Bild
Nästa artikel

Test: BMW 3-serie, Tesla Model 3, Volvo S60 (2019)

Nybilstest

Inga omsvep, inga fingrar emellan, inga ursäkter. Det är dags för Tesla Model 3 att möta verkligheten. Har ”folk-elbilen” det som krävs för att utmana senaste generationen av mellanklassens tyskaste tysk, BMW 3-serie, och hemvändaren från USA, Volvo S60? Nu kör vi!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Uppmärksamheten runt elbilstillverkaren Tesla saknar motstycke. Bara att öppna dörren ger en aha-upplevelse. Tryck med tummen i bakkant av handtaget. Med handens lediga fingrar, dra i handtaget. Elmotorer surrar till, rutan sänks några centimeter och dörren öppnas. Instrumentpanelens dekorlist av obehandlat trä löper rak som en linjal över kupéns bredd. Ingen instrumentholk, inga effektsökande samurajsvärdslinjer, inte ett synligt ventilationsgaller, inte en knapp, bara en stor pekskärm med diskret mattgrå aluminiumram. Sobert, stramt och nyskapande.

I jämförelse med Model 3 känns BMW 3-serie som ett nervöst sammanbrott av linjer, högtalargaller, effektsökande konstraststygn och blinkande dioder. Märkets enkla och tilltalande Braunlinjer från de gyllene inredningsåren känns avlägsna. 

I Volvo finns den formstringens som fattas 3-serien. Detaljarbetet är utmärkt i allt från de dämpade dörrhandtagen till friskluftsvredens solida känsla. Volvo ser och känns dyr på ett sätt konkurrenterna inte matchar – wow Volvo! Testbilens R-designutförande begränsar kraftigt utbudet av interiörfärger. Klädseln blir svart och dekorpanelerna av aluminium. 
 

Tiden då ”330i” var synonymt med sexcylindrig sugmotor är sedan länge förbi. Under huven på BMW vilar en fyrcylindrig bensinmotor på två liter. Aluminiumkonstruktionen ger 258 hästkrafter och kombineras med bakhjulsdrift och automatlåda. Körbarheten gränsar till svartkonst. Maximalt vridmomentet är tillgängligt från 1 550 v/min upp till 4 400 v/min. Vid vardagskörning är det sällan varvräknarnålen hinner passera 1 600 v/min innan automatlådan växlar upp. Kraftigt överladdade motorer kan tappa spets på höga varv, 330i håller flåset uppe hela vägen mot rödmarkeringens 7 000 v/min. 

Volvos tvålitersfyra ska på papperet bara vara åtta hästkrafter kort men skillnaden är avsevärd. Eller som en förare noterade: ”Det måste vara några särdeles pigga bayerska varmblod eller några riktigt trötta nordsvenskar. Det skiljer ju över en sekund i 0–100 km/tim sprinten. Växellådan är inte lika sportigt kvick som BMW.” 

Trött är det sista ord man förknippar med Tesla, 0–100 km/tim är en affär på under fem sekunder.

BMW 330 i M Sport-utförande har ett grundpris på 444 400 kronor. Tesla Model 3 Dual Motor har ett grundpris på 644 600 kronor. Volvo S60 T5 i R-Design-utförande kostar från 421 800 kronor. 
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 10/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2019-08-28 11:52

Tja, någon folk-elbil är Tesla 3:an dårakt inte. Faktum är att det ännu inte finns en enda folk-elbil då de är på tok för dyra och då blodsbatterierna inte ser ut att genomgå några snara förändringar (nix, ännu inga Jesus-batterier i sikte) så är folk-elbilen fortfarande långt borta.

En folklig bil skall ju kunna införskaffas till ett folkligt pris. Dagens elbilar, vilka köps av väldigt få trots generösa subventioner av skattemedel, är ju inte behäftade med ett folkligt pris, mycket tack vare att blodsbatterierna är gigantiskt tunga och gigantiskt dyra.

.

#2
2019-08-28 12:05

Volvo är nog tyngre...svårt att kompensera tunga bilar med större motorer.

#3
2019-08-28 12:09

Klarsynt - när ska du börja spara bokstäver och bara skriva * istället för ditt favoritord? Jag har givit dig tipset många gånger nu, och det är helt gratis ;-)

#4
2019-08-28 12:12

@StefL
Hmmmm.. typ... aldrig? Du skriver precis samma tips om och om igen - kan du inte ersätta all tipstext med * istället för all text? Ta emot: Mitt tips till dig är alldeles gratis  =) 

.

#5
2019-08-28 13:35

Jag lutar mer och mer mot att detta med elbilar är tveksamt. Kan inte riktigt definiera det, men priserna är galet höga oavsett de sedan blir billigare att köra, än så länge. Pengarna ska läggas upp initialt och de kan inte många.
Elpriset kommer öka kraftigt och klimathotet är kraftigt överdrivet.
Sedan är jag tveksam om batterierna idag kommer att bli en kvarnsten om halsen längre fram vid återvinning med mera. Tekniken springer också på och nuvarande teknik blir ålderdomlig snabbt.
Jag tycker nog Volvo gör fina bilar nuförtiden även om jag inte skulle köpa en själv. De är riktigt fina, design och kvalité med bra utrymme och bekväma. Inte mycket att klaga på där inte.

#6
2019-08-28 13:45

OK Klarsynt, tips till dig: * ;-)
Trevligt att du åtminstone läst vad jag skrivit.
Och en gång för alla - du har nu tjatat om blodsbatterier så länge du skrivit i det här forumet. För mig är det uppenbart att du är kraftigt felunderrättad. Jag tänkter inte vidare diskutera frågan med dig men jag rekommenderar dig att ta del av den uppsjö av artiklar i ämnet som finns bl.a på http://teslaclubsweden.se/, en sajt som sitt namn till trots behandlar elbilar och allt som därtill hör på ett synnerligen sakligt och nyfiket sätt. Diskussionerna på sidans forum är livliga men inriktade på att söka kunskap och föra debatten framåt utan personangrepp. Jag tror du kan hitta en hel del information där som lugnar den oro du tycks känna. Själv känner jag en oro över den miljöförstöring utvinningen och bearbetningen av fossil olja och gas orsakar i världen.

#7
2019-08-28 14:07

@StefL
Ja, det är väl inte bara jag som använder begreppet: Det myntades av Aftonbladet och därefter har ett antal tidskrifter, bland annat CNN, skrivit om problematiken blodsbatterier.

Du verkar vara en trevlig och vettig kille StefL, så jag tänker bemöda mig med att ge min syn på miljö och hur våra skattepengar skall användas.

* Du kanske inte tror det men jag gillar inte olja heller. Jag har faktiskt studerat både Miljövetenskap och Miljökemi på universitetsnivå. Det hade varit jättebra om vi kan byta ut oljan mot något annat.

* Jag är faktiskt heller inte emot elbilar per se, tvärtom. Det hade varit jättebra om man slapp byta olja i motorn. Det jag vänder mig emot är att elbilar med blodsbatterier inte är ett vidare alternativ. OCH staten använder våra skattepengar för att ivrigt subventionera detta. Dessa pengar hade kunnat göra mycket mer nytta för moder Jord om de användes på något annat sätt. Men politikerna slänger ut våra skattemedel på detta och försöker på så vis visa sig "på". Och sedan görs inte så värst mycket mer. På detta vis blir blodsbatterierna ännu värre, ty de blir ett redskap för att inte göra något alls.

Däremot, när det kommer teknik som faktiskt är betydligt miljövänligare, då är jag helt och hållet med på att bidra med mina och våra surt förvärvade skattemedel. Det är alltså inte så att jag vare sig älskar olja, eller skiter i miljön eller är ointresserad av att hitta alternativ. Tvärtom. 

.

#8
2019-08-28 14:16

Ni behöver inte bråka om elbilar och miljön, detta vi ser idag är en energi kris. Allt omkring oss behöver energi, och i allt större mängder. Allt ifrån SUV till resor, transporter och datahallar. Energi vi behöver skapar utsläppen, vi producerar och omsätter allt mer i snabbare takt. Elbil löser nog ingenting. Personligen tror jag det är kört, för vem är beredd på att gå tillbaka till ett levnadssätt som fanns för 100 år sedan, och mer än hälften av världens invånare måste försvinna. Att som många tror att marknaden, kapitalet och utveckling skulle råda bot på problemet ..finner jag otroligt osannolikt. Jordklotet består, men djur och människor kommer nog försvinna förr eller senare.

#9
2019-08-28 14:33

@Styggavargen
Ingen som bråkar här och det där om att vi saknar ren el har jag påtalat länge nu. Jag tror också att det är ganska kört och att vi försöker spara några droppar här gör inte ett jota skillnad, om det som de flesta forskare säger är sant. Vad världen behöver göra är att lägga pengar på utveckling av kall fusion och dylikt så att vi får ett överflöd av ren energi. Våra skattepengar hade gjort bra mycket mer nytta där, till exempel.

.

#10
2019-08-28 14:34

Tyvärr tror jag att styggavargen har rätt. Även om elbilar är bättre än fossilbilar för klimatet och miljön så är de ju fortfarande otroligt resursslukande. Kraftigt minskad befolkning och ett betydligt snålare leverne energi och resursmässigt än vad som varit normen under större delen av 1900-talet måste nog till för att uppnå någon slags långsiktig hållbarhet.

#11
2019-08-28 15:18

Bra, nu närmar vi oss en saklig och relevant diskussion - utmärkt inlägg ovan Klarsynt. Själv är jag civilingenjör i fysik och optimist vad gäller teknikutvecklingens förmåga att lösa de miljöproblem vi trots allt har. Zeke - jag tror inte alls det är kört, men vi har utmaningar att ta itu med.
Jag kan åtminstone delvis hålla med om att det kan var problematiskt om staten ensidigt gynnar en specifik teknisk lösning istället för att fokusera på problemet - i trafikens fall främst utsläppen av fossil koldioxid. Dessa måste självklart ner, och där finns det ett antal lösningar som förmodligen måste kombineras. Vissa menar att elbilen är frälsningen, andra pekar på biodrivmedel som kan ersätta bensin och diesel i våra befintliga bilar. Tyärr kommer det aldrig gå att tillverka såna mängder biodrivmedel som skulle behövas för att ersätta all vår bensin och diesel, det finns helt enkelt inte nog med yta för att odla all biomassa som skulle behövas, men det kan säkert vara ett bidrag under omställningen till andra energislag.
Vad gäller elbilar specifikt har jag följt debatten och diskussionen under ett antal år och läst allt jag kommit över, och jag tror faktisk att de kommer att ha en stor betydelse på sikt; tillverkningen av batterier - där utvinningen av vissa mineraler särskilt pekas ut - ses som ett problem men det gäller ju även andra former av utvinning, både av mineraler och olja. Och tittar man på de olika tillverkarna av batterier idag finns det de som kommit långt i att både reducera mängden problemmineraler och andelen fossil energi som går åt i tillverkningen. När Nort Volts fabrik utanför Skellefteå öppnar om ett par år kommer den vad jag förstår att få största delen av sina metaller mm från fyndigheter i Sverige och Finland så där tror jag begreppet "blodsbatterier" ärligt talat kommer på skam.
Bränsleceller drivna av vätgas nämns ofta som en annan "frälsare" och det kan säkert komma till nytta, men det man måste komma ihåg är att vätgas då ska framställas via elektrolys av vatten, sen ska den komprimeras, transporteras, dekomprimeras och slutligen värmas upp (dekompressionen gör att den kyls enormt) innan den kan användas. så om samma el används för att ladda ett elbilsbatteri istället för till elektrolysen och resten av processen blir verkningsgraden sett över hela systemet 85-90% istället för 25-30% för vätgasalternativet.
Dock kan vätgas möjligen bli ett alternativ för att lagra energi som inte kan konsumeras omedelbart, om vi inte kommer på bättre sätt att göra det. Man kan även tänka sig laddhybridbilar med ett rimligt stort batteri för vardagskörning kombinerat med en bränslecell och vätgastank för längre resor - om man vill hålla nere mängden "blodsbatterier" i bilar, men en bränslecellsbatteri kommer alltid att ha ett batteri då själva bränslecellen inte kan variera sin effekt så snabbt som man ibland behöver göra med en bils drivlina.

Sammanfattningsvis är jag synnerligen positiv och nyfiken inför den utveckling vi med säkerhet kommer att se de närmaste 5-10 åren. Jag har länge tänkt att min nästa bil ska bli en elbil och har en reservation på en Tesla Model 3. Tycker fortfarande det är lite mycket pengar, men ärligt talat blir det en annan kalkyl jämfört med t.ex. en Volvo S60 som den jämförs med ovan. Teslan kostar 640' och Volvon 200' mindre men räknat på 5-6 års ägande är jag inte säker på att Volvon vinner ekonomimatchen när kostnader för bränsle, service och reparationer kommer in. För att inte tala om värdeminskningen - vem vet hur priserna på begagnat med olika drivsystem ser ut om fem år? Själv tror jag fossilbilarnas värde går en bister framtid till mötes...

#12
2019-08-28 15:27

I ViBs kalkyl får Tesla högsta milkostnaden trots en beräknad bränslekostnad på 25% av de två andra och en skattekostnad på 10%!
Det är beräknad värdeminskning som är den stora kostnaden och den är ju helt subjektivt bedömd!

#13
2019-08-28 15:31

@StefL

Bara för att ett företag använder mineraler från norra Sverige så betyder inte det att övriga företag inte gör det. Det är som att teckna sig för att bara få el från vindkraft: Visst, du får det men istället blir det mindre vindkraft i mixen för övriga och så har vi ett nollsummespel.

Att din totala kostnadskalkyl nästan hamnar i Teslans favör beror ju uteslutande på att du jämför den med en annan dyr bil samt att staten, återigen, använder våra skattepengar i form av skatter och bonus-malus i syfte att tillse att det blir så.

Hade man tagit bort alla skatter, s k "miljöbonus" och bonus-malus med mera och gjort en rättvis jämförelse så hade Teslan förlorat så det står härliga till, även mot Volvon. Ja, säkert även mot en Hummer.

.

#14
2019-08-28 16:18

@Klaris - jag vet ärligt talat inte exakt hur kalkylen för TCO (Total Cost of Ownership) för Teslan ser ut - och det gör som saabnisse nämner ovan ingen annan heller eftersom vi inte vet hur värdeutvecklingen kommer att se ut på några år sikt. Jag konstaterar bara baserat på det jag läst mig till under ett antal år att man får göra en annan kalkyl för en elbil än för en fossildito då både bränslekostnader och kostnader för service mm ser annorlunda ut.

Och visst, det är en annan "dyr" bil man jämför med, men Tesla Model 3 är ju ägnad att konkurrera med just bilar som Volvo S60, BMW 3-serien, Mercedes C-klass och Audi A4, det är ingen som påstått något annat. Men ingen kan heller påstå något annat än att Tesla lyckats i sin föresats att först bygga en mycket dyr sportbil (Roadster) för att visa att det går att bygga en elbil som fungerar, sen bygga en lyxsedan som fungerar som familjebil (Model S) och slutligen (efter sidospåret Model X) bygga en bil som konkurrerar med massmarknadsbilar i mellanklassegmentet. För det är ju trots allt vad man kan se Volvo S60, BMW 3-serien, Mercedes C-klass och Audi A4 som, även om de kostar avsevärt mer än en Dacia Duster.

Själv kör jag en Skoda Octavia idag och inget skulle göra mig gladare än om det dök upp en eldriven version av den modellen. Dock är det ju andra "billibare" elbilsmodeller på väg ut på marknaden - Kia och Hyundai har redan Niro och Kona ute och säljer allt de kan tillverka (precis som Tesla gör), Renault Zoe har sålt bra i flera år, och snart kommer VW med sin första bil helt designad som elbil. Så återigen, på 5-10 års sikt kommer det att hända mycket.

Och gällande energimix mm, genom att teckna sig för t.ex. vindkraft motiverar man ju även en utbyggnad av det energislaget, även om jag på ett sätt håller med om att det är lite plakatpolitik att göra så. Däremot tror jag vi i just Sverige har goda möjligheter att producera den el vi behöver - bara inte stollarna i regeringen får för sig att göra som Tyskland och avveckla kärnkraften i förtid...

#15
2019-08-28 16:30

@StefL

Den avvecklingen har ju redan skett, även här. Och sker:

"Ägarna till kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2 beslutade under 2015 att tidigarelägga den slutliga avställningen av dessa reaktorer. Oskarshamn 1 och 2 är under avveckling. Nedmonteringen och rivningen uppskattas ta cirka åtta år med planerad start 2020. Ringhals 1 och 2 ska tas ur drift i slutet av 2020 respektive 2019 och därefter avvecklas. Nedmonteringen och rivningen av de sedan tidigare stängda reaktorerna i Barsebäck och Ågesta påbörjas 2020. "

Och så importerar vi fulel via det nätverk som hela Europa är sammankopplat i. Ryssland ingår också, eftersom de är sammankopplade med de Baltiska staterna. Elbil = kolbil. Sorry, men så är det.

.

#16
1
2019-08-28 16:43

Klimatförändringar orsakade av människan är ett faktum. Oljeindustrin är på intet sätt bra eller bättre än batteriindustrin, men om de så vore lika blodiga så är elbilar så mycket trevligare att de ändå är att föredra. Det behövs alternativ och ny teknik för att möta framtiden. Att bara se problem med det nya för att det gamla är etablerat ger inte förutsättningar för förbättringar. Det är sorgligt att någon enstaka gnällgubbe orkar lägga massa energi på att motarbeta allt som innebär förändring, sitt och sura själv i ett hörn där vi andra slipper drabbas.

#17
2019-08-28 16:53

Som svar på ursprunglig fråga; Tesla Model 3, så klart! Det är ju den enda framtidsbilen.
Om man har hunnit med på det basala planet, så ska fossil-bilarna bort - alla säger det, även VW koncernen numera.. Och hybrider är bara ett spel för galleriet - vissa fattar det (som bor utanför storstan), övriga tror tydligen bara att vi ska rädda city-luften.. Och bilindustrin vill tjäna lite mera pengar på sina fossila motorer ett tag till.. För att inte tala om Shell, Q8, etc..
Visst är Teslan fortfarande dyr - det kostar att vara först i utveckling - men de finns ju billigare alternativ även av Model 3 (t.ex. en tvåhjulsdriven Model 3?)
Men, Svensson verkar ju ha råd med ett stort dyrt hus, husvagn, sommarstuga eller husbil - så vad är ytterligare några 100.000:- på skuldbördan, om man vill hjälpa vår planet att leva vidare? ( och sälj husbilen, den är säkert inte eldriven heller..)

#18
2019-08-28 20:52

Om ekonomin inte spelar någon roll föredrar jag Teslan framför Volvon ovh BMWn.

#19
2019-08-28 21:13

Tesla, BMW och Volvo... det är den ordningen jag valt.

#20
2019-08-29 08:29

Bästa kombon är Volvon med Teslas drivlina. Men det får man bara drömma om ett tag till....

#21
2019-08-29 08:53

Det pratas om miljön men varför är det så viktigt för att åka bil att komma upp till hundra på några sekunder och därmed slösa på energi och komma några sekunder fortare fram så man kan stå och snacka skit när man kommer till jobbet eller någon annan destination medan man fullgasaccelererar pratas det inte så mycket om man har ett lugnare tempo då sparar man mera på miljön varför behöver man 400 hkr ock 2 ton plåt för att i regel frakta en rumpa

#22
2019-08-29 09:10

Hans: Prestandan är en positiv bieffekt i detta läget. Om du läser på så ser du att Teslan med den prestandan drar inte nämnvärt mer el än en i jämförelsevis slö Ioniq eller e-Golf. Sen handlar det såklart inte bara om 0-100. Jag kör själv Tesla och den kraften ger en snabba säkra omkörningar med.

#23
2019-08-29 09:16

Ser att en del återigen tänker helt fel kring prislappen med, sen är det dumt att de inte jämförde med SR+ som ju mer ligger i linje med BMW och Volvon på många sätt, då hade troligtvis även deras subjektivt ihopplockade ekonomikalkyl sett bättre ut för Teslan med. Men återigen, blanda inte ihop inköpspris med TCO:n som är det som har betydelse. Sen är Tesla absolut inte världens bästa bil, den har brister, utan tvekan, men det har de andra med.

#24
2019-08-29 09:53

Folklig bil för närmare 700tkr, ursäkta men vilken planet lever vi bilägare på? Elbilar är alldeles för dyra för att vara folkliga tyvärr. Jag hoppas att om ca 10år finns det möjlighet att köpa en begagnad elbil för 50 000kr. Då är den folklig på riktigt. Tills dess kör jag min miljödiesel med gott samvete.

#25
2019-08-29 10:00

flat7, om du idag ska köpa en ny miljödiesel av familjestorlek - t.ex. en Volvo V60 - får du räkna med att den kostar kring 400.000. Samtidigt kan du köpa en Tesla Model 3 för 531000, vilket efter miljöbonus landar på 471000, större är inte skillnaden. Och räknar man sen med den minskade driftskostnaden i form av drivmedel, service, reparationer mm så ser man att kalkylen knappast talar till dieselns fördel.
Men självklart kommer det att dröja innan du kan köpa en begagnad för 50.000, precis som du inte kan köpa en 2019 års Volvo för de pengarna heller idag...

#26
2019-08-29 10:11

Flat7: Nu testade de den högre prissatta modellen, Tesla Model 3 finns från 471 tkr efter bonus, den har ett TCO som motsvarar prisklassen merparten av nysålda bilar ligger i.
Att jämföra en ny bil med begagnat blir lite felaktigt, men självklart ju fler nya elbilar som säljs desto fler kommer ut på begagnatmarknaden sen.

#27
2019-08-29 13:53

Jag tittade på nya S60 men gud så tråkig bil. Faktum är att alla bilar är så himla tråkiga och gammaldags.
Skulle jag byta ut min V60 skulle det vara mot något nytt, något ger ny-känslan. Ungefär som när jag sålde min gamla Ericsson och gick över till min första iPhone. Det kändes som framtiden!
Gissa vilken bil jag kör idag... Precis, en Model 3 - och jag älskar den och är skrattar av glädje varje gång jag kör den.

#28
2019-08-29 18:21

Vad är folkbilar?
Jag tänker att det är bil man köper privat antingen kontant eller med billån. Alltså inte tjänstebil eller någon form av leasing. Samt att många av modellen säljs på detta sätt.
Tror ingen ovan isåfall kvalar in.
Jag skulle gissa att folkbilar ligger i prisklass 200-250 kkr eller lägre pris, typ Golf, Octavia, Focus, Duster, Auris, etc.

#29
2019-08-29 19:10

@Axa

Jupp. Och sålunda finns det inga elbilar som är folkbilar: Blodsbatterierna är för dyra. Inte ens med stora statliga subventioner lyckas elbilarna bli folkbilar. Ta bort alla skatter på drivmedel, bonus-malus och subventioner och det framgår hur oerhört mycket billigare fordon drivna av bensin och diesel egentligen är. Något som 90% av världens befolkning kan åtnjuta. Utom vi.

.

#30
2019-08-29 19:24

Axa: Jag tycker du ska ta en titt på listan över de 10 mest sålda bilarna till privatpersoner i Sverige 2018, så tror jag du kommer bli väldigt förvånad......t.ex. Volvo XC60 på tredje plats, V60 på sjätte plats, och S/V90 på nionde, där mellan bland annat Tiguan.
Så jo, då det finns elbilar redan idag att köpa som har ett TCO motsvarande TCO för snittbilen av top 10 så kan man nog visst använda ordet folkbil. Sen som sagt är det synd att ViB inte jämförde med Tesla Model 3 SR+ istället, då hade den vunnit även deras subjektiva ekonomikalkyl.

#31
2019-08-29 19:46

Henrik
Och om du tar en titt på topp 10 till privatpersoner och tittar på i vilken prisklass de ligger i så ser du att en klar övervägande del av de sålda bilarna ligger på max 250 kkr.
Du kan även kolla hur många procent av respektive modell går till privatköpare. För S/V90 är det ca 10%. Man kan väl knappast kalla den för folkmodell enligt hur jag tänker mig är definition av folkbil.

Och utifrån min egenhändiga definition så instämmer jag med Klarsynt. För närvarande finns ingen elbil som jag skulle kalla för folklig.

#32
2019-08-29 20:00

Axa: Titta en gång till, fundera och gör en räkneövning i ditt huvud, eller använd en miniräknare om det behövs förresten med tanke på......som sagt XC60 var tredje mest sålda t.ex.
Du är medveten med om att bilarna inte bara säljs i grundutförande? Av de 10 modellerna såg jag bara en som väl inte går att köpa för mer än 250 kkr?
Och väl bara 5 som ens finns att köpa för under 250 kkr? Så nej, jag tror snittet är närmre 300 iaf, och då som sagt finns det redan bra elbilar med samma TCO.

#33
2019-08-29 22:30

Sedan ska vi betänka att Sveriges mest köpta bil är en begagnad tjänstebil. Så för att få en bild av vad folk vill ha så säger totalförsäljningen (nya privat- och tjänstebilar tillsammans) väldigt, väldigt mycket.

#34
2019-08-29 22:56

Henrik
Om vi tar och tittar på siffrorna för 2018, sålda bilar till privatperson.
Volkswagen Golf, 5912*
Volkswagen Tiguan 4342
Volvo XC60 3597
Volkswagen Polo 3379*
Nissan Qashqai 2928*
Volvo S60/V60 2774
Toyota Yaris 2771*
Kia Ceed 2577*
Volvo S90/V90 2574
Kia Niro 2479*

De jag markerat med * ligger i pris under 250. Det är bara fram med miniräknaren.

Och jag vidhåller att ingen av de ovan är att anse som folk(el)bil.

#35
2019-08-29 23:11

Axa: Läste du vad jag skrev egentligen?! Att det ska vara så svårt för en del att förstå det dem läser.....
Bara för att en bil i sitt grundpris kostar under 250 kkr innebär det inte att alla sålda exemplar är av det utförandet, t.ex. Niro, den börjar på 240 kkr, men går upp till 475 kkr, med laffhybriden mitt mellan, kan tänka mig att snittpriset på de sålda Niros är minst 300 kkr. Likaså är det med övriga. Är väl bara Yarisen som ej går att få upp i högre pris. Och kollar du Volvos modeller så ska du se att en hel del av de sålda till privatpersoner är laddhybrider med en rejäl prislapp, så jo Axa, oavsett vad du vill tro för att inte själv se ditt eget köp som budget eller nåt, så är jag ganska övertygad om att snittpriset på de sålda bilarna till privatpersoner på 10-listan är minst 300 kkr. Och som sagt, då det redan idag finns bra elbilar med motsvarande TCO så kan man säga det finns elbilar för "vanligt" folk med. Om de hade velat......
Eller har du nån hållbar förklaring till varför folk inte skulle kunna lägga lika mycket pengar i månaden på en elbil som en fossilbil?!

#36
2019-08-29 23:31

Henrik
Den stora massan privatköpare slänger inte på fullt med tillval och väljer den största motorn. Du borde ha lite bättre koll på vad en ”normalutrustad” bil till privatköpare egentligen kostar.
Att en del privatköpare handlar dyrare bilar är inget konstigt men de tillhör inte majoriteten.

#37
2019-08-30 02:11

Axa: alltså förstår du ingenting?! Ser du inte själv att t.ex. på tredje plats ligger en bil som troligtvis snittpriset ligger på 400.000 kr för de levererade modellerna.....
Inte första gången du uppvisar totalt noll koll här och absolut noll förmåga att ta till dig det som skrivs.
Jag har inte påstått det säljs bara fullutrustade bilar, men det säljs definitivt inte många bas heller, utan de flesta är en bit mellan.
Men varför kan du inte erkänna det idag finns elbil fungersnde för familj som har samma TCO som snittbilen såld till privatperson? Och därmed går att kalla folkelbil?! Är du så fruktansvärt envis eller är du en sån som inte kan erkänna du har fel fast du får det framför dig?!

#38
2019-08-30 08:12

Henrik
Har du hört talas om en normalfördelningskurva?
Tar du hänsyn till samtliga bilar som säljs till privatköpare så ligger medel någonstans mellan 200-250 kkr.
Det är inget konstigt att folk köper en XC60 men det såldes 3597 sådana år 2018. Det är väldigt lite sett till hur många bilar som såldes i intervallet 200-250 kkr.
Istället för att stirra på listpriset kolla vilka modeller bilhandlarna har i bulk och i lager, vad de ligger på i pris och utrustning.

Att köpa en Tesla 3 är inget den stora massan privatister kommer göra. Jag gissar att den verkliga folkelbilen kommer vara från VAG eller ett asiatiskt märke.

#39
2019-08-30 08:39

Axa: Skrev jag någonstans att det är Teslan jag menade? Nej, just det, det gjorde jag inte.....åter så brister du så fruktansvärt enormt så man blir mörkrädd i din läsförståelse och resonemang! Jag tror med det blir asiatiskt som tar rollen som folkelbil, och den som bäst passar just nu är väl e-niro. Och den har TCO som en fossilare för 250 kkr så även där brister du då du anser det är där runt snittbilen ligger, (vilket är fel), då du anser det inte finns nån elbil för de som lägger den månadspengen på bilägandet.
Varför är det så sjukt svårt för dig att erkänna du tänkte fel?
Sen är det som jag med skrev inte bara XC60 som säljer bra till privat, utan som jag skrev 5 bilar av 10 i topp som kostar över 250 kkr även i grundutförande. Så för fasiken ge dig nu, bara för att du inte vill/kan/har råd med bil för mer så har faktiskt Svensken det rätt bra och handlar i snitt för mer än du påstår.
Sen förstår jag inte varför inte tjänstebilar ska kunna räknas in då den absoluta merparten av de bilarna körs och brukas av "vanligt" folk med familj med och det är de bilarna som styr vad barnfamiljerna helst vill ha begagnat sen med.

#40
2019-08-30 09:59

Henrik
Mitt sista stycke var snarare utifrån vad som anges i artikeln.

Det handlar inte om vad jag har råd med. Det handlar om vad för nybilar privatköpare inhandlar, vilka är de vanligast sålda bilarna och i vilken prisklass de ligger i.
Jag har ju inte gjort någon fördjupad undersökning men utifrån försäljningsstatistiken, bilhandlarnas annonserade priset, bilhandlarnas vanligaste lagermodeller samt att frågor kring nybilsköp på olika forum brukar handla om bilar 200-250 kkr så är jag bekväm med mina påståenden.

Vidare står jag fast vid min föreslagna definition av folkbil. En tjänstebil är i grunden en företagsbil/tjänstebil. Och det är andra kriterier som styr valet av sådan.

#41
2019-08-30 10:09

@StefL När jag tänker folkbil så tänker jag på en billigare bil, som även en ensamstående undersköterska skulle kunna köpa om personen i fråga skär ner på fredagsmyset och bor billigt. 150-200tkr max.

#42
2019-08-30 10:20

Axa: Och med detta sista inlägget avslöjade du verkligen hur snett du ser på sakerna.......
Nej, bilhandlarnas vanligaste lagerbilar säger inget om vad som säljer bäst, tvärtom ofta, det som hamnar på lager är ju det mindre eftertraktade.
Nej, frågor på forum kring nybilsköp säger heller inget, inte mer än att de som ställer frågor där ofta är de som inte har lika bra koll och därmed oftast mindre intresse och det är de med minst intresse som köper budgetbilarna, de som köper bilar i högre prisklass är ofta mer intresserade och därmed pålästa och behöver inte ställa lika mycket frågor. Så att se det som ett mätvärde är ju bara skumt och korkat.
Nej, igen, bara för att ett par av bilarna på listan går att köpa i basutförande för lågt pris innebär det inte att alla sålda är i det utförandet, gör du dig dum med flit för att få genom det du målat in dig i?!
Kan säga att jag även tittade på de första 7 månaderna än så länge detta året och det visar ännu mer det jag skriver, att privatsnittet ligger betydligt högre än vad du påstår!
Och som sagt finns flertalet elbilar med motsvarande eller lägre TCO, så jo, de flesta som köper nytt kan redan idag köpa en elbil utan att spendera en krona mer per månad. Sen självklart finns det inte elbilar som passar alla än med olika behov. Samt att det självklart inte finns tillverkningskapacitet än heller, men att skylla på prislappen, nej, det går inte för speciellt många som ändå köper nytt.
Nu lägger jag ner detta för att diskutera med dig är omöjligt, och du kommer säkert inte förstå det jag skrev nu heller.
Ha en bra dag!

#43
2019-08-30 10:34

@flat7, jag tror dessvärre inte man hittar många nya "miljödieslar" i prisklassen 150-200 kSEK heller, och man måste se helheten i hur bilmarknaden fungerar. Detta riktar sig även till @Axa och @Henrik M ovan, som i sitt käbbel verkar ha glömt samma faktum:

De flesta bilar som byter ägare i Sverige idag är inte nya utan begagnade - en bil har ju vanligen flera ägare under sin livstid. Och det är klart att inte var och en tycker sig ha råd att lägga en halv miljon på en bil, kanske inte heller 200.000, så man köper en begagnad bil för vad man anser sig ha råd med. Själv har jag en Skoda Octavia som rullat ett år som hyrbil när jag köpte den och på den tiden tappat nånstans 25-30% gentemot nypris för samma spec.

Vad som ska kallas en "folkbil" kan var och en säkert ge sin egen definition av, även om många säkert skulle säga att det är en bil som det säljs många av och som därmed många människor kör omkring med. Folket består ju av människor liksom...
Skälet till att så många "dyrare" bilar säljs som tjänstebilar är dessutom att det är ekonomiskt fördelaktigare för den som kör dem jämfört med att köpa bilen privat, det gäller även fossilbilar även om incitamenten är ännu större för miljöklassade bilar och då inte minst elbilar.
Många har även möjlighet att ta ut tjänstebil, ofta i den form som kallas "personalbil" vilket betyder att man betalar leasingkostnaden med bruttolöneavdrag och därutöver förmånsvärde, med möjlighet att betala även alla kostnader för service, försäkring mm med bruttopengar. Det gör att många bilar som i princip kan räknas som privatköpta ändå kommer att räknas som bilar sålda till företag eftersom de tas ut som leasingbilar, så statistiken över försäljning strikt till privatpersoner bir därför missvisande.

Jag har möjlighet att ta ut en personalbil via mitt jobb men eftersom det kräver att man tar ut en helt ny bil blev det dock billigare för mig att köpa en som var begagnad så därför gjorde jag det. Vid nästa bilbyte - jag har nu haft Octavian i åtta år och kört 17000 mil med den - vill jag dock gärna ha en elbil och då blir det förmodligen aktuellt att ta ut en personalbil eftersom det åtminstone med nuvarande regler blir märkbart billigare för mig.

#44
2019-08-30 11:43

StefL
Nu satte jag intervallet 200-250 kkr. Tittar du på top10 listan privatsålda så ser du att flera av storsäljarna kan hittas med miljödiesel under 250 kkr. Även Octavia.

Merparten av tjänstebilar blir valda av företagets policy, ev avtal med billeverantörer, miljöhänsyn, att det är en rullande arbetsplats, säkerhet, etc. Privatköpare behöver inte ta hänsyn till samma faktorer.

Jag förstår dina poänger med begagnatköp och att det ska inkluderas i folkbilsbegreppet. Men jag tycker likväl att att beg-handel för privatister handlar om ytterligare andra faktorer innebär av min föreslagna definition av folkbil.
Nåja, nu finns det ju ingen regelrätt definition av folkbil så det här är väl snarare vad jag tycker och uppfattar.

#45
2019-08-30 12:18

@Axa, visst, det kommer aldrig att gå att hitta en absolut definition av folkbil, då måste vi inte minst först av allt definiera vad "folk" skulle stå för, och där finns ju stor variation bland alla som bor i landet, inte minst vad gäller förväntningar och behov hos den bil man väljer.

Jag tror dock fortfarande det till stor del beror på våra tjänstebilsregler att det säljs såpass många stora, tunga och dyra bilar i landet då de på det viset kommer ut på privatmarknaden efter tre år med ett lägre pris. Hade vi inte de reglerna skulle vi - allt annat lika - säkert se ännu fler Skoda Octavia på vägarna än vi redan gör. Inte minst vår inhemska tillverkare Volvo lever ju stort på tjänstbilsmarknaden internt i Sverige, och det klassiska "7,5 PBB" är styrande för hur man prissätter bilar för att få ut dem på marknaden. Märkligast där är - tycker jag - Mercedes-Benz (kan iof vara fler också) som har speciella Fleet Edition-priser på vissa modeller som bara säljs till företag som tjänstebilar och som man som privatperson inte får köpa av dem.

Menar du att man kan hitta en Octavia diesel under 250'? Det hade jag inte trott, - iaf kombin som jag såklart tar för given brukar börja på runt 200' när de kör kampanjer med minsta bensinmotorn, och då räknar jag ändå med att man får lägga till minst 25' för några nödvändiga tillval samt vinterdäck. Men det är klart, startpriset för minsta dieseln kanske hamnar under 250 då med samma nödvändiga tillägg som tillkommer? Då är man iof uppe och nosar på 300' innan allt är betalt...

#46
2019-08-30 13:15

En Skoda Fabia för 154 700 pengar är en vettig folkbil. Att lägga på onödigt bling-bling på det ur en lista ser jag som kapitalförstöring. Hela familjen får plats.

.

#47
2019-08-30 13:16

StefL
Ja, Octavia med 150 hk diesel ligger strax över 250 kkr för en Style och hyfsad utrustning. Men det har varit återkommande kampanjer hos vissa bilhandlare och då har priset krupit ner under 250.

#48
2019-08-30 15:17

Helt fantastiskt att även i en tråd som behandlar bilar i en klass Skoda inte ens finns så slutar det i att handla om Octavia och Skoda även här!

#49
2019-08-30 15:21

Okej. Håller med dig Henrik. För att återvända till ämnet. Tesla 3 är inte en folkelbil och av de testade bilarna skulle inte jag välja Teslan.
Volvon verkar vara bra men jag hade valt BMW.

#50
2019-08-30 19:01

Jo det säger väl lite om hur prisvärda och populära Skoda är. En bil för folket månne?

#51
2019-08-30 20:23

Frågan var: "Vilken är din favorit av bilarna?"
Ingen Skoda var med i testet!

#52
2019-08-30 22:45

@saabnisse vet inte, själv då?

#53
2019-08-30 23:01

Som svar på ställda frågan, jag tycker Volvon är snyggast, Både in och ute men Teslan hade blivit mitt val. Den enda med en intressant drivlina. BMW:n är totalt ointressant, de nya BMW ger mig inget alls tyvärr. Tycker de har tappat helt allt de hade.

#54
2019-08-31 07:46

@flat7, Tesla utan att ha någon erfarenhet av den som jag däremot har av Volvo. BMW går helt bort för mig.
Sedan det här med värdeminskning, men det kanske inte är så mycket att fästa sig vid numera eftersom man vet så lite om utvecklingen, men jag tror att när allt fler kommer med elbilar kommer de fossila att rasa i värde.
Och Tesla har nog ett bra försprång så den håller nog värdet bättre än nybörjarnas när de får ut sina elbilar på marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.