Bild
Nästa artikel

Testvärden: Cactus, EcoSport & Kona (2018)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Citroën Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona.

Citroëns pekskärm är lite långsam i reaktionerna och systemet börjar kännas lätt föråldrat. Även flera bilfunktioner – bland annat värme/ventilation – sköts via skärmen.
Vår test-Ford var extrautrustad med större pekskärm (8 tum) och B&O ljudsystem. SYNC 3-systemet i sig är annars både logiskt, lättanvänt och snabbt i reaktionerna.
Även Hyndais infotainmentsystem är hyfsat lätt att komma överens med. Plus för att tydliga snabbknappar finns till flera av de vitala funktionerna.
Bältespåminnarna i citroën är bra placerade ovanför backspegeln.
Även hyundai har bältespåminnare för baksätet – men inte Ford!

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

CITROÊN
Cactus har en kaross helt av stålplåt. Vältäckande plastinnerskärmar finns både fram och bak och såväl bränsletank som påfyllningsrör är av plast. Under bilen (bild 1) är de flesta skarvar – utom längst bak och bakom innerskärmarna – bra tätade. Även slitskyddet får godkänt och erfarenhetsmässigt använder Citroën dessutom en galvning som brukar kunna stå emot rosten de första åren. Men Cactus har också en hel del brister. Allvarligast är de undermåliga tätningarna i motorhuv, dörrar och baklucka. Där saknas även invändig behandling – något som kan bli en rostfälla på lite sikt. Balkarna under bilen är inte heller behandlade inuti. Rostskyddsgaranti: 12 år.


FORD
Även Fords kaross är helt av stålplåt. Innerskärmarna fram är av plast, bak av filtmaterial. Tanken är av plast och påfyllningsröret rostfritt. Dörrar, huv och baklucka har dåligt tätade hörn och bara dörrarna är invändigt behandlade. Även tröskellådornas nedåtriktade skarvar är bristfälligt tätade och skarvarna bakom innerskärmarna och på underredets bakre del är helt otätade. Slitskyddet får dock godkänt och de mest utsatta balkarna är invändigt behandlade. Lite mer illavarslande är att vi hittade ytrost i motorvaggans svetsskarvar (bild 2) och i de främre länkarmarna. Minus även för det fuktsugande ljudisoleringsmaterialet i A-stolparna. Rostskyddsgaranti: 12 år.


HYUNDAI
Vår testbil var ett mycket tidigt exemplar, Kona lanseras inte officiellt förrän till hösten. Därför hade den inte hunnit få den rostskyddbehandling i fabrik som alla bilar som säljs i Sverige kommer att ha. Följaktligen kunde ingen rostskyddsprognos för den nya Hyundaimodellen göras. Vi får återkomma när de första behandlade bilarna kommer till Sverige. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Citroën C4 Cactus Pure Tech 110, aut

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervol,ym 1 199 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 90,5 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. Varvräknare saknas, därför ingen uppgift om varvtalet vid 110.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring med hydrauliskt dämpande kuddar i stötdämparna, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 195/65 R15 på 6,5 tum breda fälgar. (205/50 R17 på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 3,1.

BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns även med fyrcylindrig diesel på 100 hk. Grundpriser från 159 900 kr (PT/110 hk Live) till 199 900 kr (HDi/100 hk Shine).

Ford Ecosport 1.0 T/140 HK

TILLVERKNINGSLAND: Rumänien.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 71,9 x 82 mm. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 180 Nm vid 1 400–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 600.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/50 R17 på sju tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. Rattvarv 2,7.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim, Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 1,0 T/100 hk till 1,0 T/125 hk. Grundpriser från 171 800 kr (1,0T/100 hk Trend) till 226 050 kr (1.0/125 hk ST-Line, aut.).

Hyundai Kona 1.0 T/120 hk

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 71 x 84 mm. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/60 R16 på 6,5 tum breda fälgar. (215/55 R17 på testbilen.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. Rattvarv 2,6.

BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1.6 T/177 hk, 4WD, automat. Ännu ej prissatt. Kona kommer även som renodlad elbil med två olika batterialternativ  och två räckvidder: 30 eller 47 mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.