Bild
Nästa artikel

Test: Insignia, A4 Allroad och Passat Alltrack. (2018)

Nybilstest

En riktigt kraftfull kombi med fyrhjulsdrift och höjd markfrigång är inte dumt när Kung Bore är i farten. Nya Opel Insignia Country Tourer vill bli en bil att räkna med i klassen. Hur klarar den matchen mot Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack?

Kanske är det svenskens djupt rotade relation till skog och natur, kanske är det fåfänga, kanske är det ett faktiskt behov – lätt förhöjda och i åtminstone skenbart oömma plastdetaljer inklädda varianter av vanliga kombibilar har slagit rejält på marknaden. Attraktionen märks inte minst på andrahandsvärdet, alltid bättre än för motsvarande normal kombimodell. Prispåslaget vid nyköp har man nästan garanterat igen när det är dags att sälja.

Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack hör till de populäraste och mest etablerade i genren. Allroad till exempel utgör nästan en tredjedel av försäljningen av A4 Avant. Förra generationens Opel Insignia Country Tourer kom väldigt sent till marknaden och är där-emot en udda syn. Det kan bli ändring på det nu.

Med den helt nya generationen laddade Opel, i sin sista tid inom GM-koncernen, om rejält. Nya Insignia (testad i halvkombiversion i Vi Bilägare 11/2017) har en helt annan utgångspunkt både i teknik och design än den gamla modellen.

Plattformen kallas E2XX och delas med senaste versionen av amerikanska Chevrolet Malibu. Insignia II är alltså inte någon ”tysk Saab 9-5”, som många tycks tro. Lägre vikt, större axelavstånd och mer utrymmen var några ledstjärnor i utvecklingen av bilen och det märks direkt när man ser den. Insignia Country Tourer är fem meter lång och har rejält mellan hjulaxlarna.

Det har medfört betydligt bättre utrymmen än tidigare, både för åkande och bagage. Baksätet hör till de rymligaste över huvud taget, det finns rejäl skjutmån för stolarna fram och bagageutrymmet är väsentligt förbättrat jämfört med den ganska inskränkta ”ur-Insignia”.

Country Tourer finns från 307 900 kronor för versionen med 170-hästars dieselmotor, cirka 20 000 kronor mer än motsvarande vanlig kombiversion och i sammanhanget ett klart konkurrenskraftigt erbjudande. Opel har inte gjort någon hemlighet av att Insignia ska ”prisa sig in” på marknaden. Testbilen är en välkryddad 2,0 biturbodiesel med 210 hk, åttaväxlad automatlåda som standard och ett nytt fyrhjulsdriftsystem kallat Twinster. Det finns tre körprogram (normal, tour och sport) och grundpriset är 329 900 kronor. Testbilen med all sin extrautrustning går lös på 396 000 kronor.

»Kanske är det fåfänga, kanske är det ett faktiskt behov.«

Testets Audi har den bekanta tvåliters 190-hästarsdieseln, dubbelkopplingslåda med sju växlar och märkets nya fyrhjulsdrift Ultra. Till skillnad från det permanenta quattrosystemet kopplas det bara in vid behov. Fem körprogram med olika programmering av antispinn- och antisladdsystem erbjuds, varav ett kallas Offroad. Enligt uppgift kommer Audi att köra ett (förmåns-värdegrundande) kampanjpris på A4 Allroad under 2018, 400 000 kronor i grundpris, inklusive det omfattande paketet Proline som annars
kostar 34 500 kr.

Passat har motor och växellåda likvärdig med Audis, men bara sex växlar. Den automatiskt inkopplande fyrhjulsdriften kommer från BorgWarner och det finns fem körprogram att välja bland. Grundpriset är 336 000 kronor. Med all utrustning hamnar testbilen på drygt 430 000 kronor.

Ingen av bilarna har höj-/sänkbar fjädring men jämfört med normalversionerna står de lite högre på vägen: Audi plus 34 millimeter, Opel plus 23 och Volkswagen plus 29 mm. Det blir därmed lite enklare att kliva i och ur bilarna, men i Audi är det alltjämt rätt knöligt eftersom dörrtrösklarna är så breda – byxorna skitar lätt ned sig.

Säkra köregenskaper och hög åkkomfort – långa vinteretapper är inga problem i den här trion.

Naturligtvis är detta inga ”terrängbilar”, höjningen är knappast heller motiverad av att åstadkomma särskilt ökad framkomlighet, exempelvis i snö. Det är snarare fyrhjulsdriften som tar hand om den saken. I Opel bygger det nya systemet på två kopplingslameller, en fram och en bak, som fördelar kraft mellan höger och vänster hjul elektroniskt. Någon traditionell differentialväxel finns inte. Fyrhjulsdriften tillsammans med antispinn och antisladdsystem skickar rätt kraftdosering till rätt hjul vid varje tillfälle beroende på underlag, gaspådrag och rattutslag. I praktiken är systemet utmärkt, testets bästa visar det sig. Inte ens med hjulen på tre av våra nollfriktionsrullar tvekar Opel det minsta. Lite gaspådrag bara och greppet finns direkt.

Audi A4 Allroads nya system skiljer sig en del från tidigare, konstanta Quattrosystem. Av vikt- och bränslebesparingsskäl är fyrhjulsdriften inte aktiverad  jämt utan först när gaspådrag eller styrvinklar kräver det. Det fungerar skapligt vid vårt rulltest, men om det är bättre eller sämre än Quattro med konstant fyrhjulsdrift hade vi inte möjlighet att prova.

Volkswagens fyrhjulsdrivning  är klart godkänd, men ändå ”sämst” av dessa tre. VW kräver mer gaspådrag vid slirproven för att driva lika bra som Audi och i synnerhet Opel.

Dragvikten är i fokus för många. Passat är klart bäst med över två ton tillåtna, men för förare med enbart b-kort har Audi ett försteg.

Det är rätt stor skillnad på hur man uppfattar testtrion i stan jämfört med på långfärd. Både Audi och VW lider en del av den ryckighet vid trafikljusstart som tycks ofrånkomlig i kombinationen vridmomentstark diesel/dubbelkopplingslåda. Det gäller särskilt i Passat som i normalt körläge gärna vill ”tänka” en tiondel eller två för länge innan den sätter fart – och då ofta gör det med ett ryck. Väl i rörelse sker dock växlingarna förunderligt snabbt och mjukt.

Opels nya åttaväxlade automat är av konventionell typ med momentomvandlare. Den  tar hand om det ansenliga vridmomentet på ett kultiverat vis. Drivningen känns ”på” direkt, utan att för den skull rycka. I läge ”sport” blir reaktionerna verkligen raska, i fartresurser (särskilt för omkörningar) hör denna Insigniaversion till de kvickaste i rimlig prisklass.

Volkswagens lådformade kaross är enkel att hålla reda på i stadsmanövrer. Audi känns lägre och har inte lika bra sikt. Den över två decimeter längre Opel är lite otymplig i viss hantering, man är nästan helt i händerna på sikthjälpmedlen backkamera etcetera och vänster ytterbackspegel skymmer sikten mer än speglarna i Audi och VW.

Vi noterade att VW tycks ha återinfört den utfällningsbara backningskameran på bakluckan – utmärkt! Den var ensam om att hålla sig ren även när busväder drabbade testperioden. Opels kaross smet föredömligt undan slask och smuts. Där Audi och VW snabbt blev kletbruna av december månads vägutmaningar höll sig Insignia märkvärdigt ren längs karossidor och på bagagerumsdörren.

»Samtliga testförare satte Opels köregenskaper främst.«

På lands- och småvägar växer intrycken av alla tre. Vi märkte snabbt att Audi, kanske som en prismarkör, slipat mer än VW på hur motor och växellåda arbetar ihop. Dels är A4 kvickare än Passat, dels är motor- och vägljud bättre avskärmade. Även på grov asfalt var Audi behagligt tystlåten och motorvarvet klart lägre än i VW.    

Insignia som halvkombi var överraskande ljudlig i testet sommaren 2017. Uppenbarligen har Country Tourer fått en annan avstämning i bussningar med mera för bilen rullade nästan lika tyst som Audi, oavsett underlag.

Samtliga testförare satte Opels köregenskaper främst. På fina, svepande lands- och motorvägar gick bilen ovanligt stadigt, nästan som fastnitad i vägbanan oavsett sidvindar, spår och snösträngar. Den kändes urtrygg, helt enkelt. På våra mindre testvägar, varav en hel del utgjordes av grusunderlag både med och utan snö på ytan, var bilen (sitt format till trots) väldigt hanterlig. Insignia har en exakt och väl avvägd styrkänsla, fjädringen (med rätt hård grundkaraktär) känns följsam och arbetar tyst. Kurshållningen är bestämd också på riktigt halt underlag. Eventuella sladdungar fångas mjukt men bestämt upp av ett moget ESP-system. Undanmanöverprov med last kunde vi tyvärr inte utföra på grund av temperatur och väglag.

Audi och Volkswagen är också långfärdskamrater av rang. A4 rör sig med förbluffande lätthet över alla sorters underlag, nästan som om den faktiskt har luftfjädring. Bilens balanserade och kvicka rörelser döljer karossens format.

Det enda vi kunde anmärka på var en viss osäkerhet i kurshållningen kring ”mittläget”, främst märkbart på släta, fina vägar. Där vi hade förväntat oss total stabilitet fanns ofta en lätt diffus känsla, som om det yttersta skiktet på samtliga fyra däck var lite för mjukt. På krokiga asfaltvägar styrde bilen ibland in allt-för mycket i böjarna, bortom förarens intention.

Inget sådant i Passat, oavsett underlag gick den egentligen lika övertygande som Opel men utan att ha Insignias allroundkapacitet i fjädringsarbetet. Där Opel tog hand om potthål, tvärslag och gropar med ett höjt ögonbryn kunde Passat dunsa i rejält.

Audis förarmiljö känns lågbyggd och tajtare än Opels och VW:s. Bred mittkonsol, skön tygklädsel, utmärkt finish och bra sikt snett framåt hör till.
Elegant svängda former, överlag är allting lika tydligt och lättskött som i Audi och VW men klimatreglagen framför växelväljaren är i minsta laget.
Det finns mycket att titta på för Passatföraren men nästan allting är lättskött och genomtänkt, i synnerhet färddatorn mellan rundlarna.

Testbilarna var utrustade med LED-strålkastare och ljusutbytet var, ja, lysande. Allra mest så i Opel, vars adaptiva strålkastarsken på helljus kan kännas ovant till en början men snart nästan blir ett beroende. I exempelvis stadstrafik på mörka gator byggs ljusbilden upp med ett brett sken som särskilt lyser upp trottarerna på båda sidor. Inte dumt när så många (alltför många!) knallar omkring i vintermörkret utan reflexer, eller när snabbcyklister plötsligt korsar stadsgatorna utan att vara upplysta ett smack. Någon bländningsrisk med Opels system verkar inte föreligga, vi möttes inte av ett enda helljusblink från mötande trafik under testperioden.

»Våra kostnadskalkyler är inte så åtskilda som vi först hade trott.«

Opel och Volkswagen var nästan ”råa” vid testets början och kan säkert slipa ned sina förbrukningssiffror i takt med milen. Opels egentligen alldeles för höga deklarerade förbrukning kom vi faktiskt aldrig upp till. Att en testbil dragit klart mindre än angiven förbrukning är närmast en raritet i vår testhistoria – en angenäm sådan.

Trots ganska yviga skillnader i bilarnas prisförutsättningar blir våra kostnadskalkyler inte riktigt så åtskilda som vi först hade trott. Spekulanter på bilar i den här divisionen nöjer sig nästan aldrig utan att lägga på diverse utrustning och paket och i så måtto kan Audi blir riktigt dyr, om man vill. Samtidigt är Prolinepaketet både välfyllt och prisvärt. Passat Alltrack är ett säkert kort i denna kategori, dess popularitet är inte svår att begripa.

När allt fallit på plats och våra testförare summerat alla sina intryck var det ändå Opel som drog längsta strået, hos alla förare. Insignia Country Tourer är helt enkelt en av märkets bästa bilar på bra länge.

Testvinnaren - förändrar körförmåga

1. En Opel på topp i test hör inte till vanligheterna men nya Insignia är på många sätt en starkt tilltalande modell. Det helt nya formatet är inklätt i en ganska elegant kaross som visserligen kan kännas stor att hantera men som också ger förnämliga utrymmen, i synnerhet för de åkande. För bagaget är det klart bättre sörjt än i föregångaren, men klassens storlastare är Insignia inte. Åkkomforten och köregenskaperna är bäst i detta test, bilen är både underhållande och mycket trygg att köra, samtidigt som ljudnivån är låg och fjädringsarbetet av hög klass. Motorn är kraftfull i alla register och, om än inte lika snål som Audis, så i alla fall rimlig i sin törst. Utmärkt fyrhjulsdrift och känsla av solitt bygge kompletterar bilden.

2. Att Volkswagen behåller funkisformen på Passat har många uppenbara fördelar. Alltrack är väldisponerad för folk och bagage, utan att vara svällande stor. Trygg att köra, trions lägsta milkostnad, men fjädringskomfort och samspel motor/låda kan vässas.

3. På många sätt är Audi i topp i klassen. Den känns välutvecklad i motor och växellåda, har verkligt fin finish i helhet och detaljer och köregenskaperna är nätta och trygga. Ett önskeval för många, förutsatt att det inte är maximala utrymmen man söker.

 

Kommentar av Christian Ellermark, testförare:
Det här är tre bilar med visst mått av habegär inbyggda. Alla tre är både bekväma och trivsamma att köra. Passat Alltrack har den bekvämaste förarstolen för min del. Audi A4 Allroad är kompetent i mycket, men utrymmena är i minsta laget. Min vinnare heter Opel Insignia Country Tourer. Testets bästa fyrhjulsdrift och den roligaste bilen att ratta på småvägar. Opel har slängt gubbhatten i diket och ger mer körglädje än Audi. Vem kunde tro det?

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Audi är harmonisk med hög nivå i det mesta, men utrymmena är ingen stark sida. Attraktiv även i testets ”snikutförande” men kostar ändå en slant. Passat är genomrationell, har bästa bagageutrymmet och ytterst få svaga sidor, men den är inte lika bekväm som Insignia. Sista ”riktiga” Opeln kan vara en av de bästa bilar märket gjort. Rymlig, mycket komfortabel, urtrygga, spänstiga köregenskaper. En stark och personlig utmanare i klassen, min testfavorit.

Kanske är det svenskens djupt rotade relation till skog och natur, kanske är det fåfänga, kanske är det ett faktiskt behov – lätt förhöjda och i åtminstone skenbart oömma plastdetaljer inklädda varianter av vanliga kombibilar har slagit rejält på marknaden. Attraktionen märks inte minst på andrahandsvärdet, alltid bättre än för motsvarande normal kombimodell. Prispåslaget vid nyköp har man nästan garanterat igen när det är dags att sälja.

Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack hör till de populäraste och mest etablerade i genren. Allroad till exempel utgör nästan en tredjedel av försäljningen av A4 Avant. Förra generationens Opel Insig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.