Bild
Nästa artikel
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)

Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)

Nybilstest

Åkkomforten avgjorde när Mercedes röstades fram som vinnaren i en jämförelse med Mini Clubman och DS 5. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för respektive bil.

Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testbilen var utrustad med Minis mest avancerade system. Grundfunktionerna känns igen från BMW och såväl grafik som användarvänlighet får höga betyg.
Testbilen var utrustad med Minis mest avancerade system. Grundfunktionerna känns igen från BMW och såväl grafik som användarvänlighet får höga betyg.
Huvudmenyerna väljs med knapparna under skärmen, sedan får man peka sig fram. Systemet är osmidigare att hantera och känns mer föråldrat än konkurrenternas.
Huvudmenyerna väljs med knapparna under skärmen, sedan får man peka sig fram. Systemet är osmidigare att hantera och känns mer föråldrat än konkurrenternas.
Mercedes grundsystem är både lättfattligt och lätthanterligt, men inte så innehållsrikt. I testbilen var systemet kompletterat med en navigator från Garmin (bilden).
Mercedes grundsystem är både lättfattligt och lätthanterligt, men inte så innehållsrikt. I testbilen var systemet kompletterat med en navigator från Garmin (bilden).
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Bältespåminnarna i DS  5 sitter bra placerade ovanför backspegeln.
Bältespåminnarna i DS  5 sitter bra placerade ovanför backspegeln.
Även mercedes har tydliga bältespåminnare för baksätet.
Även mercedes har tydliga bältespåminnare för baksätet.
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)
Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

DS
Karossen är helt av stålplåt, utom motorhuven som är av aluminium. Invändig behandling saknas såväl i dörrar, baklucka som i balkar och hålrum under bilen. Dörrar och baklucka är dessutom bristfälligt tätade och har bara limmats i underkant. Det är  också risk för blästring, både på tröskellådorna fram och i nederkant på bakdörrarna. Under bilen finns många otätade skarvar och slitskydd har bara sprutats på bottenplattans allra mest utsatta ställen. På pluskontot noteras bra skärmkanter bak och att innerskärmarna är av plast. Bra är också att underredet saknar smutssamlande plastsköldar (bild 1) som numera är standard på nästan alla bilar. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
Motorhuven och framskärmarna  är av aluminium (bild 2) och samma sak gäller hjulupphängningarnas länkarmar, både fram och bak. Bakre ljuddämparen är rostfri och CLA har dessutom mycket väl limmade skarvar i huv, dörrar och baklucka. Även skarvarna under bilen är omsorgsfullt tätade och dessutom finns invändig vaxbehandling på alla viktiga ställen. Det gäller såväl dörrar som baklucka och balkar och hålrum under bilen. På minuskontot noteras att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material som på sikt kommer att suga åt sig fukt och samma sak gäller de sköldar som täcker stora delar av underredet. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MINI
Karossen är helt av stålplåt, men det hindrar inte att Mini får ett högt betyg. Den är en av marknadens bäst rostskyddade bilar med plåtkaross. Dörrar, huv och bakdörrar har bra limningar och är invändigt vaxbehandlade. Sidodörrarna har en annorlunda konstruktion med öppna hörn (bild 3) som gör att fukten vädras ut. Exakt hur det fungerar på sikt återstår dock att se, konstruktionen är av en typ vi inte stött på tidigare. Även balkarna under bilen är invändigt behandlade och trösklarna är helsvetsade mot golvet. Underredet täcks av filtliknande sköldar, men innanför dessa finns en bra behandling och alla skarvar under bilen är väl tätade.  Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Clubman, CLA & DS (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

DS 5 Blue-HDi 180 hk eat6

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem och kamrem. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbingeometri. Cylindervolym 1 997 cm3. Kompression 16,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 181 hk (133 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda standard.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 235/45 R18 på åtta tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk progressiv servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 120 hk till 200 hk. Grundpriser från 269 900 kr (DS 5 BlueHDi/120 hk) till 416 900 kr (DS 5 Hybrid4 Sport).

Mercedes CLA 220 d Shooting Brake

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem och kamkedja. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbingeometri. Cylindervolym 2 143 cm3. Kompression 16,2:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 177 hk (130 kW) vid 3 500–3 800 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 400–3 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda standard.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 225/40 R18 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk progressiv servo. Vändcirkel 11,0 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms,

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s (fabriksupgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 122 hk till 360 hk. Grundpriser från 285 900 kr (CLA 180) till 517 900 kr (CLA 45 AMG 4-Matic).

Mini Cooper D Clubman AUT

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem och kamkedja. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbingeometri. Cylindervolym 1 995 cm3. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 150 hk (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 330 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, åttastegad dubbelkopplingslåda (tillval på testbilen).

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 225/45 R17 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk progressiv servo. Vändcirkel 11,3 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 135 till 192 hk. Grundpriser från 215 000 kr (Clubman Cooper) till 249 000 kr (Clubman Cooper S).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.