media för 4 300 kr. Det innebär bland annat en större (8 tum) och elegantare skärm.
Fem gröna bockar visar att alla i ford är ordentligt fastspända.
I vw är bältespåminnarna betydligt påvrare och mer diskreta.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

FORD
Ford slutade vid årsskiftet att ge sina bilar ett extra rostskydd för den svenska marknaden. Resultatet är många otätade skarvar i bottenplattan (bild 1) och ett bristfälligt slitskydd på de ytor som inte täcks av underredets plastsköldar. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar är dåligt tätade och bara några av balkarna under bilen är invändigt behandlade. Hela karossen är av stålplåt och bakdörrarna är bra tätade. Huv, framdörrar och baklucka har dock dåligt tätade hörn och bara dörrarna är invändigt behandlade. Skärmkanterna bak är bra, men de vattensugande isoleringskuddarna vid A-stolparna är på sikt en rostrisk. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SUZUKI
Karossen är helt av stålplåt och invändig behandling finns i huven, men saknas i dörrar och baklucka. Huven är dessutom bra tätad, medan bakluckan har dåligt tätade hörn. Dörrarnas tätningar får omdömet ”halvbra”. Balkarna under bilen är bara duttvis vaxbehandlade inuti och bottenplattans slitskydd är i stort sett obefintligt. De bakre skärmkanterna är dock vettigt konstruerade och de flesta av underredets skarvar är bra tätade. Innerskärmar av plast finns i alla hjulhus, men tröskellådornas nedåtvända skavar är helt otätade. På trösklarnas undersida finns dessutom en smutssamlande plastlist (bild 2) som kan bli en rostfälla. Rostskyddsgaranti: 12 år.

VOLKSWAGEN
Hela karossen är av stålplåt och invändig behandling finns i dörrarna, men saknas i huv och baklucka. Såväl huv som baklucka och dörrar (bild 3) är dock bra tätade även i hörnen. Balkarna under bilen har en mycket mycket välgjord inre behandling och tröskellådornas nedåtvända skarvar är bra tätade och dessutom inåtflyttade för att inte hamna mitt i hjulsprutet. Stora delar av underredet täcks av plastkåpor och under dessa saknas behandling, men alla synliga ytor har ett bra slitskydd och väl tätade skarvar. Skärmkanterna bak är bra konstruerade och innerskärmar av plast med blästringsskydd finns i de främre hjulhusen. Bak är de av filt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

V

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FORD FIESTA 1.0 T/100 TITANIUM

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 71,9 x 82 mm. Kompression 10,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 100 hk (74 kW) vid 4 500–6 000 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 1 500–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns som tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 300 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 195/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar. (205/45 R17 på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,1 m. Rattvarv 2,6.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 85 till 140 hk. Grundpriser från 155 800 kr (Trend 1.1) till 239 300 kr (Vignale 1.5 TDCi/120 hk).

SUZUKI SWIFT 1.0 T BOOSTERJET INCLUSIVE

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo med mildhybridteknik. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 73 x 79,5 mm. Kompression 10,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 112 hk (82 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automat finns ej. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 600 v/min.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 185/55 R16 på sex tum breda fälgar. (195/55 R16 på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 9,6 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1.2/90 hk, 1.2/90 hk aut., 1.2/90 hk 4WD. Grundpriser från 139 900 kr (1,.2/90 hk) till 156 900 kr (1.2/90 hk Inclusive).

VW POLO TSI/95 (PLUSPAKET)

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74,5 x 76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 95 hk (70 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automat finns som tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 500 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 185/65 R15 på 5,5 tum breda fälgar.   

STYRNING: Kuggståg med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. 2,8 rattvarv.

BROMSAR:Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1.0 TSI/95 aut och 1.0 TGI/90 (gas). Grundpris 173 500 resp. 179 900 kr. Senare kommer även en diesel, 1.6 TDI/95 hk, och en GTI med 200 hk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.