Bild
Nästa artikel
Test: Volvo V90, Volkswagen Passat, BMW 5-serie (2016)

Test: Volvo V90, Volkswagen Passat, BMW 5-serie (2016)

Nybilstest

Nu ska Volvo både ta tillbaka tronen i den svenska säljtoppen från VW Passat och nå en statusbil som BMW 5-serie i stil och attraktion. Orkar V90 D4 med diesel på 190 hk hela vägen förbi?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Landskapet mellan Uppsala och Norrtälje är rikt på underhållande småvägar med vackra vyer bakom varje krök. Vi kryssar mellan byar, gods och gårdar i nya Volvo V90 D4 med åttaväxlad automatlåda och framhjulsdrift. Framför ligger de likaledes automatväxlade men fyrhjulsdrivna BMW 520d xDrive Touring och Volkswagen Passat TDI 190 DSG 4Motion.

Testet gäller alltså tre dieselmodeller med tvålitersmotor och 190 hk. Två av bilarna är redan storsäljare och att V90 ska ta sig förbi både Passat och 5-serien på topplistan är inget sömmersketips. Det uppdraget går dock till billigare, enklare utföranden som vi kommer att testa senare.

Inträdesbiljetten till V90 är cirka 320 000 kronor för en D3 med 150 hk, klart konkurrenskraftigt. Testbilen D4 är dock försedd med både Kinetic- och Momentumutrustning och dessutom lyxpaketet Inscription. Det står därför 498 000 kronor på prislappen. Testets BMW är kraftigt utrustad och kostar hela 650 200 kronor, medan testets Volkswagen för 378 700 kronor är klart billigast utan att vara påver.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

20160311113109.jpg?itok=I5hImHKG

Kommentarer

#1
2016-11-03 11:45

Volvo vann. Passat är verkligen tråkig och BMW har redan lanserat ny 5-serie.

#3
2016-11-03 12:29

Med ett äpple, ett päron och en (gammal) apelsin är det knappast ett jämförbart test.

#4
2016-11-03 13:24

Ja varför Passat med? Priset är 120,000 lägre än Volvon. Vill du ha mycket motor för pengarna välj Passat.

#5
2016-11-03 14:06

Intressant jämförelsetest, ser fram emot att läsa hela testet.
Tre likvärdiga bilar, i samma storlek, men otroligt olika i pris.
Är skillnaden verkligen så stor som prisskillnaden.
Kör själv en Passat TDI 190 DSG och den är långt ifrån tråkig, men 100kkr ytterligare för en Volvo?!?

#7
2016-11-03 14:49

Skulle gissa att Volvo vinner... Igen

#8
2016-11-03 14:50

Nu är ju prislapparna på själva testbilarna lite orättvisande, BMW'n 650Kkr, vad kostar en 520D som troligen skulle vara det rätta alternativet att jämföra med? 455Kkr listar en 520xD comfort sport automat
V90 D4a AWD momentum business ad. landar på ca 400Kkr listpris så Passaten har lägst pris, om det är det som avgör allt. Men det skiljer inte 120Kkr mellan Passat och V90, men det kan göra det och mer där till om man vill kryssa ordentligt, även om just dessa specifika testbilar gjorde det.

#9
2016-11-03 16:26

Finns såklart ingen anledning att välja något annat än Passat om du är random barnfamilj och saknar bilintresse. Kanske det ViB vet och därför Volvo höjs till skyarna jämt och ständigt. Passat är Sveriges nya "volvo kombi", billig och robust med rätt former på bagageutrymmet, sen kan det räknas liter hit och dit men det är formen som avgör.

#11
2016-11-03 17:28

Det är Volvo och BMW som gäller
Bedrägeri märket är inget att tänka på.
Det är inte bara bedrägeri som havererar märket utan
massor med problem några av dom är världs kända som
hög oljeförbrukning kedjor haverier och växellådor m.m m.m m.m

#12
2016-11-03 18:18

ALDRIG mer AUDI
Det verkar som du har havererat?

Håller med att Passat är fel testval i trion. Audi eller Merca hade passat bättre att jämföra med. Sedan tror jag det beror på vad man är ute efter. Förnuftigast för barnfamiljen i denna trio är nog Passaten. Lyxigast är nog BMW.

#13
2016-11-03 20:46

Äger en Passat 12:a och en BMW 520d -16. Båda suger. Önskar att jag inte köpt någon av dem.

#14
2016-11-03 21:12

Men hallå!!!
Volvo är väl ingen bättre bil än VW eller Renault, när blev en Kinabil jättebra?
Kvalité är väl inget man förknippar Volvo med om man inte är en Svensk motorjournalist.

#15
2016-11-03 21:21

Självklart känns det inte objektivt och seriöst när Volvo S90/V90 vinner varje svenskt test. Tror inte att detta gäller i övriga länder. Skoda Superb och VW Passat är de nya folkbilarna. Volvo har blivit för dyr och då köper man hellre BMW, etc. Eller så väljer man en maxad Passat istf en snik Volvo på 150 hk. Hur man än ser det så är det kört för nya Volvo om man inte justerar ner priserna med 100,000 kr.

#16
2016-11-03 22:03

Om vi bilägare tog en Volvo 240 mot passaten å bmw:n så skulle volvon vinna..

#17
2016-11-03 22:10

Hade varit trevligt om Lexus GS hade varit med också.
Eller måste det vara diesel?

#18
2016-11-03 22:31

Milkylainen om både Passat och BMW 5-serie suger. Nämn ett bättre alternativ ? På vilket sätt suger dem ?

#19
2016-11-04 09:43

Tre dieselåk. Dåtid, låt dieseln dö som personbilsalternativ.

#20
2016-11-05 11:09

Vad skulle en gammal 240 vinna på gentemot dessa? 240 är en uråldrig bil.

#21
2016-11-05 12:12

Passaten skulle ju snarare ställts mot en Mazda 6 av 17 års modell
Fullutrustad, snygg och körglad för 50 tusen mindre än en tråkig Passat.
Volvon ger en klaustrofobisk känsla, med den takluckan som testbilen så rymms inte välväxta, jag har prövat.
Och hur man klarat att prissätta BMWn i testet är en gåta, dom har ju för tillfället väldigt bra rabatte på den utgående modellen. För 580 tusen köper man i dag en 535xd innovation edition med all utrustning. Och en 520 xd comfort sport är 15 tusen billigare än Passaten. Men så klart, med det i åtanke hade kanske utgången blivit annorlunda.

#22
2016-11-06 11:50

Diesel: det spelar nästan ingen roll vad jag säger. Mina åsikter är mina egna och tyskälskarna är övertygade om sin excellens oavsett vad man säger. Jag trodde jag köpte in på bra bilar för att upptäcka att jag tycker det är en myt. Men visst. Styrningen är okänslig på båda. Både dsgn och zf8hpn växlar i tid och otid. Dåligt bottenvrid i båda bilarna. Värmepaketen är inte tillräckligt bra. Bmws mjukvara har massa otyg för sig dock inte passatens även om båda är lite dumma. Passatens lack sitter skitdåligt. Bmws lack är ett enda stort apelsinskal. Rost började krypa på passatens efter 5000 mil och två år.. passaten käkar däck och krängningshämmarstagen fram var slut efter 7000 mil trots enbart platt asfalt. Det är inget fel på hjulinställningarna. Upplever att båda bilarna är byggda för att ge ett solitt intryck men när man lär sig leva med dem så tycker iaf jag att det är underutvecklade som bilar. Inte bara som fina prylar.

Men som sagt. Det är mina åsikter. Sen kommer alltid alla haters.

#23
2016-11-06 16:06

Guran: Håller med. Det går alldeles utmärkt att få alla tre bilarna i vettigt utförande för under 400k. Varför 520d BMW:n måste kosta 650k är jättemärkligt. Känns helt snedvridet. Speciellt eftersom BMW rear ut 5-serien nu. 530xd touring med automat, business, sport och innovation edition (allt extra lull) går för 500k till tjänstebilsförare. Det är en rabatt på 250k. 520xd touring med automat, sport, business kostar 340k nu till tjänstebilsförare.

#24
2016-11-06 18:28

Senast idag var jag och tittade på V90. Min upplevelse av den invändiga kvaliteten blev sisådär. Trodde känslan skulle vara betydligt mer premium än V60 men det tycker jag inte. Visst lite bättre men inte så som jag förväntat mig. Provsatt en BMW 118 i veckan och den upplevdes betydligt mer premium än V90. Nu har jag förvisso inte provkört V90 men med tanke på priset och deras premiumambitioner så borde det även speglas av hur man upplever interiören.

#25
2016-11-06 20:36

milkylainen skrev: "Speciellt eftersom BMW rear ut 5-serien nu. 530xd touring med automat, business, sport och innovation edition (allt extra lull) går för 500k till tjänstebilsförare."

Det där ska jag kolla in på lite extra inför kommande bilbytet. Det bli kanske inte en ny 10:e DKW;-)

#26
2016-11-06 23:02

Audi A5 SB: Om du ska ha den gamla generationen får du skynda dig. Erbjudandet gäller bara tills årsskiftet tror jag. Man får nog kolla med BMW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.