Bild
Nästa artikel
Test: V60, A4 Avant & Passat Sportscombi (2018)

Test: V60, A4 Avant & Passat Sportscombi (2018)

Nybilstest

Nya V60 ansluter till den design och teknik som debuterade med Volvo XC90 och har bättre utrymmen än den gamla. Räcker det för att leva upp till förhandstipsen om att bli Sveriges mest sålda bil? Premiärmatchen går mot Audi A4 Avant och VW Passat Sportscombi.

Det här blir en hård match, inte bara i testronderna utan också i slaget om marknadsandelarna. Av de tio populäraste personbilarna i Sverige perioden januari-juli 2018 kom inte mindre än fyra från Volvo och tre från Volkswagen. Volvo tog plats ett och två med V90 i topp följd av S/V60. VW Golf var trea, Volvo XC60 fyra, skuggad av VW Passat på plats fem. Audi var inte lika mycket med där uppe men den utgående A6 gjorde fint ifrån sig, plats 19, och Audi A4 fanns på plats 26.

Nya V60 må vid en snabb blick vara väldigt lik V90, men det mindre formatet och det mer upprätta bakpartiet karvar ut en egen, ganska sportig profil i den kvintett Volvomodeller som nu använder den så kallade SPA-plattformen. Som ersättare till gamla, kompakta V60 är kombiversionerna av BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 givna konkurrenter till den nya, men tillväxten i utrymmen gör att en säljfavorit som den klart större VW Passat Sportscombi också finns i skottlinjen. Mer än någon annan Volvo slåss därför nya V60 på två flanker.

Testbilen är en D4 med 190 hk, framhjulsdrift och åttaväxlad automat, helt bekanta grejer ur bygglådan från andra Volvomodeller. Grundpriset (för den manuella versionen) är attraktivt, 337 000 kronor, och säkerhetsutrustningen är komplett i alla utföranden, utan att man behöver göra några tillval. Övriga sådana finns förstås i riklig mängd, i form av olika paket och som enskilda önskemål. På testbilens prislapp står 455 200 kronor, sedan bland mycket annat panoramatak och automatlådan tillkommit.

»Det räcker med att titta på bilarna för att inse att Passat är den rymligaste.«

Testets Audi A4 Avant 2,0 TDI har också 190 hk, är fyrhjulsdriven och i utförandet Sport quattro Proline edition. Priset är en smula snårigt att ange, bilen erbjuds till kampanjpriset 374 200 kronor men det egentliga grundpriset (på vilket vi för rättvisans skull bygger våra ekonomikalkyler) är 429 300 kronor. Riklig extrautrustning (bland annat paketen ”Evolution” för navigation och olika körassistans och ”S line Selection” för exempelvis sportchassi) trissar upp testexemplarets pris till hela 571 100 kronor. Passat 2,0 TDI/190 4Motion har i sin tur ett grundpris på 341 000 kronor och i det måttligt ”lastade” testutförandet kostar bilen knappt 390 000 kronor.

 

Det räcker med att titta på bilarna för att inse att Passat är den rymligaste och mest familjevänliga kombin här. Den har större totala passagerarutrymmen och ett långt bättre bagageutrymme än A4 och V60, som båda å sin sida har klart längre axelavstånd än Passat. Det gör att baksätena i Audi och Volvo inte är så trånga för ben och knän som man kanske tror – i själva verket är det Volvo som har längst benutrymme i baksätet (se utrymmestabellerna på sidan 35). Man sitter lågt och en smula instängt i både A4 och V60 jämfört med den rätblocksformade Passat. I synnerhet Volvos stabbiga kardantunnel ställer till det. Barnstolar är (trots förekomsten av fästöglor – bra!) knöliga att få på plats i V60 och för mittpassageraren gäller det ha medgörliga höftleder för att kränga sig över golvhindret.

I Passat finns inga sådana problem. Dörrhålet till baksätet är generöst och öppningsvinkeln rejäl, här är det lätt att få både barnstol och barn på plats utan svett och svordomar. Vi passade på att mäta bredden på dörrhålen till baksätet: Audi 64 centimeter, Volkswagen 70 och Volvo 62.

Övriga utrymmen för de åkande är ganska likvärdiga bilarna emellan, det är inga problem att åka fyra vuxna (i Passat fem) och kupébredden, särskilt den främre, räcker gott i alla tre. Det trivsamma, stora panoramaglastaket i Volvo stjäl dock ett par viktiga centimeter huvudutrymme (särskilt i baksätet) och att solskyddet utfällt i sidoläge tränger undan förarens huvud är en irriterande miss man kanske inte upptäcker direkt.

Finish och utförande är tilltalande i alla tre. Det finns gott om förvaringsplatser, mugghållare, el- och usb-uttag, fack och, för den som så önskar, mysbelysningar av olika slag. A4-kupén fick flest pluspoäng av våra förare, här råder en nystädad, ”utvädrad” känsla och alla grejer sitter stadigt på plats samtidigt som designen är elegant. Funktionerna är rikliga och enkla att ta till sig, exempelvis det omfattande MMI-systemet eller variationsmöjligheterna för hur informationen i instrumenthuset presenteras.

Test: V60, A4 Avant & Passat Sportscombi (2018)

I V60 råder nästan exakt samma ordning som i alla de senaste Volvomodellerna, med Sensusskärmen som central punkt och en genomgående ganska stram stil som med hjälp av olika tillval för paneler etcetera kan förändras i utseende och intryck. Funktionaliteten är lika bra som i Audi, finishen kanske inte riktigt lika vass. En detalj som bältesvarnaren i Volvo förtjänar uppmärksamhet. Den slutar, intelligent nog, att larma när man stannar bilen. Kör man sedan vidare utan bälte övergår varningsljudet i en melodi som låter som en skalövning på piano för ett litet barn. Vi lovar, då om inte förr åker bältet på.

Passat har en mer vardaglig, rättfram stil med funktionalitet i högsätet. Multimediafunktionerna är sannolikt marknadens bästa och logiska just nu.

Ronderna för utrymmen och ”familj” går avgjort till Volkswagen, med Audi och Volvo som jämbördiga tvåor. När bilarna börjar röra på sig blir bilden en annan.

 

Alla tre har alltså dieselmaskiner på 190 hk och automatlåda. Audi har lyckats bäst i avstämningen mellan komponenterna. Motorn drar starkt och lätt, utan slack i växelmappningen eller konstigheter alls. Motorljudet är väl dämpat också på fullgas.

Volkswagen använder samma motor men har uppenbarligen en annan syn på hur drivningen ska ställas in. Som så många andra DSG-versioner förekommer också i testbilen ett tydligt ”glapp” innan den drar i väg från rödljus och korsningar, finjusteringen i låg fart och vid fickparkering går inte alls lika elegant som i Audi. Motorn hörs dessutom mer än i Audi, under fullgas brummar det rätt ordentligt under huven.

Volvos speciella, ”järniga” motorton är mer dämpad än Volkswagens men hörs också rätt mycket under fullgas. Totalt sett har dock Volvo testets lägsta ljudnivå, nya V60 är en riktig komfortvagn i det avseendet. Bilen rullar tyst och solitt dämpat vilket underlag som än förekommer under däcken (se tabell och kommentarer sidan 36). Växlingarna sker oftast sidenmjukt men på varvtal runt 2 500 och mellan-gas eller påföljande motorbroms vill en alltför låg växel ofta hänga kvar – irriterande.

»Till vardags är den helt enkelt en typisk Volvo.«

Testkörningarna sker som alltid på många olika vägtyper och underlag, oavsett vilka föredrog alla förare den fjädrings- och komfortkaraktär som finns i Volvo. Nya V60 har (med standardchassi) en genomgående stadig karaktär och relativt mjuk grundton, för att tala vinprovarspråk. Till vardags är den helt enkelt en typisk Volvo. På våra tuffaste avsnitt sätts den på rejält prov, med potthål, tvärskarvar, skadad asfalt och mängder av avslöjande kurvpartier där styrning, krängning, stötdämpning – allt i väghållningsväg – kommer i dagen. V60 bemästrar alltsammans utmärkt. Den är kanske inte lika ”kul” som exempelvis en BMW 3-serie men hela tiden ytterst närvarande och alert. Fjädringen är följsam men ändå distinkt, krängningen tydlig men aldrig äventyrlig. Sannolikt den bästa bilen att köra i Volvos nya giv.

Testets Audi har ett tämligen extremt sportchassi och 19-tumsfälgar med tunn däckprofil. På A4 förr om åren var detta en garant för usel åkkomfort, men testbilen går rätt okej så länge vägarna är fina. Stötigt, absolut, men acceptabelt. Styrkänslan i senaste generationens A4 är verkligen bra och den vansläktas inte av sportchassit. Bilen känns och är smidig och exakt i rörelserna.

På sämre vägar blir det desto värre, där är testbilen helt enkelt obekväm att färdas i. Den hoppar och stöter och ger ingen ro ens för en sekund, även om kurshållningen fortfarande är utmärkt. Det kan naturligtvis se ”fränt” ut med feta fälgar och däck och sänkt fjädring, men att lägga bortåt 30 000 kronor för att få så mycket sämre totala köregenskaper jämfört med det väl avstämda standardchassit i en vanlig A4 tycker vi är pengarna i sjön, inget annat.

Passat skickar knappast ut några särskilda signaler som körredskap men är en rakt igenom välkomponerad upplevelse. Fjädring/stötdämpning känns hårdare än Volvos, styrningens reaktioner är kvickare och under den vardagliga ytan finns en ganska oväntad esprit i rörelserna.

En diskret, lågbyggd miljö med mängder av saker att sköta utan att det blir det minsta rörigt. Bäst detaljfinish i trion, dock något små ytterspeglar.
En diskret, lågbyggd miljö med mängder av saker att sköta utan att det blir det minsta rörigt. Bäst detaljfinish i trion, dock något små ytterspeglar.
Förarmiljön i V60 är utmärkt och fri från överraskningar. Reaktionstiden för för pekskärmen har kortats, kladdet av fingrar på den får man leva med.
Förarmiljön i V60 är utmärkt och fri från överraskningar. Reaktionstiden för för pekskärmen har kortats, kladdet av fingrar på den får man leva med.
VW:s lite högre, strama förarmiljö är genomtänkt i varje detalj. Känslan är ändå något taxiartad jämfört med Audis och Volvos stråkdrag av lyx.
VW:s lite högre, strama förarmiljö är genomtänkt i varje detalj. Känslan är ändå något taxiartad jämfört med Audis och Volvos stråkdrag av lyx.

Undanmanövertesterna med full last sker på Lunda flygfält alldeles innan en av sommarens ytterst få regnskurar ställer till det. Förutsättningarna är en smula olika, med Audi och VW utrustade med fyrhjulsdrift, Volvo enbart framhjulsdrift. Skillnaderna i vikt är obetydliga, det handlar om blott cirka 20 kg, men fjädringsutrustningen skiljer som sagt.

Volvo är först ut och visar sig också här vara en ganska mjuk karaktär. V60 kränger en hel del mellan konfållorna och har en tendens till gung à la Mercedes över bakvagnen, dock utan att tappa spåret. Antisladdsystemet arbetar kultiverat. Vid drygt 70 km/tim blir understyrningen övermäktig och bilen drar rakt ut i sista fållan. Ett klart godkänt men inte anmärkningsvärt resultat.

Volkswagens snabbare styrning och ett vasst däckgrepp ger bilen fördel, men vid ca 73 km/tim finns en tydlig brottgräns mot överstyrning som får bakvagnen att sladda ut en del innan ett tydligt antisladdsystem fångar upp oroshärden. Något bättre än Volvo, blir omdömet.

Den chassitrimmade Audi får nu viss revansch. Bilen kränger minst i paraderna och reagerar mycket snabbt på styrutslag. Fästet mot asfalten är bäst, ingen hade heller trott något annat. A4 känns helt neutral och når cirka 75 km/tim utan större problem. Bäst resultat av de tre.

»Att lägga bortåt 30 000 kr för att få sämre köregenskaper är pengarna i sjön.«

Vid bränslepumpen tar Volvo en ny skalp. Det är visserligen långt till den gamla NEDC-deklarationens 4,5 l/100 km, men 5,4 l/100 km ligger väl i linje med den nya WLTP-normen som anger 5,6 l/100 km. Oavsett vilket är det en låg siffra för en så kraftfull bil. Det gäller även Audi och VW, båda har ju fyrhjulsdrift men ändå kommer ingen av dem över ”nollkommasex” milen under vår testperiod. Ingen av de tyska bilarna har vid pressläggningen någon deklarerad WLTP-förbrukning men den är förstås på gång.

Milkostnaden talar också för Volvo, någon krona lägre än för VW och cirka tio kronor mindre än för Audi i vår kalkyl.

Test: V60, A4 Avant & Passat Sportscombi (2018)
Testvinnaren - en harmonisk helhet

1. Testvinnaren! Väldigt mycket i nya Volvo V60 är riktigt bra, men allra bäst är nog den genomgående höga åkkomforten och känslan av säkerhet. Bilen rullar tyst oavsett underlag och är verkligt stabil även på utmanande partier. Strålkastarna ger ett nästan obegripligt sken, säkerhetsutrustningen håller högsta klass och är komplett redan i grundpriset. Stolarna hör till de bästa oavsett prisklass och kupéutrymmena är klart bättre än i gamla V60, utan att bilen för den skull känns omotiverat stor – vilket V90 kan göra. Motor och växellåda i D4-versionen arbetar bra ihop, den låga förbrukningen är ett glädjeämne för ekonomin, liksom ett förväntat gott andrahandsvärde. En bil som utstrålar harmoni, helt enkelt.

2. Audi A4 Avant är snarlik nya V60, med lätt sportig karaktär, stark motor och trygga köregenskaper. Nästan manisk finish och väl avvägd finjustering i stort och smått, fram träder en lockande men dyr bil som absolut inte behöver annat än sitt standardchassi.

3. En Volkswagen Passat är förstås det säkra och nästan givna kortet för familjen som inte vill köra Volvo. Här finns utrymmena, de praktiska lösningarna, körsäkerheten – det mesta man behöver håller hög nivå. Men det riktiga habegäret kan nog svikta.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Audi A4 Avant är finfin att köra och erbjuder dessutom en kvalitetskänsla och förarmiljö som varken V60 eller Passat når upp till. Ändå är Volvon
mitt givna förstaval i det här testet. Det V60 vinner på är i första hand den utsökta åkkomforten. Fjädringen är mjuk och behaglig, kupébullret väl dämpat och förarstolen rena drömmen att sitta i. Att bilen dessutom är laddad med mängder av vettig säkerhetsutrustning gör förstås inte saken sämre.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Passat har de sammantaget bästa familjeegenskaperna, tack vare sin rymlighet. För mig är dock bilen alldeles för alldaglig. Mellan Audi och Volvo är det stenhårt, båda har utrymmen som täcker mina behov. Testets A4 lider av alltför mycket chassitrim och är nästan obekväm att färdas i, men i övrigt är bilen synnerligen smaklig. Jag väljer till slut ändå Volvo. V60 har högst åkkomfort, lägst ljudnivå, bäst ekonomi och bra körkänsla. En väl genomtänkt allrounder.

Svep bland bilderna nedan för att se fler detaljer.

Audi A4 Avant 2,0 TDI/190
Audi A4 Avant 2,0 TDI/190
Distinkt grafik och prydlig ordning präglar Audis instrument. Testbilen var försedd med ”virtual cockpit”, där informationen kan varieras inom vida ramar.
Distinkt grafik och prydlig ordning präglar Audis instrument. Testbilen var försedd med ”virtual cockpit”, där informationen kan varieras inom vida ramar.
Innerbelysningen sköts med touchkontroller och kan steglöst justeras i styrka.
Innerbelysningen sköts med touchkontroller och kan steglöst justeras i styrka.
Audis dieselfyra är förstås den samma som i VW men längsmonterad. Stark och snål i alla lägen och till skillnad från VW är samarbetet med DSG-lådan utmärkt avstämt och motorljudet under belastning klart lägre.
Audis dieselfyra är förstås den samma som i VW men längsmonterad. Stark och snål i alla lägen och till skillnad från VW är samarbetet med DSG-lådan utmärkt avstämt och motorljudet under belastning klart lägre.
Lagom skålad sportstol med ytterst behaglig, lagom sträv klädsel.
Lagom skålad sportstol med ytterst behaglig, lagom sträv klädsel.
Bagageutrymmet i A4 Avant är ungefär lika stort som Volvos. Det är väl inklätt och försett med LED-belysning som gör småsaker lätta att hitta i mörker. Tredelat ryggstöd kan vara praktiskt och insynsskyddet följer automatiskt med den elmotorstyrda luckans rörelser.
Bagageutrymmet i A4 Avant är ungefär lika stort som Volvos. Det är väl inklätt och försett med LED-belysning som gör småsaker lätta att hitta i mörker. Tredelat ryggstöd kan vara praktiskt och insynsskyddet följer automatiskt med den elmotorstyrda luckans rörelser.
Volkswagen Passat Sportscombi TDI 190 4motion
Volkswagen Passat Sportscombi TDI 190 4motion
Även i Passat kan uppgiftsflödet varieras en hel del. Det är nästan risk för överbelastning i informationsmängd, allt är ändå ordnat med tysk noggrannhet.
Även i Passat kan uppgiftsflödet varieras en hel del. Det är nästan risk för överbelastning i informationsmängd, allt är ändå ordnat med tysk noggrannhet.
Kylning av handskfacket är inte unikt för Passat men en välkommen detalj på långresan.
Kylning av handskfacket är inte unikt för Passat men en välkommen detalj på långresan.
Stark motorkaraktär men brister i förfining när det gäller samarbetet med växellådan – Passat vill alltför gärna rycka i låg fart och vid start i stan.
Stark motorkaraktär men brister i förfining när det gäller samarbetet med växellådan – Passat vill alltför gärna rycka i låg fart och vid start i stan.
Passatstolarna har passerat nålsögat hos ett tyskt ”rygginstitut” och lämnar inget övrigt att önska bland våra testförare, vare sig korta eller långa.
Passatstolarna har passerat nålsögat hos ett tyskt ”rygginstitut” och lämnar inget övrigt att önska bland våra testförare, vare sig korta eller långa.
Passat har det klart största bagageutrymmet i trion, tacka den praktiska karossformen för det. Extra plus för att bagagegolvet kan varieras i höjd. Insynsskyddet är enkelt att hantera men det följer inte med elluckans rörelser.
Passat har det klart största bagageutrymmet i trion, tacka den praktiska karossformen för det. Extra plus för att bagagegolvet kan varieras i höjd. Insynsskyddet är enkelt att hantera men det följer inte med elluckans rörelser.
Volvo V60 D4 Momentum
Volvo V60 D4 Momentum
Instrumenten i V60 är av samma snitt som i alla nyare Volvomodeller och inget fel i det – klar grafik och enkelt att frammana olika information.
Instrumenten i V60 är av samma snitt som i alla nyare Volvomodeller och inget fel i det – klar grafik och enkelt att frammana olika information.
Snålast i testet och stark i alla lägen, men riktigt lika väl avstämd som Audi är Volvo inte. Vid mellangas på lågvarv kan drivningen ”tappa andan”.
Snålast i testet och stark i alla lägen, men riktigt lika väl avstämd som Audi är Volvo inte. Vid mellangas på lågvarv kan drivningen ”tappa andan”.
Testets skönaste stolar finns i V60, därom var alla testförare helt överens. Tygklädseln är av ett trivsamt snitt och håller hög kvalitet.
Testets skönaste stolar finns i V60, därom var alla testförare helt överens. Tygklädseln är av ett trivsamt snitt och håller hög kvalitet.
Bärkasseassistenten i bagageutrymmet är en typisk Volvopryl, erhålls för 900 kronor extra.
Bärkasseassistenten i bagageutrymmet är en typisk Volvopryl, erhålls för 900 kronor extra.
Alla mått för bagageutrymmet i nya V60 är klart större än för den gamla. Tillgängligheten är också bättre, tack vare att de bakre takstolparna rätats upp. Volymökningen till trots kunde vi inte lasta in fler backar i den nya bilen jämfört med den gamla.
Alla mått för bagageutrymmet i nya V60 är klart större än för den gamla. Tillgängligheten är också bättre, tack vare att de bakre takstolparna rätats upp. Volymökningen till trots kunde vi inte lasta in fler backar i den nya bilen jämfört med den gamla.

Det här blir en hård match, inte bara i testronderna utan också i slaget om marknadsandelarna. Av de tio populäraste personbilarna i Sverige perioden januari-juli 2018 kom inte mindre än fyra från Volvo och tre från Volkswagen. Volvo tog plats ett och två med V90 i topp följd av S/V60. VW Golf var trea, Volvo XC60 fyra, skuggad av VW Passat på plats fem. Audi var inte lika mycket med där uppe men den utgående A6 gjorde fint ifrån sig, plats 19, och Audi A4 fanns på plats 26.

Nya V60 må vid en snabb blick vara väldigt lik V90, men det mindre formatet och det mer upprätta bakpartiet karvar ut en egen, ganska sportig profil i den kvintett Volvomo

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo kom totalt på 2:a, Audi på 7:e och Volkswagen på 16:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 4:e, Audi som 7:e och Volkswagen som 16:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Volvo 3:e, Audi 7:e och Volkswagen 13:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 3:e plats för Volvo, 10:e för Audi och 18:e för Volkswagen. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e, Audi på 19:e och Volkswagen på 21:a plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.