Bild
Nästa artikel
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Nybilstest

Lär dig mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Här är testvärdena för Citroen C4 Grand Picasso, Opel Zafira och Renault Grand Scenic.

Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
I Citroën styrs nästan alla funktioner via en pekskärm. Systemet är hyfsat snabbt, men klantig översättning till svenska irriterar. Vissa funktioner är svårfunna.
I Citroën styrs nästan alla funktioner via en pekskärm. Systemet är hyfsat snabbt, men klantig översättning till svenska irriterar. Vissa funktioner är svårfunna.
Med facelift rensades flera av de fysiska knapparna bort och ersattes av en pekskärm. Den styr i första hand mediasystemet och kan manövreras med rattvred.
Med facelift rensades flera av de fysiska knapparna bort och ersattes av en pekskärm. Den styr i första hand mediasystemet och kan manövreras med rattvred.
Samma menyskärm som i alla nya Renaultmodeller. Saknar logisk uppbyggnad och varför sitter snabbknapparna till höger om skärmen, långt bort från föraren?
Samma menyskärm som i alla nya Renaultmodeller. Saknar logisk uppbyggnad och varför sitter snabbknapparna till höger om skärmen, långt bort från föraren?
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Samtliga har bältesindikator för alla platser. Här Citroën.
Samtliga har bältesindikator för alla platser. Här Citroën.
I Renault behövs ingen nyckel till att stänga av krockkudden fram.
I Renault behövs ingen nyckel till att stänga av krockkudden fram.
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

CITROEN
Grand C4 Picasso har ett godkänt rostskydd som med enkla medel kan bli fullgott. Karossen är av plåt, modern och luftig konstruktion kring framskärmar/motorrum. Motorhuven är av aluminium, bakluckan av plast. Alla innerskärmar är av plast, skärmkanterna bak är av bra konstruktion med enkelplåt och högt placerad skarv. Tank och tankrör av plast, bra slitskydd undertill och alla skarvar under bilen är väl tätade. Dörrarna (bild 1) har kort limning i skarvarna och saknar alldeles invändig behandling. Det gäller tyvärr också samtliga hålrum under bilen. Om bilen haft bättre limning i dörrarna hade betyget blivit fyra.

OPEL
Motorhuven (bild 2) är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Tyvärr utan behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna har däremot god invändig behandling samt ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel.

Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar.

Balksystemet är noga behandlat invändigt. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Även skärmkanterna är utformade för att inte samla smuts.

RENAULT
Renault är duktiga på rostskydd och Grand Scenic är inget undantag. Huv i aluminium och baklucka samt framskärmar av plast. Mycket bra behandling i alla balkar under bilen, liksom i dörrarna. Vältätade skarvar undertill (bild 3), även om slitskyddet är lite tunt. Därtill välgjorda, inåtvända svetsskarvar i tröskellådorna. Väldesignade skärmkanter där smuts och fukt inte får fäste.

Ej rostfritt avgassystem är en minuspost, likaså innerskärmar av filt samt fuktsugande ljudisolering ovanför främre hjulhus. Limningen i dörrarnas skarvar är snålt tilltagen. Därtill saknas invändig behandling i framvagnskomponenterna.

*samtliga bilar har en 12-årig rostskyddsgaranti

Testvärden: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.