Bild
Nästa artikel

Test: Citroën C3, Renault Clio, Skoda Fabia (2017)

Nybilstest

Renault Clio och Skoda Fabia är två av våra favoriter i småbilsklassen. Nu får de tuff konkurrens av formglada Citroën C3 som vill matcha med både utrymmen och pris. Är det dags för en ny klassetta?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Tredje generationens Citroën C3 har en klart tuffare och roligare framtoning än sina båda ganska blekt formade föregångare. Vissa drag av 2007 års konceptbil Citroën C-Cactus anas. Karossen är bullig, fronten är markerat hög, strålkastarna är delade i två tydliga enheter på varje sida och den som vill kan utrusta bilen i olika nivåer med mängder av pigga färgkombinationer både ut- och invändigt. Klädslarna kan i vissa versioner vara påtagligt färgglada. De flesta varianterna av C3 har också de skyddande dörrkuddar, Airbump, som introducerades på C4 Cactus för några år sedan. Vår testbil med utrustningsnivå ”Feel” ska egentligen ha sådana på svenska marknaden men exemplaret är tidigt och blev utan.

Priset är attraktivt, knappt 130 000 kronor under introduktionen kan ge en smakstart. I våra tabeller och beräkningar utgår vi (som alltid) från ordinarie pris för konsekvensens och konkurrentjämförelsens skull. Det står därför 139 800 på grundprislappen. Motorn på 1,2 liter är trecylindrig, saknar turbo och ger 82 hk. En 110-hästars turboversion av samma maskin finns också, samma motor som i vår långtest-C4 Cactus för två år sedan.

I andra ringhörnan värmer Renault Clio TCe 90 i utförande ”Zen” och Skoda Fabia 1,2 TSI 110 ”Style” upp, Sveriges två populäraste småbilar. Clio har också en ”trea”, volymen är bara 0,9 liter men tack vare turbo är effekten 90 hk. Skodas fyra med turbo är på 1,2 liter och ger 110 hk. Vi har tidigare (2015) testat en 90 hk-version av samma motor. Renaults grundpris är cirka 150 000 kronor och Skodas cirka 155 000.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!
 
Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2017-03-21 13:26

I det testade utförandet har C3 ett motormässigt handikapp jämfört med konkurrenterna, även om jag personligen tycker att 80 hästar räcker till mer än väl. Det hade ju min första bil - en Citroën AX 14 GT - och det gick bra. :) Jämfört med min AX så är nya C3 generationen på många punkter bättre, och har dessutom lyckats ha med en hel del charm. Utseendemässigt har jag svårt för kombinationen blått med vitt tak, så jag väljer den i den fina gröna färgen istället och utan kontrasterande färg på taket.

#2
2017-03-21 21:27

" Jämfört med min AX så är nya C3 generationen på många punkter bättre"...ehh...om C3 är överlägsen på alla punkter har Citroen stora problem.

#3
2017-03-21 21:27

" Jämfört med min AX så är nya C3 generationen på många punkter bättre"...ehh...om C3 är överlägsen på alla punkter har Citroen stora problem.

#4
2017-03-21 22:49

Som närtransport fordon kan nog den nya C3-an passa bra till, om den nu är så bränslesnål som det sägs. Jag har själv inte kollat in den i verkligheten ännu. Väntar till aircrossen kommer med dess speciella design som jag gillar jag. Min första bil var en WW bagge med drygt 40 hk på pappret men i verkligheten var det nog bara 30 för motorn var ordentligt sliten. Den drog runt litern och den krävde oljetillförsel vid varje tankning så den hade jag inte länge. Man fick ha ordentlig hemlängtan för att komma något över 100 km/h. Därför tror jag som du säger Raphael att 82 hk räcker i de flesta fallen, hastighetsbegränsningarna här omkring gör det rätt onödigt med stort hästkraftsöverskott. Tyvärr är max släpvagnsvikt för låg för mig

#5
2017-03-21 22:54

Om den haft 36 hk hade nog flertalet ansett det som fullt tillräckligt också.

#6
2017-03-22 08:53

Jo, 82 hk räcker långt, men turbosnurrorna har ju mer vrid, vilket är en fördel i vardagen.
Lite konstigt att man jämför bilar med så olika pris och motorer.

Jag tycker C3:an är en frisk fläkt i småbilsklassen. Har dock inte kört den nya.

#7
2017-03-22 10:39

En tumregel angående motoreffekt som jag tycker stämmer väldigt bra är 100 hk och 200 nM per 1000 kg. Då får man en bil som känns lagom pigg och orkar med folk och packning samt omkörning utan problem. Motorn behöver inte anstränga sig och jag inbillar mig att den går tystare samt snålare än en mindre motor.

#8
2017-03-22 10:41

SiggeN, jag förstår inte din kommentar. Varför skulle Citroën ha stora problem för att nya C3 är bättre än min AX från 1990? Men det fanns en enkel och robust charm i AX som inte finns hos nya bilar. Min AX hade varken el-hissar eller A/C, däremot hade den taklucka. Den var enormt billig i drift, billiga reservdelar och ja den fungerade utmärkt. Jag sålde den när jag behövde en lite större bil.

#9
2017-03-22 10:47

Raphael - gissar på att det lilla ordet "inte" råkade försvinna ifrån SiggeNn's inlägg så min gissning är att han tänkt sig "om C3 inte är överlägsen på alla punkter har Citroen stora problem."....
Sen en fråga till Redaktionen: Varför kan det bli olika titlar på själva artikeln och den "artikeltitel" som skrivs ut som "Senaste aktivitet" överst på förstasidan ?

#10
2017-03-22 11:27

Jag fattar inte priserna och logiken här. "utgår vi (som alltid) från ordinarie pris för konsekvensens och konkurrentjämförelsens skull. "
Varför inte C3 med 110 hk motorn? Den kostar då 145.000 och kommer närmare de andra i pris .

Eller varför inte Clio med 75 hk motorn för 142.000 (istället för 151.000) och Fabia med 90 hk för 141.500 (istället för 157.500)?
Då kommer man närmare i motorstorlek och utgår från grundmotorn.

#11
2017-03-22 12:42

@Pi: På förstasidan har vi ibland andra rubriker än inne i artikeln, ofta kortare formulerade. Rubriken inne i artikeln är originalet och den sätter vi för att göra Google glad, men det är inte alltid som den blir intresseväckande och effektfull, därav ändringen ute på förstasidan.

#12
2017-03-22 13:07

Dessutom: "knappt 130 000 kronor under introduktionen". Det stämmer inte, det är standardpriset som är knappt 130.000.
Introduktionspriset är 119.900 för grundmodellen.

#13
2017-03-22 15:09

@Maria - då föreslår jag att ni har samma rubriker på alla ställen för att undvika missförstånd.

#14
2017-03-22 15:10

Jag tror man tog de modeller som man fick låna av agenturerna, de har ju ett begränsat antal pressbilar och ofta är det de dyraste modellerna som erbjuds, eller den version som antas bli storsäljare. Jag har för mig att 82 hk av C3 kom först till Sverige. Nu finns även 110 hk bensinturbo och 100 hk diesel hos handlare för provkörning.

#15
2017-03-22 15:28

Tror att Raphael har alldeles rätt i sitt antagande - svårare än så är det nog inte.

#17
2017-03-22 17:36

Nu börjar pajasen igen! Släng ut honom!

Nivån har stigit till en vettig nivå låt honom inte sänka den igen!!!

#18
2017-03-22 17:50

Ja, det tog inte många minuter..... helt otroligt.

Själva har vi en Fabia lika den i testet, men grön/vit. Jag kan intyga att bilen är riktigt kompetent och känns faktiskt solid i både bygge och körkänsla.

#19
2017-03-22 19:20

Franska bilar, klart VAG äger ut dem lätt. Först på senare år har franska märken fått ordning på whiplash skyddet, det tog bara 5-10 år längre än andra icke-franska märken. Det som utmärker franska lite mer, är att de oftast är bränslesnåla pga att de inte väger så mycket vilket är positivt fast kanske totalt en stor nackdel när andra bilar väger så mycket mer och därmed slår undan säkerheten. En C3/C4 ligger runt 1000-1200 kg... en Volvo V40 ca 1500 kg bara som referens.

#20
2017-03-22 22:48

Styggavargen, angående whiplashskydd - i Folksam och Vägverkets test ihop med britterna från år 2006 så får Peugeot 307 en 6:e plats av 32 testade bilar och 14 poäng. Ju lägre poäng desto bättre. BMW 5-serie hamnar fyra från botten med 32 poäng, Mercedes M-klass får 31 poäng. Bästa Audi är A4 och hamnar i mitten med 26 poäng... så Peugeot 307 hade bättre whiplashskydd än betydligt dyrare tyska konkurrenter. Och detta redan för 11 år sedan!

#21
2018-02-06 17:17

Styggavargen, min fransyska ,Clio, väger 70kg mindre och är 0,5m kortare än min Volvo 740. Dessutom är den smalare så den är nog stabilare byggd än Volvo 740 som pressen brukade höja till skyarna som vanligt när det gäller Volvo. (Volvon var tunn i plåtarna och vägde onormalt lite för sin storlek, 1360kg)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.