Bild
Nästa artikel
Test: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Test: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Nybilstest

Renault uppfann den moderna flexbilen och nu kommer Scenic i sin fjärde upplaga. Blir den en ny klassledare direkt? Inte om uppfräschade Opel Zafira och den regerande testvinnaren Citroën C4 Grand Picasso får bestämma.

Det är en föga färgglad testkaravan som rullar genom det tidiga vinterlandskapet. Den brun/gråa-
trion anförs av nya Renault Grand Scenic som lanseras i Sverige till årsskiftet. Bakom rullar två trotjänare som under hösten fått var sin facelift – Opel Zafira och Citroën C4 Grand Picasso. Samtliga är kompakta mpv-modeller, eller flexbilar som de också kallas, som kan svälja sju personer på samma längd som en kombi i Golfklassen, cirka 4,6 meter.

Om testbilarnas utsidor är färglösa, är de desto mer prunkande på insidan, bildligt talat alltså. Det är spännande att gå på upptäcktsfärd och utforska alla kluriga funktioner och vardagsfinesser.

Här finns flexibla inredningar, justerbara baksäten, klaffbord och genomtänkta avläggnings-ytor. Samtliga har glastak som tillval och erbjuder panoramavindrutor vars glasyta löper högt upp på taket för bättre utsikt för baksätespassagerarna.

Men denna vardagsvänlighet är inte tillräcklig för att attrahera dagens bilköpare. Därför har Renault sneglat på den växande crossover-trenden med en förhoppning att locka kunderna med yta och prestige, inte bara förnuft. Nya Grand Scenic har fått tre centimeter högre markfrigång än sin föregångare och rullar på stora 20-tumshjul redan som standard. Däckdimensionen är ovanlig: 195/55 R20. Det ska ge smala, lättrullade hjul som ändå har ett stort fotavtryck på vägen och hög greppnivå.

Tyvärr har designlustan fått företräde över funktionen. De högt dragna karosspanelerna ger små glasytor och runt om-sikten är klart sämst i Renault. Speciellt utsikten bakåt är onödigt begränsad.

»Det är spännande att gå på upptäcktsfärd och utforska alla kluriga funktioner.«

Grand Scenic kommer bestyckad med den förmodade storsäljaren 1,5 dCi med 110 hästar, kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Med utrustningsnivå Bose, den enda möjliga uppgraderingen, är listpriset 288 900 kronor.

Citroën C4 Grand Picasso har en snäppet starkare dieselmotor: 120 hästar från 1,6-liter. Citroën har äntligen slutat med de robotiserade automatlådorna och 1,6 BlueHDI kommer med en sexstegad automat som jobbar via en traditionell moment-omvandlare. Med mellannivån Feel är priset satt till 284900 riksdaler.

Opel har valt en annan motor-strategi. Till uppdaterade Zafira tar man inte längre in 1,6-litersdieseln på 136 hästar, utan det enda dieselalternativet är en stark tvålitersmaskin på 170 kusar. Testbilen är en Business, det enda utförandet över grundnivån Enjoy, och går lös på 318 900 kronor med sexstegad automatlåda.

Gemensamt för ansiktslyftningarna av Zafira och C4 Grand Picasso är att förändringarna är relativt små. Nyheterna handlar mest om förbättrade utrustningsmöjligheter, inte minst nya menysystem och uppkopplingsfunktioner.

Allra mest uppkopplad är Opel som lanserar en ny tjänst kallad OnStar. Via en blå knapp på innerbackspeglen får man kontakt med Opels kundtjänst. De kan hjälpa till med allt från att förklara bilens funktioner till att hitta en lämplig restaurang och skicka adressens koordinater till bilens navigationssystem.

Test: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)

Väl på rull är det Opel som tar täten. Zafira rullar stadigt och tryggt. På kurviga småvägar upplevs det som den skalar av ett par hundra kilo när det svänger.

Zafira är förarens favorit. Styrkänslan är bäst i gänget,  chassit är välbalanserat. Bakom ratten känns det som om man kör en vanlig mellanklasskombi, inget högt skåpbygge.

Opel har även fått till komforten. Visserligen förmedlas vägens struktur till föraren, istället för att filtreras bort, men ojämnheter hanteras ändå snyggt.

Allra skönast åker man i Citroën. Den rullar avslappnat oavsett vägtyp. Dessutom med en förvånansvärt fin kroppskontroll utan nämnvärt karosskräng.

C4 Grand Picasso är trivsam även när vägen svänger. Styrningen är en av de bästa från Citroën och ger ett fastare handslag till föraren jämfört med sina märkessyskon. Vägkänslan är relativt god, vilket uppskattas ju halare väglaget är.

Test: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
»Renault förmår inte att förföra personen bakom ratten.«

Renault förmår inte att förföra personen bakom ratten. Som förare känner man sig avskärmad från händelserna. Tyvärr är vi inte imponerade av komforten heller. Grand Scenic är inte obekväm, men hanterar dåliga vägar sämre än konkurrenterna. Mest av allt irriterar ett konstant slammer från hjulhus och chassi.

Även på plan väg är bullernivån högst i Renault. Tystast i låga farter är Opel, medan Citroën är bekvämast att färdas i för öronen i högre farter, både enligt ljudmätare och hur bullret upplevs.

Trots komfortinriktningen är det C4 Grand Picasso som klarar undanmanöverprovet bäst. Testet genom konbanan skedde på fuktig asfalt och på det lite halare underlaget arbetade Citroëns antisladdsystem bäst. Svårast hade Renault. Grand Scenic plogade med framhjulen och antisladdsystemet förmådde inte att hjälpa bilen tillbaka i sin fil.

 

Att vara en pigg vägvagn är inte den viktigaste familjebils-egenskapen. Detta segment lever på sina flexibla interiörer och möjlighet till sju sittplatser.

Här visar Renault sin rutin på sjusitsiga bilar och erbjuder både bäst utrymme och högst sittkomfort på den tredje stolsraden. Insteget är också det smidigast i gänget.

På minussidan noterar vi vanlig 60/40-delning på det vanliga baksätet, utan Isofix-fäste på mittplatsen. Det kan vara svårt att fästa ett babyskydd på mittplatsen eftersom mittbältet är onödigt kort. En oväntad miss för biltypen.

Näst bäst i de allra bakersta regionerna är Citroën men den låga takhöjden och det korta benutrymmet begränsar sittmöjligheterna. Inte ens kortväxta vuxna sitter bra. Så också i Zafira som dessutom har det snårigaste insteget.

Fast är den tredje stolsraden det allra viktigaste köpargumentet gör man bäst i att gå upp en storlek till minibussar som Renault Espace eller Ford Galaxy.

Dagens testtrio bör ses som ett alternativ till rymliga storkombibilar med möjlighet att ta med ett extra barn, eller två, emellanåt.

Detta segment gör sig därför bäst med fem sittplatser. Trots de korta yttermåtten lastar samtliga mer än stora mellanklasskombi.

Medan en Volvo V70 rymmer 21 drickabackar när alla platser används, tar dessa tre flexbilar som minst 22 stycken genom Zafira.

Bäst är Citroën som sväljer 25–28 backar beroende på baksätesinställning. Lastutrymmet verkar vara inspirerat av modellens namne Picassos kubistiska period. Det är till och med bredare än i V70. Är det maximal lastvolym som utlovas kan C4 Grand Picasso svälja hela 58 backar med fällt baksäte – att jämföra med Volvons 45.

I alla tre testbilarna bildas ett föredömligt platt lastgolv när sittplatserna fälls ned. Men med sju stolar är lastutrymmet i princip borttrollat, blott två–tre drickabackar får plats.

Även i framsätet erbjuder Citroën bäst plats. Opel Zafira känns smal och det är trångt för förarens vänsterben.

Två stora skärmar dominerar förarmiljön. Layouten är tydligare nu, än innan facelift. Vi föredrar dock separata knappar till klimatanläggningen.
Två stora skärmar dominerar förarmiljön. Layouten är tydligare nu, än innan facelift. Vi föredrar dock separata knappar till klimatanläggningen.
Inga konstigheter i Opel, med enkel och tydlig klimatanläggning. Pekskärmen på 7-tum är inte den bästa, men funktionerna lättbegripliga.
Inga konstigheter i Opel, med enkel och tydlig klimatanläggning. Pekskärmen på 7-tum är inte den bästa, men funktionerna lättbegripliga.
Förarmiljön ser ut som i alla andra nya Renault-modeller det senaste året. Lättöverskådlig, men de digitala menyerna är onödigt tillkrånglade.
Förarmiljön ser ut som i alla andra nya Renault-modeller det senaste året. Lättöverskådlig, men de digitala menyerna är onödigt tillkrånglade.

Förbrukningsmässigt är dessa högbyggen oväntat snåla med dropparna. I alla fall fransoserna med sina energieffektiva drivlinor.

Renault förlitar sig på en ovanligt mjukt växlande dubbelkopplingslåda med sju steg. Fast prestandan är väl flegmatisk. Fabriken utlovar 0–100 km/tim på 12,4 sekunder. På den våta testbanan uppmätte vi 13,8 sekunder – utan last och passagerare. Fördelen med 1,5-litersdieseln kommer istället vid pumpen. Testförbrukning noterades till 5,1 l/100 km.

Citroën har en nyutvecklad automatlåda där växlingarna är av det moderna, effektiva slaget. Inte så komfortinriktat, Renaults dubbelkopplingslåda är mjukare, men det är bränslesnålt.

Trots mer effekt och snabbare fartresurser än Grand Scenic var C4 Grand Picasso den snålaste i testet. Med en förbrukning på 4,8 l/100 km är den dessutom den snålast bilen vi testat i år. Visserligen skedde körningen på hala vintervägar där gaspådraget hanterades extra varsamt, men det kan jämföras med Zafira som på samma körning drack 6,8 l/100 km – hela 2,0 l mer än Citroën. En ovanligt stor förbrukningsskillnad.

Det är inte bara den större motorn som straffar Zafira. Automatlådan är en gammaldags typ och slirar bort mycket energi. Vikten är en annan bränsletjuv. Zafira bygger på en gammal GM-arkitektur och testbilen väger hela 300 kilo (!) mer än C4 Grand Picasso.

Ekonomikalkylen talar därmed inte till Zafiras fördel. Den är dyrast i inköp, har hög skatt och dess dieseltörst bidrar till att milkostnaden är drygt fem kronor högre än för C4 Grand Picasso. Det betyder nästan 1 000 kronor extra per månad för att köra Opel. Synd att den klart snålare 1,6-litersdieseln förvägras de svenska kunderna.

Renault kostar ungefär som Citroën i drift och plockar pluspoäng med sin kamkedja medan Citroën och Opel har ovanligt korta bytesintervaller på sina kamremmar – fem respektive sex år. Det är värt att beakta för både nybilsköparen och begagnatspekulanten.

I baksätet har Cit-roën tre separata stolar med var sitt Isofix-fäste. I ”Feel” ingår praktiskt klaffbord med belysning och resorbandshållare. Ytterplatserna sitter nära dörren med begränsat armbågsutrymme. Sista sätesraden har lågt i tak, och klarar inte gängliga ungdomar.
I baksätet har Cit-roën tre separata stolar med var sitt Isofix-fäste. I ”Feel” ingår praktiskt klaffbord med belysning och resorbandshållare. Ytterplatserna sitter nära dörren med begränsat armbågsutrymme. Sista sätesraden har lågt i tak, och klarar inte gängliga ungdomar.
Skönaste baksätet för fullvuxna finns i Zafira. Hög sittposition och bättre fotutrymme än i fransmännen. Med ”lounge-stolar” skjuts ytterplatserna bakåt/inåt och mittplatsen blir ett armstöd.
Tredje stolsraden är klart trängst och insteget besvärligt.
Skönaste baksätet för fullvuxna finns i Zafira. Hög sittposition och bättre fotutrymme än i fransmännen. Med ”lounge-stolar” skjuts ytterplatserna bakåt/inåt och mittplatsen blir ett armstöd. Tredje stolsraden är klart trängst och insteget besvärligt.
Scenic har inte tre separata stolar, utan 60/40-delning på baksätet, vilket försämrar flexibiliteten. Renault har bäst insteg och utrymme på tredje stolsraden. Klaffbord och praktisk ”byrålåda" på mittkonsolens baksida uppskattas.
Scenic har inte tre separata stolar, utan 60/40-delning på baksätet, vilket försämrar flexibiliteten. Renault har bäst insteg och utrymme på tredje stolsraden. Klaffbord och praktisk ”byrålåda" på mittkonsolens baksida uppskattas.
»Zafira bygger på en gammal GM-arkitektur och väger 300 kg mer än C4 Grand Picasso.«

Det är inte bara i ekonomi-kalkylen som Opel kommer sist. Att Zafira är trängst invändigt trots störst yttermått samt frånvaron av moderna säkerhetsfunktioner bidrar till en slutlig tredje plats när testet ska summeras.   

Renault Grand Scenic visar sin fräschör med effektiv drivlina, hög säkerhetsutrustning och bäst förpackad stolslösning. Dragvikten för släp är också 300 kilo mer än de övriga två. I övrigt har helheten svårt att övertyga.

Speciellt då Citroën C4 Picasso erbjuder ett ovanligt komplett paket och tar en klar testseger. Den enda påtagliga nackdelen är att automatisk nödbroms endast är tillval. En trist och otidsenlig prisstrategi.

Testet är också en seger för själva flexbilssegmentet som sådant. Alla tre visar att detta är de enda riktiga livsstilsbilarna, anpassade för riktiga vardagssituationer.

Det kanske inte är en slump att Citroën C4 Picasso är på topp 10-listan i Frankrike, eller att 2-serien är BMW:s bäst säljande modell i Tyskland, före både 1-serie och 3-serien.

Så funderar du på att köpa en suv, för att sitta lite högre, eller blickar du nostalgiskt tillbaka på lådformade svenska kombibilar? Då är det en sjusitsig fransk mpv du ska ha.

Test: C4 Grand Picasso, Zafira & Grand Scenic (2016)
Testvinnren - svårslagen multitalang

1. Den regerande mästaren vinner igen. Segern är ohotad. C4 Grand Picasso är Citroëns mest lyckade bil på år och dar. Bilvärldens svar på den trendiga superpappan. En surdegsbakande vd som är både föräldraledig och springer maraton under 3,5 timme. Snål som en småbil. Komfort likt en premiumkombi. Hög sittposition som en VW Tiguan. Bredare lastutrymme än Volvo V70. Därtill möjlighet att ta med två bonusbarn på kortare resor. Det är bara fyrhjulsdrift saknas för att Grand Picasso ska vara helt rätt överallt. Men se till att Citroënhandlaren ger bra rabatt på en bil MED autobroms.

2. Renault gör testlaget besviket gällande komfort, runt om-sikt och körkänsla. Men Renault är bäst om den tredje stolsraden är viktig. Därtill är den snål och har modern säkerhetsutrustning. Väljs med familjehjärnan, inte med bilhjärtat.

3. Det blir en tredjeplats med mersmak för Zafira. Opel är förarens bil. Inte lika smart eller rymlig som fransoserna och klart dyrare att äga. Men den är ändå skapligt rymlig och väldigt trivsam. I väntan på nya Insignia heter Opels bästa kombi Zafira.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Grand C4 Picasso är marknadens kanske bästa familjebil. Rymlig, bränslesnål och mycket komfortabel. Trevlig design, men jag gillar inte de joxiga bildskärmarna och den långsamma elbakluckan. Zafira blir tvåa, förarens val och en solid bil med fiffigt baksäte om man inte har fler än två barn. Tyvärr dryg på dieseln. Grand Scenic ser spännande ut men motsvarade inte riktigt mina förväntningar på vare sig komfort eller körupplevelse.

Kommentar av Nils Svärd, testledare: Renault har stor erfarenhet av smart förpackade flexbilar, men Grand Scenic adderar inget mervärde utöver skaplig tredjerad och bra säkerhetssystem. Zafira är en trivsam bekantskap, men hopplöst föråldrad i vissa avgörande hänseenden. Kvar är C4 Grand Picasso. En otroligt kompetent bil som jag tycker klår både premiumkombi och de bästa suvarna. På alla fronter. Fler borde släppa på prestigen och våga köpa en familjeorienterad "minibuss".

Det är en föga färgglad testkaravan som rullar genom det tidiga vinterlandskapet. Den brun/gråa-
trion anförs av nya Renault Grand Scenic som lanseras i Sverige till årsskiftet. Bakom rullar två trotjänare som under hösten fått var sin facelift – Opel Zafira och Citroën C4 Grand Picasso. Samtliga är kompakta mpv-modeller, eller flexbilar som de också kallas, som kan svälja sju personer på samma längd som en kombi i Golfklassen, cirka 4,6 meter.

Om testbilarnas utsidor är färglösa, är de desto mer prunkande på insidan, bildligt talat alltså. Det är spännande att gå på upptäcktsfärd och utforska alla kluriga funktioner och vardagsfinesser

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Citroën hamnade på elfte, Opel på tolfte och Renault på 20:e plats bland 25 märken vid senaste
AutoIndex där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Citroën som tolva, Opel som 13:e och Renault som 20:e märke. Lojalitetspoängen gav Citroën tolfte plats, Opel 13:e och Renault 24:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i tolfte plats för Opel, 19:e för Citroën och 20:e plats för Renault. I verkstadsenkäten rankades Citroën sjua, Opel nia och Renault tia.

Undersökningen genomfördes första kvartalet 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.