Bild
Nästa artikel

Testvärden: Crossland X, Tivoli och Captur (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Renault Capture, Opel Crossland X och SsangYong Tivoli.

Opels mediesystem känns igen från PSA (Peugeot/Citroën) och är testets enklaste att använda. Plus för snabbknappar till flera vitala funktioner.
Renaults R-Link är tillval. Som helhet håller systemet i stort sett samma klass som Opels, men är krångligare att använda. Minus för att bara Android-telefoner kan speglas.
SsangYongs medieanläggning saknar många funktioner som finns hos konkurrenterna och är heller inte svenskspråkig. Men plus för att navigator är standard.
Ovanför Opels backspegel sitter bältespåminnarna prydligt på rad.
Isofixfästen i passagerarstolen fram standard i Renault. Bravo!

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

OPEL
Hela karossen är av stålplåt. Dörrar och motorhuv är invändigt behandlade, men inte bakluckan. Huven (bild 1) är mycket bra luftad och tätad och även tätningarna i dörrar och baklucka får godkänt. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost och innerskärmar i plast finns i alla hjulhus. Under bilen har de viktigaste balkarna en välgjord inre behandling, medan de mindre utsatta är mer sporadiskt sprutade. De flesta av underredets skarvar är noggrant tätade, utom allra längst bak där det dessutom slarvats lite med slitskyddet. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast och blästringsskydd finns på tröskellådor och bakre skärmkanter. Rostskyddsgaranti: 12 år.

RENAULT
Renault har kaross av stålplåt, förutom framskärmarna som är av plast. Motorhuven är väl luftad och har, liksom bakluckan, extra behandling på insidan och väl tätade hörn. Innerskärmarna är av plast runt om, samtliga dörrar har behandling på insidan och bakskärmarnas kanter är av bra konstruktion. Det finns ingen skarv mellan sidotrösklar och underrede (bild 2) och heller inget för rosten att få fäste i – en bra konstruktion som Renault är ensam om. Trösklarna är behandlade på insidan och underredet har ordentligt tätade skarvar och bra slitskydd. Yttre längsgående hålrum har bra behandling men i de centrala saknas behandling. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SSANGYONG
SsangYong har, liksom Opel, en kaross helt i stålplåt. Dörrarna är invändigt behandlade, men inte motorhuv och baklucka. Såväl huv, baklucka som dörrar (bild 3) har dessutom dåligt tätade hörn. Tätningen av skarvarna under bilen är däremot bra, utom på en punkt. De nedåtvända skarvarna i tröskellådorna får betyget ”halvbra”. Underredet, som saknar täckande plastsköldar, har bara slitskydd på de mest utsatta ställena och balkarnas fläckvisa invändiga behandling är snålt tilltagen. Bakre skärmkanterna är bra konstruerade och bränsletank samt påfyllningsrör är av plast. Tröskellådor och bakskärmar har blästringsskydd. Rostskyddsgaranti: 6 år.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Opel Crossland X 1.2 T/110 Dynamic, AUT

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 90,5 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Sexstegad automat (tillval) på testbilen. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 300 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 195/60 R16 på 6,5 tum breda fälgar. Testbilen: 215/50 R17.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m. Rattvarv 2,9.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 81 till 130 hk. Grundpriser från 179 900 kr (1.2/81 hk) till 201 900 kr (1.2 T/130 hk).

Renault Captur 1.2 TCe/120 intens

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Borrning/slaglängd 72,2 x 73,1 mm. Kompression 9,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (87 kW) vid 4 900 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 000 v/min.   

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad dubbelkopplingslåda (EDC) är tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 700 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/55 R17 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,4 m. Rattvarv 2,6.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 90 till 120 hk. Grundpriser från  159 600 kr (TCe 90 Life) till 225 800 kr (TCe 120 ESK, aut).

Ssangyong Tivoli i.6 EX, AUT/4WD

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 597 cm3. Borrning/slaglängd 76 x 88 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 128 hk (94 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 600 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 300 v/min.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk (torsionsaxel på de framhjulsdrivna versionerna).

HJUL: 215/45 R18 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. Rattvarv 2,9.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim uppges ej (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 115 till 128 hk. Grundpriser från 159 900 kr (1.6 S 2WD) ) till 254 900 kr (1.6 D EX 4 WD, aut.).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.