Bild
Nästa artikel

Test: Quashqai, Karoq & Grandland X (2018)

Nybilstest

Storsäljande Nissan Qashqai har fått en uppdatering. Räcker det för att stå emot konkurrensen från nya Skoda Karoq och Opel Grandland X? Vi testar tre bensindrivna entrébiljetter till suv-världen.

Svenska folket köper högbenta bilar som aldrig förr. Kompaktsuven Nissan Qashqai huserar högt upp i försäljningslistan och dess succé drar till sig avundsjuka blickar från konkurrenterna.
Med nya Grandland X vill Opel knycka en bit av kakan. Samtidigt ersätter Skoda lilla Yeti med en större suv-modell
kallad Karoq. Samtliga är omkring 4,4 meter långa och lockar kunder från både Golfsegmentet och mellanklassen.

»Opel är både längst och bredast, vilket också märks invändigt.«

Billigast att köpa är Qash-qai. Med fyrcylindrig 1,2-liters turbobensinare på 115 hästar är grundpriset 193 900 kr. Testbilen är topputrustade Tekna från 237 900 kr. Inför 2018 har modellen uppdaterats där ansiktslyftningen utmärker sig med en kraftigare V-form på grillen. Under skalet har säkerhetssystemen fått högre kompetens. Nissan hävdar också att bullernivån sänkts och att körupplevelsen förbättrats.

Skoda Karoq är alltså ersättare till Yeti. Med modellbytet lämnar Skoda småsuv-segmentet och Karoq titulerar sig kompaktsuv. Priserna börjar på 215 600 kr med trecylindrig bensinmotor på 115 hk. I det testade Style-utförandet är grundpriset 232 600 kronor.

Karoq baseras på VW-koncernens så kallade MQB A1-arkitektur för kompaktbilar. Medan VW Tiguan bygger på den mer påkostade A2-versionen av MQB-plattan är Karoq närmast besläktad med Seat Ateca. De delar både yttermått och axelavstånd samt byggs i samma fabrik i tjeckiska Kvasiny.

Opel Grandland X är ett resultat av Opels samarbete med Peugeotkoncernen (PSA). I höstas fördjupades samarbetet då PSA helt sonika köpte ut Opel från GM. Det gör modellen extra intressant då den ger en fingervisning om vad vi kan vänta oss av framtida Opel-produkter.

Grandland X är DNA-tvilling med Peugeot 3008. Fransmännen står för plattform (EMP2), motorer samt tillverkning i franska Sochaux. Med sina 4,48 är Opels kompaktsuv en decimeter längre än Qashqai och Karoq, ett förhållande som avspeglar sig på prislappen. Till motsvarande kostnad (239 900 kr) som testmotståndarnas högsta utrustningspaket kommer Grandland X med mellannivån Enjoy. Som kompensation ger 1,2-litersmotorn hela 130 hästar från tre cylindrar.

Vi inleder med en upptäcktsresa i den urbana stadsdjungeln under fotodagen. Med endast framhjulsdrift är stadsterrängen med trottoarkanter och övergivna sidovägar ett lagom äventyr för testtrion. Fyrhjulsdrift
finns som tillval hos Qashqai och Karoq, men då krävs starkare motorer.

Högre markfrigång ger fördelar även utan drivning på alla fyra. Att slippa oroa sig för spräcka plastläppar mot kantstenar är en frihet i sig. I djup snö är högre mankhöjd ett bra framkomlighetsrecept. Därtill ger en lätt förhöjd sittposition ett smidigare in- och ursteg.

Biltypen ger inte bara bättre markfrigång utan framför allt en högre kupé. Karoq står bara tre extra centimeter över marken jämfört med Octavia, men taklinjen är totalt 16 cm högre. Detta innebär samma förpackningsfördelar som minibussar. En mer upprätt sittposition resulterar i bättre kupéutnyttjande. Därför nås fina innerutrymmen på samma karossyta som en Golfklassare.

Allra rymligast är Opel. Den är både längst och bredast, vilket också märks invändigt. Skoda har nästan lika rymlig kupé, trots kortast axelavstånd i gänget, medan Qashqai upplevs som ett halvt nummer mindre.

Huvudstaleden byggdes under 60-talet men nådde aldrig fram till E4:an som planerat. Qashqai och Karoq går att få med fyrhjulsdrift, men då krävs kraftfullare motorer, Grandland X har istället olika körprogram till antispinnsystemet.

Tillväxtreceptet är dock inte bara positivt. Högre tyngdpunkt kräver mer krängstyvhet för att minska ovälkomna karossrörelser vilket ger sämre fjädringskomfort. Karosserna tar även mer vind som ökar förbrukningen.

Testkörningarna sker som vanligt i varierande trafiktyper. Småvägarna i Dalarna och Värmland är speciellt utslagsgivande med tjälskott och sprucken asfalt. Därtill har vägbanorna kryddats med blöt snö.

Ju sämre vägförhållanden desto mer imponerar Grandland X. Redan på torra vägar utmärker sig Opel med fina köregenskaper. Det enda minustecknet är att den direkta styrningen kan upplevas nervös på mjuka friktionsdäck. Men på halka ger Opelstyrningen god information om greppgränsen. Det är minst risk att man vrider bort framvagnsgreppet bakom Opelratten trots den kvicka styrutväxlingen.

Dess motsats är Karoq. Styrningens höga servoverkan – mer än vad vi känner igen från övriga VW-produkter – är som ett lamt handslag. Vägkontakten är vag och när friktionen är låg tappar man lite av förtroendet för bilen. På torr väg finns inget att klaga på, även om körupplevelsen är väl fotriktig och präktig.

Visst har styrskärpan i Qash-qai förbättrats efter facelift, men den är fortfarande steget efter de övriga två. Det gäller även Nissans övriga köregenskaper. Smidigast genom svängarna och över ojämnheter är Opel. Även Karoq erbjuder skön fjädringskomfort men rör sig inte med samma lätthet på vägen som Opel. Återigen: ju sämre väg desto större fördel för Grandland X. Karoq har inte samma aptit på kurvor och går stötigare över större vägskador. Sämst på vägen går Qashqai som är mer klumpfotad än de andra.

Essingeledens avfartsramp vid Tomtebodakurvan byggdes i början av 80-talet, men kom aldrig till användning. Nissan Qashqais uppdatering känns igen på en kaxigare front med blanksvarta partier.

Opels kompaktsuv är inte bara bäst på vägen i denna testtrio. En jämförelse med Peugeot 3008 visar att Opel har förädlat utgångsmaterialet på ett föredömligt sätt. Grandland X har både bättre köregenskaper och högre fjädringskomfort än fransmannen. En förklaring är att Grandland X står nästan fyra cm närmare backen än 3008. Det är alltså större skillnad i markfrigång mellan Grandland X och 3008 än mellan Octavia och Karoq.


De franska generna bidrar till lågt kupébuller. Opel har släppt ut relativt bullriga bilar den sista tiden, men Grandland X är klart tystast i testet. Precis som utlovat är uppdaterade Qashqai tystare än tidigare och våra mätningar ger liknande dB-tal som Karoq – inte speciellt bullriga, men inte heller särskilt tysta.

Ljudkomforten i Grandland X höjs ytterligare av den diskreta bensintrean. Prestandan imponerar också, speciellt segdragningsförmågan. Men Opels drivlina är ändå en källa till irritation. Samspelet mellan motor, växellåda och pedaler saknar harmoni. Som förare känner man sig distanserad från händelserna, lite som att köra förkyld med ständigt lock för öronen. Framför allt är det svårt att köra ryckfritt i stadstrafik. Automatlåda bör absolut övervägas innan köp.

Både Nissans och Skodas kraftkällor har större förfining. Allra mest lättkörd är Karoq. Trecylindriga 1,0 TSI imponerar med stark dragvilja på låga varv och utsökt samspel med koppling/växellåda. Under omkörningar märks det att instegsmotorn saknar kraftreserver men effekten är fullt tillräcklig för vardagskörning.

Trots matchande effekt och en extra cylinder lägger Nissans 1,2 DIG-T sordin på körupplevelsen. Den är överraskande slö och törstig. Qashqai får se sig rejält ifrånkörd på de högre växlarna och under bränslemätningen drack Qashqai 7,0 l/100 km medan de två trecylindriga maskinerna klarade samma körmönster på 6,2.

»Samspelet mellan motor, växellåda och pedaler saknar harmoni.«

Med uppdateringen har Qashqai fått nya LED-strålkastare med kurvfunktion. Vår ljusmätning visar dock att själva helljuset tappat både räckvidd och bredd. Betyget sänks därför från en fyra till en tvåa. Trist.

Bäst i vintermörkret är Skodas LED-strålkastare vars helljus når både långt och brett. Tyvärr har halvljuset hög bländfaktor på grund av felaktig ljusbild, ett fenomen som blivit allt vanligare med modern LED-teknik.

Sämst i ljusmätningarna är Opels halogenstrålkastare. Medan LED-ljus till Nissan och Skoda är relativt lätt att få in i inköpskalkylen är Opels LED-diton orimligt dyra och kräver tillval från toppaketet Dynamic. Från Enjoy kostar LED-ljuset 35 000 kr extra!

Dessutom saknar Grandland X strålkastarspolning. Skoda har till och med högtrycksspolning av backkameran som håller linsen ren. Därmed är Karoq den enda vars backkamera är användbar efter en stunds körning på vintern. Ironiskt nog är det bara Skoda som har godkänd runt om-sikt. Värst är det i Grandland X vars högt dragna midja ger usel sikt bakåt. Backkamera är närmast en nödvändighet i Opel.

Städad arbetsmiljö, men från den högre sittpositionen är klimatreglagen små och bitvis svåravlästa. Hjulhuset är i vägen för förarens vänsterben.
Åldern märks invändigt. Intim på förarplats, men klart godkänd körställning. Rörig förarmiljö med många små knappar och plottrig pekskärm.
Testets bästa körställning. Logisk interiör. Plus för ett högt placerat menysystem med lättavläst skärm.

När alla subjektiva intryck summeras och vägs samman med objektiva mätsiffror, ekonomiuppgifter och säkerhetsutrustning träder två vinnare fram– en bil är bäst, men en annan är det bästa köpet.

Förvirrande? Låt oss utveckla resonemanget. Känslomässigt attraherar Opel allra mest. Genom att lägga tyska ingenjörstimmar på att finslipa det franska grundkonceptet blir Grandland X en föredömligt genomarbetad och kompetent bil. Opel erbjuder bäst körkänsla, kvickast prestanda samt högst komfort. Dessutom är Grandland X rymligast. Detta är egenskaper som normalt brukar resultera i en testvinst. Tyvärr slarvar Opel bort de fina bilegenskaperna med irriterande plumpar i protokollet som totalt sett blir för stora för att ignoreras.

Skoda Karoq är i nästan lika bra som Opel på torr väg med en motor med oklanderlig körsmidighet samtidigt som den undviker lika stora minus-anmärkningar som Grandland X. Därtill matchar den Opels utrymmen samt adderar flera kluriga lösningar och flexibel inredning.

När prislappen och totalekonomin dessutom är lägre för Skoda – inte minst lättare och billigare att addera tillvalsutrustning – står Karoq som slutlig testvinnare i form av bästa köp.

»Karoq får se sig slagen på flera viktiga områden av Grandland X.«

Klassledaren Qashqai då? Vi kan konstatera att en populär bil blivit lite vassare, men den trötta och törstiga 1,2-litersmotorn gör ingen glad. I övrigt är Qashqai klassens vaniljsmak. Den gör jobbet utan att utmärka sig, varken positivt eller negativt, och lyckas inte att nå upp till samma nivå som Grandland X eller Karoq i något delmoment.

Ett av många exempel på hur fort utvecklingen går i bilbranschen.

Volkswagenkoncernens MQB-teknik har skördat många testsegrar i kompaktklassen, så också denna gång, men segern sitter hårt inne. Karoq får se
sig slagen på flera viktiga områden av Grandland X med dess lyckade kombination av fransk komfort och tyska köregenskaper.

Kan Opel bara rätta till
slarvfelen, som i mångt och mycket är rena utrustningsmissar, visar Grandland X att Opels framtid på fransk teknik ser oväntat ljus ut.

Testvinnaren - genomtänkt koncept

1. När Yeti pensioneras passar Skoda på att flytta fram positionerna för sin minsta suvmodell. Trots namn- och storleksbytet behåller Karoq det smarta baksätet med separat avtagbara och inställbara fåtöljer. För att vara en komfortinriktad crossover kunde bullernivån vara lägre och Opel är roligare bakom ratten, speciellt vintertid tappar Karoq skärpa på hal väg. Totalt sett är Karoq en av de rymligaste och mest praktiska modellerna under 4,4 meter med vardagsvänliga lösningar och utsökta LED-strålkastare med en ljusbild i nivå med betydligt dyrare premiumbilar. När Karoq dessutom är billigast att äga blir Skodas kompaktsuv det bästa köpet.

2. Bekväm fransyska med tysktrimmande köregenskaper är ett lysande grundrecept. Bakom ratten imponerar Opel med både bäst komfort och körkänsla. Men drivlinan saknar stadssmidighet och flera onödiga utrustningsmissar ger en silverpeng med mersmak.

3. Klassledaren från Nissan har blivit bättre efter uppdateringen, förutom tabben med det klenare helljuset. Tyvärr är 1,2-literssnurran hopplöst föråldrad. Själva bilen är hyfsad i mycket men inte bäst i någon rond.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Synd att Skoda bytte allmänkaraktär så kraftigt mellan Karoq och föregångaren Yeti, personligheten försvann. Men visst är nykomlingen bra, en riktig allrounder med hög flexibilitet och praktiska detaljer i högsätet – ganska klar testvinnare. Opel blev dock min personliga favorit, vilket jag inte hade trott i skenet av den bleka Peugeot 3008 den bygger på. Utmärkt åkkomfort, det är viktigast för mig. Nissan var klassvinnare vid debuten men känns redan uråldrig.

Kommentar av Nils Svärd, testledare: Väder kan avslöja mycket. Ju mer vinter och ju sämre vägar, desto bättre blev Opel. Grandland X är mitt val om jag bodde lantligt – och om Opels LED-ljus inte såldes till ett hutlöst överpris. Men Karoq är en smartare produkt med flera kluriga finesser och lättare att ”skräddarsy” till ett billigare pris. Qashqai genomsyras av ”det duger-tänk.” Ingen dålig bil med en annan motor, men nykomlingarna ger mer bil för pengarna.

NIssan Qashqai 1,2 DIG-T tekna
Klassisk layout med två tydliga rundlar. Fem tums färddator i färg är standard.
Trots åldern har Qashqai alla moderna assistanssystem som tänkas kan. 360-gradig parkeringskamera kompletteras med en p-varnare som ger ubåtsvibbar.
Eljusterbar förarstol med läderklädsel ingår i Tekna-utförande. För 14 000 extra erbjuds mönstrat nappaläder.
De små värmetrådarna i den eluppvärmda framrutan syns inte, men ger bra effekt under dimmiga decembermorgnar. Ingår i Tekna.
OPel Grandland X 1,2 Ecotec enjoy
Bekant vy för Opel-ägare. Mätartavlorna känns igen från det övriga modellutbudet.
Rattvärme är standard. Knappen är gömd i mitten av farthållarknapparna – fast lätt att hitta när man väl har lärt sig positioneringen.
Opels AGR-stolar, med generösa inställningsmöjligheter, rekommenderas. De kostar 4 900 kr och då blir även passagerarstolen justerbar i höjdled.
Hur vi än tryckte och pekade förblev läslampan bak släkt. Den kan bara tändas från framsätet. Irriterande.
Vita siffror på ljusgråbotten ger svåravlästa mätartavlor i dagsljus.
Skodas rattvärme är gömd i stolsvärme för förarplatsen. Sedan justeras värmen på pekskärmen. Inte helt logiskt.
I Skoda sitter man lägst och mest likt en vanlig personbil. Bara Karoq har höjdjustering av båda framstolarna som standard.
Skoda har nu en egen app där man kan hålla koll på bilens status. Men funktionen Care Connect kostar extra redan från år två.

Svenska folket köper högbenta bilar som aldrig förr. Kompaktsuven Nissan Qashqai huserar högt upp i försäljningslistan och dess succé drar till sig avundsjuka blickar från konkurrenterna.
Med nya Grandland X vill Opel knycka en bit av kakan. Samtidigt ersätter Skoda lilla Yeti med en större suv-modell
kallad Karoq. Samtliga är omkring 4,4 meter långa och lockar kunder från både Golfsegmentet och mellanklassen.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Skoda kom totalt på 14:e, Opel på 15:e och Nissan
på 19:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Skoda som 12:e märke,
Opel som 13:e och VW som 16:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Skoda 12:e, Opel 16:e och Nissan 20:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 8:e plats för Skoda, 12:e för Opel och 16:e för Nissan. I verkstadsenkäten kom Opel 11:a, Nissan på plats 16 och Skoda på plats 17.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.