Bild
Nästa artikel

Testvärden: 7-serie, S-klass & Model S (2016)

Nybilstest

Tesla må vara en häftig bil och BMW må erbjuda fler tekniska finesser, men slutsatsen blir ändå att Mercedes vinner. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för modellerna 7-serie, S-klass och Model S.

BMW:s skärm styrs i huvudsak av vred och knappar på mittkonsolen, men har även en pekfunktion för vissa uppgifter.
Mercedes är ensam om att sakna pekfunktion och menysystemet styrs enbart av vred och knappar på mittkonsolen. Det fungerar smidigt och grafiken är tydlig.
Tack vare sin storlek (17 tum) är ”surfplattan” lättanvänd. Spotify ingår i bilens radioinställningar och kräver inget eget abonnemang.
mercedes och BMW döljer Isofix- fästena väl bakom mjuka kuddar.
Tesla erbjuder extrasäten för barn (15–36 kg) i bagageutrymmet.

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
På 7-serien är karosstommen i stål medan de lösa karosspanelerna (dörrar, huv och baklucka) är av aluminium. Huven och framkanten på dörrarna är slarvigt limmade och innerskärmarna bak är klädda med filt. Tack vare aluminiumet är rostrisken låg.

Under bilen sitter stora täckkåpor av filt/plast med bra behandling bakom dessa (bild 1) och i alla hålrum. Fram- och bakvagn är av aluminium medan bränsletanken är av plast. Avgasröret är av vanligt plåt, medan dämparna är rostfria.

Hög andel aluminium ger totalt en femma i betyg – bättre än övriga BMW-modeller. BMW:s rostskyddsgaranti varar i 12 år.

MERCEDES
Alla lösa karosspaneler (dörrar, huv och baklucka) är i aluminium, precis som delarna i fram- och bakvagn under bilen. Dessutom är hela avgassystemet i rostfritt stål.

Undertill är skarvarna bra limmade (bild 2) och bärande balkar är rejält behandlade invändigt. Dock är rostskyddsbehandlingen på bottenplattan i tunnaste laget. Precis som innerskärmarna är täckkåporna under bilen av mjuk filt som riskerar att suga åt sig fukt, de har också dålig passform där smuts kan leta sig in. Tack vare hög aluminiumanvändning och rostfritt stål i hela avgassystemet får S-klass ett högre rostbetyg än övriga Mercedesbilar. Hos Mercedes är rostskuddsgarantin längre än hos de flesta andra - hela 12 år.

TESLA
Model S är ett påkostat bygge helt i aluminium. Undertill är golvet helst slätt, täckt av plastkåpor och ett aluminiumskal till det stora batteripaketet (bild 3). Här finns inget som rosten kan fästa på. Även hjulupphängningar och bromsok är av aluminium. Betyget blir det högsta möjliga.

De enda anmärkningarna är väl tunn lack och garanterad blästringsrisk på de lackade skärmkanterna som saknar stänkskydd. Aluminium-panelerna begränsar visserligen påföljden till visuella stenskott.

Rostgaranti saknas med hänvisning till aluminiumkonstruktionen. Just därför borde Tesla kunna erbjuda en lång garantitid. Rostskyddsgarantin ligger på 12 år hos Tesla.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW 750iL xDrive

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Direktinsprutad bensin-V8 med stopp/start-system. Variabelt insug. Två turbo med variabel geometri. Cylindervolym 4 395 cm3. Borrning/slaglängd 88,3/89,0 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 450 hk vid 5 500–6 000 v/min. Max vridmoment 650 Nm vid 1 800–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda med momentomvandlare.

HJULUPPHÄNGNING: Luftfjädring, krängningshämmare, dubbla triangelarmar fram, femlänksaxel bak.

HJUL: 245/50 R18. (Testbilen hade 245/40 R20 fram, 275/35 R20 bak.)

STYRNING: Kuggstång med elmekansik servo. Styrande bakhjul (tillval). Vändcirkel 12,9 meter.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 730d (265 hk) från 855 500 kr, 740d xDrive (320 hk) från 990 950 kr. 750i xDrive (450 hk) från 1 073 500 kr.

Mercedes S 350 D 4Matic lang

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Direktinsprutad diesel-V6 med stopp/start-system. En turbo med variabel geometri. Cylindervolym 2 987 cm3. Borrning/slaglängd 83,0/92,0 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 258 hk vid 3 400 v/min. Max vridmoment 620 Nm vid 1 600 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda med momentomvandlare.

HJULUPPHÄNGNING: Luftfjädring, krängningshämmare, dubbla triangelarmar fram, femlänksaxel bak.

HJUL: 245/45 R17. (Testbilen hade 245/45 R19 fram, 275/40 R19 bak.)

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 12,3 meter.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 300 h (231 hk) från 870 000 kr, 400 h (306 hk) från 916 000 kr, 400 4Matic (333 hk) från 946 000 kr, 500 (455 hk) från 1 036 000 kr, 500 e (459 hk) från 1 091 000 kr, 600 (530 hk) från 1 610 000 kr, 63 AMG (585 hk) från 1 427 000 kr, 65 AMG (630 hk) från 2 270 000 kr.

Tesla Model S P90D

TILLVERKNINGSLAND: USA.

MOTOR/batteri: Två asynkron växelströmsmotorer. Litiumjonbatteri 90 kWh.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 510 hk bak, 262 hk fram. Max totaleffekt 469 hk. Max totalvridmoment 967 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift via två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar (luftfjädring tillval), krängningshämmare. Fram dubbla triangel-armar, bak multilänkaxel.

HJUL: 245/45 R19. (Testbilen hade 245/35 R21 fram, 265/35 R21 bak.)

STYRNING: Kuggstång, elhydraulisk servo.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms. Vändcirkel 11,3 meter.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 60 (320 hk) från 752 550 kr, 60D (332 hk) från 806 550 kr, 75 (320 hk) från 844 450 kr, 75D (332 hk) från 898 450 kr, 90D (422 hk) från 999 450 kr. P90DL (539 hk) från 1 323 850 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.