Bild
Nästa artikel

Test: CX-5, X-Trail & Koleos (2017)

Nybilstest

En suv står överst på många bilköpares önskelistor. Hög sitthöjd ger enklare insteg och bättre överblick vilket bidrar till att göra modelltypen populär i alla storleksklasser. I detta test av mellanklassuvar vinner den mest personbilslika.

Suvtrenden håller i sig. Biltillverkarna tycks tävla i att förse sin kunder med en suv, eller om man nu föredrar beteckningen crossover, i varje storleksklass.

Biltypen har genomgått en rejäl förändring under de senaste fem–tio åren. En modern suv har mjukats upp med mindre kantiga former vilket minskar luftmotståndet. Dessutom håller man vikten i schack genom effektivare konstruktioner och enklare fyrhjulsdrivning.

Köparen ska dock ha klart för sig att högbyggen av det här slaget ändå drar lite mer bränsle, kanske väger lite mer och inte är lika vassa på vägen som en motsvarande kombi.

Det som uppenbarligen lockar är bättre framkomlighet, bekvämare insteg och bättre överblick av omgivande trafik. Men sedan börjar nog argument av faktaslag att tryta. Tillkommer den så kallade ballfaktorn, som tydligen är avsevärt högre för en suv.

Mazda CX-5, Nissan X-Trail och Renault Koleos är tre bra företrädare för biltypen.

Nissan är lite av en storsäljare och det intressanta är att det är den tvåhjulsdrivna versionen som säljer mest.

Men en suv ska väl ändå ha drivning på alla fyra? Det är förresten ytterligare en förändring. De flesta ”fyrhjulsdrivna” bilar driver bara på framhjulen så länge annat inte behövs. Det är ett sätt att hålla ner bränsle-törsten. Det gäller också våra tre testbilar.

»Mazda ger intryck att vara av senare snitt och känns smidigare än de två andra.«

Mazda har tagit steget fullt ut. I CX-5 finns vare sig knappar eller vred som man kan reglera fyrhjulsdrivningen med. Det gör bilen själv när det behövs.

I Renault och Nissan finns en knapp respektive ett vred med vilket man kan bestämma om bilen ska vara framhjulsdriven eller automatiskt koppla in också bakhjulen. Dessutom kan man låsa drivningen mellan fram- och bakaxel.

Vi testade drivningen med hjälp av våra rullar som placeras under hjulen i en lätt uppförsbacke. Först två under framhjulen för att se om kraft förs över till bakhjulen. Därefter ställde vi bilens båda högerhjul på varsin rulle. I tredje momentet placeras rullarna diagonalt och sist det svåraste provet – alla hjul utom ett bakhjul på våra ställningarna med små frirullande stavar.

Det visade sig att Mazda förbättrat AWD-systemet sedan vi senast provade men var ändå sämst i detta prov. Mazda klarade inte det sista momentet. I det andra testmomentet krävde Mazda lite högre varvtal innan de två vänsterhjulen på fast mark gav tillräcklig drivkraft.

Bäst var Nissan X-Trail som också tycks vara bättre kalibrerad än senast. Den klarade också att ge drivkraft med ett bakhjul även om bilen då drivs åt sidan och ned från rullarna.

Renault Koleos klarade också provet ganska bra och blev tvåa. Den krävde dock lite mer gaspådrag, när vi testade höger sida på rullar och med hjulen på tre rullar.

Både i Nissan X-Trail och i Renault Koleos ställdes systemet i 4WD Lock.

Bäst att köra på vanliga vägar är däremot Mazda CX-5. Den ger intryck att vara av senare snitt och känns betydligt smidigare än de två andra. En av testförarna tyckte till och med att CX-5 hade lite av sportbilskänsla i sig.

Det handlar till stor del om styrningen. Renault känns lite mosig och okänslig vid mittläget. Nissan har ett märkligt  trögt moment i ratten som irriterar och får små korrigeringar att bli lite knixiga, vilket också får styrningen att kännas inexakt.

Mazda skiljer sig markant med en rapp och direkt styrning som gör bilen betydligt roligare och lättare att hantera.

Nissan ger lite traktorkänsla, inte minst tack vare ett tydligt dieselslammer. Renault har lite bättre dämpat motorljud.

Koleos är också lugnare på vägen. Den kräver inte dessa irriterande små korrigeringar som man måste göra med X-Trail. Trögheten i styrningen lurar en delvis till småvingel. Håller man ratten still så märker man att X-Trail inte håller rakt spår utan rör sig mer över vägbanan.

Nissan tar ojämnheter med ett bestämt dunsande. Fjädring och stötdämpare är ganska hårt satta. Renault går mjukare. Fjädringen är inte lika hård som i X-Trail. Men det kan också kännas lite skramligt och som att hjulupphängningen har ett längre rörelsemönster över till exempel vägskarvar.

Mazda har både stabilitet och dämpning i hårda gupp. Dess fjädring upplevs som betydligt stramare och med skarpare körkänsla.

Skillnader finns också då vi gör det sedvanliga undanmanövertestet, den här gången på  Hagfors flygplats.

Nissan X-Trail och Renault Koleos är byggda på samma plattform. De har samma drivlina, med Renaults dieselmotor och Nissans 4WD-system. Men elektroniken medger olika kalibrering, precis som sättning av hjulupphängningarna.

X-Trails ESP-system går in tidigt och stoppar yvig körning. Tenderar man att få en sladd är elektroniken där och justerar.

Koleos tillåter lite mer. Det känns mer naturligt att bilen inte avbryter en svag överstyrning.

I CX-5 kan vi knappt notera att bilens ESP-system alls gör några korrigeringar.

Så vid en nödmanöver bromsar Nissan hårt och tar ner farten markant. Renault försöker mer hjälpa föraren att balansera bilen när man väjer och sedan vill tillbaka på höger väghalva. Mazda tillåter mycket högre fart genom konbanan. CX-5 är snabbare men kanar också  ut med bakvagnen.

Alla tre klarar en undanmanöver med rejäl last i 70 km/tim. Det är godkänt. Personligen föredrar jag Renaults beteende även om Mazda känns som en sportvagn i det här testet.
 

Mazda använder unik dieseleknik i CX-5. Motorn har betydligt lägre kompression än konkurrenternas. Motorgången är därför betydligt lenare och man känner inte av vibrationer i ratten lika påtagligt som man gör främst i Nissan X-Trail men också i Renault Koleos, särskilt på tomgång.

Dieselkänslan i Mazda avtar redan vid 30–40 km/tim. CX-5 är snabbast när vi mäter acceleration såväl från stillastående som vid omkörning.

Mazdas motor har visserligen större volym men aningen lägre effekt. Man nöjer sig också med en oxidationskatalysator med partikelfilter. Renaultmotorn har trevägskatalysator med partikelfilter och NOx-fälla. Ser vi till utsläppen ger också Renaultdieseln ifrån sig lägre halter av kväveoxider. Men alla tre uppfyller Euro 6-kraven.

Under testkörningen var Mazda snålast vid varje tankningstillfälle.

Koleos och X-Trail har CVT-växellåda. Vi tycker att den känns riktigt bra i den här tappningen. Lådan har sju steg och den upplevs nära på som en vanligt automat, med den skillnaden att man vid låg hastighet kan höra ett svagt susande ljud från transmissionen.

»X-Trails ESP-system går in tidigt och stoppar yvig körning.«

Alla tre erbjuder ett rejält utrymme. Även med förarstolen i bakersta läget har man gott om benutrymme i Nissan X-Trails baksäte. Takhöjden är också väl tilltagen både fram och bak – trots att man i X-Trails baksäte sitter ovanligt högt. Det ger lite bättre sikt för passagerarna där bak, något som inte minst barn uppskattar.

Mittsätet bak är däremot inte så bekvämt eftersom det är lite för smalt för en vuxen person. Det är klurigt utformat så att det vid fällning blir ett mitt-armstöd med två urgröpningar för kaffekoppar eller drickaburkar. Smart men på bekostnad av komforten för en passagerare i mitten. Ett litet plus blir det för att ryggstödet är justerbart i fem lägen. Golvet i X-Trail, och Koleos, är trots 4WD föredömligt slätt.

Slätt och framför allt plant är också förarsätet i X-Trail. Så det spelar inte så stor roll att man enkelt kan höja och sänka förarstolen, personer med långa ben kommer att sitta utan stöd för låren. Det känns efter ett par timmar.

Också i CX-5 jobbar Mazda med det man kallar förarorienterad placering av knappar och instrument, därav den högt monterade displayen.
Trendigt kapad underdel av ratten och djupt liggande, tydliga instrument. Brunt läder på oväntade ställen mjukar upp interiören à 3 000 kronor extra.
Koleos har en central tavla där man lagt både varvtalsmätare och digital hastighetsvisning. Liksom i X-Trail får också motortempmätare plats.
Alla tre har elektriskt manövrerad baklucka. Mazda CX-5 har visserligen kortare yttermått än både Nissan och Renault. Ändå har CX-5 längst bagageutrymme, både med uppfällt och nedfällt baksäte. Vi får också in flest drickabackar i Mazda trots att volymen enligt VDA är mindre än i de två andra bilarna.
Nissan är ensam om att ha ett reservhjul som standard under lastgolvet. Det är visserligen ett litet nödhjul men det kan troligen rädda den som råkar ut för en punktering där en reparationssats inte duger. Störst lastutrymme i liter räknat och justerbart ryggstöd i baksätet.
Nissan och Renault må ha samma plattform men det finns skillnader i hur man disponerat kaross och utrymmen i övrigt. Nissan har satsat på lite mer benutrymme i baksätet och vinner troligen mer lastutrymme på lite bättre höjd än i Koleos. Men klart är att en modern suv lastar ganska mycket.

Det ser likadant ut i Renault Koleos. Man kan inte ändra förarstolens lutning. Men det finns en liten skillnad: både i Renault och Nissan vinklas sittdynan så att framkanten hamnar lite högre när stolen sänks. Den vinkeln är lite större i Renault, varför långa sitter lite bättre i Koleos om man nu klarar att ha förarstolen i bottenläge. En nackdel är att yttre backspegeln på vänster sida skymmer sikten och faktiskt kan dölja gående på övergångsställen.

Koleos baksäte har också nedfällbart mittarmstöd och, som X-Trail, golv utan puckel.

Baksätet har utfällbart armstöd, något mjukare utformat med mindre accentuerad sidostöd – men utan justerbart ryggstöd.

Skönast förarplats har Mazda CX-5, i vilken man kan vinkla stolens framkant individuellt. Det är uppenbart att Mazda jobbar på att få till en strängt förarkoncentrerad design.

Head Up-display är en del av det tänket. Man vänjer sig snabbt vid den finessen.

»Mazda har det smartaste sättet att hitta rätt bland alla inställningar.«

Maxutrustade testbilar innebär att alla tre är försedda med navigator och ganska stora displayer. X-Trail har dock inte bilinställningar i den stora displayen utan i mitten av instrumentklustret.

Här är Renault lite modernare med stor pekskärm på höjden. Inte alla i testlaget gillar den lösningen. Personligen tycker jag den fungerar bra.

Mazda har det smartaste sättet att hitta rätt bland alla inställningar. Med ratten mellan sätena kan man enkelt bläddra mellan menyerna och sköta det mesta.

En hel del av detta bör dock i trafiksäkerhetens namn utföras när bilen står still!

 

Rostskyddsbesiktningen slutligen visar att det skiljer en del också mellan syskonen Renault och Nissan.

Renault brukar ha ett bra rostskydd, men Koleos håller inte riktigt samma klass som vi är vana vid. Den har inte invändig vaxbehandling av balkar eller hålrum. Renault har istället valt den nu förhärskande metoden med stora plastsköldar som täcker undersidan. De flesta skarvar är tätade men där finns inget slitskydd.

Nissan har inte plastsköldar utan ett ganska bra slitskydd – men inte heller här är balkar skyddade inuti. Bränsletanken är dessutom i plåt, dock rostskyddsbehandlad.

Mazda har gjort en ansats att skydda bilen men inte fullt ut. Det finns ett slitskydd undertill, men bristfälligt och behandlingen i hålrum är inte heltäckande. Det lär finnas rost här och där inom tolv år.

Testvinnaren den mest personbilsliknande

1. Med CX-5 har Mazda skapat en kompakt och hyfsat rymlig suv som det är lätt att gilla, särskilt när man sitter bakom ratten. Motorn har trots att det är en 2,2-liters turbodiesel, förhållandevis mjuk och komfortabel gång. Den slår i det fallet Nissan och Renault (som har likadana motorer och växellådor) på fingrarna. Bränsleförbrukningen är också lägre. Komforten har blivit bättre i den senaste generationen av CX-5. Bullret har blivit mindre lågfrekvent. AWD-systemet är nu bättre kalibrerat men inte riktigt lika bra som i Nissan och Renault. För vardagsbruk lär man dock ha tillräcklig hjälp. CX-5 är eleganten i det här gänget, som också ger lite lägre milkostnad enligt vår kalkyl. CX-5 klarar dessutom tyngre släp.

2. Det märks att Renault Koleos är av lite senare datum än syskonet Nissan X-Trail. Koleos har också ett mer attraktivt pris i grundversionen. Koleos, som tillverkas i Sydkorea, har tyvärr inte samma goda rostskydd som Renault brukar ha.

3. Med tanke på de suv-egenskaper Nissan har, finns säkert de som skulle placera X-Trail främst. För den som verkligen behöver 4WD kan den vara rätt val. En diesel ska väl brumma och vibrera lite? Ett plus är att den också finns i en sjusitsig version.

 

Kommentar av Christian Ellermark, testförare: Renault Koleos känns modernare än Nissan X-Trail, trots att tekniken är densamma. Rörigt multimediasystem blir det tummen ned för, annars är Koleos rätt okej i det mesta. Mazda CX-5 är roligast att köra, snyggast och samtidigt bekvämast på förarplats. Bättre 4WD-system i Nissan än tidigare ger pluspoäng hos mig. Jag skulle gärna se en bil med Mazdas körglädje och design samt fyrhjulsdrivningen från Nissan. Synd att den bilen inte finns.

Kommentar av Erik Rönnblom, testledare:
Min favorit blev omgående Mazda CX-5. Den är betydligt mer exakt i sina reaktioner oavsett om det gäller styrning, kurvtagning eller gång på slät och ojämn väg.
Den känns mest som en ”vanlig” bil. Jag är personligen inte särskilt förtjust i suvar – så jag är färgad av den åsikten. Nissan har det vassaste drivsystemet visade rulltestet. Å andra sidan får Renault och Nissan bara dra 1 650 kilo mot Mazdas 2 100. Jag står fast vid CX-5.

Suvtrenden håller i sig. Biltillverkarna tycks tävla i att förse sin kunder med en suv, eller om man nu föredrar beteckningen crossover, i varje storleksklass.

Biltypen har genomgått en rejäl förändring under de senaste fem–tio åren. En modern suv har mjukats upp med mindre kantiga former vilket minskar luftmotståndet. Dessutom håller man vikten i schack genom effektivare konstruktioner och enklare fyrhjulsdrivning.

Köparen ska dock ha klart för sig att högbyggen av det här slaget ändå drar lite mer bränsle, kanske väger lite mer och inte är lika vassa på vägen som en motsvarande kombi.

Det som uppenbarligen lockar är bättre

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Mazda kom totalt på 9:e, Nissan på 19:e och Renault på 21:a plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mazda som 9:e märke, Nissan som 16:e och Renault som 21:a märke.

Lojalitetsenkäten gav Mazda 10:e, Nissan 20:e och Renault 24:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 13:e plats för Mazda, 16:e för Nissan och 19:e för Renault. I verkstadsenkäten kom Mazda 7:a, Renault på plats 12 och Nissan på plats 22.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.