Bild
Nästa artikel

Testvärden: Civic, i30 & Octavia (2017)

Nybilstest

Nyfiken på Honda Civic, Hyundai i30 eller testvinnaren Skoda Octavia? Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i Vi Bilägares biltest.

Hondas egenutvecklade system är ganska knepigt att förstå sig på och grafiken känns allt annat än modern. Reaktionstiden på de olika valen är dessutom lång.
Testbilen var utrustad med standardsystemet utan särskilda finesser eller navigator. Mycket enkelt att sköta men skärmen är ganska liten.
Skodas nya pekskärm är en av de mest lyckade. Massor av funktioner men genomgående logisk hantering och snabb respons oavsett önskemål.
I honda lär man inte missta sig på bältessituationen – mitt i blick!
I skoda däremot är det små fjuttar som upplyser om situationen.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

HONDA
Alla karossdelar och bottenplattan består av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv, baklucka och dörrar. Tätningen av skarvar i motorhuv (bild 1) och baklucka är väl utförd. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med bristfällig tätning. De bakre skärmkanterna är utformade så att smuts, fukt och grus inte samlas. Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas, risk för blästring av främre skärmkanter. Rostskyddsgaranti: 12 år.

HYUNDAI
Alla karossdelar och hela bottenplattan består av stålplåt. Motorhuv, baklucka och alla dörrar har invändig behandling. Tätningen av skarvar i huv och dörrar är väl utförd, sämre i bakluckan. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med välgjord tätning. Underredet täcks av stora plastsköldar, under vilka det finns ett tunt slitskydd och mestadels väl tätade skarvar (bild 2). Skärmkanterna bak har bra utformning som inte samlar smuts. Den invändiga behandlingen av balkar etc. under bilen är mycket sparsam. Bensintank av plast, innerskärmar fram av plast, av filtmaterial bak. Vattensamlande dämpkuddar bakom främre innerskärmar. Rostskyddsgaranti: 12 år.

SKODA
Octavia har kaross av stålplåt och överlag ett väl utfört rostskydd. Motorhuven är visserligen inte behandlad på insidan men tätningen är omsorgsfullt gjord. Invändig behandling med bra täckning finns i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar. Tätningen av skarvar är genomgående väl utförd (bild 3), även de som finns under bilens täckskivor av plast. Slitskyddet undertill är också bra. Innerskärmar av plast med utmärkt passform fram, av filtmaterial med något sämre passform bak, viss risk att grus och smuts kan tränga in. I skarven mellan dörr- och vindrutestolpe finns isolermaterial som lätt drar åt sig fukt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

H

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Honda Civic 1,0 Executive

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Cylindervolym 988 cm3. Borrning/slag 73/78,7 mm. Kompression 10,0.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 129 hk (95 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 250–4 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal 110 km/tim högsta växeln: 2 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m, 2,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 S 181 900 kronor. 1,5 Turbo från 236 900 kr till 281 900 kr beroende på utrustning och växellåda (manuell eller steglös automatlåda).

Hyundai i30 1,0 Comfort LE

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slag 71/84 mm. Kompression 10,0.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 171 Nm vid 1 500–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal 110 km/tim högsta växeln: 2 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 Select 174 900 kronor, 1,4 Turbo Comfort från 194 900 kr, 1,6 Diesel från 209 900 kronor.

Skoda Octavia TSI 115 Style

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Kompression 10,5.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. 7-växlad DSG-låda. Varvtal 110 km/tim högsta växeln: 2 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: TSI G-TEC (gas/bensin) från 226 500 kronor, TSI 150 hk från 216 600 kr, TSI 180 hk från 242 500 kr, TDI 115 hk från 223 900 kr, TDI 150 hk från 233 800.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.