Bild
Nästa artikel

Test: S90, E-klass & A6 (2016)

Nybilstest

Volvo har kämpat länge för att komma ifatt sina tyska premiumkonkurrenter – och nu är man där! Nya S90 kniper testsegern före Mercedes E-klass och Audi A6. Inga dåliga skalper för en bil ”Made by Sweden”.

Den är elegant att titta på, späckad med modern teknik, har finfin detaljfinish och är laddad med vettigt säkerhetstänk och potenta prestanda.    

Att nya Volvo S90 är en bil att räkna med är ställt utom allt tvivel. Men hur bra är den när den jämförs med de allra bästa i klassen?

Har den vad som krävs för att på allvar kunna utmana de vanligtvis så svårslagna premiumtyskarna? Det kan bara ett seriöst jämförtest ge svar på.

För att kolla vad Volvon går för i skarpt läge har vi valt ställa den mot nästan lika nya Mercedes E-klass. Tredje bil i jämförelsen är veteranen Audi A6 som debuterade redan 2011, men har hållits hyfsat modern genom en rad mer eller mindre omfattande uppdateringar.

BMW 5-serien hade varit en annan tänkbar motståndare, men den valdes  bort eftersom den ersätts med en helt ny modell redan nu i höst.   

Bra att veta om testbilarna är också att Volvon var en D5 AWD Inscription och det innebär högsta utrustningsnivå, fyrhjulsdrivning och fyrcylindrig 2-litersdiesel på 235 hk.

Mercan var i grunden en tjänstebilsutrustad 220 d SE Edition med bakhjulsdrivning och fyrcylindrig 2-litersdiesel på 194 hk, som dessutom försetts med mängder av extra tillval (à 193 000 kr!).

Audin hade beteckningen A6 3.0 TDI S-line quattro, vilket betyder fyrhjulsdrivning och V6-diesel på 218 hk.

Alla bilarna var dessutom extrautrustade med extremdäck och 20-tumsfälgar, vilket skulle visa sig få förödande konsekvenser för en av testdeltagarna. Men mer om den saken lite senare i texten.

»I landsvägsfart kan föraren helt släppa ratten i ungefär 15 sekunder.«

Vi börjar med köregenskaperna under mer normala förhållanden. Ute på landsvägen rullar alla tre bilarna med stor pondus, skön åkkomfort och klippstabilt rakt fram-läge. Det gör dem behagligt avspända att fräsa fram i på snabba långfärdsetapper. Och skam vore väl annars, det handlar ju om tre stora prestigelimousiner.   

Ännu mer avspänt blir det om man kopplar in de halvautomatiska körsystem som finns i S90 och E-klass.

I Volvon är systemet standard på alla modellversioner, även de billigaste, och går under beteckningen Pilot Assist.

Egentligen handlar det om en vidareutveckling av den adaptiva farthållaren. Skillnaden är att Pilot Assist inte bara anpassar farten till bilarna framför, utan även sköter styrningen. Kameran/radarn som sitter högst upp i vindrutan läser av trafiksituation, vägmarkeringar och trafikskyltar och ser till att bilen håller fartgränserna och ligger rätt i filen oavsett om vägen svänger eller inte.

Volvos ”autopilot” kan aktiveras i hastigheter upp till 130 km/tim och i landsvägsfart  kan föraren helt släppa ratten i ungefär 15 sekunder innan systemet slår larm och kräver att han/hon tar tag i den igen. I lägre farter och stadstrafik är den tiden något längre och med en hand på ratten fungerar systemet hela tiden.

Ett omtvistat bakparti. Snyggt eller inte, det ligger förstås i betraktarens öga. Men en sak är klar, det har karaktär. Ingen lär missa att det är en S90 som ligger framför. Bilden är tagen under ett åskoväder i det svårt brandhärjade skogsområdet utanför Ängelsberg i Västmanland.

Mercedes motsvarighet går under beteckningen Drive Pilot, men det systemet är inte standard utan kostar nästan 22 000 kronor extra. Funktionen är i princip densamma som i Volvon. En skillnad är dock att Drive Pilot kan aktiveras i betydligt högre farter, ända upp till 210 km/tim. Vi klockade Mercans ”hands free-funktion” till 30 sekunder i svenskt landsvägstempo och till 60 sekunder i kötrafik.

Viktigt att veta är att de båda Pilot-systemen aldrig får ses som någon ersättning av föraren, inte ens under kortare stunder. Det handlar snarare om en hjälp att hålla rak kurs och rätt fart i alla situationer.

Men visst ger de en liten föraning om vad som komma skall. Helt självkörande bilar är inte alltför långt borta om man får tro teknikoptimisterna och både Volvo och Mercedes är uppenbarligen väl förberedda att vara med på det tåget.

När det gäller Audi A6 så finns ännu inga avancerade körhjälpssystem av samma typ som i Volvo och Mercedes. Orsaken är enkel: A6:ans tekniska plattform är för gammal för att kunna husera den typen av modern teknik. Men lita på att det kommer i nästa generation av modellen, som gör debut någon gång under 2017.

Tre premiumbilar på samma parkering. Volvo har länge försökt komma i fatt sina tyska konkurrenter. Med nya S90 har man nått ända fram.

Fast hur bilarna verkligen är att köra upplevs förstås bäst utan inblandning av elektroniska ”spökchaufförer”, så härmed lämnar vi hjälpsystemen och låter testlaget sköta rattandet på egen hand.    

Vid normal körning på vanlig landsväg är det svårt att hitta några avgörande skillnader mellan de tre bilarna.

Alla går behagligt lugnt, bekvämt, städat och stabilt och svensk motorvägsfart känns närmast som tomgångskörning. Här finns, milt uttryckt, en viss överkapacitet.

Gemensamt för testbilarna är också att de överdimensionerade 20-tumsdäcken orsakar ett skavande oljud om vägen inte är helt slät. Lyssnar man (och mäter) noga på lite grövre asfalt så är det Audin som är bullrigast, Volvon tystast och Mercan hamnat mitt emellan. Men skillnaderna är inte jättestora.   

Volvos fjädringskomfort upplevs som testets behagligaste, men det är lite fusk eftersom testbilen var extra utrustad med ställbart chassi och luftfjädring bak (à 18 900 kr).

Det är finesser som givetvis finns som tillval även hos prestigetillverkare som Audi och Mercedes, men båda våra testbilar hade konventionella stålfjädrar.

Någon helt rättvis bedömning av fjädringen kan därför inte göras. Men skillnaden mellan bilarna är inte dramatisk, vilket måste ses som ett bra betyg till Mercedes och Audi.

En skönhetsfläck hos Mercan är dock att den slår oväntat hårt över korta och tvära gupp, typ potthål och broskarvar. I de situationerna sköter sig både Volvon och Audin klart bättre, trots de låga däckprofilerna.

»Vad händer? Det måste vara något fel på bilen!«

Men den riktigt graverande skillnaden mellan bilarna avslöjas inte förrän vi letat oss upp till testslingas mest utmanande partier, i rallyskogarna kring Fredriksberg i södra Dalarna.

Där finns några sträckor som ställer extremt stora krav på bilarnas chassin. Den tillverkare som fuskat det minsta med samspelet mellan fjädring, dämpning, däck och styrning avslöjas obönhörligen. Så skedde även den här gången och det var överraskande nog Mercedes som underpresterade – och det ganska rejält.

– Vad händer? Så här ska det väl ändå inte vara? Det måste vara något fel på bilen!

Redan efter första vändan   på den kurviga och stundom elakt buckliga vägen smattrade det upprört från komradion i E-klass.

Det blev inte bättre sedan resten av testlaget kört bilen. Alla tre förare var missnöjda och faktiskt lite skärrade av Mercans beteende.

Bilen slog stenhårt över de värsta guppen och studsade otäckt i sidled i de ojämna kurvorna, ett beteende som bara kan betygsättas på ett enda sätt: underkänt!

På samma sträcka och i samma fart flöt Volvon fram, tryggt och stabilt och med hjulen hela tiden i kontakt med underlaget. Precis som det ska vara när ett chassi jobbar som det ska.

Men allra bäst skötte sig Audin, som blev testlagets  favorit på den mest krävande sträckan. Spänstig, kvick i böjarna och hela tiden följsam mot asfalten. När farten trissades upp hängde ingen av konkurrenterna med A6:an genom de vindlade böjarna. En bra prestation av en bil som är nästan en generation äldre än både Volvon och Mercan.

A6:ans förarmiljö känns fortfarande modern, trots att nuvarande modell sjunger på sista versen. Såväl detaljfinish som funktionalitet är på topp.
Det är mycket S-klasskänsla bakom ratten i nya E-klass. Allt är dessutom smidigt att hantera och enligt testlaget är Mercans förarplats bäst i test.
I fråga om kvalitetskänsla och moden teknik är S90 ifatt sina tyska premiumkonkurrenter. Men varför ska precis allt styras från Sensus-skärmen?

Ett annat viktigt moment när det handlar om körsäkerhet är undanmanöverprovet. Även där misskötte sig nya E-klass.

I lägre hastigheter smet bilen igenom konbanans tre brutala svängar med ackuratess. Men när farten ökades till drygt 70 km/tim hände något. Plötsligt började Mercan studsa över framhjulen och blev mycket svår att kontrollera. Ett både överraskande och otrevligt beteende – tänk om det händer på vanlig väg. Hur reagerar föraren då, kan man undra.

Bäst i undanmanöverprovet, som gjordes med bilarnas körprogramsväljare i komfortläge, gick Volvon. Styrningen är precis och antisladdsystemets ingrepp perfekt kalibrerat för att hjälpa föraren att klara den simulerade nödsituationen.

Audin klarade älgtestet i nästan samma fart, 75 km/tim, som S90. Resan mellan konerna var dock betydligt yvigare och mer svårkontrollerad än i Volvon.

Audins sluttande taklinje gör insteget till baksätet lite knöligare än i testkonkurrenterna. Den extremt breda kardantunneln gör också att mittplatsen är svåranvänd. Annars finns inte så mycket att klaga på. För två vuxna är sätet både bekvämt och rymligt, även om det är lite trångt för fötterna under framstolarna.
Mercedes baksäte har den totalt sett bästa sittkomforten, men det är ganska trångt för fötterna under framstolarna. I övrigt räcker utrymmena gott och väl till för vuxna. I mittarmstödet finns mugghållare och förvaringsfack och som tillval finns bland annat sätesvärme och iPad-hållare.
Sittdynan är ganska låg i S90, men baksätet är ändå bekvämt och benutrymmet är bäst i test. Även i övrigt erbjuder Volvon en luftig och generös miljö för baksätes- åkarna. Mugghållare och förvaringsfack finns i mittarmstödet. Sätesvärme, integrerade bälteskuddar och 230 V-uttag är tillval.

Men den stora frågan så här långt fram i testet gällde varken Volvo eller Audi. Vad hela testlaget istället började fundera över var: hur kan E-klass prestera så dåligt när det gäller köregenskaper och fjädringskomfort? Det är inte likt Mercedes, som brukar vara på topp när handlar om dynamiska egenskaper.   

Vi bestämde oss för att låta Mercedes undersöka testbilen (de hittade inget fel) och samtidigt plocka ut en annan E-klass och köra om vissa av proverna.

Det ”nya” Mercan hade exakt samma chassisättning, komfort med 15 mm sänkt markfrigång, som den första bilen.

Skillnaden var hjulen. Istället för 20-tumsfälgar med 245/35-däck fram och 275/30 bak var utbytesbilen försedd med 18-tumsfälgar med 245/45-däck runt om. Och vips, så blev körupplevelsen en helt annan. Undanmanövern klarades med glans, nästan lika bra som Volvo. Vi gjorde även en ny tur på vår speciella chassitestarsträcka med fullt godkänt resultat. Även komforten över korta, tvära gupp blev bättre.

Slutsats: undvik de extrema 20-tumshjulen om du köper en E-klass. De funkar inte alls ihop med chassit. Märkligt förresten att Mercedes släpper iväg bilen med den däckuppsättingen. Slarv med utprovningen eller?

En sak till som kan vara bra att veta om nya E-klass är att 220 d SE Edition under resten av året säljs till ett kampanjpris  – 375 900 kronor – som ligger en bra bit under det riktpris vi använt oss av i våra testkalkyler.

»Marknadens bästa säkerhetspaket ingår i priset på alla modellversioner.«

Slutligen till testets kärnfråga. Kan nya Volvo S90 på allvar utmana sina tyska prestigekonkurrenter? Testlagets svar är enhälligt ja. Volvon är definitivt ifatt när det handlar om kvalitetskänsla och detaljfinish. S90 är också klart mer prisvärd än både E-klass och A6. Det märks kanske inte så mycket i de ekonomiska kalkylerna i det här testet, där beräkningarna bygger på de modellversioner vi  faktiskt körde.

Men om man utrustar E-klass och A6 till samma nivå som S90 D5 AWD Inscription så blir de tyska bilarna åtskilliga tusenlappar dyrare.

En annan stark sida hos Volvo är att man låter marknadens i särklass bästa säkerhetspaket ingå i priset på alla modellversioner. Det är värt respekt.

Hos Audi ingår inte ens autobroms i priset,  trots att A6:an har ett grundpris på nästan en halv miljon...

Testvinnaren - säkerheten avgör

1. Nya Volvo S90 är i allt väsentligt ifatt sina tyska prestigekonkurrenter – men till ett mer humant pris. Design, kvalitetskänsla och detaljfinish är på topp och samma sak gäller köregenskaper och teknikinnehåll. Men den enskilt viktigaste faktorn bakom testsegern är ändå den höga säkerhetnivån. Ingen annan bil i klassen erbjuder så mycket avancerad aktiv och passiv skyddsutrustning på köpet som S90. Ett extra plus får Volvo för man låter det generösa säkerhetspaketet följa med som standard på alla modellversioner, även billigaste D3 Kinetic för 309 000 kronor. Fast på en punkt behövs lite skärpning – rostskyddet håller inte samma klass som bilen i övrigt.

2. Nya Mercedes E-klass är marknadens mest teknikspäckade vardagsbil. Mängder av nyttiga komfort- och säkerhetsfinesser finns att tillgå, men till ganska höga kostnader. Med rätt däck är komforten suverän och byggkvalitet och rostskydd håller hög klass.

3. Nuvarande Audi A6 lanserades  redan 2011, men imponerar fortfarande med mycket fina köregenskaper och V6-dieseln är en pärla. Åldern märks framför allt på avsaknaden av modern infotainment- och säkerhetsteknik. En ny generation gör debut nästa år.   

 

Kommentar av CHristian Ellmark, testförare:
ercedes E-klass är i det utförande vi körde i testet en besvikelse – och det bara på grund av fjädringen. Den bottnar och bilen börjar studsa när den pressas hårt. Audi A6 är det körglada alternativet med rapp motor och spänstigt chassi. Men i detaljerna märks att bilen inte är helt färsk. Mitt val faller på Volvo S90 – bekväm, körsäker, rymlig. Som en lyxig storsedan ska vara. Volvos pekskärm för vissa reglage är dock inte helt lättmanövrerad.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Jag gillar nya E-klass ganska skarpt. Det är en fin bil, både att köra och åka i. Vad jag däremot har svårt att fatta är hur man kan släppa ut den med däck som gör att den hoppar som en groda i älgtestet. Märkligt! Är det ingen som har provat hur chassit funkar ihop med däcken? En annan sak jag gillar högt och rent är Volvos generösa säkerhetsfilosofi. Nya S90 har världens förmodligen bästa skyddsutrustning – och den är standard på alla modeller. Respekt!   

Audi A6 3.0 TDI/218 hk S-Line Quattro
Audis analoga instrument är både tjusiga att titta på och tydliga att läsa av. Mellan mätartavlorna finns displayen för medieanläggningen. En bra finess är att i stort sett alla infotainmentfunktioner kan styras från ratten.
Audis rattreglage manövreras med knappar och rullar. Enkelt och lätthanterligt.
A6:ans dubbelkopplingslåda är ”bara” sjustegad. Volvo har åtta växlar och Mercedes nio.
Navigationssystemets snygga karta kan visas på ytan mellan mätarna, mitt i förarens synfält. Läckert och funktionellt!
Mercedes-Benz E 220 d se Edition, AUT
Testbilens digitala instrumentkluster (tillval) kan anpassas på en mängd olika sätt. Bilden visar ett läge med konventionell hastighetsmätare och varvräknare.
Mercedes rattkontroller är bäst i test. Med små touch-knappar kan hela mediesystemet styras. Så mycket smidigare kan det inte bli!
Med interiörpaketet AMGNight blir Mercans kupé ännu tjusigare. Elstolarna manövreras på klassiskt märkesmanér från dörrsidorna.
Om navigatorn aktiveras kan kartan visas där varvräknaren normalt sitter. Snitsigt, eller hur?
Volvo S90 d5 AWD Inscription
Volvo S90 Inscription har digital instrumentering som standard. En hel rad olika visningsalternativ finns, men på bilden nöjer vi oss med att visa standardläget med vanlig hastighetsmätare och varvräknare.
Volvos rattreglage sköts med tryckknappar. De fungerar bra, men når inte upp till Mercans användarvänlighet.
Så här eleganta blir Volvons främre dörrsidor om man väljer till värsta ljudsystemet från Bowers & Wilkins med 19 högtalare och 1 400 W. Pris: 30 900 kr.
Även i Volvo kan navigatorns karta visas rakt framför föraren.

Den är elegant att titta på, späckad med modern teknik, har finfin detaljfinish och är laddad med vettigt säkerhetstänk och potenta prestanda.    

Att nya Volvo S90 är en bil att räkna med är ställt utom allt tvivel. Men hur bra är den när den jämförs med de allra bästa i klassen?

Har den vad som krävs för att på allvar kunna utmana de vanligtvis så svårslagna premiumtyskarna? Det kan bara ett seriöst jämförtest ge svar på.

För att kolla vad Volvon går för i skarpt läge har vi valt ställa den mot nästan lika nya Mercedes E-klass. Tredje bil i jämförelsen är veteranen Audi A6 som debuterade redan 2011, men har hållits hyfsat m

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo hamnade på tredje, Audi på sjunde och Mercedes på åttonde plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo fyra, Audi sexa och Mercedes sjua. Lojalitetspoängen gav Volvo tredje plats, Mercedes femte och Audi åttonde plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i femte plats för Volvo, åttonde för Audi och nionde för Mercedes. I verkstadsenkäten rankades Volvo femma, Audi 14:e och Mercedes som 19:e märke.

Undersökningen genomfördes första kvartalet 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.