Bild
Nästa artikel
Test: Talisman, Superb & Passat (2016)

Test: Talisman, Superb & Passat (2016)

Nybilstest

Har nya Talisman vad som krävs för att bli den lyckobringare som Renault hoppas på? Vi har låtit den snitsigt formgivna franska kombin gå en match mot Skoda Superb och Volkswagen Passat. Det blev en överraskande jämn uppgörelse.

Nya Renault Talisman måste vara en sjutusan till bil. I alla fall om man får tro modellbeteckningen som, milt uttryckt, är förpliktande. Enligt ordboken är en talisman ”ett magiskt föremål som skänker sin ägare lycka och framgång”. Slutsats: om den nya Renault-kombin fullt ut ska leva upp till sitt namn måste den både vara magiskt bra och dessutom göra sin ägare lycklig och framgångsrik.

Ingen lätt uppgift, precis.

Men ett namn är förstås bara ett namn och några magiska krafter ska nog inte tillskrivas den nya Renault-modellen.

Däremot kan det vara bra att veta hur Talisman står sig när den jämförs med två av sina värsta konkurrenter.

Kan den på allvar utmana erkänt kompetenta bilar som Skoda Superb Combi (se där, ännu ett förpliktande namn!) och flerfaldiga testvinnaren VW Passat Sportscombi?

Det är frågor man bara kan få svar på genom att ställa de tre bilarna mot varandra i ett utslagsgivande test – och det är precis vad vi gjort.

På en punkt tycks Renault ha prickat helt rätt med Talisman, som ersätter den på senare år svagt säljande Laguna-modellen. Utseendet verkar attrahera på bred front och det blev många tummar upp för designen under testveckorna.

Vid flera tillfällen gick folk till och med fram till bilen och kikade in genom rutorna när den stod parkerad, något som inte hör till vanligheterna när det handlar om vardagsbilar. Kanske var det tjänstebilsförare som såg en chans att få byta sina Passat, V70 eller Mondeo mot något lite mer annorlunda och spännande?

»Nästan som trolleri – och så är det på sätt och vis också.«

Även när det handlar om pigga köregenskaper får nya Talisman med beröm godkänt. Särskilt styrreaktionerna imponerar. De är blixtrande kvicka och känslan i böjarna är mer sportvagn än 487 cm lång kombi. Nästan som trolleri – och så är det på sätt och vis också.

Renaults fina kurvegenskaper förklaras till stor del av att vår testbil var utrustad med både fyrhjulsstyrning (4-Control) och ställbar stötdämpning. Finesserna säljs i ett paket som bara finns i kombination med högsta utrustningsnivån, Intens, och kostar 13 000 kronor extra.

Fyrhjulsstyrningen fungerar
så att bakhjulen styr emot framhjulen med en vinkel på upp till 3,5 grader (ju lägre fart, desto större vinkel) i hastigheter upp till 80 km/tim. Det hjälper bilen att snabbare styra in i kurvorna och bidrar även till att eliminera mycket av framhjulsdrivningens naturliga understyrning.

I högre farter styr bakhjulen med framhjulen och ger därmed en bättre stabilitet genom kurvorna.   

Systemet gör också Talisman extra smidig och lättsvängd i stadstrafik och vid filbyten. Dessutom kapas vändcirkeln med ett antal värdefulla centimeter.

Även i undanmanöverprovet har föraren hjälp av fyrhjulsstyrningen. Talisman gled genom testets tre brutala svängar snabbare och effektivare än konkurrenterna, nästan som om den gick på nyslipade skridskor.

Renault tar hem älgtestet, tätt före VW Passat och med den mjukare och lite mer krängande Skoda Superb på tredje plats. Ingen av bilarna gör dock på minsta sätt bort sig utan alla klarar det utmanande provet med flaggan i topp.

Renault har lagt ned mycket krut på designen av nya Talisman, som har testets maffigaste bakparti. En bra finess är att även bakljusens LED-slingor lyser när varselljuset är på. Framför Renault skymtar Skoda Superb och VW Passat.
Renault har lagt ned mycket krut på designen av nya Talisman, som har testets maffigaste bakparti. En bra finess är att även bakljusens LED-slingor lyser när varselljuset är på. Framför Renault skymtar Skoda Superb och VW Passat.

En intressant fråga i sammanhanget är förstås hur Talisman skulle klara undanmanövern utan de elektroniska körhjälpsystemen. Men den saken har vi inte kunnat utröna, eftersom någon sådan bil inte fanns att uppbringa vid testtillfället.

Samma sak gäller den ställbara stötdämpningen, som regleras via fyra förinställda körprogram; Eco, Comfort, Neutral och Sport. Även styrrespons, växlingspunkter, motormappning och motorljud påverkas av vilket körprogram man valt, liksom instrumentens utseende och färgen på interiörbelysningen.

Systemet går under beteckningen Multi-Sense och i alla tester där vi redovisar resultat har körprogrammet Neutral varit inkopplat. Samma sak gäller VW och Skoda som även de har ett antal olika körprogram att välja på, om än inte lika avancerade som Renaults.

Ett undantag finns förstås, och det är bränslemätningarna. Där har vi givetvis kört alla bilarna i Eco-läge.

Test: Talisman, Superb & Passat (2016)

Åkkomfort brukar av tradition vara en favoritrond för franska bilar och på den punkten är nya Talisman inget undantag. I alla fall inte så länge vägen är slät och fin. Då är Renault testets bekvämaste bil att färdas i.

Men Passat är inte långt efter och Skoda gör heller inte bort sig, även om den generellt uppfattas som lite mer burkigt bullrig än sina båda konkurrenter. Något som förstärks ju grövre underlaget är, Superb alstrar elakare frekvenser från däcken än de båda övriga bilarna.

När testkaravanen styr in på lite sämre vägar med många gropar och andra ojämnheter överraskar Talisman negativt genom att tappa en hel del av sin annars så fina fjädringskomfort. Bakvagnen stöter osofistikerat hårt, speciellt över de många korta tvära gupp som finns lite överallt på den illa anfrätta asfalten. Och det gäller oavsett vilket körprogram som väljs.         

Förklaringen ligger sannolikt i att Renaults baksvagnskonstruktion, halvstel torsionaxel, inte riktigt klarar att ge hjulen samma fina följsamhet mot underlaget som VW:s och Skodas mer avancerade multilänkupphängningar.

»Talisman rinner genom böjarna så det står härliga till.«

Körmässigt är det dock inget fel på den franska lösningen och Talisman rinner genom böjarna så det står härliga till när vi drillar bilarna på testslingans mest utmanande partier.

Men Renault får, trots det avancerade chassit, se sig slagen av Passat som känns ännu mer förtroendeingivande att hantera på de elakt slingrande vägarna.

Hemligheten bakom VW:ns fina uppträdande under pressade förhållanden ligger bland annat i den precisa styrningen, den distinkta och följsamma fjädringen och den väl avvägda chassibalansen.

Även Skoda Superb är trygg och säker när vägen kröker, men är lite ovigare än sina båda testkonkurrenter att lotsa genom böjarna. Den känns i grunden ungefär som en Passat att köra men är tyngre i nosen, kränger lite mer och är inte lika rapp och precis i styrreaktionerna som sin koncernkusin.

Vid mer normal körning är skillnaden mellan bilarna närmast försumbar. Alla tre fun-gerar utmärkt för långa, snabba och avspända landsvägstransporter och det är snarast en fråga om tycke och smak vilken bil man föredrar.      

Som helhet anser dock testlaget – och här var alla eniga – att VW Passat har den bästa kombinationen av köregenskaper och åkkomfort när alla delmoment vägs in. Renault och Skoda får dela på andraplatsen.

 

När det gäller motorer spretar de tre bilarna lite. Orsaken är att det vid testtillfället var totalt omöjligt att få tag bilar med helt jämförbara drivlinor, vilket givetvis hade varit att föredra. Men ibland måste man kompromissa för att över huvud taget kunna genomföra ett test.

Sålunda drevs Talisman av en turbodiesel på 1,6 l/130 hk i kombination med en sexstegad dubbelkopplingslåda (EDC).Passat var fyrhjulsdriven och hade en 2-litersdiesel på 150 hk i kombination med en manuell sexväxlad låda medan drivlinan i Superb, som även den hade fyrhjulsdrivning, bestod av en 2-litersdiesel på 190 hk och en sexstegad dubbelkopplingslåda (DSG).

Av naturliga skäl upplevdes Skoda som mest kraftfull, men den hade också en irriterande skönhetsfläck. Växellådan ryckte besvärande vid start och i låga farter och det är den allvarligaste missen på Superb.

Klenast kändes förstås Talisman, som dock inte på något sätt upplevs som undermotoriserad. Kraften från 1,6-litersmotorn räcker för att ge bilen fullt anständiga prestanda och den alerta gasresponsen gör att bilen upplevs som piggare än vad den egentligen är. Extra plus får Renault för den lena motorgången och den i alla lägen mycket smidigt arbetande växellådan. Allvarligaste skönhetsfläcken är den bristande kvalitetskänslan i växelväljaren.

Passats 150 hk-diesel är både pigg och rivig, nästan som en bensinare, och den manuella växellådan är en fröjd att använda. Skönhetsfläckarna är att det är lätt att få gubbstopp vid start och att segdragningsförmågan på höga växlar lämnar en del övrigt att önska.

A-stolparna stör sikten och känslan i växelväljaren är inte riktigt på topp. I övrigt är det lätt att trivas i Renaults ombonade och eleganta förarmiljö.
A-stolparna stör sikten och känslan i växelväljaren är inte riktigt på topp. I övrigt är det lätt att trivas i Renaults ombonade och eleganta förarmiljö.
Snyggt, funktionellt och med fin känsla i alla vred och reglage. Mycket känns igen från Passat, men Skodas förarmiljö är mindre stramt utformad.
Snyggt, funktionellt och med fin känsla i alla vred och reglage. Mycket känns igen från Passat, men Skodas förarmiljö är mindre stramt utformad.
Fin finish och genomtänkta funktioner präglar Passats förarmiljö. Men varför måste man in i datormenyn för att ändra instrumentbelysningen?
Fin finish och genomtänkta funktioner präglar Passats förarmiljö. Men varför måste man in i datormenyn för att ändra instrumentbelysningen?

Intressant att notera är att de tre bilarna, trots så pass olika drivlinor, landar på i stort sett samma testförbrukning i vår mätning som är gjord i verklig trafik med bilarna efter varandra i karavan. Renault och Skoda gjorde i snitt av med 5,5 l/100 km, medan VW klarade sig på 5,4 l/100 km.

Den största positiva överraskningen stod Skoda för. Trots starkaste motorn, fyrhjulsdrivning och automatlåda klarade den sig på samma förbrukning som den 60 hk klenare Renault och drog bara marginellt mer än den 40 hk svagare VW!

Jämfört med bränsledeklarationen hamnade Superbs överförbrukning under testet på fullt godkända åtta procent. Motsvarande siffror för VW och Renault blev inte riktigt lika bra; 17 respektive 22 procent.

Renaults ryggstöd kan fällas från kombiutrymmet och är delbart i förhållandet 60/40. En svåranvänd kasskrok finns, liksom 12 V-uttag och en minimal skidlucka. Under lastgolvet döljs flera stuvfack, men lastrumsmattan håller tveksam kvalitet. Minus även för den höga kant som bildas när baksätet fälls.
Renaults ryggstöd kan fällas från kombiutrymmet och är delbart i förhållandet 60/40. En svåranvänd kasskrok finns, liksom 12 V-uttag och en minimal skidlucka. Under lastgolvet döljs flera stuvfack, men lastrumsmattan håller tveksam kvalitet. Minus även för den höga kant som bildas när baksätet fälls.
Skodas lastutrymme ser jättelikt ut vid första anblicken, men är ganska smalt. Ryggstödet (delbart 60/40) kan fällas från kombiutrymmet och lastgolvet är dubbelt. 12 V-uttag, skidlucka, fyra kasskrokar och en löstagbar ficklampa finns. Insynsskyddet kan fästas under lastgolvet när det inte används.
Skodas lastutrymme ser jättelikt ut vid första anblicken, men är ganska smalt. Ryggstödet (delbart 60/40) kan fällas från kombiutrymmet och lastgolvet är dubbelt. 12 V-uttag, skidlucka, fyra kasskrokar och en löstagbar ficklampa finns. Insynsskyddet kan fästas under lastgolvet när det inte används.
Passats har testets rymligaste och mest flexibla kombiutrymme. Ryggstödet är tredelat i förhållandet 40/20/40 och kan fällas från lastutrymmet. Fyra kasskrokar och ett 12 V-uttag finns i utrymmets sidoväggar och under lastgolvet döljs ett rejält extra stuvfack.
Passats har testets rymligaste och mest flexibla kombiutrymme. Ryggstödet är tredelat i förhållandet 40/20/40 och kan fällas från lastutrymmet. Fyra kasskrokar och ett 12 V-uttag finns i utrymmets sidoväggar och under lastgolvet döljs ett rejält extra stuvfack.

Men åter till Renault Talisman, som ju är testets enda verkliga nyhet. Den byggs på samma tekniska plattform som de nya modellerna av Mégane, Scénic och Espace och finns även som fyradörrars sedan. Men den svenska importören har bestämt sig för att bara ta in skåpvarianten, eller Sport
Tourer som den egentligen heter. Det är nog klokt. I kombilandet Sverige säljs nästan inga sedaner i storleksklassen

Renault Talisman är en stor bil, betydligt större än föregångaren Laguna, och mäter nästan 490 cm mellan stötfångarna.

Kupén är trivsamt ombonad och innerutrymmena generösa. Vuxna har gott om plats även i baksätet och sitter dessutom hyfsat bekvämt.

Men när det gäller benutrymme bak hamnar Renault Talisman, liksom nästan alla andra bilar, rejält i bakvattnet när den jämförs med Skoda Superb. Där kan baksätespassagerarna sträcka på benen på ett närmast limousineartat sätt. Däremot är sittkomforten inte riktigt på topp i den tjeckiska bilen, man sitter skönare i både Renault och VW.

»Skoda Superb ger mest för pengarna när alla egenskaper vägs samman.«

Den som i första hand är ute efter ett smart och flexibelt kombiutrymme bör satsa sina slantar på Volkswagen Passat, den är testets bästa lastslukare.

Vill man däremot ha den bil som ger mest för pengarna när alla egenskaper vägs samman är Skoda Superb svårslagen. Den är testet bästa köp!

Test: Talisman, Superb & Passat (2016)
Testvinnaren - mest prisvärd

1. Den är inte bäst på allt, Skoda Superb Combi. Men den är definitivt testets mest prisvärda bil och det gör den till solklar vinnare. Samtliga testförare hade Superb i topp på sina listor. Passat är måhända i vissa stycken en aningen bättre bil, men med motsvarande utrustning och motorbestyckning skulle VW:n kosta åtskilliga tusenlappar mer än den tjeckiska koncernkusinen. Och det är den inte värd. Skoda har med senaste generationens Superb tagit ett rejält kliv framåt på i stort sett alla fronter; design, köregenskaper, komfort, utrustning och detaljfinish. I kombination med finfina utrymmen och vettiga ägandekostnader så kan det bara sluta på ett sätt – med testseger!

2. Volkswagen Passat har både utsetts till Årets Bil och vunnit flera tidigare tester i Vi Bil-ägare. Men när den ställs mot nästan lika kompetenta, men mycket mer prisvärda, Skoda Superb får VW:n finna sig i att petas från tronen. Tjeckien slår Tyskland!   

3. Nya Renault Talisman har potential att bli en giftig konkurrent till snart sagt alla större kombibilar. Den är snitsigt designad, har fina utrymmen, bra köregenskaper, modern teknik och ett gediget rostskydd. Största bristen är en lite tveksam ägarekonomi.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Rationellt sett talar allt för Passat. Rymligast överlag, saknar i stort sett svaga punkter – men jag tycker att den är tristare än det mesta. Trea.Renault kan slå in en liten kil i Volvo- och Volkswagenland. Talisman är intressant att se, har snygg inredning och utsökt ljudkomfort. Tvåa.Skoda är mitt val. En riktigt stor bil till anständigt pris och med nästan lika fina egenskaper som Passat i allt. DSG-lådans ryck vid start är bilens största minus.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare: Renault Talisman är snygg att titta på, trevlig att köra och laddad med en hel del nyttig och spännande teknik. Med rätt marknadsföring borde den ha en bra chans att hitta kunder i kombilandet Sverige, såväl bland privatpersoner som inom tjänstebilssektorn. Men VW Passat är en mer kompetent bil totalt sett. Den är bäst i test enligt min mening. Däremot är den inte bästa köp. Det är Skoda Superb. Den skulle jag satsa mina slantar på om jag behövde en vettig kombi.

Renault Talisman Intens DCi 130 edc
Renault Talisman Intens DCi 130 edc
På bilden lyser Talismans  hastighetsmätare vackert blå. Men med ett enkelt knapptryck kan både färgen och layouten på instrumentklustret ändras.
På bilden lyser Talismans hastighetsmätare vackert blå. Men med ett enkelt knapptryck kan både färgen och layouten på instrumentklustret ändras.
 Den som satsar 19 900 kr på  läderklädsel får även ventilation i stolarna på köpet. Till och med massagefunktion ingår.
Den som satsar 19 900 kr på läderklädsel får även ventilation i stolarna på köpet. Till och med massagefunktion ingår.
Under en lucka intill växelväljaren finns uttag för såväl USB, musikspelare som extra minneskort för infotainmentsystemet.
Under en lucka intill växelväljaren finns uttag för såväl USB, musikspelare som extra minneskort för infotainmentsystemet.
Föraren kan välja mellan flera olika körprogram; från Eco till Sport. Systemet ställer om styrning, gasrespons, stötdämpning – och färgsättningen i kupén.
Föraren kan välja mellan flera olika körprogram; från Eco till Sport. Systemet ställer om styrning, gasrespons, stötdämpning – och färgsättningen i kupén.
Skoda Superb Style TDI 190 hk 4x4 DSG6
Skoda Superb Style TDI 190 hk 4x4 DSG6
Skodas instrument är i grunden exakt desamma som i VW Passat. Men mätartavlorna sitter inte i lika djupa ”holkar” och har en helt annan grafik.
Skodas instrument är i grunden exakt desamma som i VW Passat. Men mätartavlorna sitter inte i lika djupa ”holkar” och har en helt annan grafik.
Skoda är bra på omtänksamma finesser. I båda framdörrarna finns dränerade fack med specialskräddade paraplyer och i tanklocket sitter en isskrapa.
Skoda är bra på omtänksamma finesser. I båda framdörrarna finns dränerade fack med specialskräddade paraplyer och i tanklocket sitter en isskrapa.
Dubbelkopplingslådan, DSG, är sexstegad och växlar för det mesta mjukt. Men i låga farter och vid plötsliga gaspådrag kan den rycka ociviliserat.
Dubbelkopplingslådan, DSG, är sexstegad och växlar för det mesta mjukt. Men i låga farter och vid plötsliga gaspådrag kan den rycka ociviliserat.
Elvärmt baksäte kostar 2 300 kr extra och ett 230 V-uttag bak går på ytterligare 1 300 kr.
Elvärmt baksäte kostar 2 300 kr extra och ett 230 V-uttag bak går på ytterligare 1 300 kr.
Volkswagen Passat Executive TDI 150 4-motion
Volkswagen Passat Executive TDI 150 4-motion
Mätartavlorna är stora, runda, tydliga och djupt försänkta. Mellan dem finns en display för färddator, navigation och telefon. Typiskt funktionell VW-layout!
Mätartavlorna är stora, runda, tydliga och djupt försänkta. Mellan dem finns en display för färddator, navigation och telefon. Typiskt funktionell VW-layout!
En rund analog klocka sätter lite extra piff på Passats annars ganska strama och strikta instrumentpanel.
En rund analog klocka sätter lite extra piff på Passats annars ganska strama och strikta instrumentpanel.
Den adaptiva farthållaren, som är standard, manövreras med en logisk uppsättning knappar till vänster på ratten.
Den adaptiva farthållaren, som är standard, manövreras med en logisk uppsättning knappar till vänster på ratten.
Att justera instrumentbelysningen är en komplicerad historia. Först måste man in i datormenyn och sedan trassla sig fram till rätt funktion. Idiotiskt!
Att justera instrumentbelysningen är en komplicerad historia. Först måste man in i datormenyn och sedan trassla sig fram till rätt funktion. Idiotiskt!

Nya Renault Talisman måste vara en sjutusan till bil. I alla fall om man får tro modellbeteckningen som, milt uttryckt, är förpliktande. Enligt ordboken är en talisman ”ett magiskt föremål som skänker sin ägare lycka och framgång”. Slutsats: om den nya Renault-kombin fullt ut ska leva upp till sitt namn måste den både vara magiskt bra och dessutom göra sin ägare lycklig och framgångsrik.

Ingen lätt uppgift, precis.

Men ett namn är förstås bara ett namn och några magiska krafter ska nog inte tillskrivas den nya Renault-modellen.

Däremot kan det vara bra att veta hur Talisman står sig när den jämförs med två av sina värsta konk

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Skoda hamnade totalt på 13:e, Volkswagen på 17:e och Renault på 20:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Skoda elva, Volkswagen 17:e och Renault 20:e. Lojalitetspoängen gav Skoda elfte plats, Volkswagen 15:e och Renault 24:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 14:e plats för Skoda, 17:e för Volkswagen och 20:e för Renault. I verkstadsenkäten blev Renault tionde märke, Skoda 18:e och Volkswagen 24:a.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2016 och gäller privatägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.