Bild
Nästa artikel

Testvärden: DS 4, 500X & HR-V (2016)

Nybilstest

Testlagets sammantagna bedömning slutade med en hårfin seger för Honda. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för DS 4, Fiat 500X & Honda HR-V.

Fiats system är testets bästa, med förhållandevis pigg och tydlig grafik samt enkel skötsel via vred och pekfinger.
DS 4-systemet sköts med en kombination av pekfinger och knappar/ratt nedanför skärmen. Grafiken är något tydligare än Hondas.
Hondas tryckskärm svarar ovanligt bra och ger tillgång till många funktioner men grafiken är svårläst och gränssnittet bökigt att lära sig.
I fiats instruktionsbok finns ett omfattande kapitel om barn i bil.
I DS är låset för krockkuddens aktivering placerat i handskfacket.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

DS
Motorhuv av aluminium, resten av karossen av stålplåt. ”Citroëns plåtkvalitet brukar vara bra”, kommenterade Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Motorhuv och baklucka har korta tätningsskarvar men är behandlade på insidan. Dörrarna saknar invändig behandling och har också korta tätningar. Plastinnerskärmar fram och bak, väl utformade tröskelskarvar med bra tätning på de mest utsatta ställena. Inga fuktsamlande täckskivor undertill (bild 1) och det finns ett visst slitskydd. Somliga skarvar är väl tätade, andra inte. Behandling i balkar och hålrum undertill saknas. Krockbalkarna fram och bak är av aluminium.

FIAT
Kaross av stålplåt, ingen invändig behandling i motorhuv eller bagagelucka. Skarvarna är otätade, i motorhuven dessutom ojämna, ”vågiga”. Även dörrarna är helt obehandlade på insidorna och har otätade skarvar. Vid vindrutestolpe/framskärm finns mjuk, fuktsugande skumplastisolering. Plastinnerskärmar fram och bak, samt fritt från täckskivor under bilen – bra. Underredet är delvis täckt av slitskydd, men det finns många otätade skarvar. Vi fann rost i en främre länkarm – efter 200 mil. Balkarna under bilen saknar invändig behandling och fästena för längslänkarna bak är skruvade mot bottenplåten utan behandling (bild 2).

HONDA
Kaross av stålplåt, behandling i motorhuv, baklucka och längsgående ”krockbalkar” fram. Dåliga limningar i dörrar och luckor. Innerskärmar av filtmaterial. Underredet täcks till stor del av en fuktsugande filtskiva. Ovanpå den, mot det obehandlade karossgolvet, finns en ljuddämpande ”madrass” (bild 3). Den samlar också fukt och hade en reva på testbilen. Bränsleröret av plåt går genom filtskivan/”madrassen” och är utsatt för hög rostrisk. Åtskilliga otätade skarvar i underredet, illa anbringade tätningssträngar, slask kan spruta in mellan tröskelplast och kaross. ”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

DS 4 Crossback 1,6 Hdi 120 Auto

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,0. Borrning/slag 75/88,3 mm. Volym 1 560 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på
11,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: PureTech 130 hk, 216 900 kronor. Diesel: BlueHDi ”Style” 224 900 kronor (120 hk), BlueHDi 6-växlad automat 275 900 kronor (180 hk).

Fiat 500X 2,0 Multijet 140 4x4 Cross Plus

TILLVERKNINGSLAND: Italien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 83/90,4 mm. Volym 1 956 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring och fjäderben (MacPherson). Fram undre triangellänk och krängningshämmare, bak längs- och tvärlänkar.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,5 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på
9,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,4 Multiair 140 hk 2WD 211 990 kronor. Diesel 2,0 Multijet 140 hk 6-växlad manuell 2WD 236 990 kr.

Honda HR-V 1,6i-DTEC Executive

TILLVERKNINGSLAND: Mexiko.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,0. Borrning/slag 76/88 mm. Volym 1 597 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,7 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på
10,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,5 bensin ”Comfort”, 179 900 kronor, till 1,5 bensin ”Executive” med CVT steglös automatlåda, 242 900 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.