Bild
Nästa artikel
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)

Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Citroën C3 Aircross, Kia Stonic och Seat Arona.

Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Jämfört med en del andra varianter inom koncernen är skärmen i C3 Aircross rätt okej att använda men det är lätt att trycka fel och att hamna där man inte önskat.
Jämfört med en del andra varianter inom koncernen är skärmen i C3 Aircross rätt okej att använda men det är lätt att trycka fel och att hamna där man inte önskat.
Sobert i Kia, ett lättskött system med bra blandning av knappar, vred och pekfunktioner. Reagerar snabbt och har tydlig grafik. Vissa likheter med Seats ordning.
Sobert i Kia, ett lättskött system med bra blandning av knappar, vred och pekfunktioner. Reagerar snabbt och har tydlig grafik. Vissa likheter med Seats ordning.
Stor och väldigt tydlig skärm med kristallklar grafik, klart bäst i trion. Många ”läckra” funktioner och enkel skötsel med hjälp av knappar och snuddkänsliga symboler.
Stor och väldigt tydlig skärm med kristallklar grafik, klart bäst i trion. Många ”läckra” funktioner och enkel skötsel med hjälp av knappar och snuddkänsliga symboler.
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
I Citroën avslöjar en titt i taket rådande bilbältessituation.
I Citroën avslöjar en titt i taket rådande bilbältessituation.
I Kia stängs passagerarkrockkudden av med nyckel, enkelt och bra.
I Kia stängs passagerarkrockkudden av med nyckel, enkelt och bra.
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)
Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)

RostskyddSPROGNOS (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

CITROÊN
Alla karossdetaljer, avgasystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Underredet är fritt från plastsköldar (bild 1). Innerskärmarna fram och bak är av plast, skärmkanterna bak av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Hörnpartierna i dörrar, motorhuv och baklucka har dålig tätning, medan de nedåtvända tröskelskarvarna har bättre tätning. De flesta av underredets skarvar är tätade och slitskyddet är överlag godkänt, men lite sämre i bakpartiet. Behandlingen av hålrum och balkar, liksom i motorhuv och dörrar, får godkänt men är bitvis ojämn. Låg blästringsrisk för karossen, men stänklappar saknas. Rostskyddsgaranti: 12 år.

KIA
Alla karossdetaljer, avgasystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Det är även bensintanken, som behandlats på utsidan. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanter bak av bra, ej smutssamlande konstruktion. Tätning i dörrar och motorhuv är bra, sämre i baklucka och i de nedåtvända trösklarna. De flesta av underredets skarvar är tätade, slitskyddet överlag är godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har behandling men den är ojämn. Det gäller även behandlingen i dörrar, motorhuv och baklucka. Ingen blästringsrisk för karossen, mycket små stänklappar (bild 2). Rostskyddsgaranti: 12 år.

SEAT
Alla karossdetaljer, avgasystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Hörnpartierna i dörrar (bild 3) och motorhuv har bra tätning, liksom de nedåtvända tröskelskarvarna, men bakluckans tätning är sämre. Motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. Underredets balkar och hålrum har mycket bra invändig behandling och i stort sett alla skarvar undertill är väl tätade. Under plastsköldarna är slitskyddet bristfälligt, annars bra. Låg blästringsrisk för karossen, stänklappar saknas. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: C3 Aircross, Stonic & Arona (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Citroën C3 Aircross 110 SHINE

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,5. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slag 75/90,5 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 300.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 m, 3,1 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,2 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin:
82 hk 179 900 kronor (Live),
189 800 kr (Feel). Diesel: 100 hk 224 900 kronor (Live) och 254 900 kr (Shine).

Kia Stonic 1,0T/120

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,0. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slag 71/84 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 600.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 10,4 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,3 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Action 84 hk, pris 159 900 kronor, Advance 100 hk, pris 163 900 kr.

Seat Arona 1,0 TSI/115

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,5. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 74,5/76,4 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 300.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 R16.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 10,6 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,8 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 TSI 95 hk, pris 165 900 kronor, 1,0 TSI 115 DSG pris 185 900 kr. FR från 184 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.