Bild
Nästa artikel

Test: Jazz, Ibiza & Baleno (2016)

Nybilstest

Med privatleasing som dopningsmedel har småbilar blivit heta. Men kan de leva upp till de höga krav vi ställer på en ny bil i dag?
Vi testar nya Suzuki Baleno 1,0 Boosterjet mot rymliga Honda Jazz 1,3 och uppdaterade Seat Ibiza 1,0 EcoTSI 95.

Tjooong. Dörrklangen är fjärran från tysk lyxbilsklass, men så kostar bilmodellen från 129 900 kronor och byggs i Indien. Det väcker frågor av vardagsfilosofisk karaktär; vad kan man förvänta sig av en småbil i dag?

Svenska bilköpare är bortskämda. Snitteffekten på en ny bil är 149,6 hästar, var tredje är fyrhjulsdriven, mer än varannan har automat. Hög markfrigång med tufft yttre är högsta mode.

Testtrion har inget av detta. Långt därifrån.

Bilen med det lite pappiga intrycket heter Suzuki Baleno, ett namn som gör comeback i Sverige efter 14 års uppehåll.  Senast blev Baleno populär som prisvärd kompaktkombi med fyrhjulsdrift. I dag är det en småbil precis under fyra meter. Suzuki har redan Swift som klassrepresentant, men framhäver att Baleno är en småbil med extra goda utrymmen.

En annan japansk småbil med generösa innermått är Honda Jazz. Dagens generation kom för knappt ett år sedan och är den fjärde i ordningen. Grundkonceptet med högbyggd kaross med smart förpackning består.

Seat Ibiza har varit med desto längre, ända sedan 2008, men har fått ett rejält uppsving i  försäljningen efter (ännu) en ansiktslyftning förra hösten. Vi är nyfikna på hur gamla Ibiza klarar sig mot de senaste konkurrenterna och hur Suzukis nya turbomotor är jämfört med VW-koncernens motsvarighet.

»Säg Suzuki och tusen kubik och man kan tro att vi testar en motorcykel.«

Säg Suzuki och tusen kubik och man kan tro att vi testar en motorcykel. Med Baleno lanserar Suzuki en helt ny maskin kallad 1,0 Boosterjet. Den följer det senaste modet med tre cylindrar och turbo. Effekten är 112 hästar ur blott 998 cm3.

Grundpriset för enlitersversionen är 139 900 kronor, medan testbilen är topputförandet High Executive för 169 900 riksdaler. Då ingår en hel del bilgodis.

Att Baleno byggs i Indien och är ingen slump. Suzuki är det största märket med hela sex modeller på den indiska topp tio-listan.

Honda Jazz byggs i Japan och speglar den inhemska bilkulturen. Japanerna älskar kantiga småbilar med minibussaktigt utseende som ger stora utrymmen i ett lättparkerat format. Jazz (som heter Fit i Japan) är den fjärde bäst säljande bilen i Japan, bara slagen av tre Toyotamodeller.

Den smarta förpackningen är även klippt och skuren för Sverige med Ikea-paket och förnuftiga kombiälskare. Baksätet är Jazz främsta tillgång. Utrymmet är ovanligt spatiöst och sittposition hög. Ändå lyckas Honda trolla fram ett plant och skarvfritt lastgolv vid fällt baksäte. Hemligheten är den fiffiga stolsdynan som automatiskt sänks ned och skapar ett långt och ovanligt lågt lastgolv när det vankas skrymmande prylar. Jazz sväljer hela 39 drickabackar – tre fler än i stora Skoda Superb Combi! Om Ikea-lådorna ändå inte får plats kan passagerarstolen fram fällas platt.

Med sin kantiga kaross och lågt dragna fönsterlinje har Jazz bäst runt om-sikt. Hos både Seat och Suzuki har design fått gå före funktion. Lyckligtvis är backkamera en av nyheterna med Ibizas senaste ansiktslyftning tillsammans med Apple CarPlay/Android Auto för smidig mobilintegrering. Det senare ingår i Connect-paketet som tar 15 000 kronor från ditt bankkonto, men inkluderar bekväma sportstolar samt, något oväntat, en mobiltelefon från Samsung (utan abonnemang). Därtill får backspeglar, fälgar och stolstyg ett färgstänk i blått eller grått.

På gästabud vid Nyköpingshus med anor från 1100-talet. Ibiza är från 2008 – äldst av testbilarna. Baleno är helt ny medan Jazz är en fjolårsnyhet.

Exteriört känner man igen Ibiza anno 2016 på LED-varselljus fram och delvis ny design på baklyktorna.

Under skalet har styrningen förbättras och fjädringen sägs vara mer sofistikerad än tidigare. Ändå är Ibiza stötigare än testmotståndarna. Detta är inte bilen för dig som vill åka ostört över potthål. Trots detta faller chassisättningen oss i smaken och erbjuder både en tillräckligt behaglig färd tillsammans med alert kurvtagningsförmåga.

Det märks att man har lagt ned resurser för att finslipa inställningarna. Styrningen är lika välavvägd som på dyrare VW-produkter. Därtill är den lilla trecylindriga motorn en pärla med hög körbarhet. Samspelet mellan motor, pedaler och växellåda är föredömligt.

Ibizas nackdelar kan härröras till att hjulbasen är en halvdecimeter kortare än japanarna. Att be någon sätta sig i baksätet är att bjuda in med armbågen och på motorvägen har Seat det nervösaste uppträdandet i högre farter av de tre.

Tripp, trapp, trull. Seat är den enda över fyra meter i längd. Men det är japanarna som ståtar med bäst kupéutrymme.

Motsatsen hittar vi i Baleno. Finjusteringar i utvecklingsarbetet slukar resurser och även om testets billigaste bil har den mjukaste fjädringen går Suzuki lite klumpigt på dålig väg. Komforten är ändå klart godkänd. På motorvägen växer Baleno med uppgiften och känns som en storleksklass större än de övriga två. Långa dagsetapper körs helst i Suzuki. Kupébullret är lägst i trion. Färden är lugn och riktningsstabil medan den vridstarka motorn har en behagligt låg utväxling.

Även på kurvigare vägavsnitt är Balenon lätt att tycka om, trots att styrkänslan inte är perfekt och att växellådan har diffusa lägen. Körglädjen kommer av den pigga motorn och bilens låga vikt.

Effekten på 112 hk är inte fy skam i småbilsegmentet – faktiskt två hästar mer än första generationens Golf GTI. Trots att det skiljer 30 år i tid och 30 ljusår i säkerhetsnivå är Baleno endast 200 kg tyngre än 70-talets folksportbil.

Tjänstevikten för en välutrustad Baleno 1,0 är blott 1 010 kilo – 150 lättare än de andra. En ovanligt stor skillnad med tanke på bilklassen – faktiskt hela 13 procent lättare än tre-cylindriga Ibiza.

Baleno är först ut på Suzukis nya grundarkitektur med ett högt lättviktsfokus. Den nya bottenplattan ger en väldisponerad kupé och precis som högbyggda Jazz lyckas Baleno erbjuda ett baksäte som är i paritet med flera bilar i den större Golf-klassen.

Köregenskaperna är inte lika underhållande som i lillebror Swift och Baleno har störst problem i vårt undanmanöverprov. Den växlar mellan under- och överstyrning. Med bestämda ESP-ingrepp håller den dock kursen och tar sig igenom konbanan utan finess men med godkänt resultat.

»112 hk är inte fy skam. Två fler än första Golf GTI.«

Medan förra Jazz-generationen gjorde bort sig i vårt undanmanövertest har nya Jazz det tryggaste uppträdandet under press, snäppet bättre än Ibiza som har en vildare bakvagn. Till de europeiska exemplaren har Honda anpassat chassi och dämpning för att klara högre kurvhastigheter. De har även adderat momentstyrning där ESP-systemet jobbar aktivt med att lotsa bilen rätt i kurvorna genom att applicera lätt bromskraft på det inre framhjulet.

Medan Jazz hänger med i kurvorna, blir den istället ifrånkörd på raksträckorna.

Det enda motoralternativet är en 1,3-litersmotor. Honda är ensam i gänget med fyra cylindrar och har ingen turboladdning. Effekten på 102 hästar verkar tillräckligt på papperet, men i verkligheten känns Jazz svag. Det låga vridmomentet (maximalt 123 Nm) levereras högt upp i registret och inte förrän vid 5 000 varv börjar motorn kännas pigg.

Jazz har en ny växellåda med sex steg. Tre av dessa känns som överväxlar. Segdragning är en tålamodskrävande procedur där lastbilsomkörningar pågår långt in i nästa postnummer.

Seat är pigg i vardagssituationer. Maximalt vridmoment serveras redan från bekväma 1 500 varv. Att Ibiza har minst effekt i gänget märks på att den inte har så stora kraftresurser i buffert.

Kvickast i omkörningarna är Suzuki. Den nya motorn är inte lika vibrationsfri som Ibizas VW-motor och kraftutvecklingen är inte lika linjär. Men den är klart starkast i gänget.

På högsta växeln skiljer det nästan tio sekunder – eller över 200 meter i sträcka – mellan Jazz och Baleno i accprovet 70–110 km/tim.

Jazz må vara den enda med sex växlar men utväxlingen på sexan är ändå lägre än turbobilarnas femte växel. I 100 km/tim surrar Hondamotorn kring 3 000 varv, jämfört med 2 600 i de andra två.

Testförbrukningen är också högst hos Honda. De trecylindriga motorerna lider av hög överförbrukning mot broschyrsiffrorna, men är snålast vid pumpen. Precis över 5,0 l/100 km med bensinmotorer är snålt, vilket är vad man förväntar sig av dessa småbilar.

De flesta knapparna sitter på ratten. Digital display för klimatanläggningen kommer med toppversionen. Halvdan körställning med klent lårstöd.
Stram och lättöverskådlig förarmiljö utan dolda knappar, enligt klassiskt VW-recept. Skön sittkomfort och god justermån på ratten.
Högt placerad menyskärm med tydlig grafik Även sittpositionen är hög, som ihop med låg taklinje försvårar insteget. Väl på plats sitter man bra.

Även om vi testkör topputrustade versioner med kryddad prislapp är ekonomikalkylen sansad. Alla tre har vettig försäkringspremie och låg fordonsskatt.

Billigast i både inköp och drift är Suzuki. Jazz väger upp sitt höga i pris med billigare service och bättre andrahandsvärde jämför med Ibiza.

Ibiza är billig att utrusta, med flera lösa poster, till skillnad från japanarna där allt ligger i paket. Modellens ålder gör att den faller mer i pris och därmed dyrast att äga totalt sett.

För att hålla priserna nere sparar många tillverkare in på det viktiga rostskyddet. Endast Seat får godkänt rostbetyg. Värst är Honda med flera dumsnåla besparingsåtgärder.

Ovanligt låg tröskel med ett bagagegolv nära backen. Baksätets sittdyna åker automatiskt ned vid fällning av ryggstödet. Det skapar ett platt golv med massor av lastutrymme.
Djupast bagage med baksätet uppfällt och ensam om att svälja vår barnvagn utan att ställa den på högkant. Simpel fällning som kräver manuellt framlutad sittdyna. Ändå inte plant eller skarvfritt.
Rymligt men utan finess. Hög lasttröskel irriterar. På sin högsta position tar det dubbla lastgolvet (standard) bort den höga skarven vid fällt baksäte.

En liten bil är ingen ursäkt för dålig säkerhet i dag. Ändå är det bara Honda som lever upp till kraven. Automatisk nödbroms är standard och krocksäkerheten är hög – full pott hos Euro NCAP.

Ibiza har förvisso också fem stjärnor, men det var 2012 då krockprovet var lättare att klara. Tyvärr har Ibiza inga moderna förarassistanssystem, inte ens som tillval. Suzuki Baleno går att få med autobroms men det kräver 8 900 kronor – onödigt! Speciellt av en helt ny bilmodell. Kräv av din handlare att autobroms ska ingå i priset.

»Bara Honda lever upp till säkerhetskraven.«

För att sammanfatta dessa tre kombattanter överträffar Honda Jazz förväntningarna i utrymmen och flexibilitet. Säkerheten håller också högsta klass.

Men tyvärr slutade Hondas ambitionsnivå där. Resten andas småbil från förr. Tiden har sprungit ifrån Jazz som dras med flera klassiska småbilssyndrom. I dag ska man inte behöva kompromissa om körställning, långfärdskomfort eller prestanda.

Med den senaste uppgraderingen står sig gamla Ibiza väl. Bakom ratten finns inget som skvallrar om åldern – tvärtom. Ett enat testlag höll Seat som den trivsammaste körupplevelsen. Med Connect-paketet finns alla de funktioner man förväntar sig av en bil i dag oavsett storleksklass. Men åldern skiner igenom med dåligt utnyttjande av yttermåtten och avsaknaden av moderna säkerhets-assistsystem. Det räcker inte till testseger.

Suzuki Baleno upplevs bitvis som en bil i en större bilklass gällande baksäte, prestanda och teknik. Långfärdskomforten på motorväg imponerar också. Därtill har Baleno kvar småbilens fördelar med snål förbrukning och billig totalekonomi. Man får vad man betalar för – och lite till.

Biltrender i all ära, konceptet ”billig men bra” blir aldrig omodernt. Då är det lätt att ha överseende med att allt inte är perfekt.

Tjooong.

Testvinnaren bäst på smått och gott

1. Japanska Suzuki kan småbilar. Efter ett misslyckat försök i mellanklassen (med Kizashi) lanserar märket ännu en småbil vid sidan av Swift. Inom kort kommer också lilla Ignis tillbaka i storleken under Swift. Småbilsrutinen ger resultat och Baleno erbjuder det bästa totalpaketet av testtrion. Framför allt imponerar baksätet och långfärdskomforten som gör att flera kunder kan välja en mindre och billigare bil än de annars tänkt sig. Den enda stora plumpen i protokollet är säkerheten. Autobroms är bara tillval och Baleno fick inte full pott i Euro NCAP:s krockprov. Det gör att Baleno inte är den allra bästa småbilen på marknaden, men väl bland de bättre i sitt segment – och detta till ett fördelaktigt pris.

2. För två personer har Seat mycket att erbjuda. Ibiza är förarens favorit med hög körkänsla. De bakre regionerna är trängre och modern säkerhetsutrustning saknas. Det gör att Ibiza blir tvåa i det här gänget.

3. Rymliga Honda har en klassunik egenskap genom sina stora innermått och flexibla lastmöjligheter. Säkerhetsnivån är på topp, men tyvärr är varken komfort eller upplevelse speciellt imponerande. Med högst prislapp blir Jazz trea.
 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare:
Roligast att köra är Seat, trots svagaste motorn. Men den saknar en del säkerhetsutrustning som jag tycker ska finnas i en ny bil. Mest praktisk är Honda som tyvärr förlorar på sin trista, högvarviga motor och höga bullernivå. Återstår Suzuki som ser tuff ut, är rejält utrustad (bland annat med en kul färddator), går ganska tyst  och har en trevlig motor. Jag får väl överse med att den känns lite billig här och där.

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Egentligen älskar jag Honda Jazz. Klurig ingenjörslusta för att förbättra vardagen med smarta lösningar uppskattas. Men
vart tog bilen vägen? Ibiza är en trivsam vägkamrat – för den som sitter bakom ratten. Min favorit är Baleno. En charmig typ med låg vikt, temperamentsfull motor och finfina utrymmen. Inte perfekt, men tillräckligt bra på det mesta.

Honda Jazz Elegance 1,3
Jazz är den enda bilen som inte har de nya mediafunktionerna Apple CarPlay/Android Auto. Honda har egna appar som tillval.
Bra backkamera med tre olika vyer, varav en nedåtriktad med fokus på dragkroken. Imponerande i en liten bil.
Till vänster om ratten sitter ett smart fack med utsökt placering för flaskor eller telefoner.
Praktisk ficka på baksidan av framstolarna finns endast till toppversionen Elegance. Dåligt beslut av Honda. Det borde gå att få redan i instegsversionen.
Seat Ibiza Connect 1,0 eco TSI 95
Med ansiktslyftningen fick gamla Ibiza moderna funktioner som Apple CarPlay/Android Auto. Det går att köpa löst, eller följer med Connect-paketet.
Backkamera är en annan nyhet som kom med uppdateringen inför modellår 2016. Kostar 2 200 kr.
Sköna sportstolar ingår i Connect-paketet. Välj mellan grå, eller blå (bilden) klädsel.
Ibiza saknar automatisk halvljusfunktion. Baklamporna förblir släckta när mörkret faller. Tyvärr ser man inte vid mätartavlan om ljuset är på. Idiotiskt – gör om, gör rätt Seat.
Suzuki Baleno high Exec. 1,0 Boosterjet
Baleno är också kompatibel med Apple CarPlay/Android Auto från en inkopplad mobiltelefon. Dock endast i High Executive-utförande.
Även ställbar ratt i längsled är förbehållet toppversionen High Executive. Snålt.
I toppversionen medföljer en stor färddatorskärm på 4,2 tum som även visar kraftutveckling och G-krafter.
Tyvärr är autobroms och kollisionsvarning tillval. Känsligheten är ställbar i två lägen. Det behövs, då Baleno varnar högt och ljudligt även när man rullar sakta mot kösluten vid rödljus.

Tjooong. Dörrklangen är fjärran från tysk lyxbilsklass, men så kostar bilmodellen från 129 900 kronor och byggs i Indien. Det väcker frågor av vardagsfilosofisk karaktär; vad kan man förvänta sig av en småbil i dag?

Svenska bilköpare är bortskämda. Snitteffekten på en ny bil är 149,6 hästar, var tredje är fyrhjulsdriven, mer än varannan har automat. Hög markfrigång med tufft yttre är högsta mode.

Testtrion har inget av detta. Långt därifrån.

Bilen med det lite pappiga intrycket heter Suzuki Baleno, ett namn som gör comeback i Sverige efter 14 års uppehåll.  Senast blev Baleno populär som prisvärd kompaktkombi med fyrhjulsdrif

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Honda hamnade totalt på femte, Suzuki på 23:e och Seat på 25:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna tycker till om sitt bilinnehav i stort och smått.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Honda som femte märke, Suzuki som 22:a och Seat som 24:e märke. Lojalitetspoängen gav Honda nionde plats, Suzuki 21:a och Seat 25:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i sjätte plats för Honda, 21:a för Suzuki och 22:a plats för Seat. I verkstadsenkäten rankades Honda tvåa, Suzuki 17:e och Seat 25:a.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.