Bild
Nästa artikel
Test: Ioniq, Prius & Golf GTE (2017)

Test: Ioniq, Prius & Golf GTE (2017)

Nybilstest

Med en laddkabel finns det stora pengar att spara för tjänstebilisterna. Men kan laddtekniken även löna sig för privatbilister? Vi testar tre ”folkliga” laddhybrider och ser vad Hyundai, Toyota och VW kan erbjuda.

Det fräser lätt från däcken på den höstvåta vägbanan. Bortsett från vägljudet är det tyst i kupén. Trots att hastigheten är 100 km/tim sker färden på el medan bensinmotorerna ligger i dvala.

Vi kör tre laddhybrider som alla lovar en körsträcka på el på minst 50 km. I täten rullar Hyundai Ioniq plug-in. Det är den tredje Ioniq-versionen jämte Electric och den vanliga hybriden. Med ett grundpris på bara 299 000 kronor efter avdragen miljöbilspremie kan Hyundai erbjuda en välutrustad laddhybrid för dieselpengar. Den fullutrustade testbilen med läderklädsel kostar 332 900 kr.

Likt den vanliga hybridversionen finns en 1,6-litersmotor på 105 hästar som får stöttning en elmotor placerad framför den sexstegade dubbelkopplingslådan. I laddhybriden har de elektriska hästarna ökat från 44 till 61 hk och batteripaketet är på 8,9 kWh istället för 1,6 kWh.

Tätt bakom rullar Toyota Prius PHV med en unik design som inte liknar något annat på marknaden. Laddhybriden skiljer sig mot vanliga Prius med bland annat andra strålkastare och längre akterparti för att ge bättre krockskydd åt det större batteripaketet, nu på 8,8 kWh. För att hålla vikten nere är bakluckan av kolfiberförstärkt plast, vilket spar tre kilo mot aluminium.

Under skalet jobbar en 1,8-litermotor på 98 hk ihop med dubbla elmotorer. Maximal effekt på el är 72 hk och tillsammans ger systemet 122 hk. Som brukligt för märket är transmissionen en steglös CVT-låda med planetväxel.

Priset är betydligt saftigare än för Ioniq. Toyota vill ha minst 350 000 kronor efter statliga subventioner för en Prius PHV Plug-in.

I samma prisklass huserar bekanta Golf GTE som under 2017 fått en uppdatering, främst av designmässig natur.

Med GTE-namnet vill Volkswagen inkludera sin laddhybrid i GT-familjen tillsammans GTI och GTD. Utrustningen speglar sina syskon vilket innebär djupa sportstolar och ett kaxigare utseende än en vanlig Golf. GTE har dock blå detaljer där GTI har röda inslag.

Visst har Volkswagen fog för sportprefixet GT. Hybridsystemet består av turboladdad 1,4-litersmotor på 140 hk som kompletteras med en elmotor på 102 hk. Tillsammans produceras 204 hk. Detta är Flower Power med betoning på det senare.

»Bakluckan är av kolfiberförstärkt plast, vilket sparar tre kilo mot aluminium.«

En laddhybrid köps dock för att prestera väl på el – och hellre länge än snabbt. Därför inledes vår förbrukningsrunda med ett räckviddstest. Vi startar fulladdade i redaktionsgaraget och kör i jämn hastighet på landsväg. Färden går i 80 och senare i 100 km/tim.

Fördelen med Prius dubbla elmotorer är att den ena kan regenerera bromsenergi och den andra fokusera på acceleration, vilket ger ett smidigare flyt i ryckig stadstrafik.

De andra testbilarna har en ensam elmotor som verkar via den vanliga växellådan.

En annan fördel är möjligheten till två olika utväxlingar och Prius klarar upp till 135 km/tim på el. Golf klarar 130 och gränsen för Ioniq går vid 120 km/tim.

Alla tre har displayer som hjälper föraren att gasa lagom mycket för bättre effektivitet och inte väcka förbränningsmotorn.

Trots påtvingad eldrift kan Hyundais bensinmotor tillfälligt gå in vid kraftigare accelerationer. Bensinmotorn är som mest effektiv under hård belastning och batteriet sparas till att sköta farthållningen under en längre sträcka istället. Energismart lösning, men det kan irritera att förbränningsmotorn går in och stör. Vi håller självklart gasfötterna i schack under räckviddsmätningen.

Störst aptit på elektroner har Golf GTE och efter 36 km tuggar 1,4 TSI-motorn igång. Både Prius och Ioniq klarar över fyra mil. Vid 43 km är batteriet slut i Prius. Bästa räckvidden på el ger Ioniq med 47 km.

När bensinmotorerna startat kör vi drygt 30 mil till för att få en sammanlagd testförbrukning och se hur snåla hybridsystemen är på långfärd utan upplagrad ström.

Test: Ioniq, Prius & Golf GTE (2017)

På motorvägen rullar Golf GTE stramt mot underlaget på sina 18-tums sportdäck från Dunlop. Vägbullret är påtagligt och fjädringen känns uppstyvad. Tystast i hög fart är Ioniq medan vi färdas bekvämast i Prius. Toyota har en tydlig komfortinriktning med sköna framstolar och behaglig rullkomfort.

Men på chassisträckans gropar och elaka tvärskarvar i kurvorna överraskar Golf med den bästa fjädringen. Perfekt karosskontroll kompletteras med en dämning som effektivt filtrerar bort större stötar. GTE har tack och lov inte ett sänkt sportchassi som Golf GTI.

Ioniq lider mest när vägen blir dålig och Hyundai känns inte lika väl sammansatt som de dyrare konkurrenterna, men ger ändå klart godkänd komfort.

För att skilja 0,4 meter i yttermått – från 428 cm Golf till Prius på 465 cm –upplevs kupéutrymmena likartade, med en liten fördel för Prius i benutrymme både fram och bak, följd av Ioniq.

Toyota har dragit ut Prius PHV till bristningsgränsen för vad märkets småbilsplattform TNGA mäktar med. För att klara den förlängda karossen och det tunga batteriet har Prius PHV tydliga utrustningsbegränsningar. Den största fälgstorleken är 15-tum, testbilens soltak kan inte kombineras med bättre stereo och baksätet är strikt tvåsitsigt. Maxlasten är futtiga 240 kg så med tre passagerare à 75 kg finns bara 15 kilo över till deras packning. Skrattretande.

 

Att släpa på dubbla drivlinor har sina nackdelar. Vår Golf GTE väger in på 1 646 kg. Det är tyngst i Golf-familjen och 409 kilo mer än en grundutrustad 1,0 TSI. Dock kamoufleras vikten väl på småvägarna där GTE är pigg på att byta riktning. I undanmanöverprovet ger det tunga batteripaketet bak en mer överstyrd karaktär än vi känner igenom från andra Golfar, men färden är ändå lättkontrollerad.

Fjärde generationen Prius har en bättre körkänsla än någonsin. Man kan sitta lågt ner i bilen och styrningen upplevs naturlig. Men i konbanan understyr Prius kraftigt med långsamma reaktioner och river ut sig först.

Hyundai Ioniq är ett mellanting av de två, fast med sämre styrkänsla. I körprovet är koreanen hjälpt av ett effektivt antisladdsystem som snabbt tar ned hastigheten och gör resan förhållandevis enkel med tydligt understyrd balans.

Bakom ratten upplevs Ioniq påfallande vanlig och traditionell. Detta är en välkammad typ som är lätt att umgås med.

»Med tre passagerare finns bara 15 kilo kvar till packning. Skrattretande.«

Genom städer som Enköping, Eskilstuna och Flen sker färden främst på el. Även på landsvägarna kan elmotorn gå in och låta bensinmotorn vila i jämn fart, främst i Prius medan Golf har svårast med att byta drivkälla.

När tempot ökar på kurviga småvägar tar hybridtekniken hand om bromsenergin inför svängen och stöttar bensinmotorn ut ur densamma. Laddhybridernas kraftigare elmotorer och batterier kan återvinna mer energi under körningen och köra längre sträckor på bara el än motsvarande hybrider från Ioniq och Prius. Därför stiger färddatorernas förbrukningssiffror oväntat långsamt under resan.

Efter totalt 35 mil av varierad körning tankar vi upp bilarna igen och konstaterar att Toyota Prius har klarat sig på ynka 3,4 l/100 km i testförbrukning med elkörningen inkluderad. Hyundai Ioniq är inte mycket sämre på 3,9 medan Golf GTE behövde 4,9 l/100 km.

Räknar vi bort sträckan på el ser vi hur effektivt Toyotas fjärde generations hybridsystem arbetar. I hybridläget klarade den sig på blott 3,9 l/100 km. Ioniq förbrukade 4,4 medan Golf GTE ville ha 5,5 l/ 100 km under samma körning.

Vi körde också ett förbrukningstest i stadsmiljö. Även här gick Hyundai längst på el, med Prius strax efter. Båda klarade över fem mil på bara eldrift. Golf GTE var ensam om att rulla kortare på el i stadstrafik än i landsvägsfart. Den kraftfulla elmotorn äter mer energi i accelerationerna och Volkswagens energiåtervinning verkar klenare än konkurrenternas.

Med ett mindre effektivt hybridsystem ökar Golf sin bensinförbrukning i stadskörning medan både Prius och Ioniq går snålare i stadens långsamma bilköer där elmotor och bensinsnurra hela tiden växeldrar beroende på situation.

Logisk förarmiljö. Ioniq är den mest sansade laddhybriden invändigt. Godkänd körställning, men låg taklinje skymmer ljussignalerna i stadsmiljö.
Logisk förarmiljö. Ioniq är den mest sansade laddhybriden invändigt. Godkänd körställning, men låg taklinje skymmer ljussignalerna i stadsmiljö.
Ovanligt låg sittställning för att vara en Prius och sköna framstolar. Centralt placerade mätare ger sämre avläsbarhet.
Ovanligt låg sittställning för att vara en Prius och sköna framstolar. Centralt placerade mätare ger sämre avläsbarhet.
Bäst körställning och härligt skålade sportstolar är standard. Sportratten likaså. Digitalt instrumentkluster samt stor mediaskärm är tillval.
Bäst körställning och härligt skålade sportstolar är standard. Sportratten likaså. Digitalt instrumentkluster samt stor mediaskärm är tillval.
Störst bagagevolym i trion med 341 lastliter, men en bit efter vanliga hybriden som sväljer 443 liter. Under golvet göms ett stort fack där smutsiga laddsladdar smidigt kan stuvas undan. Hög lasttröskel är ett minus.
Störst bagagevolym i trion med 341 lastliter, men en bit efter vanliga hybriden som sväljer 443 liter. Under golvet göms ett stort fack där smutsiga laddsladdar smidigt kan stuvas undan. Hög lasttröskel är ett minus.
Förhöjt lastgolv och låg taklinje ger svårlastat bagage. Sväljer bara 191 liter under hatthyllan, 360 liter upp till bakluckan. Längst ut under golvet finns ett fack för laddsladden eller hattyllan när den inte används.
Förhöjt lastgolv och låg taklinje ger svårlastat bagage. Sväljer bara 191 liter under hatthyllan, 360 liter upp till bakluckan. Längst ut under golvet finns ett fack för laddsladden eller hattyllan när den inte används.
Bagaget är intakt jämfört med en vanlig Golf, fast GTE saknar dubbelt lastgolv. Därmed minskar lastvolymen från 380 liter till 272. De två standardsladdarna tar också upp plats. Deras har prydliga påsar passar dock perfekt i bagagets lastkrokar.
Bagaget är intakt jämfört med en vanlig Golf, fast GTE saknar dubbelt lastgolv. Därmed minskar lastvolymen från 380 liter till 272. De två standardsladdarna tar också upp plats. Deras har prydliga påsar passar dock perfekt i bagagets lastkrokar.

Hur alla uppstarter sliter på bensinmotorn kan vi bara spekulera kring. Men samtliga har korta serviceintervall på bara 1 500 mil, även Volkswagen. Dessutom sker oljebytet med ännu kortare intervall för förbränningsmotorn som stundom åker avstängd med i bilen.

Trots rekordlåg förbrukning hamnar milkostnaden för Prius och Golf på samma nivå som för en bil i övre mellanklassen – över 40 kr/mil. Det höga priset ger ett stort värdefall räknat i kronor. Prisvärda Hyundai är cirka fem kr/mil billigare, med en ägarkostnad som är jämförbar med den för en kompaktsuv.

Men det är svårt att räkna hem laddteknikens merpris. En vanlig hybrid är billigare att äga. Enligt den deklarerade förbrukningen tar det 25 o00 mil innan Prius PHV lönar sig jämfört med vanliga Prius. För Ioniq är brytpunkten 18 000 mil.

Det är andra värden än ekonomin som motiverar ett laddhybridsköp. Körningen på el är oslagbart smidig, speciellt i stadstrafik, och en ren elbil passar inte alla.

 

För tjänstebilisten är laddhybrider ett prisvärt val. Det kraftigt rabatterade förmånsvärdet ger låg månadskostnad, speciellt om man betalar bränslet själv och kan ladda hemma. På tjänsteresorna är milersättning som en bensinbil – 9,50 kr/mil – vilket ger plus i kassan!

Med förmånsrabatten försvinner Hyundais prisförsprång. Förtjänsten är att man kan få in en laddhybrid i kalkylen även om chefen bara tillhandahåller 7,5 prisbasbelopp.

»Den är längre än Volvo V60, lastar mindre än Seat Ibiza och kostar mer än Audi A6.«

Testet har tre olika vinnare, alla på sitt sätt. Toyotaingenjörerna har försökt bygga den mest effektiva bilen – och de har lyckats. Snålare än så här går det inte att köra med en fossildriven bil just nu. Men medan hybridsystemet imponerar är Prius PHV helt obegriplig som bil. Den är längre än Volvo V60, lastar mindre än Seat Ibiza och kostar mer än Audi A6. Drivlinan förtjänar en annan kaross.

Tjänstebilisten får mest bilupplevelse för förmånsvärdet med Golf GTE. Den är inte bara snabb utan även kul att köra. Visserligen törstigast i det här gänget, men förbrukningen är låg för att vara en sportig bil på över 200 hästar.

Hyundai Ioniq plug-in levererar där det är som allra viktigast. Den billigaste laddhybriden går också längst på el. När resten av bilen håller en genomgående bra nivå – inte alltid bäst men fullt tillräcklig – står Ioniq som klar segrare.

Test: Ioniq, Prius & Golf GTE (2017)
Testvinnaren - sladd för folket

1. Koreanska Hyundai har tagit fram en laddhybrid för den stora massan. Detta är laddbilarnas Blåvitt. Omkring 60 000 kronor billigare än Golf GTE och Prius PHV gör Ioniq plug-in nåbar för privatköparna och plättlätt att få in i en tjänstebilskalkyl. Trots priset har den längst räckvidd på el. Själva bilen har bra utrymmen, god komfort och låg förbrukning. Därtill är garantierna generösa med fem års nybilsgaranti – perfekt för privatköparen. Nackdelarna är låg takhöjd, ett svårlastat bagage och avsaknad av dragkrok. Det senare kommer dock under hösten till modellår 2018. En jämn och hög nivå med tyliga förtjänster gör Ioniq plug-in till solklar testsegrare i den här trion.

2. Med fina köregenskaper, hög prestanda och minst kompromisser för hybriddriften har Volkswagen en laddhybrid som är mest lik en traditionell bil. Aptitlig som förmånsbil men för dyr att köpa själv. Minus för bullriga sportdäck och korta garantitider.

3. Tyvärr har Toyota fokuserat på lägsta möjliga förbrukning och glömt bort de praktiska egenskaperna. Nya Prius har sina förtjänster – snål, bekväm och smidig i stadskörning – men det krävs ett blint miljöintresse för att stå ut med alla begränsningar.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare:
Prius är skön, både att köra och att åka i. Men förarmiljön är rena tivolit och den yttre designen är i mina ögon en smärre katastrof. Dessutom har den praktiska användbarheten klara brister. Den går bort! Det gör även Golf GTE, trots att den är testets överlägset piggaste och mest underhållande bil. Men tyvärr ligger fokus mer på prestanda än på miljöegenskaper. Mitt val blir Hyundai Ioniq – utan minsta tvekan. Den är i särklass mest laddhybrid för pengarna!

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Det tog fyra generationen men äntligen har Prius fått en vettig körställning och fin styrkänsla. Toyotas nya hybridteknik är rekordsnål men varför är Prius så tillkrånglad att leva med? Golf GTE är en kul krabat som är lätt att tycka om, men som hybrid är den lite av en besvikelse. Klar segrare är Hyundai Ioniq – den känns som en vanlig bil, går längst på el och prislappen gör den även nåbar för privatköpare med sug efter laddteknik.

Det fräser lätt från däcken på den höstvåta vägbanan. Bortsett från vägljudet är det tyst i kupén. Trots att hastigheten är 100 km/tim sker färden på el medan bensinmotorerna ligger i dvala.

Vi kör tre laddhybrider som alla lovar en körsträcka på el på minst 50 km. I täten rullar Hyundai Ioniq plug-in. Det är den tredje Ioniq-versionen jämte Electric och den vanliga hybriden. Med ett grundpris på bara 299 000 kronor efter avdragen miljöbilspremie kan Hyundai erbjuda en välutrustad laddhybrid för dieselpengar. Den fullutrustade testbilen med läderklädsel kostar 332 900 kr.

Likt den vanliga hybridversionen finns en 1,6-litersmotor på 10

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Toyota kom totalt på 7:e, Hyundai på 17:e och VW på 18:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Toyota som 8:e märke, VW som 18:e och Hyundai som 19:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Toyota 8:e, VW 14:e och Hyundai 21:a plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 6:e plats för Toyota, 17:e för Hyundai och 18:e för VW. I verkstadsenkäten kom Toyota 6:a, Hyundai på plats 16 och VW på plats 24.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.