Bild
Nästa artikel

Testvärden: Clio, Fabia & C3 (2017)

Nybilstest

Nyfiken på Renault Clio, Skoda Fabia eller Citroën C3? Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

C3-systemet är en något enklare variant av det i andra Citroën. Plottriga och inte alltid logiska menyer gör det lätt att trycka fel eller hamna där man inte önskat.
Renaults system är standard i versionen ”Zen” och är ovanligt enkelt att använda för att vara en pekskärm. Få, lättbegripliga symboler och logiskt gränssnitt.
Skodas funktioner är väl genomtänkta och lättskötta med vred, knappar och tryck. Grafiken ger ett ”dyrare” intryck än Citroëns och Renaults.
I Citroën finns lämpligt nog Isofix-fästen även i framstolarna.
I Renault anges bältesläget i baksätet tydligt framför föraren.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

CITROÊN
Kaross av stålplåt, bensintank av plast. Generellt sett dålig tätning av karosskarvar. Motorhuven har tätning enbart i framkant, dörrarna är tätade i nederkant men bara någon decimeter upp i bakkant (bild 1). Invändig behandling saknas i motorhuv, bak-lucka och dörrar. Innerskärmarna är av plast. Trösklarna har nedåtvänd skarv med måttlig tätning. Underredet saknar täckskivor, slitskyddet är inte särskilt bra. Invändig behandling i balkar och hålrum saknas. De bakre skruvfjädrarna är monterade i smuts- och fuktsamlande ”koppar” som kan ställa till problem. Plastlister runt skärmkanter och över trösklar ger visst blästringsskydd. Rostskyddsgaranti: 12 år.

RENAULT
Kaross av stålplåt, men framskärmarna är av plast, liksom bensintanken. Clio har generellt sett mycket bra rostskydd. Inuti motorhuv, baklucka och dörrar finns ett väl täckande, tunt lager av skyddsvax. Tätningarna av skarvar är väl utförda. Sparklådorna är vikta in under bilen och saknar skarv, en lyckad konstruktion som visat sig mer eller mindre eliminera rostangrepp. Underredet täcks delvis av sköldar, men skarvarna är väl tätade. I balkar och hålrum finns skyddande vaxbehandling med bra täckning (bild 2). De breda dekorlisterna på sidorna skyddar mot blästring men i framkant finns risk för att grus och skräp tränger in. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SKODA
Kaross av stålplåt, bensintank av plast. Väl tätade skarvar i dörrar, motorhuv och baklucka. Motorhuv av luftig konstruktion men insidan är helt obehandlad. Dörrarnas behandling är omsorgsfull. Innerskärmar av plast fram och bak. Även tätning mellan framskärm och vindrutestolpe är av plast som inte drar åt sig fukt. Underredet täcks av plastsköldar. De förefaller vara väl ventilerade men grus och smuts drar ändå snabbt in. Slitskyddet undertill är väl utfört (bild 3), liksom behandlingen inuti balkar och hålrum. Under täckskivorna förekommer dock en del otätade skarvar (bild 3). Främre stänkskydd kan köpas till extra. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Citroën C3 PureTech 82 feel

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 11. Borrning/slag 75/90,5 mm. Volym 1 199 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 82 hk (60 kW) vid 5 750 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 3 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,2 m. 2,95 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 173 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
12,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från C3 PureTech 82 hk ”Live”, grundpris 129 900 kronor, till C3 BlueHDi 100 S&S ”Shine”, grundpris 194 700 kr.

Renault Clio TCE 90 ZEN

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 72,2/73,1 mm. Volym 898 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 250 v/min. Max vridmoment 135 Nm vid 2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
12,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från Clio 1,2 16V 75 hk ”Life”, grundpris 129 900 kronor, till Clio Energy TCe 120 EDC GT Line, grundpris 191 900 kr.

Skoda Fabia 1,2 TSI 110 STYLE

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 71/75,6 mm. Volym 1 197 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 110 hk (66 kW) vid 4 600 v/min. Max vridmoment 175 Nm mellan 1 400 och 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 R15.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 10,4 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från Fabia 1,2 TSI 90 hk ”Ambition”, grundpris 139 700 kronor, till Fabia 1,4 TDI 90 hk DSG ”Monte Carlo”, grundpris 201 100 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.