Bild
Nästa artikel

Test: XC60, Q5 & GLC (2017)

Nybilstest

Nya XC60 är viktig för Volvo. Den förra blev en långkörare och klassens storsäljare. Nu gäller det att hantera nya Audi Q5 och vår tidigare testvinnare Mercedes-Benz GLC, här i Coupéversion. Det blir en tuff dust om ledningen!

Förvånansvärt få noterar nya Volvo XC60 när testkaravanen nästan dygnet runt far fram genom svenska län och landskap. Kanske är bilen så lik XC90 att man vid en hastig anblick inte ser skillnaderna – eller är den helt enkelt väldigt lik den gamla modellen?

Likaledes nya Audi Q5 är inte heller lätt att skilja från sin föregångare och orsakar inga huvudvridningar alls, knappast Mercedes-Benz GLC Coupé heller.

Men det diskreta skenet bedrar. Testbilarna är verkligt högklassiga vagnar, i synnerhet som generalagenterna smetat på exemplaren nästan allt ur tillvalslistorna. Sålunda kostar ”vår” XC60 D4 AWD Inscription inte 475 900 kronor längre, utan 650 000. Audi Q5 2,0 TDI Quattro Sport 190 S tronic (puh!) skenar från 445 900 kronor till 676 100 och Mercedes GLC 220 d 4MATIC Coupé går i ett nafs från 452 900 kronor till 706 050 kronor. Det finns knappt en nymodig pinal eller finess som inte finns i de här bilarna.

Nya XC60 kommer i ett ovanligt skede. Föregångaren debuterade för nio år sedan men sålde sista året bättre än någonsin, knappast det normala mönstret. Det finns därför ett väldigt ”momentum” i XC60 just nu.

Även förra Q5 debuterade 2008, medan GLC Coupé är ny och givetvis baserad på den GLC SUV som vi utsåg till klass-
etta under 2016. Vi hade helst sett den senare versionen i testet men någon sådan fanns inte att uppbringa. Coupéversionen, som svarar för omkring 40 procent av GLC-försäljningen, är genomgående cirka 35 000 kronor dyrare oavsett bestyckning. Är den sluttande taklinjen värd de pengarna?

»Stolar som även det mest kräsna testförarsittfläsk bara måste berömma.«

XC60 och Q5 bygger på något nedskalade plattformar från XC90 och Q7. De tre testbilarna ligger nära varandra i dimensioner och rumsutnyttjande, undantaget Audis axelavstånd som är fem centimeter kortare än i Volvo och Mercedes. Nya XC60 har framför allt fått en hel decimeter större axelavstånd än den gamla, något som särskilt märks i benutrymmet bak.

Praktiskt sett är de användbara innerutrymmena något olika i bilarna. Där framme finns inga problem, trion har påkostade extrautrustningsstolar som även det mest kräsna testförarsittfläsk bara måste berömma. Skjutmånen är ovanligt god i alla tre, inställningsmöjligheterna oändliga. Fläktkylning av semestervarm rumpa går också bra, subjektivt sett arbetar den i Volvo tystast, den i Mercedes ljudligast. Det i längsled skjutbara nackskyddet i Mercedes blev en uppskattad finess.

Baksätet i Audi är utformat mest för att två personer ska sitta bekvämt – mittplatsen är smalare och alldeles platt. Baksätet i Mercedes är inte någon hit, takhöjden når inte ens 90 centimeter, en hel decimeter sämre än i SUV-versionen av GLC. Den som är över 180 cm lång får vackert huka för att få plats.

Totalt sett har Volvo spetsen i hur kupéutrymmena som helhet disponerats och samtliga förare satte också XC60-stolarna som etta.

När det gäller bagage är Volvo också lite i en klass för sig (se tabell), medan Mercedes blir kraftigt lidande av sin karossutformning. Bilen klarar ynka 24 backar med nedfällt baksäte i vårt test. Sedan ska man få upp dem över den rekordhöga tröskeln också, tack och lov gör luftfjädringen att bakvagnen kan sänkas vid lastning (gäller även Audi och Volvo). GLC SUV är ändå att föredra i bagagefrågan, den klår till och med XC60 med en back. Audi har ett väldisponerat bagageutrymme men vi får inte in riktigt lika många läskbackar som i Volvo.

Tre av suv-klassens absoluta toppmodeller. Inte lätt att avgöra vilken av dem man helst går till!

Långfärdsmilen rinner snabbt och behagligt undan i bilar som dessa. Låga ljudnivåer, stadiga på vägen förstås, luftfjädrade dämpningar av gupp och hålor, multimediasystem som kan allt och lite till … men det finns trots allt ett par skönhetsfläckar.

Mercedes fjädringsrörelser är behagliga på fina vägar men bilen vill gärna vicka en del i sidled vid körning med komfortläget valt. I skarpa kurvor och rondeller märks det tydligt. I lägena ”sport” och ”sport +” mildras effekten, men lika stabilt som i Audi eller Volvo går det ändå inte. Det uppstår dessutom ett oskönt resonansljud vid vindrutestolparna i 40–50 km/tim, för att sedan sakta avta när farten ökar. Vi har hört det även i SUV-versionen av GLC men inte hittat någon förklaring. Testexemplaret hade också en del knarr i förardörrens panel, inget man förväntar sig i en bil för 700 tusenlappar precis.

Körkomfort av hög klass utmärker alla tre, men på sämre vägar är Audi och Volvo bättre än Mercedes.

På motorsidan tar dock Mercedes klar revansch, 220-maskinen har lägre effekt än Audi och Volvo men temperamentet är påtagligt friskt och törsten låg. Skillnaden mellan olika körprogram är inte särskilt stor, samarbetet med automatlådan (nio växlar) är testets klart bästa.

Audis 190-hästarsmotor är den samma som i vår långtest-Tiguan men längsmonterad och mycket bättre ljudisolerad. På fullgas låter det inte alls som om det finns en diesel under huven och karaktären är mjukare än i Tiguan, utan att ha tappat bett. Det är också tydliga skillnader i de olika mappningslägena för gasrespons.

Volvos motor var alldeles ny när vi hämtade bilen på fabriken och kändes en smula rå när testet inleddes. Inga fel på respons eller allmän karaktär dock och när vi kört cirka 150 mil försvann råheten. Skillnaden mellan de olika körlägena var dessutom störst i XC60. Enda skönhetsfläcken är väl att motorn låter en hel del under fullgas och att växellådan ibland – efter nedväxling och påföljande gaspådrag – kan skapa störande ryck.

 

I Finnmarksskogarna långt väster om Ludvika finns några särskilt utmanande sträckor för alla våra testbilars underställ. Den aktuella trion har alltså luftfjädring och alla tre bemästrar det mycket krävande underlaget på olika sätt.

Som helhet går Audi bäst. I både normal- och sportläge visar fjädringsrörelserna förbluffande följsamhet mot underlaget, trots testbilens 20-tumshjul. Fotarbetet är snabbt och effektivt, bilen känns inte slagig eller stötig ens i de värsta hålor. Det är en markant förbättring jämfört med hur Audi med ”sportig” uppsättning kunde vara för bara åtta–tio år sedan. Styrningen är dessutom riktigt vass och har god dämpning, en helhetskänsla av förvuxen GTI-bil tonar fram, förstärkt av det faktum att man inte sitter särskilt högt i nya Q5.

»Inget man förväntar sig i en bil för 700 tusenlappar.«

Även XC60 klarar ekluten med mycket bra resultat. I normalläge är bilen tydligt mer lagd åt komfort än Mercedes och Audi, i sig ett bra val, men har då inte riktigt samma skärpa över knölarna som Audi. Det märks dock att Volvo arbetat en hel del med styrningen, den är kvick i reaktionerna och helt konsekvent i feedback. I sportläget (eller ”Dynamic” som termen lyder på Hisingska) sker en betydande förvandling av beteendet. Gasresponsen blir riktigt vass, fjädringen stramas åt och – beroende på hur föraren valt ”styrkänsla” djupt nere i en meny – bilen blir plötsligt rent ”sportig” att ratta. I det läget är nya XC60 lika bra som Audi och, framför allt, Mercedes. Q5 och XC60 känns som en ny dimension i körning av cross-over-/suv-modeller, åtminstone på den här sidan Porsche Macan och Cayenne.

Mercedes har uppenbara problem på samma sträcka. Luftfjädringen arbetar inte alls lika följsamt som i Audi eller Volvo, över tvärgående sprickor slår det hårt i hjulställen och bilen snudd på hoppar i sidled – GLC hamnar längre och längre bakom i backspegeln. Här blir också den vaggande rörelsen klart besvärande. Samtidigt ska påpekas att styrningen sköter sig oklanderligt, liksom bromsarna.

XC60-miljön är snarlik den i XC90 men den kontrasterande ”träpanelen” har annan form. Bra finish, hög funktionalitet och flest trivselpoäng av förarna.
Lågbyggd förarmiljö med mängder av funktioner och visningar samlade i instrumenthuset. Ganska ”torr” känsla men finishen är helt oklanderlig.
Stilen är bekant från flera Mercedes, handhavandet är mycket enkelt och även långbenta har gott om plats. Testbilens dörrpaneler knarrade oskönt.

På Lunda flygfält i Uppland sållar vi vidare i köregenskaperna, både för bromsarna och för undanmanöveregenskaperna. Volvos skivor består de upprepade testerna bäst, de mattas knappt alls av fyra–fem försök och noteras för kortaste sträckan. Men även Audi och Mercedes håller absolut måttet.

Undanmanövern går till Audi. Bilen klarar med last cirka 75 km/tim utan att riva med sig några koner och har ett antisladdsystem som ger en kraftig men väldoserad inbromsning och som håller sladdungar i schack. ”Kan vara det bästa ESP jag provat på 20 år” löd en anteckning.

Även Mercedes klarar över 70 km/tim mellan konerna och har ett antisladdsystem som arbetar mjukare än Audis men nästan lika effektivt. Styrningen är ännu mer direkt än i Audi.

Volvo når 70 km/tim utan att riva koner, men kanar gärna rakt fram före sista fållans sväng – styrningen tar helt enkelt inte. Antisladdsystemet i sig har ett bra ingrepp men styrningen är något ”vevigare” än i Audi och Mercedes och föraren hinner därför inte med lika obehindrat som i de tyska bilarna. Det blir godkänt för Volvo men inte mer.

Audi har något kortare axelavstånd än Mercedes och Volvo men erbjuder ändå verkligt bra utrymmen för de åkande. Förhållandevis bra ”normalsikt” utan spegelhjälp. Bagageutrymmet är också stort men inte riktigt lika rymligt som Volvos.
På grund av bakpartiets utformning med låg takhöjd ger Mercedes betydligt trängre känsla totalt sett än Audi och Volvo. GLC ”SUV” är ett bättre val för den som söker större utrymmen. Bagagevolymen i ”Coupé” är minst i testet, men det finns ett stort stuvutrymme under golvet.
Inredningsstilen känns igen från de senaste övriga Volvomodellerna, en välkomnande miljö med gott om plats men också markerat hög konsol mellan stolarna fram. Bra utrymme i baksätet, testets största bagageutrymme och nackskydd som kan fällas undan från förarplats.

Fyrhjulsdriften i Audi är ny (debuterade i A4) och inte helt permanent. Vid start och vid ”minsta behov” träder den i kraft men i normalläge är både bakhjulen och kardan-överföringen mellan fram- och bakvagn urkopplad, främst för att spara bränsle. Systemet har orsakat frågor bland diverse nätkommentatorer men när vi testar bilarna i en brant grusbacke och med våra testrullar placerade i olika konfigurationer under hjulen klarar sig Audi klart godkänt. Systemet griper snabbt in och ger bilen fäste i alla situationer utom en – när rullar är placerade under tre hjul och bara ett har fäste. Då kommer Audi ingenvart.

Det gör däremot Mercedes, vars 4MATIC-konstruktion tycks opåverkad av utmaningarna. Även med fäste på bara ett drivande hjul tar sig bilen loss utan tvekan.

Volvo? Vi hade väntat oss ett klart bättre resultat eftersom systemet är det samma som i den XC90 vi tidigare testat och gett fullt godkänt. Men nya XC60 klarade bara två av våra fyra utmaningar: med rullar under båda framhjulen och med rullar under samma sidas hjulpar. I provet med rullarna placerade diagonalt gick det inte alls att ta sig upp för backen, inte heller med rullar under tre hjul. Det kan vi inte ge godkänt.

»Även med fäste på bara ett drivande hjul tar sig bilen loss utan tvekan.«

Ekonomin är nog inte den viktigaste faktorn om man kan välja bland dessa tre vinnarskallar, det är snarare helhetskaraktärerna som med sina olika drag attraherar olika slags kunder.

Audi är ett allroundval på hög nivå, med dragning åt sportighet och sammantaget en bil nästan helt utan svaga egenskaper. Mercedes GLC Coupé är på coupémodellers vis ett mer fåfängt än smart val. SUV-versionen är klart bättre. Den komfort- och utrymmessökande kommer att trivas bäst i Volvo.

Testvinnaren vinner via målfoto

1. Nya Audi Q5 följer märkets sed med nykomlingar som ser nästan likadana ut som föregångarna. Men skenet är inte allt, bilen känns mycket fräsch från topp till tå och att linjerna inte är omstökade brukar vara bra för andrahandsvärdet. Köregenskaperna är högklassiga på alla underlag, luftfjädringen suger upp de värsta utmaningar och bilen känns förvånansvärt smidig att hantera. Oklanderlig finish i helhet och detalj, motorn arbetar tyst och starkt, utrymmena räcker utan att vara anmärkningsvärda – det är faktiskt svårt att beslå Q5 med anmärkningar. I låg fart kan automatlådan rycka och visst är kostnaderna både i inköp och för extragrejer väldigt höga. Men milkostnaden blir ändå lägst i trion.

2. Att Volvo hamnar hårfint bakom Audi är mest en smaksak, nya XC60 radar verkligen upp lockande egenskaper och har ett säkerhetspaket som knappast någon annan. En skönt komfortabel och rymlig typisk Volvo som också kan bita ifrån om så behövs.

3. En Mercedes som inte riktigt övertygar i viktiga kategorier hör inte till vanligheterna. GLC Coupé är en skön långfärdsvagn med rask motor, men fjädringen är inte i klass med Audis eller Volvos. Rationellt sett är förstås den rymligare SUV-versionen ett bättre val.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare:
Ibland är det nästan omöjligt att peka ut en solklar vinnare i ett test. Så är det för mig den här gången. Matchen mellan nya XC60 och Q5 är superjämn. Bästa bilen totalt sett är, enligt min mening, Audi. Men bästa – och säkraste – köpet när alla aspekter vägs in är Volvo. Därför blir XC60 min testvinnare! Mercedes är förstås inte någon dålig bil den heller.  Men för mig går den bort; varken komfort eller köregenskaper når upp till Audis och Volvos nivåer.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
För ett år sedan var GLC SUV en solklar testvinnare men när Audi och Volvo har nytt krut och Mercedes är en coupévariant blir bilden en annan. Volvo är komfort- och utrymmes-valet, en ombonad bil med mycket välkomnande inredningsstil. Audi är en riktig överdängare och hårfint den bästa bilen i trion, valet för dig som sätter köregenskaperna främst. Samtidigt är den rätt ”kall” att umgås med. Svårt beslut, till slut får ändå Q5 min röst.

Audi Q5 2,0 TDI Quattro/190
Med extrautrustningen luftfjädring (23 700 kronor) kan bilen ställas in i inte mindre än sju olika körlägen. Lutning med mera kan följas på skärmen.
En maskin som gör ett starkt och riktigt tyst jobb, dieselkaraktären är nästan helt borttonad. I låg fart kan dock DSG-lådan arbeta en smula ryckigt.
Sportstolarna ingår i paket och är klädda i en kombination alcantara/läder. Mycket bra grepp, sköna på långfärd.
Bakluckan öppnar närmast rekordhögt på nya Q5, men formen är förrädisk – inte roligt att slå i den vassa kanten!
Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC coupé
"Trösklar med gumminoppor” kostar 5 400 kronor. Om inte annat är det ett osvikligt sätt att skaffa sig lortiga byxor.
Lägst motoreffekt men klart piggast temperament. Drar mycket starkt redan från 1 400 v/min och är kopplad till en nioväxlad automatlåda som arbetar väldigt mjukt och harmoniskt. Dessutom snålast i testet.
Eljusterbara stolar är standard. Mycket hög sittkomfort även här.
Det är fritt fram att sno saker som fungerar bra. Backningskameran är av en konstruktion som Volkswagen tidigare använt.
Volvo XC60 D4 AWD inscription
”Knapparna” i Volvos pekskärm kan flyttas om och grupperas efter behag.
Volvos alerta motor håller jämna steg med konkurrenternas i alla viktiga moment men har en något mer oborstad ton på fullgas.
Stolarna i utförandet Inscription kan vara de bekvämaste vi stött på. Mängder av inställningsmöjligheter, smäcker design.
XC60 drar in smuts mot bakdörrarnas karmar. Extralisten under den ordinarie gummilisten runt dörrens insida ser ut som ett försök att mildra problemet.

Förvånansvärt få noterar nya Volvo XC60 när testkaravanen nästan dygnet runt far fram genom svenska län och landskap. Kanske är bilen så lik XC90 att man vid en hastig anblick inte ser skillnaderna – eller är den helt enkelt väldigt lik den gamla modellen?

Likaledes nya Audi Q5 är inte heller lätt att skilja från sin föregångare och orsakar inga huvudvridningar alls, knappast Mercedes-Benz GLC Coupé heller.

Men det diskreta skenet bedrar. Testbilarna är verkligt högklassiga vagnar, i synnerhet som generalagenterna smetat på exemplaren nästan allt ur tillvalslistorna. Sålunda kostar ”vår” XC60 D4 AWD Inscription inte 475 900 kronor län

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo hamnade totalt på fjärde, Mercedes på sjätte och Audi på åttonde plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där privata bil-ägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mercedes som fjärde märke, Volvo som sjätte och Audi som sjunde märke. Lojalitetspoängen gav Mercedes tredje plats, Volvo femte och Audi sjätte plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i femte plats för Volvo, tionde för Audi och elfte plats för Mercedes. I verkstadsenkäten rankades Volvo femma, Audi 15:e och Mercedes 19:e.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.