Bild
Nästa artikel

Testvärden: CX-5, X-Trail & Koleos (2017)

Nybilstest

Nissan X-Trail och Renault Koleos fick se sig besegrade denna gång - i kategorin "mellanklassuvar" blev Mazda CX-5 testvinnaren. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Vi gillar Mazdas högt placerade skärm och hur enkelt man flyttar sig mellan menyerna med vred eller fingertouch. Logiska menyer gör det lätt att hitta rätt.
Nissan har en fin display för radio och navigator. Fordonsinställningar gör man med knappar på ratten och med hjälp av den lilla displayen i instrumentklustret.
Koleos har en stor display i Intens, 8,7 tum, och den är dessutom placerad på höjden vilket ger en mer harmonisk bild. Menyernas symboler är stora och tydliga.
Som i Nissan (bilden) och Renault bör det se ut – nyckelavstängning.
Märkligt nog har inte mazda avstängbar krockkudde fram.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

MAZDA
CX-5 har bottenplatta, hjulupphängningar och avgassystem helt i stålplåt – inga mer motståndskraftiga material mot rost har använts. Bränsletank och påfyllningsrör är av stålplåt, men tanken är behandlad. Innerskärmar av hård plast fram, baktill filtplast. Tröskelskarven är nedåtvänd men tätad. Smutssamlande list under tröskellådorna. I A-stolparna finns en ljudisolerande, men också fuktsugande plastkudde. De flesta karosskarvarna är tätade. Bristfälligt slitskydd (bild 1). Balkar är sprutats med vax men ojämnt. Bra skärmkanter bak. Dåligt tätade hörn i huv och baklucka och ingen innerbehandling. Dörrar är bra tätade och behandlade inuti. Rostskyddsgaranti: 12 år.

NISSAN
Hela bilen är tillverkad av stålplåt, förutom bakluckan som är av plast. Inga andra karossdelar är av mer rostbeständig aluminium eller rostfritt stål. Tröskelskarven är nedåtvänd utan något särskilt skydd. X-Trail har inte plastsköldar undertill utom i ytterkant och är sprutad med ett ganska bra slitskydd. De flesta karosskarvar är tätade. Framtill har X-Trail innerskärmar av hårdplast, baktill är det filtplast. Under dessa är plåtytorna endast grundlackerade (bild 2). Dörrar och motorhuv är dåligt tätade i hörn. Innerbehandling saknas. Bränsletanken är av plast men påfyllningsröret till tanken är av plåt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

RENAULT
Koleos har motorhuv av aluminium, för övrigt är karossen helt av stålplåt. Övre länkarm är också av aluminium och bränsletanken är av plast. Påfyllningsröret är däremot av plåt. Innerskärmar fram av hårdplast, filtplast bak. Fuktsugande ljuddämpande kudde i A-stolpar. Undertill skyddar stora plastsköldar. Men balkar och hålrum har inte någon behandling mot rost. De flesta skarvar i bottenplattan är tätade, men det finns inget slitskydd (bild 3).  Dörrar och baklucka har dåligt tätade hörn men dörrarna har invändig rostskyddsbehandling. Nedåtvänd, ej tätad, tröskelskarv. Betyget landar på tre, med ett litet minus efter. Rostskyddsgaranti: 12 år.

V

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Mazda CX-5 2.2 DE 175 Optimum Aut AWD

TiLLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 2 191 cm3. Borrning/slaglängd 86,0 x 94,3. Oxidationskatalysator med partikelfilter. Kompression 14,0:1. Stopp/start-system.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 175 hk (129 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning via sexväxlad automat. Automatisk inkoppling av AWD.

HJULUPPHÄNGNING: Fram nedre triangellänk med MacPherson fjäderben. Multilänk bakvagn. Krängningshämmare fram/bak.

HJUL: 225/55 R19 på 7,5 tums alufälgar.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,0 m. 2,75 rattvarv.

BROMSAR: Skivor, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: CX-5 finns i fyra utrustningsnivåer, med 2.0  l bensinmotor på 160 till 194 hk, med diesel 150 till 175 hk – FWD eller AWD. Grundpris från 253 800 till 359 900 kr.

Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic CVT Tekna

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slaglängd 84,0 x 90,0. Trevägskatalysator med partikelfilter och NOx-fälla. Kompression 16,0:1. Stopp/start-system.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 177 hk (130 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning via sjustegad CVT-automat. Inkopplingsbar 4x4. Låsbar mellandiff.

HJULUPPHÄNGNING: Fram nedre triangellänk med MacPherson fjäderben. Multilänk bakvagn. Krängningshämmare fram/bak.

HJUL: 225/55 R19 på 7,5 tums alufälgar.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,2 m. 3 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 204 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: X-Trail finns med 163-hästars bensinmotor, 130 alt 177 hästars turbodiesel. Tre utrustningsnivåer – FWD alt 4x4. Grundpris från 229 900 till 359 900  kr.

Renault Koleos 175 Xtronic CVT Intens

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slaglängd 84,0 x 90,0. Trevägskatalysator med partikelfilter och NOx-fälla. Kompression 16,0:1. Stopp/start-system.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 177 hk (130 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning via sjustegad CVT-automat. Inkopplingsbar 4x4. Låsbar mellandiff.

HJULUPPHÄNGNING: Fram nedre triangellänk med MacPherson fjäderben. Multilänk bakvagn. Krängningshämmare fram/bak.

HJUL: 225/60 R18 på 7,5 tums alufälgar.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,2 m. 3 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Koleos finns med 130 alt 177 hästars diesel och framhjulsdrivning alternativt med 177 hästars diesel och AWD två utrustningsnivåer. Grundpris från 259 000 till 329 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.